Policija, kailums un pandēmija

Jaunie laikmetīgās dejas mākslinieki

Autoru kolektīvs: Ramona Galkina, Olga Žitluhina, Ilze Zīriņa, Patrīcija Kolāte

Latvijas Kultūras akadēmijas Laikmetīgās dejas mākslas programmas studenti, kuri šogad pabeigs studijas, sevi jau no pirmās dienas dēvē par 6. paaudzi, iezīmējot pēctecību LKA Laikmetīgās dejas kursiem, kas apguvuši dejas mākslu profesores Olgas Žitluhinas vadībā. Katra paaudze ir īpaša un atšķirīga. 6. paaudzi raksturojošs varētu būt apzīmējums +21, kas radies pēdējā pusgada laikā. Šogad, 2021. gadā, 21 jaunais laikmetīgās dejas mākslinieks pievienosies Latvijas dejas profesionāļu pulkam. +21 grāds ir pietiekoši silta, komfortabla gaisa temperatūra. Silta un komfortabla ir arī 6. paaudzes deja. Jā, un viņi šobrīd ir vecumā +21.

Trīs gadi LKA. Vai tas ir daudz vai maz? Dejots 11 izrādēs, no kurām divas nominētas Dejas balvai un viena ieguvusi Dejas balvu, – daudz vai maz? Dejots Albānijā, Dānijā, Francijā, Igaunijā, Lietuvā, Spānijā, Ziemeļmaķedonijā – daudz vai maz? 13 viespasniedzēji – daudz vai maz? 

Laikmetīgās dejas programmas direktorei Olgai Žitluhinai katrs 6. paaudzes studiju gads saistās ar kādu spilgtu epizodi. Pirmajā gadā, drīz pēc iestājeksāmeniem, Albānijā radošās rezidences laikā, pilsētvidē dejojošos studentus vietējie iedzīvotāji nodēvēja par sektu un izsauca policiju, lai šo dīvaiņu darbošanos novērstu. Otrā gada noslēguma semestra kompozīcijas eksāmenā studenti pārsteidza ar savu uzdrošināšanos – uzstāties kailiem, kas programmas pastāvēšanas laikā vēl nebija noticis. Trešais gads – pandēmija, kas kardināli izmainīja studiju procesa norisi. Nācās atteikties no iepriekš ierastā un dejai ļoti būtiskā klātbūtnes modeļa un atrast metodes, kā turpināt studēt attālināti, dejojot ZOOM vidē, elektroniski, telefoniski, video un veidojot horeogrāfijas «vacapiski», «instagramiski», «feisbukiski» u. c. Lai arī klātbūtne, sadarbība un ķermeniskā komunikācija ir neatņemamas vērtības dejas mākslā, šis attālinātais formāts studentiem deva iespēju vairāk ieklausīties sevī, strādāt individuāli, attīstīties, augt un pastiprināti domāt, kā atrast savu vietu mākslā.

Kā jau ierasts šajā laikā, satiekoties ZOOM platformā, LKA dejas pasniedzējas Olga Žitluhina, Ramona Galkina un Ilze Zīriņa īsi raksturoja katru studentu un izteica novēlējumu jaunajam laikmetīgās dejas māksliniekam.

Agate Bankava

par Latvijas Kultūras akadēmijas Laikmetīgās dejas 6. paaudzi

Pēdējās divas maija nedēļas pavadīju gandrīz diennakti kopā ar jaunajiem, daudzsološajiem, joprojām topošajiem laikmetīgās dejas māksliniekiem. +21 – ar šādu daudznozīmīgu nosaukumu Latvijas Kultūras akadēmijas sociālajos tīklos ir iespējams iepazīt jauno mākslinieku izskatu un kustību. 

Pēdējais gads akadēmijā man pašai bija prieka, moku un pārdomu pilns. Neziņa par nākotni, ko darīt, kurp doties, kam tas vajadzīgs? Pieļauju, ja mani mācību gadi būtu sakrituši ar Covid-19 pandēmijas ierašanos šajā pasaulē, diez vai es būtu veiksmīgi to absolvējusi, nemaz nerunājot par savas garīgās veselības stabilitāti. Pēdējais gads ir pavadīts pastāvīgā neziņā, tomēr viņi turpināja studēt, trenēties, domāt par diplomdarbu un brīdī, kad drīkstēja atsākt darboties klātienē, gaismas ātruma tempos devās zālē, lai radītu. Es apbrīnoju visus šā gada beidzējus un redzu viņos supervaroņu spējas. Pēc mēģinājumu vērošanas un neformālām sarunām un sarakstēm izveidoju nelielus laikmetīgās dejas 6. paaudzes supervaroņu aprakstus.

Zirgs – Kitija Geidāne, Ģirts Dubults, Simona Ozola, Ramona Levane, Arturs Muskars, zirgā – Vladimirs Goršantovs, zirga pavadonis – Marģers Vanags. Foto – Alvils Rolands Bijons

Darja Turčenko. Diplomdarbs Anima. Nonets. 

Agate Bankava

Izrādes pamattēma ir kolektīvā bezapziņa. Darja precīzi zina, ko vēlas panākt, katra detaļa tiek pamanīta un noslīpēta. Neskatoties uz pandēmijas ietekmi darba tapšanas laikā, viņa neatteicās no savas sākotnējās idejas un lielā dejotāju sastāva. Darjas kustībai ir raksturīga elpojoša pulsācija. Pēc absolvēšanas viņa ļoti vēlētos radīt ko foršu dejas un teātra nozarē, iespējams, strādāt arī ārpus Latvijas.

Ramona Galkina, Olga Žitluhina, Ilze Zīriņa

Skaista, maģiska dejotāja ar bagātu iekšējo pasauli, viņas kustībai piemīt noslēpumaina eksistence, savdabīga un dziļa mūzikas ķermeniskā izjūta. Atliek tikai vēl vairāk un drošāk atvērties publikai un dalīties ar savu krāšņo pasaules uztveri.

Edvards Kurmiņš. Diplomdarbs Visi zin kā labāk, izņemot mani. Solo.

Agate Bankava

Izrādes iedvesmas avots ir politika un pieklājība, šo fenomenu mijiedarbība. Solo, kur spēcīgs izpildījums satiekas ar vieglumu un nelielu humora devu. Edvards sevi jūt kā dejotāju, bet tam klāt noteikti nāk arī savs horeogrāfiskais redzējums un pieskāriens. Akrobātika, spēks, detaļas šķietami neiespējami savienojas ar mīkstu, maigu kustību kvalitāti.

Žurnāli