Iznācis 2025. gada trešais «Teātra Vēstneša» numurs
Jaunā teātra sezona ir sākusies, un uz numura vāka iemūžināts viens no tās notikumiem – Dailes teātra «Orākuls».
Numura Tēmā «Festivāli un stratēģija» aplūkota festivālu prakse Latvijā. Rudens numurā portretēta režisore Liena Šmukste, vēl lasāmas intervijas ar Valmieras teātra aktieri Aigaru Vilimu un Mihaila Čehova teātra aktrisi Jekaterinu Frolovu.
Rubriku «Process» iesāk divas «Orākulam» veltītas recenzijas. Kino zinātniece Elīna Reitere, noskatījusies pirmizrādi Rūras triennālē, aplūko «Orākula» kinematogrāfiskos principus. Edīte Tišheizere pēta, kāda ir aktieru vieta Lukaša Tvarkovska iestudējumu visumā, ieskatoties arī režisora veidotās triloģijas par zinātni un karu pirmajā daļā, Lietuvas Nacionālajā drāmas teātrī iestudētajā izrādē «Quanta». Līvija Pildere raksta par diviem Toma Treiņa šāgada iestudējumiem – «Burvju kalnu» Valmieras teātrī un «Nachtland» Dailes teātrī. Vlada Troicka izrādes «Karalis Ibī un citi monstri» Nacionālajā teātrī un «Stulbā dzīve» Dailes teātrī vērtē Edīte Tišheizere. Līga Ulberte recenzē pirmo šīs sezonas Nacionālā teātra Lielās zāles jauniestudējumu «Indulis un Ārija». Par pagājušās sezonas trim muzikālajām izrādēm, kuras iestudējis Klāvs Mellis – «Meža gulbji» Dailes teātrī, «Dumpīgā Rīga» Nacionālajā teātrī, «Love is a stranger» (apvienība «Kvadrifrons»), kā arī Valtera Sīļa “Alfām” («Dirty Deal Teatro») – raksta Lauma Mellēna-Bartkeviča. Mūzikas kritiķis Armands Znotiņš vērtē oriģinālmūziku teātra iestudējumos, aplūkojot Lindas Leimanes un Krista Auznieka paveikto.
Tikai brīvpieejā žurnāla mājaslapā teatravestnesis.lv lasāma Edītes Tišheizeres recenzija par Nacionālā teātra «Induli un Āriju».
Šogad aizvadīts 30. festivāls «Homo Novus» un Tēmas redaktors Didzis Ruicēns tā jubilejas gadā pēta, kāda ir festivālu telpa Latvijā un to veidošanas stratēģijas. Kristas Burānes veidotajā apaļā galda sarunā, kurā piedalās «Homo Novus» ilggadējā kuratore Gundega Laiviņa, «Teātra festivāla» viena no veidotājām Maija Pavlova, viens no Valmieras vasaras teātra festivāla kuratoriem Jānis Znotiņš un Liepājas teātra festivāla rīkotājs Valters Sīlis, formulēta festivāla kā vērtīgas skolas nozīme, kas veicina viedokļu dažādību un savstarpējo sapratni. Par to arī vēsta pēc «Homo Novus» lūguma tapušais itāļu dramaturģes Silvijas Botiroli teksts «Jūtīgas mācīšanās vieta. Festivāls ir/kā skola». Diāna Kondraša sniedz ieskatu 30. «Homo Novus» festivāla skolā «Pārbūves», bet Andra Rutkēviča analizē jubilejas festivālu.
Par savu pieredzi, veidojot performances festivālu «Starptelpa», raksta Laine Kristberga, par 10. Valmieras vasaras teātra festivalu – Ulrika Māliņa. Uz Daugavpilī rīkoto «Teātra festivālu Nr. 4» un festivālu «Teātris tuvplānā» Liepājā atskatās Dita Jonīte. Par šā gada Aviņonas teātra festivālu raksta Baņuta Rubess un Ilvita Liepiņa. Visi Tēmas raksti atrodami brīvpieejā žurnāla mājaslapā teatravestnesis.lv.
Interviju sadaļā lasāma saruna ar pārsteiguma momentu – Rute Priedulāja tiekas ar Valmieras teātra aktieri Aigaru Vilimu. M. Čehova Rīgas Krievu teātra aktrisi Jekaterinu Frolovu intervē Baiba Kalna, un šajā sarunā piedalās arī aktrises kolēģis Volodimirs Gorislavecs. Tikai brīvpieejā teatravestnesis.lv var lasīt Latvijā strādājošās igauņu režisores Barbaras Lehtnas un latviešu režisores Diānas Kaijakas sarunu par radošo procesu un institūcijām, kurās tas notiek.
Šā numura Portretā Kitija Balcare raksta par režisori Lienu Šmuksti, kura savu ceļu atradusi sajūtu teātra radīšanā. Režisori intervē dramaturģe Anna Belkovska. Režijas piezīmes dod iespēju ieskatīties Lienas Šmukstes darbā, veidojot Daugavpils teātra iestudējumu «Sarkanās mājas noslēpums».
Rubrikā «Leģendas» Guna Zeltiņa raksta par kursabiedriem Lāsmu Kugrēnu un Voldemāru Šoriņu, kuri jau piecdesmit gadus par savējo sauc Nacionālo teātri.
Rubrikā «Baltijas pieredze» Lauma Mellēna-Bartkeviča vērtē Lietuvas Nacionālajā operas un baleta teātrī pirmo reizi iestudēto itāļu komponista Amilkāres Ponkjelli operu «Lietuvieši».
Rubrikā «Ārzemēs» uzmanības lokā ir ukraiņu teātris, un par tā vēsturi un šodienu Neatkarības kara kontekstā raksta teātra analītiķis Serhijs Vinničenko. Tikai brīvpieejā teatravestnesis.lv lasāmi divi šīs rubrikas raksti. Pieminot vasarā mūžībā aizgājušo režisoru Robertu Vilsonu, Guna Zeltiņa aplūko daudzpusīgā mākslinieka radošā ceļa svarīgākos pieturpunktus. Jevgeņija Šermeņeva portretē režisoru Lukašu Tvarkovski, aplūkojot viņa radošo CV un režisora rokrakstu.
Izdevums tapis ar Valsts kultūrkapitāla fonda atbalstu.