Treniņš demokrātijā

Tēmas ievads

Katrai vasarai pienāk beigas. Un tai neizbēgami seko rudens. Ko­kiem dzeltē lapas, vēsums ie­nāk katrā mājā. Un visu kul­tūras telpu pārņem vairāki festivāli, kā arī lielāki un ma­zāki kultūras notikumi. Ho­mo Novus, Survival Kit, Baltā nakts, Patriarha ru­dens, Rīga IFF un Dzejas dienas. Šis gads arvien vairāk atgādina, ka māksla nebūt nevar tikt atda­līta no politikas. Tuvojoties priekšvēlēšanu lai­kam, politiķi arvien vairāk izvēlas nevis rast kopī­go, likt domstarpības pie malas un strādāt drošā­kas, demokrātiskākas Latvijas vārdā, bet gan šķelt sabiedrību, pārkāpt pirms diviem gadiem dotos solījumus un vairot arvien lielāku vardarbību un savstarpēju naidu mūsu sabiedrībā.

Šajā numurā publicētajā DAS teātra maģistra programmas un Kunstenfestival direktores Silvijas Botiroli rakstā un režisores Kristas Burā­nes veidotajā apaļā galda sarunā izskan vairākas tēzes, kas festivālus raksturo kā skolu, kā kolektī­vu pieredzi savstarpējas izpratnes treniņam. Fes­tivāli ir platforma sarunām. Tie palīdz testēt ik­katra personīgās, kā arī mūsu kā sabiedrības vei­dotās robežas. Varbūt tajās palikt ir labi, varbūt – slikti. Bet apziņa par ikviena cilvēka dažādo pa­saules redzējumu un nepieciešamību meklēt dialogu ir katras demokrātiskas sabiedrības stūr­akmens. Homo Novus, kas šogad svin savu 30. ju­bileju, ir fundamentāls stūrakmens manai skatī­tāja, kritiķa, studenta, cilvēka un pilsoņa izglītī­bai. Tas man ir ļāvis daudz ko uzzināt par sevi, kā arī rast domubiedrus un iepazīt kopienas, kuras vienmēr bijušas līdzās, tomēr to balsis nebija sa­nācis dzirdēt. Šis ir festivāls, kas man ir mācījis runāt, dzirdēt, ieklausīties un uzklausīt. Un to pašu es varētu teikt par visiem iepriekš minēta­jiem festivāliem un kultūras notikumiem. Jo da­žādāka kultūra, jo vairāk balsu iespējams dzirdēt, jo vairāk apzināmies Latviju ne vien kā homogēnu cilvēku masu, bet kā dažādu personī­bu, dažādu viedokļu un pārliecību kopumu.

Teātra festivāli ir treniņš demokrātijā. Demo­krātija nenozīmē visatļautību. Tā nozīmē sava viedokļa izteikšanu, apzinoties, ka ikkatram vār­dam un izteiktajai domai ir tālejošas sekas. Tās var iedvesmot rīkoties, sarunāties un iepazīt jau­nus cilvēkus. Izteiktie vārdi var arī noslēgt, polari­zēt. Pie šādiem secinājumiem var nonākt ikdienā. Tomēr, noslēdzoties savā drošajā burbulī, – diez vai. Burbuļus nepieciešams paplašināt. Ielaist ta­jos arvien jaunus cilvēkus. Sarunas, kas man biju­šas festivālos, pirms, pēc un starp filmām, izrā­dēm un lasījumiem, liek man pārbaudīt paša ie­priekšējos uzstādījumus par tādiem jautājumiem kā – kas ir māksla, kas to padara kvalitatīvu vai baudāmu. Bet ne tikai. Ir arī fundamentālāki jau­tājumi – kā māksla spēj veicināt un balstīt demo­krātiju, kā mākslā ļaut runāt kopienām, kurām iepriekš nav bijusi tāda iespēja, un darīt to sau­dzīgi, iecietīgi, neuzspiežot savu skatījumu.

Šā numura Tēmā publicētie raksti un sarunas pievēršas festivāliem un to veidošanas stratēģijām no vairākiem skatu punktiem. Kristas Burānes rī­kotajā apaļā galda sarunā Valters Sīlis, Maija Pav­lova, Jānis Znotiņš un Gundega Laiviņa dalās savā festivālu rīkošanas pieredzē un spriež, kāda nozī­me ir festivāla skolām. Kā ar laiku mainās skatītājs un kā festivāls var palīdzēt sākt dialogu dažādiem cilvēkiem. Laine Kristberga pievēršas performan­ces festivāla STARPTELPA kūrēšanas praksei, sniedz ieskatu festivāla tapšanā, kontekstā un no­zīmei Latvijas un Baltijas kultūras telpā. Diāna Kondraša sniedz ieskatu šī gada Homo Novus fes­tivāla skolā, bet Andra Rutkēviča analizē pašu fes­tivālu Homo Novus. Ulrika Māliņa reflektē par 10. Valmieras vasaras teātra festivālu. Baņuta Rubess aplūko šā gada Aviņonas teātra festivālu, bet Dita Jonīte analizē Daugavpilī rīkoto Teātra festivālu Nr.4 un festivālu Teātris tuvplānā Liepājā

Žurnāli