
Festivāls kā rūpju laboratorija
Par Rīgas performances mākslas festivālu «STARPTELPA»
Mans mērķis ir aplūkot Rīgas performances festivālu STARPTELPA kā unikālu parādību Baltijas un Eiropas kultūras kartē: sava veida rūpju laboratoriju, kur kuratoriskā prakse savieno mākslu, pedagoģiju un zinātnisko pētniecību. Atklāt, kā festivāls risina vienu no būtiskākajām efemērās mākslas dilemmām: vienlaikus saglabāt intensīvu, klātesošu pieredzi un nodrošināt gan festivāla ilgstpēju, gan mākslinieku, pētnieku, skatītāju un pašu organizatoru uztveres maiņu.
STARPTELPA KĀ BALTIJAS FESTIVĀLU TRADĪCIJAS TURPINĀJUMS
Performatīvo mākslu festivāli Baltijā vēsturiski bijuši ne tikai kultūras, bet arī politiskas un sociālas transformācijas platformas. Zane Kreicberga[1] savā pētījumā atklāj, ka 20. gadsimta 90. gados teātra festivāli Baltoscandal Igaunijā, LIFE Lietuvā un Homo Novus Latvijā bija būtiski pārmaiņu aģenti. Tie atvēra vietējo teātri starptautiskām ietekmēm, ienesa jaunas estētikas tendences un veidoja to, ko Dragans Klaičs (Dragan Klaic) nodēvēja par «intensīvas mākslinieciskas pieredzes pagaidu sabiedrībām»[2], ar to domājot, ka festivāls rada īslaicīgu kopienu, kurā mākslinieki, skatītāji un kuratori vienlaikus dzīvo intensīvā kultūras apmaiņā, kas atšķiras no ikdienas dzīves ritma. Šī kopiena ir īslaicīga, jo tā pastāv tikai festivāla laikā, bet tās ietekme var būt ilgstoša, jo tā pārveido uztveres ieradumus, sociālās attiecības un mākslinieciskās gaidas.
STARPTELPA turpina Baltijas festivālu tradīciju, taču to paplašina performances mākslas laukā, kur šāds notikums līdz 2018. gadam nepastāvēja. Atšķirībā no festivāla Homo Novus, kas izauga no teātra tradīcijas un repertuāra teātra kritikas, STARPTELPA radās no pedagoģiskas iniciatīvas. Latvijas Performances mākslas centra deviņu mēnešu kurss līdz šim ir bijis vienīgais sistemātiskais izglītības formāts šajā jomā Latvijā, un tieši tā studenti un absolventi kļuva par pirmajiem festivāla dalībniekiem un programmas veidotājiem 2018. gadā. Līdz ar to pedagoģija šajā festivālā nav perifēra vai papildinoša dimensija, bet gan centrālais identitātes balsts, kas nosaka tā saturisko un kuratorisko orientāciju. Šādā veidā STARPTELPA definējama ne tikai kā performances mākslas eksponēšanas platforma, bet arī kā vieta, kur mākslinieciskā prakse nepārtraukti savijas ar izglītību, zināšanu radīšanu un diskursīvu apmaiņu.
Laika gaitā šī pieeja ir izkristalizējusi STARPTELPU kā laboratoriju, kurā kuratora darbs apvienojas ar rūpju praksi un pētniecību, radot unikālu kultūras infrastruktūru Latvijas un Baltijas kontekstā.[3]
STARPTELPA (2025): ĀRPUS CILVĒKA ESOŠAIS (MORE-THAN-HUMAN)
2025. gada festivāls, kas norisinājās no 27. maija līdz 1. jūnijam dažādās Rīgas kultūrtelpās – Zuzeum, K. K. fon Stricka villā, Kino Bize un Paula Stradiņa medicīnas vēstures muzejā, iezīmēja konceptuālu pavērsienu STARPTELPA attīstībā. Tēma Ārpus cilvēka esošais, no vienas puses, akcentēja interesi par posthumānismu, bet no otras – arī mērķtiecīgi apstrīdēja performances mākslā iesakņojušos antropocentrisko tradīciju, kas cilvēka ķermeni parasti traktē kā galveno mediju un mērauklu. Šī pārorientācija bija kuratoriskās stratēģijas pamatā: veidot programmu, kurā performances tiek uztvertas nevis kā cilvēka pašizpausmes, bet kā starpsugu attiecību, materiālu aģences un ārpus-cilvēka-esošā dimensijas izpēte.
2025. gada festivāla programmā tika iekļautas 45 dzīvās performances, kas atspoguļoja plašu ģeogrāfisko un estētisko spektru. Mākslinieki un kolektīvi pārstāvēja ne vien Latviju, bet arī Somiju, Nīderlandi, Dāniju, Portugāli, Beļģiju, Vāciju, Austriju, Īriju, Lielbritāniju, Kanādu, Dienvidāfriku, Dienvidkoreju un Amerikas Savienotās Valstis. Šī daudzveidība festivāla kūrēšanā ir būtiska, jo ļauj Latvijas mākslinieku darbus integrēt plašākā dialogā ar Eiropas, Ziemeļamerikas, Āfrikas un Āzijas kolēģiem. Tā apliecina arī festivāla spēju ar salīdzinoši nelieliem resursiem nodrošināt globālu pārklājumu un veidot dinamisku telpu, kur vietējās iniciatīvas saplūst ar starptautiskiem mākslinieciskajiem eksperimentiem.
2025. gada festivāla programmā pirmo reizi tika iekļauts video performanču vakars, kas notika Kino Bizē. Šis formāts paplašināja festivāla globālo aptveri, sniedzot piekļuvi māksliniekiem un darbiem, kas nebija vērojami Rīgā klātienes formā. Dzīvo performanču sadaļa bija dominējoši saistīta ar Eiropas un Ziemeļvalstu reģionu, bet video programmā bija pārstāvēti mākslinieki no vēl plašāka ģeogrāfiskā areāla – Ziemeļamerikas, Dienvidamerikas, Eiropas, Āfrikas un Āzijas. Video programmā bija iekļauti gan performanču dokumentācijas ieraksti, gan mērķtiecīgi radīti video darbi, kas jau sākotnēji paredzēti kā autonomas mākslas formas. Šī dubultā pieeja izgaismoja vienu no centrālajām performances mākslas problemātikām – tās efemēro dabu un medializāciju. Video kā medijs un formāts ir pateicīgs, jo ļāva darbiem pastāvēt ārpus to vienreizējās norises konkrētā laiktelpā, tajā pašā laikā radot diskusiju par to, kā reproducēšana transformē performances estētisko un politisko iedarbību.
Ik gadu festivāla programmā tiek iekļauts zinātniski pētnieciskais komponents, kā rezultātā Rīgā tiekas vadošie peformances studiju pētnieki, lai piedalītos ar priekšlasījumiem simpozijā vai konferencē. Tādējādi festivāls kļūst par starptautisku zināšanu apmaiņas mezglu, kur lokālais un starptautiskais sastopas, lai veidotu jaunus metodoloģiskos un teorētiskos ietvarus performances mākslas pētniecībā. 2025. gadā tā bija divu dienu starptautiskā zinātniskā konference Iemiesotās vīzijas: performativitāte, vizualitāte, materialitāte (20. gs. 60.–80. gadi),[4] kas savienoja laikmetīgās performances ar Baltijas un Eiropas avangarda vēsturi. Analīze par Modra Tenisona pantomīmas trupas darbību Kauņā vai Ojāra Feldberga medializēto performanci Parasts akmens (1989) ļāva ieraudzīt, ka «ārpus-cilvēka-esošā» paradigmas saknes meklējamas arī vēsturiskos darbos, kuros ķermenis jau tika aplūkots kā vides, materialitātes un politikas sastāvdaļa. Īpaši nozīmīgi bija tas, ka diskusijās līdzās pētniekiem no Latvijas, Lietuvas un Igaunijas piedalījās arī kolēģi no Nīderlandes, Dānijas, Apvienotās Karalistes un ASV, kas ļāva salīdzināt Baltijas avangarda pieredzi ar starptautiskām praksēm.
Darbnīcu programma papildināja šo izglītībā balstīto kuratorisko virzienu, radot iemiesotu zināšanu (embodied knowledge – angļu val.) nodošanas formas; spilgts piemērs bija amerikāņu mākslinieka Maikla Portnoja (Michael Portnoy) darbnīca How to Behave (Kā uzvesties), kuras norise festivālā bija iespējama ar VV Foundation atbalstu. Portnoja mākslinieciskā prakse balansē starp performanci, teātri, deju, vizuālo mākslu un spēles dizainu. Portnoja darbi bieži vien tiek apzīmēti ar jēdzienu «absurda horeogrāfija», jo tie veido uzvedības sistēmas, kas šķietami ir neracionālas, bet vienlaikus atklāj sabiedrisko normu un komunikācijas struktūru patvaļīgumu. Viņa pieeja apliecina, ka performance var darboties kā sociālās laboratorijas instruments: skatītāji tiek aicināti aktīvi piedalīties, pārbaudot, kā negaidīti noteikumi maina ķermeņa kustību, valodas lietojumu un cilvēku mijiedarbības formas. Portnoja vadītā radošā darbnīca STARPTELPĀ bija raksturīgs piemērs viņa metodoloģijai. Tā demonstrēja, ka uzvedība var kļūt par performatīvu materiālu, ko iespējams pakļaut «horeogrāfijas» un «partitūras» principiem, atklājot, cik trausla ir robeža starp spontanitāti un disciplinētu struktūru. Šādi eksperimenti izgaismoja, kā performances māksla var gan destabilizēt, gan veidot sociālās prakses un normas.
Darbs pie festivāla neaprobežojas ar īsu organizēšanas periodu, bet norit visa gada garumā
Kopumā 2025. gada STARPTELPA parādīja, ka festivāls vairs nav tikai performances mākslas eksponēšanas vieta, bet gan daudzslāņains un rūpīgi kūrēts autordarbs – pētniecības un kuratoriskais eksperiments. Iekļaujot video programmu, kas problematizēja performances mākslas efemēro dabu un medializāciju, sasaistot laikmetīgos darbus ar Baltijas un Eiropas avangarda mantojumu akadēmiskā konferencē un izvēršot darbnīcu programmu kā iemiesotu zināšanu telpu, festivāls apzināti pārvietoja uzsvaru no cilvēkcentrētas ķermeņa estētikas uz starpsugu un materiālās aģences izpēti. Šī konceptuālā pārorientācija nostiprināja STARPTELPU kā laboratoriju, kur performances māksla funkcionē ne tikai kā estētiska prakse, bet arī kā instruments sociālo normu, uzvedības mehānismu un kultūras paradigmu kritiskai pārskatīšanai. Tā sasaucas ar Donnas Haravejas[5] ideju par kiborgu kā hibrīdu starp cilvēku, dzīvnieku un mašīnu, kā arī ar Rozi Braidoti (Rosi Braidotti, 2013) posthumānās subjektivitātes teoriju, kurā cilvēks tiek aplūkots kā daļa no plašākas materiālu, tehnoloģiju un ekoloģiju sistēmas. Šādā kontekstā STARPTELPA (2025) kļuva par piemēru tam, kā festivāls var iemiesot posthumānās domas principus praksē, radot telpu, kur efemēri notikumi pārtop par kritisku platformu starpdisciplinārai un starpsugu sadarbībai.
PROGRAMMAS INTENSITĀTE UN RESURSU SAPLUDINĀŠANA
Viens no aspektiem, kas STARPTELPU atšķir no citiem festivāliem, ir tā spēja savienot lielu darbu apjomu (vidēji – 45 dzīvās performances) ar fokusētu un imersīvu programmu. Neskatoties uz to, ka katru gadu tiek iekļauts ievērojams skaits performanču, darbnīcu un diskusiju, festivāla programma nekad nav izstiepta vai fragmentēta, bet gan veidota kā intensīva un dinamiska pieredze, kas skatītājus ievada noteiktā tematiskā un kuratoriski veidotā trajektorijā. Šī koncentrētā forma veicina nevis pasīvu notikumu patēriņu, bet kopīgas pieredzes iegūšanu, kas atbilst Dragana Klaiča jēdzienam par festivālu kā «pagaidu sabiedrību».
Svarīgs kuratoriskais aspekts ir prasme saplūsmot dažādus finansējuma avotus. STARPTELPA regulāri apvieno vietējo atbalstu (Valsts kultūrkapitāla fonds un Rīgas dome) ar starptautiskiem resursiem (piemēram, Goethe-Institut Riga, Francijas institūts Latvijā, Ziemeļvalstu ministru padome, Nordic Culture Point). Īpaša iezīme ir arī ārvalstu mākslinieku pašu aktīvā iesaiste – viņi tiek mudināti piesaistīt finansējumu savās mītnes valstīs, lai nodrošinātu līdzdalību festivālā. Tas nozīmē, ka darbs pie festivāla neaprobežojas ar īsu organizēšanas periodu, bet norit visa gada garumā, prasot nepārtrauktu komunikāciju, resursu meklēšanu un stratēģisku plānošanu.
Īpaši jāizceļ arī Zuzeum mākslas centra atbalsts, kas festivālam 2025. gadā nodrošināja telpas bez maksas. Performatīvo mākslu jomā šāds žests ir īpaši nozīmīgs, jo ierobežotā finansējuma apstākļos lielākā daļa budžeta parasti tiek novirzīta telpu nomai, tehniskajiem resursiem un to nodrošinājumam. Tas nozīmē, ka bieži vien mazāk līdzekļu paliek atlīdzībai gan māksliniekiem, gan kuratoriem un producentiem, proti, tiem, kas rada festivāla saturu. Zuzeum atbalsts šajā ziņā ļauj būtiski mainīt proporcijas – atbrīvojot resursus, kas var tikt novirzīti mākslinieciskajam darbam, rūpju praksēm un skatītāju pieredzes bagātināšanai. Tas apliecina, ka institucionālā partnerība kultūras laukā var būt ne mazāk vērtīga par tiešu finansiālu ieguldījumu, jo tā veido ilgtermiņa infrastruktūru, kas nodrošina performances mākslas izdzīvošanu un attīstību. Salīdzinoši atšķirīgu pieredzi sniedza 2024. gada festivāls, kas notika Rīgas Cirkā. Šajā gadījumā telpu noma kļuva par ārkārtīgi smagu finansiālu slogu, jo mazām organizācijām ar ierobežotu budžetu praktiski nav iespējams segt šādas izmaksas. Rīgas Cirks savā mājaslapā norāda, ka «Cirks vienmēr ir bijis starpdisciplināras sadarbības telpa – spēja sadarboties ir viens no cirka mākslas stūrakmeņiem. Arī nākotnē Rīgas cirks turpinās veicināt dažādu mākslinieku un mākslas žanru sadarbību.»[6] Tomēr Latvijas kultūrpolitikas un finansēšanas sistēmas realitāte rāda pretēju ainu: telpas, kas tiek pozicionētas kā atvērtas starpdisciplinārām praksēm, faktiski ir grūti pieejamas neatkarīgajām iniciatīvām. Šī pretruna izgaismo plašāku problēmu: lai arī diskursīvi tiek pausta interese par performatīvajām praksēm, strukturāla atbalsta to ilgtspējai trūkst.
Tādējādi vēl vairāk izkristalizējas nepieciešamība piesaistīt mecenātus, jo tas veido papildu atbalsta dimensiju. Kopš 2023. gada VV Foundation ik gadu piešķir balvu jaunajiem māksliniekiem, kas ietver gan naudas prēmiju, gan producēšanas atbalstu, gan iespēju uzturēties rezidencē PAiR Pāvilostā. Šī balva ne tikai stimulē jauno autoru radošo izaugsmi, bet arī nostiprina festivālu kā platformu, kas uzņemas atbildību par nākamās paaudzes mākslinieku atbalstīšanu un starptautisku redzamību. Īpaši jāuzsver mākslinieces Annas Maskavas ceļš un mākslinieciskā prakse: regulāri piedaloties STARPTELPĀ, viņa konsekventi audzē savu māksliniecisko portfolio un ir sasniegusi atpazīstamību gan Latvijā, gan ārvalstīs. Kā viens no jaunākajiem piemēriem minams New Performance Turku festivāls Somijā, kurā Anna Maskava piedalījās ar darbu Milk and Vodka. Šī dalība kļuva iespējama, pateicoties Latvijas Performances mākslas centra sadarbībai ar New Performance Turku festivālu projektā Fresh Start,[7] kas paredz īpašu atbalstu jaunajiem māksliniekiem un ietver mākslas rezidences, mentorēšanas atbalstu, kā arī iespēju prezentēt savus darbus Ziemeļvalstu performances festivālos. Maskavas piemērs uzskatāmi pierāda, ka STARPTELPA ir kas vairāk par vienreizēju eksponēšanas iespēju – tā ir ilgtermiņa platforma rūpju un pedagoģijas īstenošanai: tā pavada mākslinieku viņa attīstības ceļā, nodrošina starptautiskas sadarbības kanālus un veido vidi, kurā iespējams attīstīt stabilu un ilgtspējīgu māksliniecisko karjeru.
KURATORA NEREDZAMAIS DARBS UN RŪPES
STARPTELPAS kuratoru un producentu komanda ir ļoti maza, īpaši salīdzinot ar programmas apjomu un festivāla starptautisko mērogu. Festivālu veido šo rindu autore, kas ir festivāla direktore un galvenā kuratore, Laura Feldberga (kuratore un producente), Kristiāna Šuksta (producente), Simona Orinska (producente), Andris Freibergs (producents), Mailo Mēness (producents), kā arī Elīza Eikerte un Anna Maskava, kas atbild par vizuālo identitāti. Šāda komandas struktūra nozīmē, ka liela daļa darba slodzes – sākot no konceptuālā un mākslinieciskā virziena noteikšanas līdz praktiskai ražošanai un vizuālajai komunikācijai – tiek īstenota ar maksimālu pašatdevi. Tas vēl vairāk izgaismo kuratora darba intensitāti un «neredzamo» organizatorisko slāni, uz kura balstās festivāla pastāvēšana.
Performances māksla pati pēc savas būtības ir efemēra, un tās radītās infrastruktūras ir grūti saglabāt
Festivāla kuratorisko procesu iespējams sadalīt vairākās savstarpēji saistītās fāzēs:
koncepcijas izstrāde, kas nosaka tematisko ietvaru un kuratorisko fokusu;
vizuālās identitātes veidošana, kas ļauj skatītājiem un dalībniekiem atpazīt festivāla tēmu;
Open call jeb uzsaukuma publicēšana un darbu atlase, nodrošinot atklātību un starptautisku sasniedzamību;
konferences uzsaukums, kas nereti tiek sasaistīts ar zinātniskiem projektiem Latvijā (2025. gadā tas tika integrēts valsts pētījuma programmā CERS[8]);
uzaicināto mākslinieku un pētnieku piesaiste, kas papildina atklātā konkursa rezultātus;
resursu analīze – cilvēkresursu, tehnisko un materiālo resursu, kā arī norises vietu plānošana un nodrošināšana;
viesmīlība – rūpīgi organizēti loģistikas procesi, sākot no naktsmītņu un ceļojumu rezervācijām līdz viesu sagaidīšanai lidostā un emocionālajam atbalstam;
komunikācijas organizēšana un publicitāte – būtiska fāze, kas ietver stratēģisku darbu ar medijiem, sociālajiem tīkliem un sabiedrisko attiecību kanāliem, lai nodrošinātu festivāla redzamību un starptautisku rezonansi;
finanšu vadība – apvieno vietējo, starptautisko un mecenātisma resursu plānošanu, atskaišu rakstīšanu un ilgtermiņa budžeta stratēģiju. Šī fāze parāda, ka kuratora prakse ietver arī neredzamu administratīvo darbu, kas ir priekšnoteikums mākslinieciskās vīzijas īstenošanai;
atskaišu rakstīšana un refleksija – festivāls noslēdzas nevis ar pēdējo performanci, bet ar procesu, kurā tiek izvērtēti sasniegtie rezultāti, sagatavotas atskaites finansētājiem un izstrādātas nākamā gada stratēģijas. Šī fāze apliecina, ka kuratora darbs ir ciklisks un nepārtraukts.
Šie posmi atklāj, ka kuratora darbs ietver ne tikai redzamo – māksliniecisko programmu –, bet arī milzīgu apjomu «neredzamā darba» (immaterial labour), kas nodrošina festivāla funkcionēšanu. Filozofs un sociologs Mauricio Lacarāto (Maurizio Lazzarato)[9] uzsvēris, ka nemateriālais darbs ietver komunikāciju, koordinēšanu, afektu un zināšanu ražošanu – precīzi to, kas raksturo festivāla ikdienas organizatorisko slāni. Savukārt teātra un performances studiju teorētiķe Bojana Kunsta (Bojana Kunst)[10] darbā Artist at Work: Proximity of Art and Capitalism norāda, ka mūsdienu mākslinieku un kuratoru darbs arvien vairāk aprobežojas ar nemitīgu projektu rakstīšanu, administratīvām prasībām un nepārtrauktu pašmenedžmentu. Šajā kontekstā STARPTELPA apliecina, ka šis «neredzamais darbs» pats par sevi kļūst par performances ekosistēmas sastāvdaļu: tas nav tikai mākslu pavadošs mehānisms, bet gan nosaka, kā un vai māksla vispār var notikt.
Tomēr šis daudzpakāpju darbs arī parāda, ka kuratora rūpes STARPTELPĀ nav reducējamas tikai uz estētiskiem vai programmējošiem lēmumiem. Tās izpaužas kā praktiska, ētiska un kopienu veidojoša prakse, kas aptver gan mākslinieku viesmīlīgu uzņemšanu, gan resursu mobilizāciju, gan arī diskursīvo un iemiesoto zināšanu integrāciju festivāla struktūrā. Šādā veidā festivāls tiek veidots kā ilgtermiņa infrastruktūra, kurā mākslinieki, pētnieki un skatītāji jūtas iesaistīti un aprūpēti. Tas ļauj festivālam funkcionēt kā rūpju ekoloģijai veltītai platformai, kas nepārtraukti audzē kopienu un nodrošina telpu ilgstošām starptautiskām un vietējām sadarbībām.
STARP VEIKSMI UN IEVAINOJAMĪBU: FESTIVĀLA SPĒKS UN RISKI
Kuratoriskā pieeja, kur tiek panākts līdzsvars starp imersīvu saturu, viesmīlību un stratēģisku resursu saplūsmu, padara STARPTELPU par unikālu parādību Baltijas un Eiropas performances mākslas kartē.
Pirmkārt, Baltijas un Eiropas performances festivālu ainā reti kur notiek tik konsekventa pedagoģijas un kuratora prakses saplūsme. STARPTELPA izauga no izglītības iniciatīvas (Latvijas Performances mākslas centra deviņu mēnešu kursa), un tāpēc festivāls joprojām nes pedagoģisko dimensiju – katru gadu tajā iekļauti jauno mākslinieku darbi, darbnīcas un mentoru atbalsts.
Otrkārt, STARPTELPA spēj apvienot ļoti plašu programmu ar fokusētu intensitāti. Atšķirībā no festivāliem, kas izplešas daudzās paralēlās norisēs un riskē fragmentēt auditoriju, STARPTELPA piedāvā imersīvu dramaturģiju, kurā skatītājs kļūst par daļu no kopīgas, intensīvas telpas. Šī dramaturģija tiek būvēta nevis kā lineārs pasākumu saraksts, bet kā pieredzes arhitektūra, kur katrs darbs savienojas ar nākamo, radot nepārtrauktu pāreju starp dažādām estētiskām, tematiskām un telpiskām pieredzēm. Rezultātā auditorija nevis pārvietojas no viena izolēta notikuma uz citu, bet tiek ievilkta vienotā procesā, kurā izzūd robežas starp skatītāju un dalībnieku, starp atsevišķām performancēm un kopējo festivāla ritējumu. Šāda pieeja ļauj veidot intensīvu kopienas izjūtu, kas uz laiku pārvērš festivālu par īpašu sociālās un estētiskās līdzāspastāvēšanas laboratoriju.
Treškārt, festivālam ir izteikta rūpju un viesmīlības politika. Tā nav reducējama uz tehnisku organizatorisku funkciju, bet jāuztver kā kuratorisks princips, kas strukturē visu festivāla darbību: sākot no mākslinieku uzņemšanas un praktiskā atbalsta līdz skatītāju pieredzes un diskursīvās telpas veidošanai. Rūpes šeit nozīmē nodrošināt, lai mākslinieki, pētnieki un skatītāji justos aprūpēti, sadzirdēti un iesaistīti – ne tikai kā viesi, bet kā kopienas līdzdalībnieki.
Ceturtkārt, STARPTELPA izceļas ar resursu saplūsmošanu – vietējā, starptautiskā un mecenātisma līmenī. Protams, vairums Eiropas festivālu balstās uz dažādu atbalsta mehānismu kombināciju, taču STARPTELPĀ šī resursu daudzveidība tiek nevis vienkārši pārvaldīta, bet aktīvi integrēta kuratoriskajā struktūrā. Šāda modeļa rezultātā festivāls kļūst par kopīgu projektu, kurā atbildība tiek dalīta starp valsts, pašvaldības, starptautiskajām institūcijām, privātiem atbalstītājiem un pašiem māksliniekiem. Tas rada horizontālu un kopienā balstītu darba struktūru, kas kontrastē ar lielo festivālu hierarhisko finansēšanas modeli. Rezultātā STARPTELPA, darbojoties ar salīdzinoši nelielu budžetu, spēj realizēt starptautiski nozīmīgu programmu, kurā resursu sapludināšana pati par sevi kļūst par rūpju un kopdarbības praksi.
Piektkārt, unikāla ir arī zinātnes un mākslas integrācija. Kopš 2022. gada festivālu pavada starptautiski simpoziji un akadēmiskas konferences, kas ne tikai papildina māksliniecisko programmu, bet arī iekļaujas plašākā Latvijas zinātniskajā ainā (piemēram, sadarbība ar CERS valsts pētījuma programmu). Šie notikumi veido neatņemamu festivāla identitātes daļu, ļaujot skatīt mākslu un pētniecību kā savstarpēji bagātinošas prakses. Simpoziji un konferences vienlaikus rada telpu zināšanu apritei starp māksliniekiem, pētniekiem un skatītājiem, tādējādi padarot festivālu par dzīvu laboratoriju, kur tiek veidotas jaunas metodoloģijas, teorētiski ietvari un kritiskas perspektīvas. Šādā veidā STARPTELPA paplašina savas funkcijas: tā ir pētniecības platforma, kas stiprina Latvijas akadēmisko vidi un nostiprina festivāla pozīcijas starptautiskajā zinātniskajā apritē. Šī zinātnes un mākslas saplūsme ļauj performanci uztvert ne tikai kā estētisku praksi, bet arī kā zināšanu radīšanas formu, kur efemērā pieredze iegūst teorētisku un vēsturisku rezonansi.
Tomēr aiz festivāla redzamajām veiksmes trajektorijām slēpjas arī būtiski ilgtspējības riski. Performances mākslas festivāli, kas tiek organizēti ar mazu finansējumu, bieži vien balstās uz kuratoru un organizatoru pašaizliedzīgu darbu, kas ne vienmēr ir samērīgi atalgots. Tas nozīmē, ka liela daļa darba, sākot no projektu rakstīšanas un finanšu pārvaldības un beidzot ar viesmīlības žestiem un emocionālo atbalstu, tiek veikta par minimālu samaksu vai pat brīvprātīgi. Šādā kontekstā festivāla ilgtspēja ir paradoksāla: lai gan tas nodrošina bagātīgu māksliniecisko un pētniecisko ekosistēmu, tas vienlaikus var radīt nopietnu izdegšanas risku tiem, kas festivālu veido. Bojana Kunsta uzsver, ka mākslinieka (un, piebilstams, arī kuratora) darbs mūsdienās bieži vien funkcionē pēc kapitālisma elastīgā darba modeļa: ar konstantu pieejamību, projektu ciklos balstītu ikdienu un nepārtrauktu identitātes un profesionālās lomas pielāgošanu mainīgajiem apstākļiem, bet bez sociālās aizsardzības un adekvātas samaksas. Arī STARPTELPA parāda šo pretrunu: festivāls ar ļoti ierobežotiem resursiem spēj radīt starptautiski nozīmīgu programmu, taču šis sasniegums tiek iegūts uz organizatoru un kuratoru pārmērīga darba slodzes un emocionālās izturības rēķina.
Pie ilgtspējas riskiem jāmin arī jautājums par iekļaušanu un pieejamību. STARPTELPA nākotnē vēlas vairāk attīstīt resursus un veltīt uzmanību dažādu sabiedrības grupu, tostarp cilvēku ar īpašām vajadzībām, iesaistei. Tomēr tas ne vienmēr ir iespējams fiziskās infrastruktūras dēļ. Piemēram, Zuzeum nodrošina piekļuvi ar rampu ratiņkrēsliem, taču citās kultūrvietās šie aspekti vēl nav attīstīti: Stricka villā ar ratiņkrēslu šobrīd praktiski nav iespējams iekļūt vai pārvietoties. Tas ierobežo gan skatītāju loku, gan mākslinieku līdzdalības iespējas.
Tāpat festivāls vēlētos vairāk pievērsties izglītojošo darbnīcu formātiem cilvēkiem ar īpašām vajadzībām, kas varētu veicināt pieejamību un iekļaujošu māksliniecisko praksi. Tomēr šādas iniciatīvas prasa papildu resursus un īpaši kvalificētu speciālistu piesaisti, kas šobrīd pārsniedz festivāla pieejamās kapacitātes. Šī problemātika vērš uzmanību uz to, ka rūpju kuratoriskā dimensija neaprobežojas tikai ar mākslinieku un skatītāju viesmīlību, bet ietver arī strukturālu jautājumu par to, kā padarīt performances mākslas vidi pieejamāku un iekļaujošāku plašākai sabiedrībai.
REZUMĒJOT
Rīgas performances festivāls STARPTELPA savos attīstības posmos ir parādījis, ka efemērās mākslas kurēšana vienlaikus ir estētisks, pedagoģisks, zinātniski pētniecisks un politisks process. Tā balstās ne tikai uz mākslas darbu radīšanu un eksponēšanu, bet arī uz rūpju ekoloģijas uzturēšanu, kurā mākslinieki, pētnieki un skatītāji tiek iesaistīti ilgtermiņa attiecībās. Festivāla modelis atklāj, ka performances māksla kā laikmetīgās mākslas veids var būt vieta zināšanu pārradīšanai un sociālo struktūru pārskatīšanai, paplašinot tradicionālās mākslas institūciju robežas.
Tajā pašā laikā STARPTELPAS stāsts izgaismo arī sistēmiskos izaicinājumus, ar kuriem saskaras laikmetīgās mākslas festivāli: atkarību no fragmentēta finansējuma, nesamērīgu darba slodzi un nepietiekamu atalgojumu, kas rada risku kuratoru un organizatoru izdegšanai. Tādējādi festivāls kalpo kā piemērs, kā rūpes, viesmīlība un starptautiska sadarbība var tikt integrētas kuratoriskajā stratēģijā, bet reizē ir arī atgādinājums, ka efemēro mākslu iespējams ilgtspējīgi attīstīt tikai tad, ja rūpes tiek vērstas arī uz pašiem kultūras darbiniekiem un viņu darba apstākļiem.
Tāpat ilgtspējas jautājums performances mākslas festivālos jāskata ne tikai darba slodzes un atalgojuma, bet arī materiālo resursu kontekstā. STARPTELPA uzrāda paradoksu: gada garumā visi cilvēkresursi, finansējums un tehniskās kapacitātes tiek koncentrētas vienam intensīvam notikumam, kas ilgst dažas dienas vai nedēļu. Šāda resursu fokusēšana ļauj radīt starptautiski nozīmīgu programmu, bet tajā pašā laikā liek uzdot jautājumu – kas notiek pēc tam? Kāda daļa no šīs enerģijas un ieguldījuma pārtop par ilgstošu infrastruktūru, zināšanu apriti vai mākslinieku karjeras attīstību, un kas vienkārši izzūd līdz ar festivāla beigām?
Materiālo resursu problemātika izgaismo vēl vienu aspektu: performances māksla pati pēc savas būtības ir efemēra, un tās radītās infrastruktūras ir grūti saglabāt. Atšķirībā no vizuālās mākslas izstādēm, kur darbiem iespējams nodrošināt turpmāku dzīvi muzejos vai kolekcijās, festivāla performances bieži vien pastāv tikai vienreizējā notikuma formā. Tas nozīmē, ka gan finansiālais ieguldījums, gan tehniskā sagatavošana un telpiskā iekārtošana izgaist kopā ar notikuma beigām, un festivālam katru gadu jāsāk gandrīz no nulles. Šādā ziņā ilgtspēja nozīmē nevis tikai finansējuma nodrošināšanu, bet arī sistēmisku pieeju un spēju pārvērst efemēro enerģiju paliekošās struktūrās: arhīvos, pētniecības projektos, starptautiskos tīklos un mākslinieku tālākās karjeras atbalstā.
Tādējādi kuratora darbs kļūst par stratēģisku balansēšanu starp šodienas imersīvo pieredzi un rītdienas struktūrām. Efemērā māksla pati par sevi nepretendē uz paliekošu formu, taču kuratora rūpes spēj to pārvērst par ilgstošu ietekmi: zināšanu, atmiņu un sadarbības laukiem, kas veido kultūras ekoloģiju arī ārpus konkrētā notikuma robežām.
Footnotes
- ^ Kreicberga, Zane (2025). Baltic theater festivals in the 1990s as agents of change. Journal of Baltic Studies, 56(1), pp. 59–75.
- ^ Klaic, Dragan (2012). Resetting the stage: Public theatre between the market and democracy. Bristol: Intellect, p.59.
- ^ Festivāls šodien ierakstās arī plašākā Ziemeļvalstu performances mākslas ainā līdzās tādiem notikumiem kā New Performance Turku Somijā, Live Art Denmark Dānijā vai Relational Art Week Somijā. Šī sasaiste ir balstīta aktīvā sadarbībā un dalībā kopīgā reģionālajā tīklā, kas ļauj māksliniekiem un kuratoriem īstenot mobilitātes programmas, dalīties ar zināšanām un testēt jaunas prakses. STARPTELPA regulāri uztur dialogu ar Ziemeļvalstu institūcijām un festivāliem.
- ^ https://www.lka.edu.lv/lv/aktuali/jaunumi/notiks-performativo-makslu-vizualitates-un-materialitates-studijam-veltita-konference/
- ^ Haraway, Donna. (1991). Simians, cyborgs, and women: The reinvention of nature. New York: Routledge.
- ^ https://cirks.lv/cirks/par-mums/
- ^ Otrs mākslinieks, kas piedalās projektā, ir Mailo Mēness. Projektu finansē Nordic Culture Point: https://www.performanceartlatvia.org/projects/fresh-start-nordicbaltic-development-programme-for-emerging-performance-artists
- ^ Latvijas kultūras ekosistēma kā resurss valsts izturētspējai un ilgtspējai (CERS, 2023–2026): https://www.lzp.gov.lv/lv/projekts/latvijas-kulturas-ekosistema-ka-resurss-valsts-izturetspejai-un-ilgtspejai
- ^ Lazzarato, Maurizio. (1996). Immaterial Labor. In: P. Virno & M. Hardt (Eds.), Radical thought in Italy: A potential politics (pp. 133–147). Minneapolis: University of Minnesota Press.
- ^ Kunst, B. (2015). Artist at Work: Proximity of Art and Capitalism. Winchester: Zero Books.