Kad klusums skan
Ar aktrisi un režisori Ingu Tropu sarunājas komponiste Anna Ķirse
Rubrikā Portrets allaž vieta ir tādai sarunai ar režisoru vai režisori, kad jautājumus uzdod cilvēks, kas vairākkārt bijis radošajā komandā un savu kolēģi tuvu iepazinis darba procesā, kuru profesionālā draudzība nereti pārtapusi personiskā.
Sarunai ar Ingu Tropu redakcija izvēlējās komponisti Annu Ķirsi, kuras rakstītā mūzikas partitūra izrādēm Alise Brīnumzemē, Zalkša līgava, Ekspedīcija «Jāzeps» ir veidojusi izrāžu atmosfēru par brīnumainu mistisku piedzīvojumu.
Par piedzīvojumu šo sarunu padarīja dinamiskā pasaule, jo, kaut arī redakcijas lūgums bija izskanējis savlaicīgi, dzīve darīja savu un saruna tapa neklātienē, komponistei Annai Ķirsei atrodoties tālu prom Gruzijā, apstākļos, kur interneta pārrāvumi ir ikdienišķa parādība, savukārt režisore Inga Tropa pēc intensīvā mēģinājumu perioda jaunajai izrādei Naži vistās Nacionālajā teātrī devās uz zemessardzes pamatapmācību nometni mežā Ādažu poligonā, kur interneta pakalpojumi apmācāmajiem nebija pieejami
Iedomājos, kā varētu radīt izrādi, kur skatītājs nedzird neko. Tikai dziļš klusums
Un tomēr lakoniska saruna, kuru katram pašam galvā jāizvērš, klausoties Annas Ķirses mūziku, notika, un paldies par to.
Anna Ķirse. Kā tu raugies uz mūzikas izmantojumu izrādēs? Cik lielā mērā teātrī ir pieļaujama mūzikas iedarbība emocionāli?
Inga Tropa. Mūzika teātra izrādēs un performancēs ir vēl viens būtisks spēlētājs, kurš papildina, akcentē, rada atmosfēru, stāsta savu stāstu, arī raisa emocijas. Bet, tā kā teātris ir kolektīvā māksla, tad svarīgi, lai mūzika netop pašmērķīga, lai tā atstāj vietu arī klusumam. Dziļš, piepildīts klusums uz skatuves, manuprāt, ir visspēcīgākais mirklis. Tāpat kā dzīvē. Mirklis, kurā visas skaņas un trokšņi uz brīdi ir pieklusuši, lai sadzirdētu un sajustu svarīgāko.