Kas aiz ādas Mellim/Gediņam?
«Marats/Sads» Latvijas Nacionālajā teātrī
Rakstot par šo izrādi, zināmā mērā jāuzņemas detektīva loma. Izrādes skaistais «noziegums» (atstāt šīs recenzijas autori stipri samulsušu), «vainīgie» (režisori Klāvs Mellis un Rūdolfs Gediņš) un notikušā detaļas ir zināmas, taču motīvs uzreiz nedodas rokās. Arī «līdzdalībnieka» loma ir skaidra – vācu dramaturga Pētera Veisa 1963. gadā sarakstītā luga Žana Pola Marata vajāšana un slepkavība, uzvesta Šarantonas slimnīcas trupā de Sada kunga vadībā ir gan formā, gan saturā daudzslāņaina un polemiska un izvirza daudzus jautājumus, taču izvairās sniegt atbildes. Tad nu – viegli uzrakstāmas recenzijas slepkavībai pa pēdām!
Veiss lugā, kuras nosaukums ērtības labad tradicionāli tiek saīsināts par Marats/Sads, izmanto Franču revolūciju un tās izraisītās kolektīvās paģiras kā fonu, lai būvētu ideoloģisku disputu starp diviem laikabiedriem – revolūcijas ikonu Žanu Polu Maratu un skandalozo rakstnieku marķīzu de Sadu. Darbība notiek pēcrevolūcijas laikā, 1808. gadā – Marats jau 15 gadus ir miris, pie varas nācis Napoleons, bet Sads par amorālu uzvedību un pornogrāfiskiem darbiem ieslodzīts Šarantonas psihiatriskajā klīnikā, kur kopā ar klīnikas pacientiem iestudē izrādi. Tas ir vēsturisks fakts – aizrāvies ar ideju par humānām ārstniecības metodēm, klīnikas vadītājs Kulmjē tiešām centies ieviest kaut ko mākslas terapijai līdzīgu, un Sada režisētās izrādes apmeklējusi arī sava laika franču elite.
Zīmīgi: lai gan lugā Marats un Sads ir ideoloģiski antagonisti, tie veidojušies revolūcijas katlā. Marats, par spīti tam, ka revolūcija nebūt nav panākusi visu cilvēku vienlīdzību un brīvību, arvien ir dedzīgs tās pravietis. Bet Sads, sākotnēji būdams revolūcijas atbalstītājs, ar laiku vīlies tās aklajā fanātismā un pašu revolucionāru tieksmē izskaust jebkādu mērenību tās rindās, tāpēc pievērsies radikālam individuālismam. Interesanti arī, ka Sads teicis bēru runu Marata bērēs, taču, kā uzskata vēsturnieki, tas bijis māņu gājiens, lai izvairītos no iespējamām represijām par norobežošanos no revolucionārās kustības radikālākajām izpausmēm. Veiss savā lugā Sadam simboliski dod otru iespēju – pacilājošas bēru runas vietā izvērst polemiku ar Maratu, ko var rupji reducēt līdz vienam centrālajam jautājumam – ko vērta ir revolūcija?