Ko sēsi, to pļausi
«Heda Gablere. Atgriešanās» Latvijas Nacionālajā teātrī
Norvēģis Henriks Ibsens lugu Heda Gablere (1890) uzraksta laikā, kad dzīvo Minhenē, viņam ir drusku pāri sešdesmit un viņš nupat vēl iemīlējies astoņpadsmit gadus vecajā Vīnes augstāko aprindu jaunkundzē Emīlijā Bardahā. Viņš prot novērtēt skaisto, tāpat kā visi lugas vīrieši, arī tie, kuri palikuši pagātnē, jo galvenā varone apprecējās ar to, kurš bija gatavs maksāt visvairāk, – sauso zinātnieku Jergenu Tesmani. Heda iemieso dekadentisku skaistumu, viņa ir dimants, kam vajag dārgu ietvaru – greznu villu un augstāko sabiedrību, kurā mirdzēt.
Madaras Zviedres Heda – patiess prieks par aktrises atgriešanos uz Nacionālā teātra skatuves –, ir skaista visos Annas Heinrihsones tērpos, un kostīmu mākslinieces darbs ir ļoti svarīgs ietvara veidotājs, kas stāsta savu stāstu par varoni. Scenogrāfa Aigara Ozoliņa, gaismu mākslinieces Līvas Kalniņas un video mākslinieka Toma Zeļģa veidotajā krēslas valstībā ar kailu koku zaru biežņu fonā Heda izrādes laikā satumst arī pati. Sākumā ar oranžo mājas tērpu viņa kā svaiga aprikoze izceļas ēnainajā telpā, pēc tam ar efektīgo sarkano kostīmu un garajiem sarkanajiem zeķzābakiem noformējas par to, kas viņa ir un vēlas būt – stilīga mūslaiku sabiedrības dāma, liktenīgā sieviete. Un tad kārta melnajai krāsai – vispirms jaciņa virs sarkanās kleitas, un tad jau arī viss tērps, kura mežģīņu mākonis svārku daļā izceļ šmaugo augumu. Kā sadegusi puķe, kas kļuvusi par ogli.