Kritiķis un laiks
Tēmas «Kritika par kritiku» ievads
Atzīšos, ka domāšanu par šo tēmu aktivizēja arī personīgs iemesls – uzaicinājums pievienoties Teātra Vēstneša redakcijas komandai. Tas nozīmēja atgriešanos aktīvajā kritikā pēc vairāku gadu prombūtnes. Kopš 90. gadu beigām, kad studēju Silvijas Radzobes teātra kritiķu kursā, pasaule ir mainījusies, teātris ir mainījies. Arī es esmu mainījusies. Vai man tagad vajadzētu rakstīt kaut kā citādi? Ja tā, tad – kā? No tā izriet vēl virkne citu jautājumu, piemēram – kāda vispār ir kritiķa loma šodien, vai (kā) tā, laikam ejot, mainījusies? Lai iegūtu atbildes uz šiem un vēl citiem jautājumiem par kritiķa darbu, aptaujāju dažādu paaudžu teātra kritiķus. Tapa kolektīvais portrets, notverts mirklis, kas ļauj kritiķim nonākt uzmanības centrā. Es arī atļaušos apgalvot, ka tas ir vajadzīgs brīdis, jo mēs esam raduši uz mediju «skatuves» kāpt vienatnē. Pārmaiņu laiks nesteidz beigties. Kritikai ir balss, tā balss, kas daļa no teātra mākslas procesa, no kultūras, kas ir mūsu nacionālās identitātes pamats. Kopā mūsu balsis ne tikai skan stiprāk, kopā mēs varam izturēt arī pārmaiņu vējus.
Un tie pūš. Tāpat kā pirms aptuveni simt gadiem, kad, attīstoties kino mākslai, «teātra zārkā tiek dzīta viena nagla pēc otras»[1], bet ir skaidrs, ka «teātra kritiķim jāstāv mākslas izpratnes ziņā augstāk par vidusmēra teātra apmeklētāju, lai kritikā teātra apmeklētājs lasītu to, ko viņš izrādē nav redzējis.»[2]
1939. gadā, Kārļa Ulmaņa autoritārās varas beigās, Otrā pasaules kara priekšvakarā, kritiķis jau ir uzstumts uz ideoloģijas sliedēm: «..kritiķis ar savām recenzijām ir ne tikai publikas audzinātājs vispār, bet arī deklarē publikas vai atsevišķas skatītāju grupas gaumi un prasības, kuras viņš pirms recenzijas iespiešanas saskaņo ar valsts un tautas interesēm. Līdz ar to kritiķis ir arī skatuves mākslinieku audzinātājs un zināmā mērā viņu mākslinieciskās darbības virzītājs. [..] kritika nepastāv skatuves dēļ, bet gan publikas un valsts un tautas interešu dēļ.»[3]
70. gadu sākumā trimdas teātra kritiķe Ņina Luce, oponējot nupat citētajam Kārlim Strautam, apgalvo: «Bruņojies teorētiskām zināšanām, intuīciju un pieredzi, kritiķis vērtē izrādi. Jā, kam tad viņš atbild par savu spriedumu? Tikai teātrim! Teātris ir vērtētāja kungs un pavēlnieks.»[4]