Tālāk?
Jaunais Rīgas teātris atgriezies mājās
Situāciju pirms atjaunotās Jaunā Rīgas teātra ēkas atvēršanas šopavasar var raksturot ar nelielu iztēles ainu. Iedomājieties Stikla kalnu. No tālienes skatoties, viss, kā varēja gaidīt – Saulcerīte, kraukļi, Antiņš rosās pakājē. Bet pietiek apsēsties ar skatu uz kalnu, lai acij pavērtos detaļas. Jāt neviens nejāj. Antiņš tirgus dienās staigā apkārt ar megafonu un sola: nu jau kuru katru brīdi, pagaidiet, zirgi jānomaina, pagaidiet, kalns jānopulē, drīz, drīz, vai tad arī no lejas skats nav labs? Saulcerīte guļ, bet garlaikotie kraukļi filmējas, zīmē, tulko un pa valsts svētkiem aizlido padziedāt uz mūzikas namu Daile, intuitīvi nojaušot, ka bezdarbībā sāks izkrist spalvas.
KRUSTCELĒS
Pārāk ironiski? Toties parāda likmes, kādas ir JRT «atgriešanās sezonai»: tas ir jautājums par teātra (at)dzimšanu vai nāvi. Nepārprotiet, kurš tad finansiāli stabilu teātri akurāt slēgs? Bet pēc būtības – šāda veida teātri nepastāv komerciālu, bet gan māksliniecisku iemeslu dēļ, un nav fiziski jāaizver durvis, lai teātris būtu miris. Kāpēc tieši tagad? Ēka ir pēdējā atkāpšanās līnija, ko Alvis Hermanis, pats gadiem sevi dzenot stūrī ar visādu izrunāšanos, beidzot sasniedzis.
Gadījums nav parasts. Pēdējā Hermaņa izcilā izrāde bija Brodskis/Barišņikovs (2015), un tai sekoja stagnācija, kuras laikā arī kvēlākie fani paspēja izdzīvot visas zaudējuma pakāpes, sākot ar noliegumu, atsakoties pat sev atzīt, ka notiek tas, kas notiek, cauri dusmām, kaulēšanās fāzei un depresijai nonākot visbeidzot pie pieņemšanas – ir tā, kā ir. Vairs nesāp. Vēl vairāk, vai tad mēs neesam Hermanim parādā? Mēdz teikt, ka teātra pilnvērtīgas dzīves ilgums ir desmit gadi. Hermaņa radītais brīnums šo «normu» pārpildīja vairāk nekā dubultā, un ko tur var darīt, ja laiks to panāca? Tā notiek ar daudziem klasiķiem, kuri pārveido sevi pieminekļos un līdz mūža galam apmierinās, ka viņu desmitkārtējos novilkumus no kādreiz slavenajiem darbiem publika pieņem ar cieņu.
Taču Hermanis grib būt ne tikai slavens, bet arī dzīvs. Dzīvs, bet ne īsti savā laikā dzīvojošs. Pasaule burtiski dažos gados ir radikāli mainījusies. Hermanis nepieņēma šīs izmaiņas Eiropā. Atgriezies Rīgā, viņš vairs nespēja precīzi trāpīt kontekstā, nereti piedāvājot ļoti aktuālas tēmas, bet tā, it kā viņš tās īsti nespētu noformulēt. Pazuda domas asums, intelektuālās dzīles, un līdzi degradējās arī estētika.
Skats no malas rāda cinisku ainu. Īpaši ņemot vērā, kā Hermanis pats izrunājās: ka teātris viņu vairs neinteresē, ka Tabakas fabrika nav cienīga, lai tajā pēc būtības ko inscenētu, ka jāpievēršas «tautai» (jāiestudē sekli un vienkārši, jo publika dumja). Ja to ņem par pilnu, var saprast, kāpēc šobrīd Latvijas teātra vide pret Hermani ir noskaņota stipri noraidoši. (Atļaušos gan piebilst, ka kritika ir izņēmums, jo kolēģi līdz pēdējam nav pārstājuši cerēt, ka brīnums tomēr var notikt.) Taču Hermanis nekad nav bijis mākslinieks, kura teiktajam drīkst ticēt, un to, kas realitātē notika šajos desmit gados, domāju, īsti zina tikai viņš pats. Ir pazīmes, ka šis ir bijis arī diezgan mokošu meklējumu laiks. Acīmredzot Hermanis meklēja ārpus sevis, droši vien cerēdams, ka kāds cits atrisinās viņa mākslinieciskās problēmas. Tā es saprotu neveiksmi ar JRT aktierkursu, tā es saprotu, piemēram, izrādes ar Čulpanu Hamatovu. Bet visas pazīmes liecina, ka šo desmit gadu laikā Hermanis ir arī būtiski pārvērties kā mākslinieks.
Tāpēc JRT šopavasar patiešām ir jauna sākuma priekšā. Jautājums tikai, kas ir neatgriezeniski mainījies, ko Hermanis ņems līdzi no iepriekš piedzīvotā un cik apzināti tas notiek. Skaidrs, ka «jaunais» tikai top, tāpēc arī mans raksts būs fragmentārs. Impresijas, idejas, jautājumi. Centrā – abas Alvja Hermaņa pirmizrādes atjaunotajā ēkā.
SAPŅU TULKOTĀJU SEKTA
Ironiski, ka Hermanis izteicies par postmodernisma kaitīgumu, bet JRT Lielā zāle tiek atvērta tieši ar klasiski postmoderna darba iestudējumu. Bet arī loģiski: galu galā tā ir Hermaņa paša tradīcija.
Milorada Paviča Hazāru vārdnīcu (1984) visīsāk varētu raksturot kā Balkānu variāciju par Umberto Eko tēmām. Pavičs strādā ar fragmentārisma ideju, veido mistifikācijas, sapludinādams realitāti un iztēli neattinamā pinumā, bez tam – viņu interesē teksti un to transformācijas kultūras procesā. Romāns pirmajā acu uzmetienā var likties stāstām par hazāriem, jo tāda ir leksikona šķirkļu kopīgā tēma. Šķirkļi savukārt kārtoti trīs nodaļās – kristiešu, ebreju un musulmaņu avoti. Šā iemesla dēļ teksts ir ļoti irdens – tā fragmentus var lasīt jebkādā secībā (tad, protams, mainās nozīmes, tāpēc lasītājs burtiski kļūst par darba autoru), atšķirīgās nodaļas nereti piedāvā pilnīgi citu interpretāciju par notikumiem un personām, bieži spēlējas ar stilu, izlaidumiem un pārrāvumiem, piemēram, kāda notikuma aspektus atklājot pavisam citā šķirklī, nekā būtu loģiski gaidīt. Tāpēc, ka Hazāru vārdnīca nav par hazāriem, bet gan par to meklēšanu.