Komikss par Kurtu, Jāni un turzgalvām
Izrāde «Jelgava '94» Latvijas Leļļu teātrī
Mārtiņa Eihes izrādē uz skatuves 90. gadu rokrakstā uzzīmēts komikss par Jāni no Jelgavas, par Kurtu «kautkādu» un par turzgalvām, kuri savas «pačkas» čaukstina jau neatkarīgas Latvijas vējos. Eksistenciāli smagā dziesmuspēle ir izrāde, kur sevi ieraudzīs tīņi, kam mīļākā krāsa ir smagā mūzika, un tīņu vecāki, kuriem pūrā ir atmiņu klades no deviņdesmitajiem.
AR JĀNI UZ JELGAVU
Ja lappusi pa lappusei tinam uz priekšu rakstnieka Jāņa Joņeva debijas romānu Jelgava ’94 (2013), tajā ir salasāms stāsts par četrpadsmitgadnieka Jāņa iniciāciju pieaugušo pasaulē, mērojot šo ceļu caur aizvien smagākas mūzikas lokiem. Taču, ja pārtinam ar zīmuli šo «kaseti» atpakaļ uz sākumu un klausāmies vēlreiz, var sadzirdēt jau citu, sociālpolitiskāku stāstu ne tikai par pusaudža pieaugšanu, bet arī par brīvās Latvijas pirmajiem soļiem globālajā pasaulē. (Atcerēsimies, ka smagāka mūzika ilgu laiku bijusi viens no aizjūras aizliegtajiem augļiem!)
Par romānu, kas tulkots padsmit valodās, Joņevs saņēmis kā nacionāla, tā starptautiska mēroga balvas literatūrā, arī Autortiesību bezgalības balvu. Uz teātra skatuves romāns jau paguvis būt Jelgavas Jaunajā teātrī Riharda Svjatska režijā (2015) kā «apjukums divās daļās». Romānam tapusi ekranizācija – režisora Jāņa Ābeles un scenārista Matīsa Gricmaņa pirmā zaļi sertificētā filma Jelgava ’94 (2019). Joņevs arī pats ir debitējis dramaturģijā, kopā ar režisoru Mārci Lāci iestudējot melno komēdiju Bārdas (Dirty Deal Teatro, 2015), kuras centrā ir vīrieši un to attiecības ar varu.
Ar izrādi Jelgava ’94 Latvijas Leļļu teātris mērķē uz teātrim vissarežģītāk aizsniedzamo auditoriju – pusaudžiem. Tiesa, šis iestudējums var uzrunāt ne tikai 14+ vecuma pusaudžus, bet arī mazliet vecākus jauniešus 30+ kategorijā. Tātad nu jau tā sanāk ģimenes izrāde. Āķis, ar ko no pārsātinātās informācijas telpas izmakšķerēt dumpinieciskus pusaudžus un ievest Latvijas Leļļu teātrī, šoreiz ir mūzika, turklāt pasmaga. Izrādes veidotāji priekšplānā atstāj tematisko līniju par to, «kā netapa labākā Latvijas metāla grupa». Tajos laikos, kad ne tikai zāle bija zaļāka, bet arī mūzika bija skaļāka, nebija ne viedierīču, ne globālā tīmekļa brīvpieejā.