Aktiera darbs ir cilvēka elastības pārbaude
Ar Valmieras teātra aktrisi Ilzi Pukinsku sarunājas Andra Rutkeviča
Viņu uz skatuves nevar nepamanīt. Viņas spēlētie raksturi ir spilgti, kolorīti un ļoti dzīvi, turklāt ar abām kājām uz zemes. Ilze Pukinska prot atrast to īpašo detaļu, kas viņas tēlus padara reizē pazīstamus un reizē tik interesantus, ka gribas tiem sekot un izzināt. Es savukārt centos izzināt ceļu, kā Ilze tiek līdz savām varonēm, un viņas ceļu teātrī.
Mūsu saruna notika uzreiz pēc Ineses Mičules iestudētās izrādes Tu saki?, kurā Ilzes košā, puķainā kleitā tērptā Paulīne ir kā eksotisks zieds, kam atvēlēts pavisam īss skatuves laiks. Kā nospēlēt raksturu dažos īsos uznācienos, un kā nepazaudēt sevi pret Lilitas Bērziņas ikonisko Paulīni? Atbildes meklējumi uz šiem jautājumiem mūsu sarunu aizveda krietni tālāk par Paulīni, līdz pat aktierdarba būtības formulēšanai.
Andra Rutkēviča. Aktierim, strādājot pie izrādes Tu saki?, ir ļoti daudz kultūrvēsturiska un spilgta materiāla, ko nav iespējams apiet vai ignorēt. Kā ir strādāt ar šādiem darbiem?
Ilze Pukinska. Es biju mērenā šokā, kad man piedāvāja Paulīnes lomu. Likās, ka man tas ir stipri par agru. Droši vien, ka Belševica stāstu ir balstījusi kādā patiesā notikumā. Mēģinot izrādi, es galīgi nedomāju par filmu. Belševicai tas ir māsas, nevis Paulīnes stāsts. Māsa visu laiku runā par Paulīni. Man būtu interesanti, ja būtu gan māsas, gan Paulīnes skatupunkts. Paulīnei ir apnicīgā māsa, kas visu laiku viņu apšauba, bet iet pakaļ un piedalās. Šajā attiecību modelī viena ir princese, bet otra – kalpone.
Belševicas stāstā vispār nav dialogu. Kārļa Freimaņa dramatizējumā dialogi ir radīti, saliekot kopā Līzbetes teikto. Mums bija uzdevums vairāk risināt cilvēku «būt vai nebūt» jautājumu. Māsu jaunība sanāk tādā skumjā pēckara periodā. Vīrieši apkauti, sievietes vienas. Visi vienādi – melnās kleitās ar baltu krādziņu. Paulīne ir drusku par brīvību. Viņa grib atšķirties. Tas stāsts jau nav par miršanu, bet par dzīvošanu. Jāvelk tās kapu kleitas ārā un jāstaigā tālāk.
Tad es sapratu, kāpēc man tā loma atnāca. Iepriekšējais gads man bija ļoti sarežģīts. Es apmeklēju kādas deviņas vai desmit bēres. Pienāk vecums, kad sāk aiziet tuvi cilvēki. Galu galā es uz to sāku drusku citādāk skatīties. Man arī ir savs stāsts par kleitu. Es esmu melnās krāsas cienītāja. Vienā brīdi to kleitu, ar ko regulāri gāju uz bērēm, iemetu miskastē un nopirku sev daudz sarkanu un rozā. Tad sapratu, ka man varbūt Paulīnes lomā nemaz tālu no sevis nav jāiet.
Pārskatot visas jūsu lomas, pirmā asociācija – tās ir ļoti krāšņas, vitālas. Turklāt ļoti dažādi raksturi. Kāpēc tieši raksturlomas?
Man kā jaunai aktrisei bija ļoti grūti atraisīties varoņlomās. Man kaut kā iesēdās Gunāra Cilinska teiktais: «Spēlē raksturlomas, atraisīsies.» Viņš laikam to teica pats par sevi kā aktieri. Tas ir arī mans ceļš. Būtībā jau jebkura loma ir raksturloma.
Ar ko sākat brīdī, kad jūsu rokās nonāk eksemplārs? Kā meklējat savu ceļu pie varoņa?
No sākuma es brīnos: kāpēc tieši man to iedeva? Tad ar režisora palīdzību meklēju ceļu, jo pats jau vienmēr nevar saredzēt kopīgo. Piemēram, Māra Ķimele Anuija Eiridīkē man iedeva lasīt vilcienu sarakstu. Es biju kasiere, kas mikrofonā lasa: tāds un tāds vilciens no turienes uz turieni dosies tikos un tikos. Luga bija tāda dīvaina. Pēkšņi tu saproti, ka stacija patiesībā ir tāds elles priekškambaris. Lasīju, ka ēģiptiešiem, kad cilvēks pāriet no vienas dimensijas otrā, ir starpposms, kurā dzīvo mītisks radījums – Anubiss. Es sapratu, ka mana kasiere noteikti par šiem cilvēkiem zina vairāk nekā viņi paši. Tā es arī attiecos pret visu uz skatuves notiekošo: ka zinu un saprotu, kas patiesībā notiek, kamēr paši cilvēki ir aizņemti savās ikdienas darīšanās. Tas bija mans domu pavediens arī laikā, kad nav jālasa vilcienu saraksts, lai iekšējā darbība nepārtrūktu. Es atcerējos viena aktiera teikto – kad tu spēlē lomu, tev kurpē ir jābūt akmentiņam. Tas ir otrais plāns. Tu vari runāt jebko, bet tev noteikti kaut kam ir jābūt fonā. Es to pārņemu burtiski. Ja es pakustinātu pirkstus, tad tur būtu kādas domas. Nevar veikt lielu, garu ceļojumu, nepaturot galvā visādas domas. Tas palīdz pieslēgties. Neviens jau nepateiks priekšā, kā man aizpildīt skatuves laiku. Tad tu ņem savus novērojumus.
Brīžiem režisors māk uzvest uz pareizās takas. Kroders mācēja perfekti iedot virzienu. Piemēram, viņa ir tāda, kas saulainā laikā staigā ar lietussargu, lai atgaiņātos no vīriešiem, ja nu kāds uzbruks. Uzreiz ir skaidrs, kas tas ir par cilvēku. Jeb Auce Skroderdienās – parunā, parunā un taisa nākamo bērnu. Tā ir tēla būtība. Tu uzreiz redzi virzienu, kurā tev jāmeklē.
Šobrīd no jūsu kursa jūs esat vienīgā, kas strādā Valmierā?
Es un Tālis Lasmanis. Tālis beidza kā eksterns, bet viņš vienalga skaitās mūsu kursā.
Kā ir ar kursa būšanu? Sākumā, ienākot teātrī, palīdz?
Kā kuram kursam. Mūsējam noteikti nē. Mēs bijām lieli individuālisti. Mums šobrīd teātrī ir ienācis kurss, kas ir kā viens kodols. Viņi paši par sevi jau ir spēks. Mēs tādi nebijām, žēl. Mēs bez lielām sāpēm katrs aizgājām savu ceļu, bet tagad paskatoties rezultāts nemaz nav slikts. Uz šejieni atnāca Ģirts Ķesteris, Leonarda Ķestere, es un Tālis Lasmanis, kurš jau patiesībā bija Valmierā. Vienu sezonu arī Ilze Blumberga, Līga Karlivāne, Gints Ozoliņš, kurš tagad jau miris. Atis Jaksis un Alvis Hermanis sāka strādāt Kabatā. Mūsu kurss, Lūča vadīts un Ķimeles audzināts, tika speciāli gatavots Valmieras teātrim. Māra teātrī diemžēl palika tikai vienu gadu. Brīdis, kad viņa aizgāja, man bija ļoti traģisks.
Kad mēs mācījāmies, Valmieras teātris bija labā vērtē, un gribējās tieši tur strādāt. Šajā periodā brīnišķīgas izrādes taisīja Māra un Valentīns Maculēvičs. Lūcis pa vidu, viņš spēja saturēt visu teātri kopā. Bija aktieri, kas vairāk strādāja pie kāda viena režisora, bet viss bija līdzsvarā. Man ļoti patika Valmieras teātris, līdz ar to nebija nekādu problēmu būt šeit.
Kas teātrī mainās, kad ienāk jauns, spēcīgs kurss? Pēdējos divdesmit gados Valmieras teātrī ir ienākuši divi dažādi, bet ļoti spēcīgi kursi – Pētera Krilova un Mihaila Gruzdova un Indras Rogas audzināti.
Vispirms viņi ienes jaunas un svaigas asinis, kas ir ļoti vajadzīgas teātrim. Gruzdovs savu pēdējo kursu ir izaudzinājis ne tikai par spēcīgiem profesionāļiem, bet arī par brīnišķīgiem cilvēkiem. Tas, protams, rada problēmas aktieriem, kas te ir jau sen un ir jau apnikuši. Visu repertuāru šobrīd balsta uz jaunajiem. Es domāju, ka tas ir pareizi, ar cerību, ka viņi te paliks un strādās.
Vai jaunajiem ir kāda cita darba tehnika, skola? Skaidrs, ka katrai paaudzei ir savs domāšanas veids.
Pilnīgi atšķirīga. Katram sava. Pēteris Krilovs savējos izaudzinājis par ļoti drosmīgiem cilvēkiem. Viņi ne no kā nebaidās. Viņi ir spēcīgi psiholoģijā, jo Krilovs nāk no kino. Jaunajam kursam ir ļoti izteikta forma, novērojumi, tēma. Viņi ļoti labi saprot, ko viņi katrs dara izrādes kontekstā. Tāds izteikts psiholoģiskais teātris viņiem varētu būt kā pārsteigums. Gan jau, ka viņi varētu arī tādā nospēlēt.
Tie abi kursi ir ļoti spēcīgi. Īpaši šis pēdējais. Es par viņiem esmu sajūsmā. Viņi ir kā viena molekula. Tas, protams, tā ilgi nebūs. Diemžēl dzīve parasti izšūpo, bet, kamēr viņi ir kopā, mūsu teātrim tas ir lielākais ieguvums. Viņi ienes vitalitāti, enerģiju, tāpēc Valmieras teātris tagad var uzplaukt. Protams, gribētos plaukt ar viņiem reizē.
Varētu jau sūdzēties, ka viss tiek tikai mūsu jaunajiem. Viss mūsu «kapračiem». Kad mēs ienācām teātrī, mūs tā sauca. Tas it kā bija joks, bet tajā pašā laikā mūs neviens tā nelutināja.