Pārdefinēt vērtības aizvien no jauna
Saruna par mākslas kritiku, balvām un vērtībām
Šai sarunai pirmkārt un galvenokārt vajadzēja būt par Normunda Naumaņa balvu mākslas kritikā. Tāpēc redakcijas uzdevumā uzaicināju uz to literatūrzinātnieci un kritiķi, ilggadēju balvas žūrijas dalībnieci Andu Baklāni, bet skatam no malas – žurnāla Mūzikas Saule un Radio Klasika redaktoru, koncertzāles Lielais dzintars māksliniecisko vadītāju Orestu Silabriedi. Tomēr mūsu saruna ļoti ātri aizvērsās prom no NN balvas. Varbūt tāpēc, ka ar to viss ir skaidrs: balvas nolikumā formulēti kritēriji, kuriem sekojot, izvirzāmi nominanti un pēc tam noteicams gada laureāts. «Balvas uzdevums ir veicināt kritisko domāšanu, izcelt kritiku, kas konkrēto mākslas faktu spēj ielikt plašākā kultūrvēsturiskā un mūsdienu mākslas kontekstā, uzrādīt un analizēt darba mākslinieciskās kvalitātes, skaidri norobežojot jauno un izcilo no viduvējības, kritiku, kas izglīto un ir literāri kvalitatīva.» Īsi un lietišķi.
Tomēr viņpus šiem kritērijiem paliek mūsu pašu darbs kritikā, kuru darot aizvien no jauna jādefinē, kā dēļ un kādu vērtību vārdā rakstām. Viens ir skaidrs – ar gadiem pašam sev uzdodamo jautājumu kļūst tikai vairāk, bet atbilžu uz tiem – arvien mazāk.
Edīte Tišheizere. Mākslas kritikai ir sava Normunda Naumaņa balva. Orest, tev kā «cilvēkam no malas», jo mēs ar Andu esam žūrijā, kā tev šķiet – vai kopš 2016. gada, kad šī balva ir radusies, kaut kas ir mainījies kritikā?
Orests Silabriedis. Mainījies jau nu gan nav. Man šķiet, balva skrien drusku pa pēdām tam, kas vispār kritikā notiek. Tas ir labi, jo vismaz reizi gadā par to tiek runāts un tiek atgādināts, kāda ir situācija. Bet tā, ka balva būtu rosinājusi vidi, – nē, es nedomāju. Bet es nezinu, vai mans spriedums ir kompetents. Diez vai kāds tagad sāk strādāt tikai tāpēc, lai viņu pamanītu un izvirzītu balvai. Domāju, ka Normunda Naumaņa balva ir vēl tie beidzamie mēģinājumi parādīt, ka kritika tomēr mūsdienās ir iespējama. Jo vispār es pats sāku par to arvien vairāk šaubīties. Īpaši izpildītājmākslās.
Edīte. Vai mēs vispār varam definēt, kas ir kritiķis?
Orests. Jā, pirms gadiem septiņdesmit es to būtu darījis nešauboties un nedomājot – cilvēks, kurš dokumentē, kurš novērtē un kurš dod ieguldījumu nākotnē. Tāpēc man ir ļoti nemoderna attieksme pret šodienas kritiku. Man arī patika viens no tiem jautājumiem, kas bija uzdots kolēģiem, – vai vairāk domā par šodienas vai par nākotnes lasītāju. Konstatēju, ka man patīk domāt par nākotnes lasītāju. Bet tā nav īsti atbilde uz tavu jautājumu. Kas ir kritiķis šodien – ideālā gadījumā cilvēks, kurš ar kompetenci, pieredzi un to izraisītu intuīciju spēj sniegt adekvātu novērtējumu tam, ko ir izdarījis kāds cits.
Edīte. Ar ko izglītots un daudz redzējis cilvēks atšķiras no profesionāla kritiķa? Kur ir tā atšķirība starp kritiķi un vienkārši izglītotu cilvēku, kurš daudz lasa un izsaka savus spriedumus par grāmatām, teiksim?
Anda Baklāne. Man ir vairākas atbildes uz šo jautājumu. Jā, ļoti vēlams, lai būtu izglītība humanitārā disciplīnā, kas atbild par attiecīgo mākslas nozari. Tomēr ar to nepietiek, otrs nozīmīgākais apsvērums ir gan skatītāja, gan rakstītāja pieredze; jo vairāk esi uzrakstījis, jo profesionālāks kļūsti. Taču cilvēks, kurš nav ieguvis pamatizglītību minētajā nozarē, ja viņš daudz rakstījis, var sākt kļūt par profesionālu kritiķi ar nosacījumu, ka tiešām mācās. Nevis vienkārši turpina stāstīt, ko viņš domā, bet mērķtiecīgi iemācās to, ko citi jaunībā apguva universitātē.
Bet atbildei ir otra daļa – man pašai patīk šo analoģiju attiecināt uz vairākām lietām. Esmu dzirdējusi, ka mūsdienās psihoterapija ir monopolizējusi cilvēka garīgās dzīves veselības jomu. Agrāk tie bija mācītāji vai kādi guru, reliģiskie skolotāji vai kādi citi kopienas locekļi, kas palīdzēja cilvēkiem tikt galā ar dzīves problēmām, runāja ar viņiem. Tagad rietumu sabiedrībā viens pareizais ceļš ir – psihoterapeits. Es sevi nepieskaitu nevienai reliģijai, bet šobrīd man šķiet, ka nevajadzētu ieteikt, ka ir tikai viens profesionālis, kas drīkst ar to nodarboties. Ka ir jāspēj to deleģēt arī citiem – treneriem un padomdevējiem, garīgajiem līderiem. Ir jāspēj ar cilvēkiem runāt daudzos līmeņos. Un tas pats ir arī ar kritiku: tas vien, ka labāk būtu, ja to dara cilvēks ar atbilstošu izglītību, ar pieredzi, arī intuīciju un spēju rakstīt, vēl nenozīmē, ka citi to nedrīkst darīt. Tas nenozīmē, ka tad, ja kāds to dara mazāk profesionāli, to būtu jāsāk apkarot, aizliegt un teikt, ka tā nu šeit nevarēs un nebūs. Beigu beigās, lai runā cilvēks, kuram ir, ko teikt, un kuru tas patiešām interesē.
Man patīk domāt par nākotnes lasītāju
Edīte. Vai mēs to sauktu par kritiku vai atgriezenisko saiti? Protams, kritika arī ir atgriezeniskā saite. Bet īstenībā jau ikviens, kurš ieraksta teātra mājaslapā, arī dod šo atgriezenisko saiti, tikai īsāk, koncentrētāk un impulsīvāk. Kamēr mēs, profesionālie kritiķi, darām to racionāli un strukturēti. Man šķiet, ka tieši domāšanas struktūra, ko mēs esam izstrādājuši ar izglītību, pieredzi un no tās izrietošo intuīciju, varētu būt tas, kas nošķir.
Orests. Es tagad aizdomājos, kā man nosaukt, piemēram, tos, kas nav mūziķi, bet nāk uz Orfeja ausi. Jo man ir teikuši, ka interesantākās Ausis esot tās, kurās piedalās nevis mūzikas pārstāvji, bet mākslinieki, aktieri, literāti. Tā ir viņu refleksija par doto tēmu? Mēs gan Ausī netiecamies īpaši kritizēt, mums kādreiz tā sanāk varbūt neviļus. Bet es arī piekrītu tam, ka citas mākslas pārstāvis, viņš bieži vien paskatās asredzīgāk un uzdod kādreiz tik naivu jautājumu, ka tu savā pārgudrībā nespēj normāli atbildēt uz to.
Edīte. Viņš izvirza citu metaforu sistēmu, un tajā tu pēkšņi ieraugi mūziku pilnīgi citādi.
Orests. Bet mūzikā, es teiktu, tomēr nevar īsti saprast, ko domā interprets, ja rakstītājs pats nav kādu brīdi pabijis viņa ādā. Mēs ar tevi, Edīt, esam par to runājuši – vai tev obligāti ir jāspēlē teātris, lai rakstītu par teātri. Skaidrs, ka atbilde noteikti ir nē, kaut gan tu pati teici, ka tev ir zināma pieredze. Un īstenībā es nonākšu pretrunā ar sevi, jo, man liekas, Armands Znotiņš mūžā nav stāvējis uz skatuves.
Edīte. Es studiju laikā piedalījos operas režisoru fragmentos, operās ir nedziedamie brīži, un pirmajos kursos viņi inscenē tieši tos. Bet vienalga, man principā būs slikta aktiera pieredze, diletantiska aktiera pieredze.
Orests. Bet vienalga tu būsi skatījusies uz skatītāju zāli no tās puses. Mūzikā tomēr šī otra puse, skatuves pieredze, var ļoti palīdzēt.
Edīte. Man šķiet, mūzikas kritiķiem jau ir arī tas, ka jūs studējat tos pašus priekšmetus, jums ir ļoti skaidra nojausma gan par mūzikas teoriju, gan par kompozīciju.
Orests. Tas mācību priekšmetu loks ir apmēram viens un tas pats, bet skatuves pieredze ir koncerts. Domāju, ka ar to tas atšķiras no literatūras vai no teātra.
Edīte. Literatūrā ir vēl kāda lieta: ļoti daudzi dzejnieki un rakstnieki paši ir kritiķi – Kārlis Vērdiņš, Ivars Šteinbergs, Artis Ostups. Un vai literatūrkritikā pastāv nošķīrums starp kritiku un pētniecību, kā tas pastāv attiecībā uz teātri un arī mūziku?
Anda. Es varētu atsaukties uz Inesi Zanderi, kura mēdz teikt, ka latvieši ir maza tauta un vieniem un tiem pašiem cilvēkiem jābūt gan policistiem, gan laupītājiem, gan cietumsargiem. Daļēji tas atbilst patiesībai, tu nevari nopelnīt maizi, būdams vienkārši dzejnieks vai kritiķis, tu esi radošs cilvēks, kas dara visu ko, tajā skaitā arī tāpēc, lai nopelnītu dienišķo maizi. Taču domāju, ka ir dažādi rakstnieku tipi, literatūras vēsturē ir pazīstams tieši dzejnieka kā teorētiķa tips, kurš pats rada jaunu paradigmu. Un tad viņš vai nu raksta manifestu, vai teoretizē par to. Un es redzu mūsu dzejniekos, kritiķos, literatūrzinātniekos – kā Kārlis Vērdiņš, Ivars Šteinbergs vai Artis Ostups – šo spēju, jo viņi ir gan racionāli, gan arī ārkārtīgi radoši kā dzejnieki. Tas ir tāds radošas personības tips, ne visi to var. Piemēram, Regīna Ezera jaunībā vairāk rakstīja kritikas, bet vēlāk pievērsās tikai savai radošajai darbībai. Viņa aiziet savā nosacītā cellē, viņa grib darīt vienlaicīgi vienu lietu, pabeigt savu tekstu un negrib izkaisīt savu uzmanību pa daudziem sīkiem piedarbiņiem. Bet, kamēr Ezera rakstīja, viņa paspēja arī pamatot, kāpēc darbi, kādus viņa rakstījusi, tolaik ir novatoriski. Tur ir šī smalkā indivīda psiholoģija, kas tajā laikā vēl nebija tik pašsaprotami, dominēja sociālās psiholoģijas pieeja. Nevarētu teikt, ka tas ir kāds īpašs teorētisks pienesums, bet viņas balss izskanēja un pēc tam kritiķi jau to pieņēma kā dotumu, ka tā var darīt. Tomēr es esmu pilnīgi pārliecināta, ka mūsdienās mēs mēģinām darīt daudzas dažādas lietas un bieži vien to nespējam. Nespējam izdarīt vienlīdz kvalitatīvi visu to, ko mums gribētos, ko mums kāds palūdz, kādu projektu, uz ko mūs kāds uzaicina. Mums nevajadzētu tik daudz uzņemties un mēģināt darīt.