«Kanuti Gildi SAAL» iestudējums «Workshop». Skatītājus lūdz apsēsties aiz liela galda, lai trīs vīri varētu viņiem mācīt būtiskas dzīves gudrības. Publicitātes foto
«Kanuti Gildi SAAL» iestudējums «Workshop». Skatītājus lūdz apsēsties aiz liela galda, lai trīs vīri varētu viņiem mācīt būtiskas dzīves gudrības. Publicitātes foto

Turbulence Igaunijas teātrī

Svarīgākie sezonas notikumi un skandāli

Daži teātra kritiķi un pētnieki pēdējos pāris gados kā slepus ir minējuši, ka Igaunijas teātrī ir krīze. Teātru un iestudējumu ir vairāk nekā jebkad agrāk vēsturē, bet īpašu māksliniecisku sasniegumu vai publiku plašāk uzrunājošu iestudējumu tikpat kā nemaz nav. Vairāki vecākās paaudzes režisori Prīts Pedajass, Elmo Niganens un citi vairs nav spožākajā formā, bet jaunākie vēl nav iemācījušies pārvaldīt visus teātra izteiksmes līdzekļus vai nav atraduši savu tēmu. Mākslinieciskās viduvējības dēļ noteikti ir palielinājies arī darba temps. Teātra apmeklētāju skaits šajā gadsimtā ir saglabājies visai stabils, bet iestudējumu un izrāžu skaits ir būtiski palielinājies: 2012. gadā Igaunijas teātru repertuārā bija 487 iestudējumi, 2017. – jau 626. 2012. gada laikā tika nospēlētas 5678, 2017. – 7100 izrādes. Tas nozīmē, ka apmēram 1,2 miljoni teātra apmeklējumu sadalās uz lielāku skaitu iestudējumu un izrāžu skaitu nekā pirms pieciem gadiem, un iestudējumi repertuārā saglabājas īsāku laiku. Igaunijas teātra ainava šķiet īpaši vienveidīga pēc Teātra NO99 aizvēršanas.

Kā meteorīts «NO99 pacēlās Eiropas teātra debesīs un ar lielu blīkšķi nokrita lejā

Post-NO99 laikmetā 

Igaunijas teātra vēstnieki Eiropā šajā gadsimtā ir bijuši režisors Tīts Ojaso, scenogrāfe-režisore Ene Līze Sempere un viņu teātris NO99 (2004–2018), kas ir dēvēts par pirmo Igaunijas politisko un eksperimentālo teātri, jo viņi pastāvīgi eksperimentēja ar dažādiem stiliem un izteiksmes līdzekļiem. 

Kā meteorīts NO99 pacēlās Eiropas teātra debesīs, un ar lielu blīkšķi nokrita lejā. Pēdējais lielākais skandāls bija saistīts ar Igaunijas Republikas simtgades svinībām un prezidentes pieņemšanu, kur tradicionāli ietilpst prezidenta runa, koncerts, sasveicināšanās un balles. Priekšlikums šo koncertu iestudēt tika izteikts teātrim NO99. Pirmais protests, simt četru vēstule tika nosūtīta prezidentei pāris mēnešus pirms pieņemšanas. Tajā protestēja pret šāda simboliska uzdevuma piešķiršanu Ojaso, jo pirms diviem gadiem viņš tika apsūdzēts par fiziskas vardarbības lietošanu, skaidrojot personiskās attiecības ar sieviešu kārtas kolēģi. Pēc šā incidenta publiskošanas 2016. gadā Ojaso bija publiski atvainojies, un viņu piespieda atkāpties no teātra galvenā režisora posteņa. Petīcija, ko acīm redzami bija inspirējusi #metoo kampaņa, sašķēla sabiedrību divās daļās – Ojaso atbalstītājos (apžēlot!) un kritiķos (neapžēlot!) –, kas arī ievērojami iespaidoja koncerta uztveri. 

Tradicionāla dzīvas mūzikas koncerta vietā Sempere un Ojaso valsts gadadienā piedāvāja video road movie stilā, kas atgādināja gājienu kājām no Rīgas uz Tartu (kā to veica Igaunijas pirmais dzejnieks Kristjans Jāks Petersons 19. gadsimta sākumā), uz prezidenta pieņemšanu, kur dažas dziesmas tiešām tika kopā nodziedātas. Sempere, kas ir starptautiski atzīta video un skatuves māksliniece, sasaistīja kopā postdramatiskā teātra un performanču mākslas estētiku, no vienas puses – radot autentiskuma iespaidu, no otras puses – laužot to ar teatralitāti, skatuviskumu; no vienas puses – radot nacionālās jūtās virzītu svinīgumu, no otras – laužot to ar sociālo kritiku. Video saturs un stils sakaitināja daudzus svētku viesus un televīzijas skatītājus, bet NO99 trupai kārtējo reizi izdevās vairākus sociālos un mākslinieciskos jautājumus pacelt publiskā sfērā un uzkarsēt kaismīgu diskusiju. 

Semperes un Ojasō veidotais Igaunijas simtgades video «NO31» uzkarsēja kaismīgu diskusiju. Publicitātes foto

NO99 numurēja savus iestudējumus, sākot no deviņdesmit devītā uz leju, un bija solījuši darbību beigt, kad nonāks līdz numuram viens. Viņu pēdējam iestudējumam, Juhana Smūla Kihnu Jenam bija 30. numurs, tomēr 2018. gada beigās teātris izlēma darbību beigt mākslinieciskās programmas izsīkuma dēļ. Dabiski, ka šāds lēmums tika pieņemts arī teātra pārkarsētā iekšējā un ārējā klimata iespaidā. Nepārspīlējot var teikt, ka slēgšanai līdzi nāca teātra draugu dziļas un analītiskas sēras, kas visu gada nogali pārpludināja medijus. Vismaz 2019. gada marta vēlēšanās valdībā iekļuvusī Igaunijas Konservatīvā nacionālā partija nevarēs teātri slēgt, kā bija draudējusi. 

Slēgšanai līdzi nāca teātra draugu dziļas un analītiskas sēras

Kultūras ministrija izsludināja konkursu, lai atrastu jaunu nomnieku teātra NO99 ēkai. Meklēja teātra mantinieku ar starptautisku tvērienu. Pēdējā kārtā iekļuvušie ir zināmi, viņu pulkā ir arī NO99 teātra aktieri ar Lauri Lagli priekšgalā, kas ar šo trupu ir veidojusi vairākus daudzsološus iestudējumus.

Žurnāli