
Ne tikai kompromiss
Par «Homo Novus» festivāla skolu «Pārbūves»
Festivāla skola šogad pievērsās jautājumiem par nākotnes teātri, starpdisciplinaritāti un mācīšanos kā performanci. Skolas laikā bijām mudināti savstarpēji sadarboties, uzsvaru liekot uz procesu, kam jārezultējas vienā vai vairākos mazos notikumos festivāla trīsdesmitgades gājienam.
Homo Novus festivāla skolā ierados pēc gadu ilgas prombūtnes, ko veltīju sevis salikšanai atpakaļ pēc izdegšanas pagājušogad. Laikam tobrīd nenojautu, cik tieši intensīva būs šī nedēļa gan mākslinieciski, gan cilvēciski, un labi, ka tā, jo citādi, iespējams, palaistu garām iespēju iemācīties tieši to, no kā pirms gada es aizbēgu.
31. AUGUSTS
Neoficiālā iepazīšanās diena. Pirms skolas tika dots viens vienīgs uzdevums – atrast krēslu. Pēc Unas Meisteres raksta Krēsls kā mākslas darbs[1] izlasīšanas izvēlējāmies krēslu, ar kuru diendienā pavadīt nākamo nedēļu. Iepriekšējā vakarā savos Lielvārdes laukos atradu ķebli, kuram pievienotā šilte to definē kā «taburetku», bet kura funkcija, cik vien ilgi to atceros, ir bijusi balstīt ogu spaini vai tā pielasītāju. Kājas līdz pusei zemēs, paliels, bet ne smags, un, kā tobrīd likās, viegli pārnēsājams.
Iepazīstināt ar sevi caur krēslu ir krietni vieglāk. Tāpat aiz neveiklības nāk vēlme atmest kaut ko pārlieku personisku vai nozīmīgu, bet turēšanās materialitātē mazliet notur arī pašu. Šā krēsla biogrāfija noteikti nav mana, vismaz ne pilnā formātā, bet es to pārzinu pietiekami, lai tā stāsts būtu personisks. Pēc tam gan domāju, ka varēju neteikt neko – par krēslu runā tā nobružātais pārvilkums, zemjainās kājas, šiltītes kirilicā, bet lai nu būtu. Lielāko daļu no pārējiem dalībniekiem vismaz personiski nepazinu, bet tagad, raugoties atpakaļ, pirmos iepazinu un iegaumēju krēslus – lielus un pavisam mazus, tikpat vecus kā manējais un galīgi modernus vai tādus, kas nemaz nebija krēsli. Tiem tika veltīgi dažādi teksti, bet tos es neatceros nemaz. Galvā ir tikai attēli ar krēsliem dažādās LKA pagalma daļās.
1. SEPTEMBRIS
Pirmā oficiālā diena. Ar saviem krēsliem ciemojāmies Imantā. Mūsu galvenā mītne bija liels ķieģeļu ēku komplekss Imantas centrā, kas no malas izskatās pamests, bet patiesībā sevī glabā bibliotēku, veterināro klīniku, sporta zāli, zobārstniecību, boksa klubu, atslēgu servisu, kremētavu Akropoliss, apģērbu veikalu ar vidēja lieluma labubu logā un Emīla Jansona izstādi Imantas ceļš bijušā pasta telpās.
Iepazīstināt ar sevi caur krēslu ir krietni vieglāk
Uzdevumā ar krēslu devos medīt vietu, ko desmit minūtes novērot. Kādu brīdi sekojusi diviem skolēniem, sapratu, ka tas tomēr ir mazliet savādi, un novirzījos tuvāk Kurzemes prospektam, kur ekskavators ar milzu liekšķerēm vāca gabalos sadauzītu asfaltu gan jau kādu ūdens vai siltuma cauruļu maiņas rezultātā. Vēroju, cik lēni iet mašīnai – kā liekšķere sprūst, gabali birst ārā, visas darbības ir jāatkārto atkal un atkal. Visā laikā, ko tur pavadīju, tas necik nepavirzījās uz priekšu. Toties tam pa pēdām sekoja dārzniece ar grandiozu frizūru, viņas apģērbā sastrādāti un zemjaini bija tikai darba cimdi. Visus ekskavatora atstātos asfalta gabalus viņa nolasīja un nesa uz daudzstāvu mājas puķu dobi, krāšņu un perfektu kā pati. No šiem celtniecības atkritumiem, kā izrādās, tapa apmale, visticamāk, Rīgas ziedošākajiem apstādījumiem. Skatījos uz šo sievieti, Imantas «glīneri» kā Anjēzes Vardas filmās, un redzēju, kā no nekā top pārbūves reālajā pilsētā. Bez finansējuma un projekta.
Atgriežoties impromptu veidojām performances skici kopā ar Patrīciju Keišu un Jāni Plataču, un jāatzīst, ka mūsējā bija tik neveiksmīga, ka atlika tikai smieties, atkal jau pierādot, cik māksla mēdz būt banāla salīdzinājumā ar nejaušo.
Ar performatīvu uzstādījumu lasījām Silvijas Botiroli tekstu Jūtīgas mācīšanās vieta. Festivāls ir/kā skola un katrs ar krītiņiem izrakstījām to, kas apziņā nosēdies visvairāk. Ievēroju, ka manis izvēlēto «viņu atšķirības kļūst par pārmaiņu katalizatoru, nevis par neērtību un diskomfortu, kuru mīkstināt var tikai kompromiss» kāds jau ir uzrakstījis, un izrakstīju teikuma pirmo daļu: «Uz īsu laiku šeit satiekas svešinieki, lai pulcētos ap noteiktu ideju, interesēm un vēlmēm.» Tikai jau tuvāk skolas beigām sapratīšu, cik zīmīgu vietu procesā iegūs šī pirmās dienas doma.
2. SEPTEMBRIS
Viesojāmies Balasta dambī, bezpajumtnieka Andreja mājās – aliņā un tai piederošajā teritorijā Jāņa Platača izstādē Meklējot mājas. Aliņa ir ķieģeļu kūkums Saules akmens pakājē, kur jau trīs ziemas mitinās Andrejs. Viss placis ir zema, drēgna un tumša vieta, kož odi, salst un ar katru mirkli arvien vairāk liekas, ka mums te nevajadzētu atrasties. Tomēr notur izstādes bērza zaru aizkariņi un rūpes citam par citu. Daudz runājām par mākslinieku atbildību, strādājot reālā un neizbēgami trauslā vidē, rakstījām vēstules Andrejam, bet spēju uzrakstīt tikai vienu teikumu, kas man pašai neizklausītos lieks: «Cerams, ziema būs silta.»
Kādā brīdī pārvācāmies uz Swedbank darbinieku kafeni, kur uzskatāmi neiederējāmies. Desmit soļi, bet viss ir mainījies – saule spīd, skatam Rīgas panorāma, pieejama kafija, tualete – nu jā, progress. Galvenais, ka īstais rajons jau ir Andreja aliņa un visi pārējie pakši, kuriem pa vidu te ir iebliezts Saules akmens ar tizlu strūklaku terasē Daugavas krastā, bet skaidrs, ka progress gaida jaunus saules akmeņus.
Lasījām Daniela Blanga Gubaja tekstu Festivāla robežas, pārrunājām ar pārinieku, kas tad no otra teiktā ir aizķēries. Tikai dzirdot skaļi citu izrunājam tavas samudrītās domas ārpus konteksta, stāvam uz kāda mājas, kurā esi šodien ielauzies (un varētu ielauzties arī rīt, ja gribētu), sadzirdi, cik naivas tās ir. Tas šīsdienas kauns.
3. SEPTEMBRIS
Ja iepriekšējā diena bija vissmagākā, tad šī nāca kā tīrs dzīvesprieks. Tirgus ir pateicīga vide cilvēku pētniecībai un pļāpāšanai, jo tirgotāji ir spiesti tur atrasties, klusākos brīžos arī nogarlaikoties un tādēļ gatavi iesaistīties visādās paralēlās darbībās.
Pirmais uzdevums bija atrast kādu, ko atvest uz Annijas Zemītes izstādes Taipus durvīm pirmo daļu vienā no tukšajiem tirgus kioskiem. Mans sarunbiedrs, tirgus apsargs, bija katra mākslinieka sapņu skatītājs – redzējis izstādi no uzbūves sākuma līdz pat šim brīdim, varēja pa detaļām izstāstīt, kad tajā uzradies plašu atskaņotājs, kad sācis griezties, kā īstens melomāns pētījis tur ienestās plates, cik nu no skatloga var redzēt. Izstādi vienā teikumā noraksturoja: «Nu kā – tā jau ir – после пянки бардак!»[2]
Lasot Imanuela Šipera Pilsētā un no pilsētas radīts teātris, vērojām tirgotājus, kas gatavojās trešdienas nakts tirgum. Skatījos visu ainu no malas: kā uzstādās tirgotāji, savus lasošos kolēģus visam pa vidu, un priecājos par idillisku ainu no kaut kādas potenciālas savas bērnības atmiņas laukos. Klausījos sarunās un ievēroju, cik citādi ir tirgotāji, kad tiem nav viņu pārdošanas funkcijas, – kamēr nav pircēju, viņi ir vienkārši čomi, kas cer, ka «tas čangalis, kas visiem parasti noslauc klientus, neatbrauks».
Dienas beigās ar Patrīciju Keišu uztaisījām skici vienkāršam darbam par tirgotāju vaļaspriekiem – to, kas viņi ir ārpus savas funkcijas.
4. SEPTEMBRIS
Šķietami urbānākā vide – Tallinas kvartāls – pēkšņi ienes neticamus pārsteigumus no paralēlās centra dzīvē ritošās dabas dzīves.
Darbojāmies ap Annijas Zemītes izstādes Taipus durvīm otro un trešo daļu. Dažādām kvartālā esošām sīkbūtnēm lasījām Sodjas Zupances Lotkeres tekstu Recepte kopābūšanai ar lietām un ar pārinieci secinājām, ka patiesībā neko par izvēlētā košumkrūma potenciālajiem domāšanas procesiem pat nevaram iztēloties. Cerēju, ka viņa pirmā atmiņa nav Depo augu pavairošanas būcenis, bet tajā pašā laikā varbūt tā ir ideālā vieta, kur piedzimt krūmam, – īstais mitrums, gaismas daudzums, siltums, bet pārējais nav tik svarīgi.
Dienas prieks – liepas glābšana no tajā jau ieaugušas nefunkcionālas drāšu sētas, kas atgādināja, kāda ir mentālā atšķirība, izdarot īstu darbu ar rokām. Dienas pārsteigums – uz garāžas jumta uzklātā banerī augošs vilkvālīšu puduris, kas uz jautājumiem par politisko nostāju, reliģisko pārliecību un citiem atbild, vienkārši liegi šūpojoties vējā.
Vakarā domāju, kā uztaisīt darbu par tirdzinieku vaļasprieku, kas būtībā ir pilnīgi vizuāls, tā, lai tas neizskatās pēc mēsla. Turklāt tam ir jābūt arī funkcionālam – daudzreiz atveramam. Šādos brīžos jūtu savus mākslinieciskos ierobežojumus, lielākoties strādājot tekstā, pat ja dokumentālā. Saucu palīgā Jāni Plataču.
5. SEPTEMBRIS
No rīta Jānis jau ir atsūtījis skices un materiālu sarakstu. Neticami.
Visu dienu dzīvojamies ar Trīs gudrajiem Esmeraldas Usas izstādē Kronvalda bulvārī. Lielākoties jau vienkārši liekam kopā programmu rītdienai.
Vajadzētu dabūt īsto tirgotāju kastes, bet saprotu, ka nav laika. Šturmēju Ezīša miskasti, meklējot kastes ar dzērienu vai ēdienu apdruku. Sēžu visu vakaru un graizu kartoniņus, cik nu vien rūpīgi varu.
6. SEPTEMBRIS
Gājiena diena. Agri no rīta esmu tirgū. Līst. Nevienam vairs neliekas jocīgi, ka te tusēju. Darba formāts – 15 rūtiņu lapiņas, uz kurām formulējumā «Būšu atpakaļ! Šobrīd spēlēju kārtis. Daina» ir sarakstīti tās dienas tirgotāju hobiji. Strādāju uz lielā skatloga ar 15 centimetrus garu plastmasas lineālu, jo nekā cita nav, un nav arī laika. Pēc Jāņa ieteikuma no kartona kastēm šīm lapiņām ir uztaisīti vāciņi, kas tās pasargā no lietus, iedod kaut kādu vizuālo identitāti un arī «spēļo» darbu – tam, kurš nāks skatīties, fiziski ir jāatver durtiņas Slēgts. Stāvu ar pussalīmētu skatlogu un redzu katru savu neprecizitāti kā griežot, tā līmējot. «Ļipuška» vāciņu līdz galam netur – tas ir pasmags. Katrā ziņā skaidrs, ka puse līdz vakaram kaut kur pasēsies. Stāvu lietū un bezcerīgi skatos uz savu nemākulību, kad pēkšņi uzpūš vējš un vienas no durtiņām pavirinās. Un ir tas mirklis – klišeju klišeja –, kad «viss sastājas». Norauju visu izdarīto un līmēju jaunas durtiņas – ar tādu kā augšējo eņģi. Ar biezu, neglītu, dzeltenu skoču, toties funkcionālas. Telpiskums noslēpj neprecizitātes, darbs ir virināms, redzu, ka ne lietus, ne vējš to nesabojās. Stāvu un nu jau domāju: «Nav ideāli, bet ir pietiekami labi.» Diezgan reta sajūta man personiski. Ierodas Patrīcija, kā torpēda dabū ikviena tirdzinieka vaļaspriekus (no kaķa dresūras līdz šaham). Sarakstām iekšā, un ir pabeigts. Viss.
Mana komanda ir palikusi kopā, pat ja kaut kādā citā veidā, un darbs ir gatavs
Katru dienu skolu sākām un beidzām ar iečekošanos – uz cik procentiem jūtamies, gan psiholoģiski, gan fiziski. Visu nedēļu sevi apzināti «kačāju», jo zinu, ka man to vajag procesam. Pat ja pamostoties enerģija ir vien 20 procenti līdz darba sākumam, pa ceļam ir jādabū uz 90 procenti, līdz varētu pienācīgi strādāt. Un šorīt es jau pavisam godīgi varu teikt – ir 97 procenti. Mana komanda ir palikusi kopā, pat ja kaut kādā citā veidā, un darbs ir gatavs.
Pats gājiens paiet nemanot. Tā jau laikam vienmēr ir – zvērīgs process dažu minūšu priekam.
Savā vienīša performancē ar krēslu rakstu uz tā dibena lieliem burtiem: «Uz īsu laiku šeit satiekas svešinieki, lai pulcētos ap noteiktu ideju, interesēm un vēlmēm; viņu atšķirības kļūst par pārmaiņu katalizatoru, nevis par neērtību un diskomfortu, kuru mīkstināt var tikai kompromiss.»[3]
PĒC SKOLAS
Galvenais, ko skolā mācījos trenēt, iespējams, ir mana vājā puse procesā – sadarbība. Apstākļos, kad 15 jauni mākslinieki ar atšķirīgu pieeju darbam, kā arī ētiskiem un estētiskiem redzējumiem veido kolektīvu darbu ciklu, nav iespējama pilnīga viendabība. Manā darba dzīvē gadījušās gan radošas, gan komunikācijas neveiksmes, kas arvien tiek (ne)risinātas, vai nu aizejot no procesa, vai kādu norobežojot. Skolā mācījos, kā būt vērīgam ne vien pret darba subjektu, novērojamo cilvēku, augu vai mašīnu, bet arī savu kolēģi. Kā veidot procesu, kurā esam radoši vienlīdzīgi, bet nebaidāmies uzņemties virsroku kādā brīdī, lai sasniegtu «pietiekami labu» rezultātu sev pašiem. Un kā procesa gaitā darīt to, ko parasti nedarām. Milzīgs paldies kolēģiem par lādiņu un smiekliem, Dārtai Priedniecei par apčubināšanu un Kristai Burānei par iejūtīgu, prasīgu un spēļu pilnu procesu, atkal atgādinot, cik forši ir darīt to, ko mēs darām