Kā es «nodevu» savu skolotāju
Pārdomas ar grēksūdzes elementiem par teātra kritikas skolu Latvijā
Aprīļa beigas. Ir pagājuši četri gadi, kopš mūžībā devās teātra zinātniece un mūsu skolotāja Silvija Radzobe. Tajā pavasarī pirms četriem gadiem, visticamāk, pēc tam, kad 40 dienas viņas dvēsele tepat vien vēl bija kavējusies, man piezvanīja profesore Janīna Kursīte ar lūgumu apdomāt iespēju turpināt Silvijas darbu Latvijas Universitātes Humanitāro zinātņu fakultātē. Tā kā mana kursabiedrene un teātra zinātniece (apzināti šādā secībā) Līga Ulberte jau vairākus gadus sekmīgi darbojās Latvijas Kultūras akadēmijā un tā kā pandēmija, bet ne tikai tā, bija satricinājusi Nacionālo teātri, kurā strādāju es, neliegšos – āķis lūpā man bija. Kāpēc?
HUMANITĀRAIS APKALUMS
1991. gadā, «izsitot cauri» pirmo teātra kritikas kursu – pat nezinot visus apstākļus, ir skaidrs, ka tas nebija vienkārši noorganizējams, Silvija Radzobe izveidoja tādu skolu, kurā pati būtu vēlējusies mācīties. Trīs vaļi, uz kā balstījās viņas skola, bija – kaislība, kaislība un kaislība. Kaislība uz teātri, kaislība uz zināšanām un kaislība uz darbu. Viņas atstātais mantojums, tā saules un ēnas puses, žurnālā tika aplūkots pirms četriem gadiem, tāpēc par to vairāk šobrīd ne. Kaislību uz teātri, zināšanām un darbu pazīstu arī es, tāpēc tas varētu būt bijis acīmredzams iemesls pateikt «jā» LU piedāvājumam.
Otrs iemesls bija laikam jau utopiski pasionārā attieksme pret nacionālām humanitārām zinātnēm jeb nacionālo teorētisko domu – ja katra nākamā paaudze to nepieņems kā vajadzīgu un nekops tālāk, tad nebūs turpinājuma. Jau tagad, darbojoties Teātra Vēstnesī, ik pa laikam jūtam ataudzes trūkumu – ir, kas saprot teātri, bet negrib par to rakstīt. Ir, kas saprot teātri un grib par to rakstīt, bet īsti nespēj, jo klibo valodas izjūta un, hm, nav arī tādu sistēmisku zināšanu. Ir, kas grib rakstīt, spēj rakstīt, bet īsti nesaprot teātri. Ir, kas grib, spēj, saprot, bet slinkums. Ak kungs, cik daudz dažādu iemeslu, lai autori būtu vai nebūtu angažējami... Pirms jau pieminētajiem četriem gadiem kritiski zems bija arī atalgojums, ko par recenziju varēja saņemt. Pateicoties Radošo savienību padomes kampaņai, organizējot darba grupu Kultūras ministrijā, kurā tika meklētas dzirdīgas ausis, lai lēmumu pieņēmēji VKKF un KM saprastu, ka mākslas procesa vērtēšana ir daļa no paša mākslas procesa, tas ir darbs, kura kvalitatīvai veikšanai ir nepieciešamas zināmas prasmes, un tās nav iegūstamas «rīt uz pusdienas laiku». Kamēr mūsu smadzenes spēj pārstrādāt informāciju, salīdzināt un izdarīt secinājumus lēnāk nekā MI un kamēr mūsu spriedumu vērtību nosaka viens procents noslēpuma, līdzvērtīgi noslēpuma daļai, kas ir klāt mākslas darba tapšanā, par mākslas kritiķi vai mākslas zinātnieku būt ir profesija.