Par kritisko domāšanu un toleranci
Redaktores sleja
Žurnālam atkal pienācis restarta laiks. Atjaunotā sastāvā esam nolēmuši noskaidrot, ko īsti paši par sevi domājam. Jaunās kolēģes Līvijas Pilderes (Dūmiņas) iedvesmoti, atvēzējāmies tēmai Kritika par kritiku. Pirms gadiem astoņiem vai deviņiem iecerējām līdzīgu tēmu: iedrošinājāmies iztaujāt skatītājus un teātra praktiķus par to, vai, kāpēc un kāda kritika viņiem būtu nepieciešama. Kā jau bija paredzams, saņēmām krietnu kritiku par savu darbu, bet tāds nu ir publisko profesiju liktenis. Šoreiz mērķis ir cits – ieskatīties savā spoguļattēlā, tiešā vai pastarpinātā sarunā saprast, kas ir mainījies mūsu profesijā, kā līdz ar laiku esam mainījušies paši.
Sakrālais jautājums – kas es esmu? – nodarbina ne tikai prezidentus un citus zinātkāros. Šāda ieskatīšanās sevī man pašai izvērtās par interesantu un izzinošu piedzīvojumu. Teiksim, Līvijas Pilderes ievadrakstā minētais, no ārzemju pētījumiem patapinātais sadalījums sešās paaudzēs, kas joprojām strādā teātra kritikas jomā, – no pēckara gados dzimušajiem tradicionāļiem līdz 21. gadsimta otrajā desmitgadē pasaulē ienākušajai paaudzei – vispirms likās attiecināms tikai uz Rietumu sabiedrību. Nu, vismaz līdz 90. gadu sākumam un robežu izzušanai. Tomēr, ciešāk ieskatoties, atklājās, ka otrajai jeb dumpinieku paaudzei taču būtībā piederējās arī Silvija Radzobe un Normunds Naumanis, tie, kuri pamatos mainīja izpratni, kas ir teātra kritika un kāda tā spēj un drīkst būt. Tātad iederamies, vienmēr esam iederējušies Eiropas paradigmā! Taču tagad, pārlasot viņu abu (un arī savus) agrīnos darbus, redzu, kā mainījusies uztvere un izpratne par sociāli pieņemamo – šobrīd vairs nevaram atļauties tik subjektīvus epitetus, ar ko savulaik ne vien grēkojām, bet arī drusku lepojāmies. Mainījies ir nevis kritēriju augstums, bet tolerances līmenis. Kritiskā domāšana kā dzīves uztveres pamatprincips savienojies ar pašsaprotamu citāda skatījuma iespējamības pieņemšanu.
Sakrālais jautājums – kas es esmu? – nodarbina ne tikai prezidentus
Tēmas īstenošanā iesaistījās negaidīti daudz kolēģu – izrādījās, ka nepieciešamība noformulēt savas profesijas pamatprincipus bijusi patiešām aktuāla. Tāpēc šoreiz žurnāla variantā iespējām publicēt tikai nelielu daļu no mūsu kopējiem pārspriedumiem – pārējo, tāpat kā vairākus citus šā laidiena materiālus, būs iespējams izlasīt portāla teatravestnesis.lv brīvpieejā.
Maija vidū pasaulē ienāca puisēns vārdā Miķelis. No sirds apsveicam viņa vecākus – Jutu Anci un Raimondu Ķirķus! Tieši Miķelīša un citu bērnu dēļ vēl vairāk ir kopjama kritiskā domāšana un tolerance. Labākas pasaules vārdā.