
Attīstīt savu nišu
Festivālu vasara: austrumi – rietumi
Katrā no Latvijas pilsētām, kur ir stabils profesionāls teātris, tagad ir arī savs festivāls. Nav gan simtprocentīgas drošības, ka festivāls Daugavpilī arī turpinās attīstīties tieši Latgales viducī, taču tas būtu labi un tālredzīgi, ja šādas festivālu spēles kādu laiku vēl neaprimtu. Lai Valmierai Vidzemē ir savs īpašvietas, rezidenču un ģimenes formāts. Latgalē lai satiekas Daugavpils teātris ar Dirty Deal Teatro, Ģertrūdes ielas un Latvijas Leļļu teātri, bet Liepāja lai Kurzemē droši attīsta savu nišu, vedot uz Latviju kaimiņvalstu izrādes!
AUSTRUMI – DAUGAVPILS
Ar saukli «Latgale ir tuvu» jau otro reizi skatuves mākslas interesenti vasaras sākumā tika pulcināti Daugavpils teātrī. Sadarbojoties četriem Latvijas teātriem, no 3. līdz 6. jūnijam Daugavpilī bija iespējams apmeklēt trīs svarīgas teātra profesionāļu diskusijas, divu kaimiņvalstu iestudējumus, trīs Rīgas teātru izrādes un vienu festivāla saimnieku repertuāra uzvedumu.
KAS INTERESĒ KAIMIŅUS
Festivālu atklāja baltkrievu emigrantu mākslinieku izrāde Zekamerons, kas teātra nedēļas sākumam piešķīla politisku nokrāsu. Lai gan grupā Volnya Kupalautsy spēlē kādreizējie Jankas Kupalas Nacionālā teātra (Baltkrievija) trupas dalībnieki un izrādes dramaturģiskais materiāls ir veidots pēc politieslodzītā Maksima Znaka grāmatas motīviem, politikas jeb refleksijas par autoritāro politiku Baltkrievijā poļu režisora Voičeha Urbanska iestudējumā ir pamaz. Zinot, kā protestēja baltkrievi pēc prezidenta Lukašenko kārtējās ievēlēšanas, negaidīta bija «tikai parunāšanās» (es pat teiktu, draudzīga pačalošana) par to, cik absurdi un necilvēcīgi apstākļi ir Baltkrievijas cietumos. Sekojot 2020. gada notikumiem, radās pārliecība, ka mums tepat kaimiņos tiek sabradāta demokrātija, lai vēl krāšņākos ziedos saplauktu kleptokrātija. Baltkrievu opozīcija cīnījās, kā spēja, arī pagrīdē, bet tad sākās Krievijas pilna mēroga iebrukums Ukrainā un baltkrievu lieta no informatīvās telpas faktiski pazuda. Ieraugot festivāla programmas pieteikumā izrādi Zekamerons, bija pārliecība, ka šī būs smaga, bet noteikti vajadzīga izrāde. Taču izrādījās, ka tā arī tikusi iecerēta kā viegla saruna par it kā nepatīkamo, bet… ar dziedāšanu. «Nepatīkamais» šajā gadījumā ir politieslodzīto dzīves apstākļi cietumā, kur pēkšņi var attapties jebkurš, ja priekšvēlēšanās kampaņojis par prezidenta kandidātu, kas nav Lukašenko. Cilvēku var arestēt un notiesāt par it kā vēlmi veikt darbības, kas vērstas pret valsts drošību, par it kā ekstrēmistisku vienību veidošanu un it kā antikonstitucionālu līdzekļu lietošanu. Tā vietā, lai ar dokumentālu stāstu palīdzību mēģinātu saprast, kā tāds ārprāts iespējams un vai ir pamats kaut sapņot par demokrātijas atgriešanos Baltkrievijā, aktieri dzīvespriecīgā atmosfērā – gan ar cietuma guļvietām fonā – stāsta par to, kā visefektīvāk kamerā apkarot visādus kukaiņus vai neēdamas zupas garšu uzlabot ar majonēzi. Nedaudz vairāk problēmai jeb traģēdijai pēc būtības izdevās pieskarties tikai mākslinieku sarunā ar skatītājiem pēc izrādes. Tad tika pastāstīts, ka saziņa ar grāmatas autoru Maksimu Znaku vispār nav iespējama. Par to, kādos apstākļos šīs izrādes aktieri un mūziķis izlēma, ka jāemigrē no Baltkrievijas, jo pretējā gadījumā represīvās varas pārstāvji jebkurā brīdī varēja ierasties viņu mājās, lai apcietinātu, tāpēc ka arī Jankas Kupalas Nacionālā teātra aktieri bija piedalījušies sabiedrības protestos. Pieļauju, ka šāda disonanse starp problēmas mērogu un stāsta intonāciju satrauca skatītāju mazākumu, jo pēc izrādes sarunas laikā arī publika izteica atzinību par izrādes vieglo un gaišo ritējumu: tāpat jau esot grūti un smagi. Un tās pašas nedēļas beigās Daugavpils iedzīvotāju vairums atkal nobalsoja par «modīgo caru»[1] Elksniņu.
Otrs festivāla vieskolektīvs bija no Igaunijas. Lai gan par Noorsooteater teikt «kolektīvs» nebūtu īsti precīzi, jo izrādi spēlē viena aktrise mazā treilerī, kurā vietas ir tikai 10–12 skatītājiem. Oficiāli tas tiek dēvēts par Jaunatnes teātra mobilo teātri Karavāna jeb ceļojumu piekabē. Šajā piekabē rādītā objektu izrāde bērniem Muša, prusaks un zirneklis ilgst 25 minūtes un festivāla trešajā dienā tika parādīta četras reizes. Pēc Antona Hansena Tammsāres stāsta motīviem režisors un dramatizētājs Leino Rei uzbūris priekšmetu pasauli, kas ar visiem trim kukaiņiem ir mājīga un spocīga, sadzīvisku un reizēm pēkšņu trokšņu piepildīta, noslēpumaina un teatrāla. Aktrise Getere Meresmā darbojas ar priekšmetiem, dažādi apspēlē savas rokas un kājas, skatītājs tuvplānā var gan sekot norisēm, gan ļauties savai iztēlei.
RĪGAS IZRĀDES
Festivālu organizē četri teātri, un katrs no tiem programmai piedāvā savu iestudējumu. Šajā gadā Ģertrūdes ielas teātris uz Daugavpili atveda kameroperu Monstera Deliciosa, Latvijas Leļļu teātris – dokumentālo izrādi Gaisma, es tevi dzirdu, bet Dirty Deal Teatro – performanci Tā ir mūsu kauna vaina.
DDT izrāde bija ieplānota festivāla nedēļas pašā noslēgumā. Taču man pašai sanāca festivāla programmu sākt tieši ar Tā ir mūsu kauna vaina, noskatoties to jau iepriekš Rīgā. Tas gan nozīmēja to, ka man izpalika pēcizrādes satikšanās ar māksliniekiem un festivāla skatītājiem, kas ir būtiska daļa no kopējā festivāla piedzīvojuma. Elīzas Dombrovskas un viņas radošās komandas veidotā izrāde ir visai drosmīgs teatrāls priekšnesums, kurā atraktīvi un aktīvi performē Anna Klišāne un Sabīne Tīkmane. Performancē radošās grupas mākslinieku personīgā pieredze cieši saplūdināta ar dažādām performatīvām darbībām, bet destruktīva paškritika ar apjukumu par apkārtējās sabiedrības liekulību. Noskatoties šo izrādi jau pirms festivāla, biju droša, ka tuvākajām dienām Daugavpilī vajadzētu būt laba laikmetīgā teātra iekrāsotām.
Ar interesi gaidīju pieredzi, ko solīja Barbaras Lehtnas ĢIT iestudētās kameroperas Monstera Deliciosa pārcēlums uz Daugavpils teātra lielās skatuves. Izrādes mājvietā Rīgā skatītāju vietas ir uz podestiem un izrādes telpu iespējams vērot nedaudz no augšas, bet lielākā tuvplānā. Savukārt Daugavpils teātra lielajā zālē skatītāji attiecībā pret spēles laukumu sēž apakšā. Manuprāt, skatītājam šādā izkārtojumā attiecības ar izrādi veidojas distancētākas un nedaudz atsvešinātākas. Taču tieši izrādē Daugavpilī sajutu skatītāju humora izjūtu, precīzi uztverot valodiskās un idejiskās asprātības libreta tekstā. Pēc izrādes tikšanās laikā vairāki skatītāji atklāja, ka sākumā izrāde esot viegli šokējusi, jo licies neiespējami kameroperā klausīties stāstus par tualešu apkopēju dzīvi. Tomēr atbruņojošā cilvēcība, kā arī īstu sieviešu un īstas realitātes atklāšanās šādā uzvedumā vairākiem skatītājiem izrādījās negaidīts pārdzīvojums, apzinoties, cik ļoti izrāde aizkustinājusi arī viņu pašu emocijas. Jāatzīmē, ka aktrises un vienlaikus dziedātājas, veidodamas saskanīgo ansambļa darbu, arvien ir lieliskas savās lomās – vienkāršas, mierīgas, bet pašapzinīgas.
Viena no Daugavpils festivāla emocionālajām kulminācijām man bija Elīnas Cērpas veidotā izrāde Gaisma, es tevi dzirdu. Šai izrādei dots apakšvirsraksts «dokumentālā taustuve», un tā reizē ir gan asprātīga, gan ļoti precīza norāde skatītājam, ka iestudējums piedāvā dokumentālus stāstus un iespēju kaut ko taustīt. Izrādē galvenās lomas spēlē aktrises, kurām ir ierobežota redzes spēja. Elīza Kupruka, Agnese Puisāne un Sindija Šteinberga ir spēles laukuma centrā, sākumā skatītāji viņas redz un var vērot aktrišu kustības, runāšanu, savstarpējo komunikāciju un kontaktimprovizācijas elementus, ko iestudējusi kustību māksliniece Noa Simonsa no Nīderlandes. It kā no malas spēles laukumu jūtīgi pieskata un šo to komentē arī Leļļu teātra aktrise Dace Vītola. Šī ir ļoti jaudīga laikmetīgā teātra izrāde, kurā sabiedrībā gandrīz neredzamas grupas pārstāvju pieredzes stāsti gudri savienoti ar empātiju un stereotipu inventarizāciju. Tur ir gaismas un tumsas attiecību pētniecība: daļu izrādes skatītāji piedzīvo ar aizsegtām acīm un uzzina, cik daudzos un dažādos veidos gaismu sajūt vājredzīgi cilvēki. Ir teātrī maz izmantotā taustes iekļaušana. Un vienlaikus aina, kurā katram skatītājam klēpī tiek ielikts iztaustāms objekts – apjomīga dažādu faktūru grāmata –, izrādi pārvērš objektu teātrī. Veidojas ļoti fiziskas attiecības ar izrādi, jo pirmajā momentā ir pat zināma frustrācija no nepazīstamā objekta klēpī, bet pamazām, saprotot spēles noteikumus, pirksti jau paši meklē, tausta un «lasa» dažādās faktūras un materiālus. Skatītāja redze tiek ierobežota ar auduma brillēm, un fantāzija nu jādarbina ar citām maņām. Arī šajā izrādes daļā uzteicama ir aktrišu prasme jūtīgi un mierīgi vadīt skatītājam drusku biedējošo nezināmā objekta iepazīšanu. Jo, būdami redzīgi, dzīvē nereti kļūstam akli, ja nespējam vai negribam kaut ko saskatīt vai saprast.
LATGALE IR TUVU
Latgale ir tuvu, un latgaliešu valoda ir īsta, dzīva un nopietna. Tā ir galvenā ideja, par ko pārliecina Oļega Šapošņikova veidotais iestudējums jeb laikmetīga teātra spēle latgaliski Juna Foses luga Kaids nūteikti atīs (Kāds noteikti atnāks). Režisors lugu, kurā darbojas tikai trīs personas – Viņa, Viņš un Vīrietis, uz skatuves pārvērtis daudzbalsīgā ansambļa skanējumā, kurā piedalās deviņi aktieri. Uzmanību sākumā piesaista frāzes, kas vairākkārt atkārtojas, bet pamazām top skaidrs, ka svarīgāk par šo vārdu nozīmi ir tas, ka un kā skan latgaliešu valoda. Iespējams sekot arī tulkojumam titros, taču pievilcīgāk šķiet vērot izrādi kā vizuālu un skanisku priekšnesumu, kas veidojas un attīstās ap ideju par cilvēku spēju vai nespēju patiesi satikties. Izrādei ir iespaidīgs vizuālais noformējums, un nenoteiktības atmosfēru pastiprina Jēkaba Nīmaņa un Marka Šelutko oriģinālmūzika. Veidojas savāda disonanse starp ļoti skaisto izrādes «bildi» un lugas ideju – noskaidrot cilvēku savstarpējā kontakta autentiskumu. Dažbrīd šķiet, ka skatuves stāsts ir pārāk sterils un estetizēts, itin kā novirzot uzmanību no lugas galvenās tēmas.
Visvairāk Latgales autentiskuma problēmas bija iespējams sadzirdēt vienā no festivāla organizētajām profesionāļu diskusijām Stundas attāluma teātris katram Latvijas iedzīvotājam. Tā Edgara Raginska vadībā norisinājās 4. jūnija pēcpusdienā un bija arī visplašāk apmeklēta. Diskusija joprojām pieejama tiešsaistē[2]. Šīs sarunas festivāla saukli Latgale ir tuvu apvērsa pretēji, jo faktiski daudzas lietas, kas šķiet pašsaprotamas rīdziniekam vai lielo pilsētu iedzīvotājiem, Latgales realitātē darbojas citādi. Gan profesionālam teātrim ir pārāk dārgi aizvest viesizrādes 200 un 300 kilometru attālumā, gan Latgales reģionam ko tādu noorganizēt pašam. Vai pastāv variants, ka labākās teātra izrādes var noskatīties projekta Teātris.zip arhīvā? Arī problemātiski, jo ne visas Latgales mājsaimniecības sasniedz Latvijas Televīzijas raidsignāli, ne visur ir pietiekami spēcīgs internets. Šīs bija šokējošas ziņas, apzinoties, cik svarīgs mums ir Latvijas austrumu reģions. Tātad joprojām nav gana strādāts, lai visa Latvija dzīvotu vienotā informatīvajā telpā, kur nu vēl sapņot par kvalitatīvu kultūras piedāvājumu. Var gan paskatīties uz problēmu no cita skatu punkta – vai katrs rīdzinieks aiziet uz teātri, kas viņam atrodas aiz mājas stūra? Arī ne. Tātad atslēgas figūras būs kultūras darbinieki un mākslas entuziasti uz vietas. Sākot ar klases audzinātājiem un priekšmetu skolotājiem skolās un turpinot ar kultūras centru direktoriem un dažādu pulciņu un amatierkolektīvu vadītājiem. Jābūt vismaz divām ieinteresētajām pusēm – vieniem, kas organizē piedāvājumu, otriem, kas organizē patērētāju, lai cik ekonomiski sausi šie jēdzieni arī skanētu. Tieši tas pats attiecas arī uz Daugavpilī notiekošo teātra festivālu – piedāvājums ir, jāmēģina tikai paplašināt apmeklētāju pulku, lai satiktos gan vietējie, gan festivāla viesi.
Diskusijas par dokumentālo teātri vai par kritikas un mākslas attiecībām šajā festivālā šķita marginālākas, tās arī bija maz apmeklētas. Radās sajūta, ka rīdzinieki atbraukuši parunāties ar dažiem citiem rīdziniekiem un tūliņ arī aizbrauc atpakaļ. Varbūt jāmeklē varianti, kā profesionāļu diskusijas vairāk saplūdināt ar konkrētajām festivāla izrādēm un vietējā teātra māksliniekiem, vienlaikus nepazaudējot iespēju sadzirdēt arī skatītāju iespaidus pēc izrāžu noskatīšanās? Katrā ziņā šim festivālam vēl ir telpa attīstībai, un jebkādu sarunu nekad nebūs par maz.
RIETUMI – CIK TĀLU IR LIEPĀJA?
Ja mēra no Rīgas, tad Daugavpils un Liepāja ir gandrīz vienādā attālumā. Bet kāds ir psiholoģiskais attālums no Liepājas līdz mūsu tuvākajām kaimiņvalstīm? Tieši tuvāko kaimiņu teātris šogad bija Liepājas festivāla Teātris tuvplānā programmas centrā. Kā atzīmēja Valters Sīlis, Liepājai tuvākie teātri ir Klaipēdā un Šauļos, un tikai tad kilometru ziņā nākamais tuvākais profesionālais teātris ir Rīgā. Cik bieži mēs Latvijā redzam lietuviešu teātri? Reti.
Pagājušajā gadā pirms sezonas sākuma Liepājas teātris tradicionālās Atvērtā teātra dienas vietā organizēja veselas nedēļas nogales pasākumu – ar pašu izrādēm Latviešu raķetes un Mīlestības vārdā, Istabas teātra iestudējumu Dzīvs, ar ekskursijām pa teātri un iespēju satikties ar tā veidotājiem, ar režijas skicēm un lugu lasījumiem. Pērn lielākais notikums bija Klaipēdas drāmas teātra izrāde Kuņas bērni – izcilā lietuviešu režisora Eimunta Nekrošus pēdējais Lietuvā radītais iestudējums.
Būs vietā uzsvērt visa Liepājas teātra darbinieku klātbūtni katrā no festivāla notikumiem, veidojot teātra viesmīlības atmosfēru
Šogad festivāla programmā bija tikai viena pašu izrāde – jaunās režisores Nellijas Spūles diplomdarbs Vientuļākā aita pasaulē.
Simboliski, ka tieši šī izrāde ievadīja festivālu, jo pagājušajā gadā Nellija piedalījās jau minētajās režijas skicēs ar ideju veidot izrādi par dokumentālu notikumu – Skotijā noklīdušu aitu.
Vientuļāko aitu Liepājas teātra izrādē spēlē Kaspars Gods, un viņa dzīvnieciņš ar skumji apjukušajām acīm reizē ir arī vientuļākais cilvēks pasaulē. Pat ja rokas jeb melnās priekškājas kūļājas kā lielai aitas lellei, no izrādes sākuma līdz beigām Goda varonim iespējams just līdzi kā nelaimīgam cilvēkam. Visvairāk viņa žēl, kad aita ievietota gaišā skaidu plākšņu būdā, kur viņu nāk apskatīt visādi interesenti, ekskursanti un dīvaiņi. Radošā komanda, kurā ir arī režijas asistents Tomass Ralfs Ābolkalns un dramaturgs Andris Barons, paredzējusi, ka skatītājs ik pa laikam dzird aitas pārdomas, vērojumus, secinājumus. Skaidrs, ka šis paņēmiens skatītāju aicina identificēties tieši ar aitu un pārdomāt arī savas eksistences jēgu šajā pasaulē.
BRĪDIS PIRMS ATVĒRIES PRIEKŠKARS
Zināšanas un pieredzi par to, kā rodas dramaturģija, mazākajiem skatītājiem piedāvāja bērnu rīts Pasakas par Puksīti kopā ar Liepājas teātra dramaturģi Rasu Bugavičuti-Pēci un aktieri Sandi Pēci. Abi Pēči kopā ar bērniem draudzīgā un nepiespiestā atmosfērā teātra foajē «rakstīja» arī jaunu pasaku par ezīti Puksīti. Izmantojot bērnu auditorijas piedāvātus atslēgas vārdus, piemēram, ka Puksītis šajā dienā dosies uz Liepājas teātri, uz vietas radās stāsts, kuru Rasa pierakstīja datorā, un tad Sandis to nolasīja. Vērojot bērnu rītu, varēju iztēloties, kā Liepāja šo Puksīti spētu attīstīt par mediatoru starp kultūru un mazo skatītāju. Tāpat bija jādomā par teātra drosmīgi pieņemto Rasas piedāvāšanos nākt strādāt teātrī par dramaturģi. Īpaši jaunās teātra vadības laikā, kad māksliniecisko virzienu veido Valters Sīlis, kurš pats lielākoties strādā ar oriģināldramaturģiju, līdzās esošs pieredzējis un enerģisks dramaturgs ir milzīgs ieguvums.
Arī šogad viens atsevišķs pasākums tika atvēlēts dažādu teātra mākslinieku skicēm. Tas nozīmēja radošo cilvēku izmēģinājumu darbnīcu (pirms tam rezidenci), kurā, piemēram, jaunie režisori kopā ar Liepājas teātra aktieriem bija iestudējuši divus fragmentus – Ralfs Liepa bija izveidojis mazu absurda epizodi no Ežēna Jonesko lugas Pienākuma upuri, kurā spēlēja Anete Rimkus, Rolands Beķeris un Gatis Maliks, bet Mārcis Broks kopā ar Kārli Ērgli un teātra jaunāko aktrisi Polinu Čerņenoku bija radījuši etīdi Vienlaikus. Fragmentus no sava «darba procesā» lasīja Igors Šelegovskis, Marika Pudule-Indāne un Aiva Birbele, kamēr Klāvs Mellis un Rūdolfs Gediņš savas dramaturģijas fragmenta nolasīšanai bija sapulcinājuši īstu zvaigžņu komandu – kopā ar abiem autoriem lomas lasīja Mārcis Broks, Ralfs Liepa, Igors Šelegovskis, Kintija Stūre, Aiva Birbele, Gatis Maliks, Mārtiņš Eihe, Rasa Bugavičute-Pēce un Laila Burāne.
Savukārt Laila Burāne iepazīstināja ar darbu, kuru teātrī šajā sezonā iedzīvinās režisors Mārtiņš Eihe. Tā būs laikmeta traģikomēdija Trīs bēres un divas kāzas, kas tiek veidota pēc Rūdolfa Blaumaņa darbu motīviem. Pēc katras no apmēram 15 minūšu skicēm bija paredzēts laiks arī mazai sarunai ar tās autoriem un dalībniekiem. Kopumā visas skices veidoja plašu panorāmu, kurā bija iespējams saklausīt daudzas un dažādas mākslinieciskās balsis. Režisoru darbu komentārus vadīja Valters Sīlis, bet dramaturgu sadaļu – Rasa Bugavičute-Pēce.
Te vietā arī uzsvērt visa Liepājas teātra darbinieku klātbūtni katrā no festivāla notikumiem, veidojot tādu teātra viesmīlības atmosfēru, kurā katrs viesis, neatkarīgi no tā, kurā rampas pusē atradās, varēja justies patiesi gaidīts un aprūpēts.
FANTĀZIJAS PAR TUKŠO VISUMU
Divas no festivāla programmā piedāvātajām izrādēm tika spēlētas uz gandrīz tukšas Lielās zāles skatuves. Polijas teātra TR Warszawa izrādē Fantāzija, ko iestudējusi Anna Karasinska, seši aktieri ikdienas drēbēs uznāk uz skatuves, draudzīgi smaida publikai, nostājas ar skatu pret skatītāju zāli un visu turpmāko izrādes stundu klausās režisores dotos uzdevumus, lai uzreiz iejustos dažādās lomās un situācijās. Lomas un situācijas mainās, un izrādes galvenā ideja ir absolūti tīrā formā likt skatītājiem ieraudzīt, cik viegli ne tikai aktieris, bet arī skatītājs var tikt ierosināts visu laiku kaut ko iztēloties jeb noticēt tam, ka tieši tajā momentā aktieris jūt konkrēto emociju, pārdzīvo konkrēto situāciju. Sarunā ar māksliniekiem pēc izrādes režisore teica, ka šos uzdevumus viņa katrā izrādē adresē atšķirīgās kombinācijās, kas nozīmē, ka aktieriem atvērtiem un maksimāli ierosināmiem jābūt vienmēr. Precīzi sekojot režisores vadībai, maksimāli jūtot parējos kolēģus uz skatuves un reaģējot uz skatītājiem zālē, arī apsmiešanās un atbildes uz skatītāju reakcijām bija daļa no šīs teatrālās fantāzijas spēles.
Tāpat skatītāju fantāzija tika aktīvi rosināta lietuviešu aktiera Justa Terteļa monoizrādes Tas pāries laikā. Arī šī izrāde pierāda, ka viens aktieris uz lielās skatuves gluži labi var iztikt bez inscenējuma efektiem. Pietiek ar krēslu, līmlenti… varbūt bija vēl kāda detaļa, bet atmiņā palicis bija tieši aktiera vienkāršais stāstījums par sevi mākslā jeb teātrī. Tā bija vēl viena sirsnīga un asprātīgas pašironijas pilna stunda, domājot par teātri, par skatītāja un teātra attiecībām, par mākslinieka un kritikas attiecībām, par mākslas balvu «ražu» un «neražu».
SOMU MEITENES UN «PORNOZVAIGZNES»
Daugavas sporta zālē bija noorganizēta Teatteri Takomo izrāde Vingrošanas meitenes. Iestudējuma autores, režisores un performantes ir trīs somu aktrises Katarīna Havukainena, Inkeri Hivenena, Ella Lahdenmeki, kuras savulaik nodarbojušās ar grupu mākslas vingrošanu. Tas ir kaut kas tikpat populārs kā Latvijā skatuviskās tautas dejas. Somijā tas ir izteikts meiteņu un jaunu sieviešu sports – līdz sviedriem, asinīm, emocionālām un fiziskām traumām. Vai pat līdz salauztām dzīvēm. Tomēr šajā izrādē aktrises uz notikumiem savā agrajā jaunībā spēj palūkoties ne tikai kritiski, bet restaurē arī visas iespējamās gaišās un patīkamās atmiņas. Protams! Jo tā ir liela daļa no viņu bērnības, no pieaugšanas, būšanas kopā ar vienaudžiem, reizē esot daļai no ļoti skaistas vides, ko rada mūzika, tērpi, vingri augumi, uzstāšanās, sacensības, treniņnometnes. Pēc izrādes sarunā ar aktrisēm bija gandarījums dzirdēt, ka izrāde, atklāti stāstot par nenormālo treniņu procesu, arī Somijas sabiedrībā ir iekustinājusi diskusijas par to, ka ir svarīgi mainīt attiecības starp treneriem un audzēkņiem, ir jāspēj redzēt un dzirdēt, ko bērns spēj, ko patiešām grib un kā vārdā kopīgi tiek iets uz mērķi. Izrāde atmiņā atsauca to, kam cauri gājušas vairākas skatuviskās tautas dejas dejotāju paaudzes.
Savukārt otrā somu izrādē Porno šausmu mūzikls 2 grupa Glitcher līdz eksaltētai groteskai izspēlēja pieaugušo neredzamās dzīves. (Starp citu, biļetes uz šo viesizrādi pazuda visātrāk). Mūzikla elementu un šausmu te gan nebija pārāk daudz, jo pamatā asprātīgā un visnotaļ gaumīgi kariķētā veidā tika apspēlētas tieši pornofilmu estētikas klišejas. Vajadzīgo atsvešinājumu veidoja mačo lomu tēlotājiem piekarinātie lielie dzimumlocekļi un sieviešlomu tēlotājām zem minibruncīšiem ik pa laikam atsegtās mākslīgās milzu vagīnas. Taču viskomiskākais visā šajā trakajā spēlē bija dumji pārspīlētās grimases ar acu bolīšanu, pārspīlētu smaidīšanu un stenēšanu «baudas» laikā. Nekad iepriekš nebūtu ienācis prātā, cik ārprātīgu performativitāti iespējams saskatīt arī šajā pornofilmu pasaulē.
TEĀTRA PATINA
Šauļu Valsts drāmas teātra izrāde Patina pēc Virģinijas Rimkaites lugas, kuru iestudējusi režisore Egle Švedkauskaite, bija kā auksta ūdens šalts pašā festivāla izskaņā. Burtiski auksta telpa ar operāciju zālei piedienīgām asām gaismām, ledaini formālas attiecības ģimenes miteklī, cilvēki, kas kā roboti dzīvo, ēd un sarunājas. Jebkuras fiziskās un mentālās kustības pilnībā kontrolē ģimenes māte. Teātrī ar vārdu «patina» var itin radoši spēlēties. Ja teātrim atņem cilvēcību, īstas emocijas un pārdzīvojumu, tad scenogrāfija, kostīmi un aktieru mehāniska darbošanās vien var veidot tikai dzīves patinas imitāciju jeb teātri, kas tikai izliekas par teātri. Lai gan – arī šāda izrāde, kurā apzināti spēles veidā izturēts absolūts atsvešinājums, ļauj secināt, cik dažāds var būt teātris, pat ja tas tiek spēlēts konvencionālās spēles telpās. Festivāla mākslinieciskais vadītājs un režisors Valters Sīlis tikšanās laikā ar skatītājiem atzina, ka teātra veidotājiem dažkārt der iedvesmu pameklēt arī šķietami tradicionālās skatuves mākslas izpausmēs. Un teātra profesionāļu šajā festivālā bija gana – viņus varēja manīt skatītāju zālēs, viņi bija aktīvākie jautājumu uzdevēji pēcizrāžu sarunās ar iestudējumu veidotājiem. Teātris tuvplānā Liepājas piedāvājumā atstāja ļoti cerīgu iespaidu