Laura Groza nemainīgi ir arī ļoti skaista, eleganta un stilīga sieviete. Foto – Artūrs Pavlovs
Laura Groza nemainīgi ir arī ļoti skaista, eleganta un stilīga sieviete. Foto – Artūrs Pavlovs

15 gadi un 40 izrādes

Režisores Lauras Grozas portrets

Tieši pirms desmit gadiem iz­nāca Silvijas Radzobes iecerē­tā un izauklētā kolektīvā mo­nogrāfija Latvijas jaunā režija, kas pievērsās kopumā divpa­dsmit pavisam jaunu un nosa­cīti jaunu Latvijas režisoru līdzšinējai daiļradei. 2013./2014. gada sezona ir pēdējā, ko šī grāmata fiksē. Dažu pētījuma «ob­jektu» aktīvās attiecības ar Latvijas teātra ainavu pa šiem desmit gadiem ir negaidīti pārtrūkušas, bet dažiem – tikai tā pa īstam sākušās.

PIRMAIS DAILES PERIODS (2008–2013)

Lauru Grozu Zane Radzobe toreiz nosauc par «piesardzīgo revolucionāri» un «vienīgo teātrī re­gulāri nodarbināto režisori sievieti savā paau­dzē»[1]. Tobrīd Lauras Grozas biogrāfijā jau ir vai­rāk nekā desmit izrādes Dailes teātrī. Gan artis­tiski huligāniskie pirmie darbi – Mihaila Bulgako­va Suņa sirds (2008) un Marka Reivenhila Shop­ping & Fucking (2009), gan virkne iestudējumu Dailes teātra mazajos spēles laukumos, ko Zane Radzobe precīzi nosauc par «biogrāfiskām sie­viešu izrādēm»[2], – Noras Ikstenas Regīna (2010), Glorijas Montero Es – Frīda Kalo (2011), Kļima Mēdeja. Teātris (2012), Braiena Makaveras Pika­so sievietes (2014) u. c. Ir jau tapušas arī divas pir­mās lielās formas izrādes Dailē – Laura Gundara Vārnu ielas republika (2011) un Deivida Henrija Hvanga M. Butterfly (2014), kā arī debija Liepājas teātrī – Pemas Džemsas Piafa (2013).

No šodienas skatpunkta posmu no 2008. līdz 2013. gadam var dēvēt par Lauras Grozas pirmo Dailes teātra periodu, kurā daudz ko nosaka jau­nas režisores profesionālās pieredzes veidošanās liela valsts repertuārteātra ietvarā – ne vienmēr literārais materiāls un aktieru sastāvs ir pilnībā pašas izvēlēts. Tomēr pati režisore allaž publiski uzsvērusi, ka ir pateicīga šā perioda Dailes teātra mākslinieciskajam vadītājam Dž. Dž. Džilindže­ram par uzticēšanos un iespējām. Objektīvi šajā posmā iezīmējas vairākas Lauras Grozas daiļra­des tēmas, kas vēlāk vērsīsies plašumā, un izteik­smes līdzekļi, kuri vairākām izrādēm atnesīs il­gus, nezūdošas skatītāju mīlestības uzturētus ga­dus. Tiesa, dažbrīd tie režisori novedīs arī strup­ceļā.

Lauras Grozas profesionālajā biogrāfijā no 2014. līdz 2024. gadam notiekošo var iedalīt gan ģeogrāfiski hronoloģiskos nogriežņos, gan tema­tiskās caurviju līnijās un tēlos.

DAILE–LIEPĀJA–DAILE–LIEPĀJA (2014–2019)

Kopš ļoti veiksmīgās satikšanās izrādē Piafa (tā noturas repertuārā sešus gadus) Liepājas teātris kļūst par Lauras Grozas otro darba vietu līdz pat pirmajam kovida pārrāvumam 2020. gada sāku­mā – pieci iestudējumi sešu gadu laikā. Paralēli Dailē tajā pašā periodā – vidēji divi iestudējumi sezonā un vēl divi režijas darbi Latvijas Nacionā­lajā operā un baletā.

Liepājas teātra izrādes «1984» centrā ir viena, spēcīga, dažādu iemeslu dēļ no apkārtējās pasaules atšķirīga personība, kuru izgaismo mērķtiecīgi organizēts, virsotnes pakājē izkārtots, dinamisks ansamblis. Centrā no kreisās: Gatis Maliks – O'Braiens, Egons Dombrovskis – Vinstons. Foto – Edgars Pohevičs

Džordža Orvela 1984 (2014), Bernarda Po­meransa Ziloņcilvēks un Annas Zīgleres 51. foto­grāfija (abas 2016), Henrika Ibsena Heda Gablere (2017) un Bernāra Marī Koltesa Roberto Zuko (2019) Liepājā. Pītera Šēfera Equus un Nika Dīra Frankenšteins (abi 2015), Oskara Vailda Doriana Greja portrets, Tenesija Viljamsa Kaķis uz nokai­tēta skārda jumta (abi 2017), Džeza Batervērta Jeruzaleme, Gilberta Adēra Sapņotāji un Patrika Mārbera Pēc Jūlijas jaunkundzes (visi 2018), Ar­tūra Millera Salemas raganas (2019) Dailes teātrī. Ineses Zanderes un Ērika Ešenvalda Iemūrētie (2016) un Raiņa un Imanta Kalniņa Spēlēju, dan­coju (2019) Latvijas Nacionālajā operā un baletā. Milzīgas režisores darbaspējas un iedvesmojošs radošais uzrāviens, kas saistīts galvenokārt ar di­viem faktoriem.

Žurnāli