Klusi ūdeņi un riskanti atvari
Ieskats 2023./24. gada iestudējumos Daugavpils teātrī
Daugavpils teātra kārtējā sezona iezīmējas ar vairākiem kontrastējošiem notikumiem. Teātrī pakāpeniski nostiprinās jaunie aktieri un tiek gatavoti vēl jauni, tiesa, bez augstākās izglītības (tā ir Staņislava Broka Daugavpils mūzikas vidusskolas programma), tomēr ar amata iemaņām. Daugavpilieši zaudēja vienu no pašreizējās trupas balstiem – aktrisi Maiju Korklišu, kas bija vienīgā saikne ar savulaik leģendāro Pētera Krilova kursu, kā arī režisoru Ivaru Lūsi, kurš divās izrādēs spēlēja arī kā aktieris.
Vēl teātris pamanījās iekulties politiskā skandālā. Un tomēr, aplūkojot repertuāru kopumā, tendences iepriecina – šis joprojām ir gan formas, gan satura ziņā meklējošs teātra kolektīvs. Šis raksts top brīdī, kad vienu sezonas iestudējumu, Sniega gūstā, vairs nav iespējams noskatīties, savukārt cits, dejas izrāde Nodzītus zirgus nošauj, taps pašās sezonas beigās. Viena izrāde ir latviešu, divas – krievu, savukārt viena – lielākoties angļu un daļēji krievu valodā.
KATRAI SAVA PATIESĪBA
Lienas Šmukstes iestudējums Pie klusiem ūdeņiem ir tā dēvētā staigājamā izrāde, kas, iespējams, daudziem Daugavpils teātra skatītājiem ir nebijusi pieredze. Četru sieviešu monologi notiek dažādos teātra spārnos – scenogrāfa Raimonda Vinduļa iekārtotā vidē Eksperimentālajā zālē, dekorāciju darbnīcā, partera foajē vienā malā, kā arī otrā stāva foajē pa ceļam uz teātra kafejnīcu. Ezeras prozu vienāda apjoma monologiem (jo skatītāju grupas mainās vienā laikā) pielāgojusi dramaturģe Agnese Rutkēviča. Tā kā stāsts sākas katrai grupai atšķirīgā punktā, tam nav vienota sākuma, bet ir vienotas beigas ar maģisku mirkli uz lielās skatuves, kurā visas četras varones sastapsies gaismu mākslinieka Sergeja Vasiļjeva veidotā gaismas kūlī. Bet tur skatītājs nonāks jau emocionāli ievibrēts.
Šmukstes iestudējuma vērtība ir režisores prasme atvērt aktrises ļoti konkrētai, tuvplānu respektējošai komunikācijai ar skatītāju, gaidot no viņa nevis īpašu līdzdalību, bet uzklausīšanu, uzrunājot klusinātā intonācijā. Enerģiskākā un pašapzinīgākā no šīs četrotnes ir Kristīnes Veinšteinas Mirdza – kurpju veikala bodniece, kuras stāsts risinās uz dekoratīvo augu fona, bet katram skatītājam sagatavota kartīte ar konfekti, un uz kartītes uzdrukāta kāda ar apaviem saistīta atziņa, manā gadījumā: «Gribi iedvesmu – nopērc sev skaistas kurpes un dodies pasaulē!» Mirdza zina, ka pie viņas nāks apmeklētāji, viņa ir sapucējusies un safrizējusies, un viņai ir ļoti konkrēts un mazliet kategorisks viedoklis par notikušo. Vienlaikus Mirdzas stāsta būtiskākā daļa saistās ar vīrieti viņas dzīvē – tāpat kā arī pārējām varonēm.