Tas ir par cilvēkiem
Diāna Kaijaka sarunājas ar Datu Tavadzi un Lukašu Tvarkovski
Kad Ieva Struka man piedāvāja intervēt kādu no režisoriem, ar kuriem esmu strādājusi Dailes teātrī, uzreiz zināju, ka vēlos runāt ar Lukašu Tvarkovski un Datu Tavadzi. Abi ir ne tikai brīnišķīgi režisori, bet arī cilvēki un draugi, ar kuriem apspriest mazākus un lielākus teātra brīnumus. Latvijas skatītājiem Lukašs Tvarkovskis ir pazīstams ar Rotkho, un pašlaik norit pirmais mēģinājumu posms pie otrās daļas viņa t.s. Zinātnes triloģijā – Orākula, kas pirmizrādi Dailes teātrī piedzīvos septembra vidū. Lukaša izrādes ir multimediālas un primāri atbilst lielās formas kategorijai gan izmērā, gan tēmās, tomēr pat tas ir samērā relatīvi. Piemēram, Lielās zāles Rotkho mērogā ziņā nobāl, salīdzinot ar Lukaša nu jau brīvdabas formāta izrādi Republika.
Datu Tavadzi atcerēsies ikviens skatītājs, kam bija iespēja Dailes teātrī noskatīties Bertolta Brehta Kaukāziešu krīta apli – izrādi, kurā trausli un intīmi pietuvinājumi mijās ar simfonisku vērienu, turklāt bez kameru klātbūtnes. Data pašlaik ir Gruzijas protestu frontes priekšgalā, turpinot cīņu, kas sākās pagājušā gada oktobrī. Īsi pēc mūsu sarunas pret Datu un viņa nesenāko izrādi Liberté [trigger warning] sākās valdības sankcionēta nomelnošanas kampaņa, vērsta pret visu trupu, bet vistiešāk pret pašu režisoru. Savukārt es līdz šim esmu strādājusi ar mazo formu izrādēm – jaunākās no tām ir Zēni nav meitenes un Efekts, kas iestudētas Dailes teātra Mazajā zālē.
Šī ir mūsu saruna Zoom formātā.
Diāna. Žurnāla tēma ir lielās un mazās skatuves…
Lukašs. Vai žurnāls ir tikai papīra formātā, vai arī online?
Diāna. Gan papīrā, gan internetā.
Lukašs. Labi.
Diāna. Intervija būs angliski, lai jūs abi varat izlasīt, un pēc tam es to pārtulkošu latviski.
Data. Izklausās lieliski!
Diāna. Šī ir vairāk iecerēta kā saruna starp draugiem, kas ir arī režisori.
Data. Jā, tas ir labi.
Diāna. Tātad, mans piedāvājums trīs sarunas virzieniem. Vispirms praksē un pieredzē balstītais jautājums par to, kas vispār jums nāk prātā, domājot par lielo un mazo zāli. Tad varbūt nedaudz varam parunāt par teātru politiku, kas ar to saistīta. Un vēl man gribētos šo tēmu pavērt arī plašāk, domājot par to, kas vispār ir liela vai maza telpa, tās robežas un kādi performatīvi aspekti tajās iekļaujas. Tāpēc pirmais jautājums ir par to, kas jums vispār nāk prātā, kad mēs runājam par šādu nodalījumu? Jo tas patiesībā šķiet tik relatīvi, it īpaši, ja mēs runājam par zālēm un kā mēs tās iedalām. Iespējams, labāk ir uzreiz runāt par mazu un lielu formu, nevis skatuvēm, – bet kā jūs paši definējat sev, kas ir mazs un liels projekts?
Data. Jūs abi uz mani skatāties tā, it kā tas būtu es, kas iestudēja Republiku, tad Rotkho un Employees. Lukaš, lūdzu sāc! (Smiekli.)
Savā ziņā cilvēki gaida, ka teātris Gruzijā pārvērtīsies par politisku kustību
Lukašs. Kā to definēt? Ir tik daudz faktoru, jo mums vispirms būtu nevis jādomā par to, kas notiek vai ko mēs veidojam, bet drīzāk par to, kas ir mūsu iespējamie skatītāji. Un tas pat tēmas līmenī arī maina to, kā mēs strādājam. Ja zini, ka veido kaut ko, kam būs ierobežots skatītāju skaits – ap 100, 200 cilvēkiem –, vari strādāt ar tēmām, kas ir šaurākas vai vairāk underground, un vari vieglāk definēt savu skatītāju, atrast viņiem mērķētu komunikācijas veidu, jo tev ir pamats cerēt, ka viņi atnāks un skatīsies. Ja apzinies, ka zālē katru vakaru būs 800 vai 1000 cilvēku, – tavs skatītājs ir neparedzamāks, viņam var nebūt priekšzināšanu, un tas nozīmē, ka ir vairāk jādomā par to, kā pasniegt savas idejas, lai tās būtu vieglāk saprotamas. Lai nebūtu tā, ka pēc visa ieguldītā darba to uztver tikai maza skatītāju daļa, kas ir teātra gājēji un jau zina, par ko mēs veidojam izrādi. Tāpēc tas ir pirmais kritērijs, par ko es domāju, kad runājam par mērogu. Tas nav par to, cik apjomīga ir pati izrāde, bet gan par to, ar cik plašu auditoriju mēs komunicējam.
Data. Tieši tā. Un tas pats attiecas arī uz tēmas lielumu, vai ne? Vienu lietu vajag teikt čukstot, otru – kliedzot. Tas man nāk prātā. It īpaši tagad. Es pašlaik esmu ļoti, ļoti interesantā pozīcijā, domājot par teātri no protesta perspektīvas, jo es to arī uztveru kā sava veida skatuvi. Un Gruzijas teātris pašlaik ir protestu avangardā. Pēdējās gandrīz 200 dienas var uzskatīt par milzīgu nepārtrauktu performanci, kuru vada teātru režisori un aktieri. Teātri streiko, mēs uz skatuvēm pašlaik neuzstājamies, bet uz platformas, kas ir pie Jaunā teātra, notiek performances katru dienu, un tā tas turpinās jau mēnešiem ilgi. Vienlaikus mūsu teātra manifesta izrāde ceļo pa Gruziju. Tad mums ir visa šī struktūra ar improvizētām demonstrācijām, ko vada aktieri un režisori, un viss tiek plānots dažādos teātros. Šis ir ļoti savāds brīdis, lai iztēlotos… Mēs vēl nesen jokojām, ka esam izglābuši teātri no teātra, un arī pašreiz mēs mēģinām izglābt teātri no teātra. Tāpēc, jā, šis ir neparasts brīdis, kurā man runāt par teātri, jo pēdējos četrus mēnešus mēs esam runājuši tikai par teātri, nerunājot par teātri. Savā ziņā šis mērogs liek mums uzdot jautājumu par to, kas tad tas tiešām ir – varbūt pat vairāk teātris nekā protesta akcija? Lai kas tas būtu, robežas ir ļoti izplūdušas. Arī man personīgi šis ir savāds laiks, jo pēdējā izrāde, ko iestudēju, pirms vēl sākās nemieri, bija «vismazākā» izrāde manā mūžā. Zālē tikai 60 skatītāji, kas sēž kopā ar aktieriem uz skatuves, esot neticamā tuvumā cits citam, ar patiešām mazu scenogrāfijas telpu – tikai astoņi metri –, kurā viņi ieiet un tur arī paliek. Un tad sākās 200 000 cilvēku lielas demonstrācijas ielās. Izrādes nosaukums ir Liberté [trigger warning], un tā bija pēdējā pirmizrāde Gruzijas teātros. Tā ir cik maza, tik liela, jo demonstrāciju laikā citāti no šīs izrādes, kā arī no dažām citām, sāka parādīties uz plakātiem. Man bija savāda izjūta, to aptverot, jo es savā acu priekšā redzu kamerīgo izrādi, kura tiek citēta milzīgajos nacionāla mēroga protestos. Šis patiesi ir īpašs brīdis, domājot arī par Gruzijas teātra nākotni. Ir grūti iztēloties, ka mēs varētu pat minimāli atgriezties pie tā, kas bijis, kad ir notikusi lielā vērtību izsvēršana par to, kādu lomu spēlē teātris un kādu pozīciju sabiedrībā tas ieņem. Jo savā ziņā cilvēki gaida, ka teātris Gruzijā pārvērtīsies par politisku kustību vai pat partiju. Tas viss ir tādā līmenī, un mēs daļēji esam tie, kas visu virza šajā procesā, kas diemžēl notiek bez īstas opozīcijas. Mums nav opozīcijas līderu. Mums ir teātri un mākslinieki, un arī tas ir baisi, jo es par savas valsts nākotni neesmu īsti drošs. Mēs, teātra mākslinieki, kaut kā tajā visā iegadījāmies. Tas nebija pārdomāts plāns – mēs attapāmies, ka esam uz skatuves. Un tas mērogs – nākot no šīs mikro izrādes un esot šajā makro performancē, kurā vari atkārtot izrādes tekstu, jo tā ir par to pašu, – tas rada izjūtu, ka mēs spēlējam šo izrādi atkal un atkal, tikai tagad daudz lielākā mērogā. Un kas ir interesanti – kā tikko teica Lukašs, tas ir par skatītājiem. Kad mēs nolēmām vairs neuzstāties teātrī, tas nebija tāpēc, ka mums būtu bijusi morāla nostāja, ka šobrīd nav īstais laiks teātrim vai tamlīdzīgi. Nē, īstais laiks teātrim ir vienmēr un nekad, bet mēs sapratām, ka mūsu skatītāji ir tur, ārā. Skatītāji bija tie, kuri teātri izlaida ārā no teātru mājām, un teātris atgriezīsies, ja atgriezīsies, kad atgriezīsies skatītāji. Es novirzos no temata, bet tam ir saistība ar to, ko sacīja Lukašs. Es varu iztēloties, ka ar līdzīgu robežu pludināšanu un jautājumiem par to, kas ir skatītāji/izrāde/teātris/atklātā telpa, tu nodarbojies Republikā, vai ne? Jo pat šajā vienā izrādē tu spēlējies ar mērogu un to, cik daudz un ko tu redzi, kur tu vēro un kur piedalies, risinot jautājumus – «kur notiek izrāde?», «kurš ir skatītājs?».
Lukašs. Pilnīgi noteikti. Bet tu gribēji ko teikt?
Diāna. Nē, tikai iebilst Datam, kurš teica, ka novirzās no temata. Tieši par to es gribēju ar jums runāt – pieiet vairāk no «lielo ideju» perspektīvas, nevis salīdzināt skatuves. Un man jāsaka, ka viens no maniem mīļākajiem jokiem bija, kad Lukašs nosauca Rotkho par «mazu eksperimentālu projektu».
Lukašs. Tāds tas bija domāts. (Smiekli.)
Diāna. Tā ka mērogs tiešām ir relatīvs.
Data. Kāpēc tu nosauci Rotkho par mazu izrādi?
Lukašs. Sākumā es tiešām tā arī runāju, zinot, ka mums ir problēmas ar budžetu un nevarēsim uzbūvēt scenogrāfiju tā, kā gribētos. Bet mēs nolēmām – ok, braucam uz Rīgu, nedaudz paspēlēsimies, paskatīsimies, ko mēs varam uztaisīt, – mazs, eksperimentāls projekts, vairāk pašu priekam nekā slavai. Man šķiet, ka labākais, ko vari darīt, – nedomāt par lielu, ambiciozu projektu, bet uztvert kā jebkuru citu izrādi. Tāpēc, jo lielāks ir projekts, jo vairāk par to ir jādomā kā eksperimentālu. Citādi, ja sāc domāt par atbildību un resursiem, uzpeld tādas bailes, ka mērogs var tevi vienkārši apēst.
Data. Mhm.
Lukašs. Bet izjūta par to, «kurš uzstājas un kurš ir skatītājs», bija pirmais jautājums, par ko es iedomājos, kad tu stāstīji, kā jūs vadāt protesta kustību un cik ļoti tur ir iesaistīts teātris. Briesmīgi, ka tas notiek atkal un atkal, un mums ir jāiet uz ielām protestēt. Bet tur ir kopienas izjūta, par ko mēs tik ļoti sapņojam teātrī. Es atceros, kad mēs ar Republikas dīdžeju Karolu Rakovski strādājām pie izrādes, notika visādas šausmas ar mūsu sūda fašistu valdību, un mēs nelegāli noorganizējām tehno parādi Vroclavā. Uzlikām milzīgu skaņu sistēmu uz busa un gājām ielās, kur mums pievienojās tūkstošiem cilvēku, mēs nobloķējām visas ielas. Mēs spēlējām diezgan smagu tehno, un cilvēki dejoja un kliedza antifašististiskus saukļus. Tā sajūta pūlī ar cilvēkiem, kas tic, ka diktatūrai kādu dienu pienāks gals, bija arī veids, kā saliedēt šo jauno cilvēku grupu. Un es laikam teiktu, ka tā ir pacilājošākā sajūta, ko esmu piedzīvojis. Tu iededz dzirksteli, ko pēc tam tūkstoši cilvēku nes tālāk ielās. Es toreiz jutos laimīgāks nekā pēc visizaicinošākās izrādes, jo tas sniedz ne tikai ticību pašai protestu mākslai, bet mākslai kā tādai. Tāpēc es domāju, cik svarīgi jūsu kustībai, ka tā sākās no teātriem, jo teātris pats par sevi ir šī jocīgā sociālā šūna, kurā iesaistītajiem ir spēcīgas saiknes citam ar citu. Ir grūti kaut ko uzsākt, bet, ja tev jau ir mazs bariņš, tas var tikai augt un parasti – ģeometriskā progresijā.
Data. Jā, un vienīgais sapnis ir – iedot vārdus vai dziesmas tiem cilvēkiem, kas cīnās, vai ne? Tas droši vien vispār ir vienīgais sapnis, kas māksliniekam var būt. Bet neparasta lieta notiek arī ar Rotkho – lai arī skatītāju daudzums ir grandiozs, vai aktieriem ir izjūta, ka viņi ir milzīgas auditorijas priekšā? Jo pati telpa, kurā viņi uzstājas, ir drīzāk kamerzāle. Arī tas ir jautājums par mērogu. It kā milzīgajā izrādē viņi atrodas ķīniešu ēstuvē, kas ir telpa telpā. Līdz ar to – vai viņiem ir izjūta, ka atrodas lielā arēnā tūkstošiem cilvēku priekšā? Nē, vai ne? (Smiekli.)
Lukašs. Tas ir vēl viens jautājums par teātru telpām un to, kas vispār notiek, kad sanāk kopā 200 vai 2000 cilvēku. Mēs noteikti jūtam koncentrēšanos un enerģiju. Tajā ir kaut kāda maģija, kad zālē pilnīgā klusumā sēž vairāk nekā tūkstotis cilvēku un ir kontaktā ar to, kas notiek uz skatuves. Tu to tiešām no skatuves vari sajust. Mūsu izrādēs tu esi lielākoties diezgan atsvešināts, izņemot dažus konkrētus momentus. Bet aktierim, vai viņš skatās uz 100 vai 1000 cilvēkiem, man šķiet, nav lielas atšķirības. Es pat ietu uz ekstrēmo piemēru, ko tu jau pieminēji, – Republikas brīvdabas izrādē Grieķijā pēdējā daļā, kad skatītāji tiek aicināti dejot, bija 7000 cilvēku.
Data. Reivā?
Lukašs. Jā, Republikas reiva daļā. Bet naratīvajā daļā mums bija ap 2500 cilvēku, kas staigāja apkārt pa visu platību. Bet arī tādos brīžos, kad tev ir jāiet cauri pūlim, man kā režisoram ir svarīgi izveidot īpašu intimitāti, kas varbūt šķiet pretruna, ja mēs iedomājamies skatītāju skaitu. Tur ir kaut kas ļoti specifisks, par ko es iepriekš nebiju domājis, bet tagad, kad tu jautā... Tas ir saistīts arī ar koncentrēšanos un uzmanību, kas veidojas, kad tu maini fokusu no reiva uz klusumu, un pēkšņi viss apstājas. Kad pāris tūkstoši cilvēku vienlaikus pilnībā apklust, ir maģisks brīdis, jo tajā ir kaut kas ļoti intīms. Tāpēc man arī patīk strādāt ar video kamerām, jo ir svarīgi dot pieeju tam, kam citādāk mēs klāt netiktu. Un pirmais, protams, ir tāds pietuvinājums, kādu mēs dzīvē neizjūtam. Ir domātāji, kas to sauc gandrīz vai par pornogrāfisku skatījumu, ko mēs esam iemācījušies no kino. Atskatoties kino vēsturē, kā ir attīstījušies kustīgie attēli, – sākotnēji distance bija normāla, bet ar laiku kamera ir arvien vairāk un vairāk pietuvinājusies un dod mums tiešām pornogrāfisko lēcu. Tā ir kā hiperrealitāte, kas veido intimitātes sajūtu pat tad, ja esi pūļa vidū, jo palīdz izveidot īpašu un tiešu kontaktu ar to, kas notiek uz skatuves, izmantojot multimediālos paņēmienus. Bet, domājot par to, kas notiek un kādas ir mūsu vajadzības, kad pulcējamies lielajās grupās, tad reivs ir īpašs. Es teiktu, ka mēs tur esam tāpēc, lai kopā būtu vieni. Reivs nav par tusēšanu un flirtēšanu ar meitenēm, reivs nav diskotēka. Tur ej, lai vairākas stundas aizmirstos ritmā un transā. Tu jūti kopību ar simtiem, dažreiz tūkstošiem cilvēku vienā ritmā, bet tajā pašā laikā esi viens kopā ar mūziku blakus citiem, kas arī ir vieni tajā pašā laikā un telpā. Pat lielā pūlī vari sajust absolūtu intimitāti, kas dažreiz var būt pat spēcīgāka nekā mazās formas izrādē, kur sēdi pretī aktierim kopā ar vēl 50 cilvēkiem. Es domāju, kad mēs runājam par mazās vai lielās formas izrādēm, šim mērogam vienkārši nav nozīmes. Skaistumam nav izmēra. Es drīzāk teiktu, ka tas ir gaumes jautājums. Vēl viens instruments.
Tālab jāsaka, man patiesībā nav ne jausmas, kāpēc man patīk veidot lielas formas iestudējumus. Tā vienkārši ir, un notiek kaut kā dabiski. Esmu gājis gleznošanas kursos. Tur ir cilvēki, kuriem patīk veidot mazus zīmējumus, un viņiem tas tik labi sanāk. Man ir vajadzīgs vismaz A0 formāts, lai es varu ar otu atvēzēties jau no pleca. Tā ir tāda dabiska lieta, kas nāk no… tā, kas tev patīk.
Data. Jā, tas ir arī fizisks process – tu vienkārši gribi (māj ar rokām) nedaudz padejot. (Smiekli.) Nē, tā ir absolūta patiesība.
Diāna. Mūsu Dziesmu un deju svētki arī pieder pie lielajiem pasākumiem. Pašlaik es pati režisēju skatuviskās dejas uzvedumu Viedvasara Skolu jaunatnes dziesmu un deju svētkos. Mani pārsteidza, ka es, strādājusi ar mazās formas izrādēm, turpinu izmantot tos pašus instrumentus arī šādam pasākumam. Pat ne tehniskus paņēmienus, kā, piemēram, video, bet to, kā es domāju par dramaturģiju, ainām, struktūru, pašu stāstu. Tas nemainās tikai tāpēc, ka tagad esmu Arēnā ar 4000 bērniem. Mani pārsteidz, ka brīžiem es aizmirstu par mērogu un tajos brīžos, kad atkal atceros, tas mani vienmēr nobiedē. (Smiekli.) Un tad man šķiet, ka varbūt es kaut ko nezinu un pieļauju kļūdas. Jo mums ir gandrīz vai tradīcija, ka jaunajiem režisoriem sevi sākumā jāpierāda mazajā formā un tad varbūt, varbūt…
Svarīgākais man kā režisoram ir saprast, vai tas ir jāredz pa gabalu vai gribi to skatītājiem iečukstēt ausī…
Data. Brīnumainā kārtā…
Diāna. … tev būs iespēja režisēt lielajā zālē. Tas ir kā izlaidums – tagad tev uzticas, un nu tu esi «īsts» režisors. Tas rada arī tādu kā jokainu prestiža lietu par to, kas notiek lielajās zālēs un kas mazajās, kas savukārt atkal veido priekšstatu, ka tu kļūsti par «kārtīgu režisoru» tikai pēc pieredzes ar lielo zāli kādā no lielajiem teātriem.
Data. Jā, tas jau ir stāsts par teātru politiku. (Smiekli.)
Diāna. Jā, un tad vēl gadās dzirdēt, ka teātru direktoriem ir grūtības atrast režisorus, kas varētu apdzīvot lielo skatuvi. Bet kā ar tevi, Data – vai tu dod priekšroku kādai no formām?
Data. Nu, man tikai liek domāt par to, ka ir lietas, kas jāčukst, un ir lietas, kas jākliedz. Vai tas, ka ir kaut kas uz mazās vai lielās skatuves, maina to nozīmi? Man patīk ar to spēlēties. Jo ir izrādes, kurās skatītāji gandrīz vai sēž aktieriem klēpī, un pretēji. Svarīgākais man kā režisoram ir saprast, vai tas ir jāredz pa gabalu vai gribi to skatītājiem iečukstēt ausī… Artūrs [Skrastiņš] man kādā sarunā teica – dažreiz viņam šķiet, ka uzstājas vienam cilvēkam zālē, lai gan tur tāpat ir pārējais tūkstotis. Bet, ja tu fokusējies uz vienu cilvēku, tas, iespējams, tev iedod vairāk «šeit un tagad» sajūtas, un ka tas nemaz nav domāts «visiem». Runa ir par šo vienu skatītāju, un tikai pēc tam tu runā ar viņiem visiem. Man tas lika domāt par daudzām lietām.
Viens no zīmīgākajiem notikumiem protestos bija mūsu Jaunā gada lieta. Mēs visi bijām ielās, bet Jaunais gads jāatzīmē, tāpēc noorganizējām kilometru garu galdu Rustaveli avēnijā, sākot no Brīvības laukuma līdz pat Republikas laukumam. Cilvēki nesa ēdienu un bija pie kopīga galda visas nakts garumā. Es atceros brīdi, kad pilnīgi svešs cilvēks pienāca klāt un ielika man mutē konfekti. Tā ir Lukaša aprakstītā izjūta – tu neesi svešinieks kopā ar pusmiljonu citu cilvēku. Arī tas, ko tu, Diāna, stāstīji par Dziesmu un deju svētkiem – jūs vieno kopējs konteksts, vienota cīņa. Šis mazais žests, kad tevi kāds pabaro, kļūst tik liels un vēsturisks, cik tas vispār ir iespējams. Un kas vēl bija skaisti – galdi visā garumā bija apklāti, un cilvēki sāka uz galdautiem rakstīt. Mēs tos esam saglabājuši, un kādu dienu, vēl ne, bet mēs noteikti izlasīsim, kas tur rakstīts. Un tā mums ir arī teksts šajā kopienas «performancē». Es nezinu, kas notiks līdz gada beigām, bet būtu interesanti redzēt, vai tās vēlmes, ko cilvēki tur sarakstīja, būs piepildījušās. Bet mēs pie tā strādājam. (Smiekli.) Mēs esam darba procesā. Tajā, kā pūlis funkcionē, ir liels skaistums. It īpaši briesmu brīdī, piemēram, kad tuvojas policija un tiek palaisti ūdens lielgabali. Es to jūtu jau pēdējos trīs mēnešus, kā šis pūlis – kā mēs sevi uzreiz spējam mobilizēt. Tur ir gandrīz telepātiska komunikācija. Mēs zinām, ko darīt, kā funkcionēt un kustēties, lai nekļūtu par haotisku indivīdu grupu, kas cits citam lauž kaklus, bet spētu palīdzēt cits citam izdzīvot. Un te mēs nokļūstam pie kora. Es esmu strādājis ar kori uz skatuves, un tas ir satriecoši – līdzīgi, kā tu, Diāna, teici par 4000 bērniem – cik minimālistisks tas var būt, par spīti tam, cik gigantisks tas ir. Jā, mērogs atkal ir diezgan relatīvs. Maza izrāde var būt gigantiska, un liela izrāde var būt kamerīga. Mēs nesen īstenojām vienu izrādi ar 300 aktieriem, kas streikoja, un viņi tekstu izpildīja kā koris. Tekstu sarakstīja Vācijā dzīvojoša gruzīnu dramaturģe un rakstniece Nino Haratišvili. Tas bija liels notikums, domājot par kontekstu, bet tas bija arī mazs notikums performances ziņā, jo viņi tur tikai stāvēja vienu stundu, bez kustības, nekā, tikai skaņa, tas bija viss. Tā ka atkal – vai tā bija liela izrāde? – Jā. (Smiekli.) Tur bija 300 aktieri! Bet kā izrāde tā bija laikam visminimālistiskākais darbs, kādu esmu veidojis. Tā ka – jā, man jāliek tev vilties, Diān. (Smiekli.)
Diāna. Es cenšos par masu domāt kā vienu organismu – kā vienu aktieri attiecībā pret kaut ko citu, kas atkal spoguļo šo ideju par intimitāti. Jo, vadot lielo cilvēku pūli, uzduries šīm mazajām kabatiņām, kur var radīt izjūtu par milzīgu pietuvinājumu. Savā ziņā tas atgādina kvantu fiziku, kas mums pašlaik ir aktuālā tēma mēģinājumos pie Lukaša.
Data. Jā, un to mēs varam saukt par unikālo teātrī, jo pat milzīgu telpu varam padarīt mazu un intīmu. Mēs vienmēr spēlējamies ar šīm dimensijām. Un tas, kas notiek mūsu galvās, ir vēl viena izrādes daļa. Piemēram, viens no skaistākajiem momentiem Rotkho man bija, kad aptver telpas lielumu bez ekrāna. Tā bija aina ar Rēziju [Kalniņu] un Tomu [Veličko], un tu ar to spēlējies – kaut kas kļūst ļoti mazs un visa uzmanība tiek virzīta uz šo mazo notikumu. Mērogs droši vien tieši organizatoriem, menedžeriem un tehniskajiem cilvēkiem ir nervus kutinošs apstāklis, bet no mākslinieciskā viedokļa, telpa ir liela vai maza, reti kad ir galvenais. Tas vienmēr mainās…
Lukašs. Vairākās konferencēs man ir jautājuši par imersivitāti, īpaši Republikā, bet mēs nebijām par to daudz domājuši, pat ja mūsu darbos, kur vari staigāt vai nestaigāt, dejot vai nedejot, tā ir. Bet mērķis, manā izpratnē, ir, lai izrāde tevi no sēdvietas «transportē» uz citu visumu. Es vienmēr atkārtoju, ka man ne tik daudz interesē, kas notiek uz skatuves, lai gan mēs ļoti smagi strādājam pie tā (smejas), bet lai kaut kas notiktu skatītāja smadzenēs, viņa maņās. Tas, protams, ir banāli, ka es to saku, bet ir vērts atkārtot, ka izrāde notiek skatītājā, un tāpēc arī mērogam nav tik lielas nozīmes. Tāpat kā ar konkrētiem mūzikas viļņiem, kas dažreiz aizskar paralēlas lietas tavā galvā un jūtās, un nav nozīmes, vai to dzied viena vai simts balsis, vai ne? Bet es gribēju atgriezties pie tava jautājuma, kāda ir mūsu pieredze, no mazās formas pārejot pie lielās formas, un to, ka mazāk pieredzējušam māksliniekam vairāk sanāk strādāt uz mazajām skatuvēm.
Diāna. Mhm.
Lukašs. Es teiktu, ka viss, ko es savā līdzšinējā dzīvē esmu darījis, ir pateicoties stūrgalvībai un izglītības trūkumam. (Smiekli.) Un ļoti, ļoti priecājos, ka neesmu beidzis nevienu teātra akadēmiju, jo tas man ir bijis labākais veids, kā mācīties un klausīties sevī un saprast, ko es patiešām gribu un kas ir tas, par ko es iestājos.
Diāna. Mhm.
Lukašs. Kāpēc man nebija sapnis kļūt par režisoru un kāpēc es strādāju diezgan lēni? Daudzi cilvēki man nedeva mazāko iespēju kļūt par režisoru Polijā. Turklāt es negribēju veidot vairāk kā vienu izrādi gadā, varbūt pat vienu divos gados. Man bija vajadzīgi nosacījumi, lai es varētu attīstīt zināmus paņēmienus. Tāpēc arī tad, kad man bija iespēja strādāt mazākos teātros mazākās pilsētās, tas nebija variants, jo nedeva iespēju attīstīt to valodu, kādu es vēlējos. Un tad daudzi cilvēki Polijā man teica – zini, tu pilnībā pazudīsi; lai kaut ko sasniegtu, tev ir jātaisa vismaz divas izrādes gadā. Un tikai tāpēc, ka es viņos neklausījos, mēs esam spējuši uztaisīt to, ko tiešām gribam. Mana pirmā izrāde bija pilnīgi pretēja tam, ko tu aprakstīji. Bet – ja šīs izrādes nebūtu bijis, mani neviens uz lielās skatuves nekad nelaistu… Un mana pirmā izrāde ir arī lielākā izrāde, ko esmu savā mūžā uztaisījis, ja neskaita Republiku. Taisot Republiku, es sapratu, ka ir pagājuši 10 gadi un mēs atgriežamies pie tā paša formāta. Toreiz tā bija pilnīgi ārprātīga lieta – es pats producēju, veidoju scenogrāfiju, dramaturģiju, visu, un meklēju cilvēkus, kas man varētu palīdzēt. Mums bija 3000 eiro budžets, un es arvien nesaprotu, kā man izdevās pierunāt visus tos cilvēkus mūs atbalstīt. Mums izdevās dabūt ļoti labu skaņu sistēmu un gaismas. Viens sponsors tikai par to, ka mēs viņa vārdu ierakstījām programmiņā, atsūtīja furgonu ar spalvām, jo es gribēju, lai telpa, kurai jāiziet cauri, būtu piebāzta ar spalvām. Mēs to iestudējām vecā rūpnīcā, postindustriālā vidē, kur bija sešas aptuveni 1000 kvadrātmetru lielas telpas. Tas viss gāja pa riņķi kādas četras stundas ar aptuveni 500 cilvēku ietilpību… Ak kungs… Tas bija ārprāts, jo mēs tur iekšā uzbūvējām mežu. Sazāģējām mašīnas uz pusēm, jo citādi tās nevarēja dabūt iekšā, un atkal salikām kopā, visādi brīnumi… Un tā bija mana pirmā izrāde.
Pēc šīs neprātīgās izrādes/instalācijas/koncerta/«kaut kā» – visjokainākās, sarežģītākās formas, kādu esmu veidojis, man sāka nākt piedāvājumi no teātriem un operas. Es sāku ar šādu gigantisku formu, ko man neviena institūcija neļāva darīt. Bet es izdomāju: ja sāku, tad ar blīkšķi, un, jo lielāku, jo labāk. Tā viss sākās. (Smiekli.) Nākamais projekts jau bija paredzēts ar 12 aktieriem, bet tur bija aizkavēšanās, tāpēc es uztaisīju monoizrādi, un tad turpināju strādāt dažādos projektos. Pēc 10 gadiem, veidojot Republiku, es nespēju noticēt – mēs jau kaut ko līdzīgu bijām darījuši, bet atkal ir tās pašas bailes. Kā vadīt pūli. Kas notiks, kad vienā telpā būs 800 cilvēki – kur viņi pulcēsies, vai būs dusmīgi, ja kaut ko neredzēs, jo sēdvietas ir tikai pusei? Un, ja mēs runājam par sapņiem, – es ļoti gribētu skatītāju padarīt brīvāku, bet tā diemžēl ir cena, ko maksā.
Tā var būt lielā skatuve, forma, liels budžets, vienalga – svarīgākais ir, cik liels darbs tajā ir ieguldīts
Kad ir lielās formas projekts, kas nozīmē arī lielu finansējumu un kopējo izrādes budžetu – mūsu gadījumā tas parasti ir samērā augsts, pateicoties tehnoloģijām, ko izmantojam, – tu paraksti līgumu, ka tam visam ir jāatmaksājas. Ja ir jāpārdod zināms skaits biļešu, tu nevari ļaut cilvēkiem būt brīviem. Tāpēc ir jādomā par viņiem kā skatītājiem un jāsakārto rindās, citādi būs haoss. Tas mani lielās formas projektos padara nelaimīgu – šī cena, ka jāpadara viņus par parastiem skatītājiem. Un man nav ne jausmas, vai ir jēga šo stāstīt, bet es izstāstīšu. (Smiekli.)
Dažreiz ar šīm imersīvajām performancēm ir tik labi, ja tevi tomēr piespiež darīt to, kam absolūti netici. Tā notika ar mums, kad Republiku vedām uz festivālu Briselē. Viņi jau no paša sākuma mums prasīja palielināt skatītāju skaitu vismaz līdz 600 cilvēkiem. Mums šķita, ka tas būs murgs, jo cilvēki nevarēs tikt cits citam garām. Mēs pateicām – labi, bet tas ir pilnībā uz jūsu atbildību. Un tas izmainīja izrādi. Kopš tā laika mēs skatītāju skaitu pacēlām līdz 1000 cilvēkiem. Ierobežot skatītāju skaitu bija mūsu lielākā kļūda. Mums bija bail no trokšņa, no tā, ka cilvēki kaut ko neredzēs, palaidīs garām… Bet mums taču ir milzīgie ekrāni, kāpēc gan mēs baidījāmies, ka viņi kaut ko neredzēs… Šādās izrādēs nav svarīga redzamība, komforts, bet kopā būšana pūlī. Tu vienlaicīgi esi skatītājs un dalībnieks, jo tas patiesībā ir reivs. Skatītājs ir kā filmas masu skatu dalībnieks, mēs uzņemam filmu, un tas ir īstais notikums. Kā dubulta loma – lai kaut kas tāds notiktu, ir jābūt šai masai.
Data. Tu turpini par to, ko jau minēju – cik gudrs var būt pūlis. Daudz gudrāks, nekā tas, kurš šo projekta ideju aizsāk, var paredzēt vai iedomāties. Man vienmēr ir izjūta, ka vienalga, ko es esmu uzrakstījis vai režisējis, tas skatītājiem šķiet daudz gudrāk, nekā patiesībā ir. (Smiekli.) Jo tās ir daudzas smadzenes, kas domā, daudzi prāti, kas strādā. Vairs neesmu tikai es, kas viens pats sēž pie datora un kaut ko raksta. Kopējā pieredze to padara vērtīgāku, darbs ievibrē citā līmenī. Katru reizi, kad skatītājiem iedod brīvību, tu saproti, ka viņi prot tajā navigēt, zina, uz ko skatīties. Jo tev var šķist – aha, es tagad gribētu, lai visi skatās uz turieni, un viņi to dara vai nedara. Bet, ja viņi nedara, tad viņi atrod kaut ko citu, un tas palīdz atklāt lietas, par kurām tu pats vienkārši neiedomātos. Bieži pēc pirmizrādēm ir tā sajūta, kad redzi, kā skatītāji to uztver, un tas var pat pilnībā mainīt, par ko ir izrāde. Jo viņi ir tie, kas pabeidz darbu pie izrādes. Tāpēc nekad nav iespējams paredzēt rezultātu – kāda būs izrāde, kas tas ir, ko es daru? Es nezinu! Tas ir visinteresantākais.
Lukašs. Un es laikam teiktu, ka esmu vispriecīgākais, kad pat emociju līmenī īsti nevari aprakstīt to, kas notiek. Kad tev ir viens skatītājs, kurš pēc izrādes ir piedzīvojis, teiksim, vispesimistiskāko pasaules vīziju. Cits skatītājs, tajā pašā vakarā piedzīvojis to pašu izrādi, ir saskatījis gaismu tuneļa galā un cerību. Un viņiem abiem ir taisnība. Man ļoti patīk šī ideja no kvantu fizikas. (Smiekli.) Tā ir viena no labākajām metaforām par teātri. Kvantu fizikā var atrast atbildes uz visu. Abiem šiem skatītājiem ir pilnīga taisnība, un es to esmu daudzkārt piedzīvojis. Kad mums šķiet, ka pretējais patiesam apgalvojumam ir nepatiesība, tas izriet no mūsu binārās domāšanas. Bet mākslā ir iespējams vairākām patiesībām eksistēt vienlaicīgi. Katram skatītājam, katram izrādē iesaistītajam, katram aktieriem ir sava patiesība. Protams, pa vidu ir režisors, kurš cenšas organizēt un orķestrēt visu procesu. No skatuves nenāk nekādi apgalvojumi, nekādas patiesības – ir tikai iespēja novērot konkrētus fenomenus un iespēja uzdot jautājumus, kas katram skatītājam dos pilnīgi atšķirīgu atgriezenisko saiti, un katra no tām būs patiesa. Jo tas nav par to, ka tev kaut kas ir jāsaprot vai jāatkož kods, tas nav par «me-sidžu». Tas ir par konkrētu pieredzi, kas varbūt tevi padara jūtīgāku, piedāvā kādu mazu lietu, kas padara dzīvi dzīvošanas vērtu. Es neesmu drošs, kā to paskaidrot, bet jēga ir tajā, ka tu dari visu, lai izrāde pilnībā spētu satikties ar skatītāju. Un man nav ne jausmas, kāda tam ir saistība ar lielo vai mazo formu. (Smiekli.)
Data. Bet ir! Noteikti!
Diāna. Tieši tā, kamerzāles izrādei var būt milzīga rezonanse skatītājos, kas to dara lielu, vai arī tā var atstāt milzīgas pēdas tevī kā māksliniekā. Un pretēji tam – kāds nosacīti liels projekts, no kā mēs sagaidām vērienu, var vienkārši neizskanēt.
Lukašs. Ir kaut kāds brīnuma moments mērogā un sarežģītībā, ka nespēj noticēt tam, ko redzi. Kas man ir interesanti lielajā formā – šis brīnums notiek, pateicoties milzīgam darbam, ko paveic tik daudz cilvēku kopā, un katram no šiem cilvēkiem ir savs mazais uzdevums nenormāli komplicētā organismā. Kad viss ir labi salikts kopā, brīnums var rasties. Pat metateatrālajā līmenī domājot par to, cik daudz cilvēku savas dienas un naktis pavada, darot un būvējot, lai «kaut kas» notiktu pusotrā vai divās stundās... Kad redzi darba apjomu un ieguldītās pūles, kas ir jāatkārto katru vakaru, un rezultātu nevari paturēt vai tam pieskarties. Tā ir vājprātīga utopiska dzīšanās pēc skaistuma, ar ko mēs nodarbojamies katru dienu kopā ar citiem, dažreiz ap 100 citu cilvēku. Tas ir vēl viens īpašs apstāklis un skaistums, un milzīga privilēģija, ka mums ir iespēja to darīt. Protams, var teikt, ka teātri visus ir noalgojuši un par to cilvēki saņem naudu, bet tam nav nozīmes.
Data. Un tas nāk no abām pusēm – no skatītājiem tikpat daudz kā no skatuves. Man šķiet, ka mēs tikām līdz galvenajam – patiesais mērogs ir cilvēki. Tā var būt lielā skatuve, forma, liels budžets, vienalga – svarīgākais ir, cik liels darbs tajā ir ieguldīts. Un mums tas nav jādala skatuves māksliniekos un skatītājos, bet drīzāk jādomā kā par vienu lielu kopā sanākušu cilvēku grupu.
Nesen piespiedu sevi aiziet uz klasiskās mūzikas koncertu, un tas bija tik radikāls pārrāvums manā šī laika kalendārā. Arī tur bija daudz cilvēku uz skatuves, milzīgs orķestris ar kori un ļoti daudz skatītāju. Man šķita, ka piedalos klusuma brīdī. Tādā kā jocīgā lamentācijā, sērās. Cik daudz cilvēku bija pielikuši tam savu roku, kā Lukašs teica, tas milzīgais darbs, lai radītu šo neverbālo mūzikas klusumu, – tas mani ļoti aizkustināja, īpaši, jo kontrastēja ar vispārējo verbālo troksni Tbilisi ielās. Būtu pavisam citādi, ja es skatītājos būtu bijis viens vai arī ja uz skatuves būtu viens pianists. Varbūt tas tāpat nestu savu vēstījumu, bet šī kopābūšana tagadnes mirklī… jo par ko gan tas viss galu galā ir? Par to, kā pārdzīvot savu vientulību. Varētu teikt, par to arī ir visa kultūra un jo īpaši māksla. Kad lasi grāmatu un atklāj – kāds cits arī par to ir domājis vai to piedzīvojis. Es neesmu viens šajā pasaulē, kāds cits ir uz šī ceļa kopā ar mani. Tas man šķiet svarīgākais. Tas var būt Epidauras teātris vai «melnā kaste» teātrī, kas kādreiz bija mēģinājumu zāle, bet tagad pārtaisīta par skatuvi vai «eksperimentālo telpu», vai vienalga, kādus drausmīgus nosaukumus viņi izdomā šādām telpām – it kā citas skatuves nebūtu domātas eksperimentiem… (Smiekli.) Bet vienalga, vienīgais, kam ir nozīme – cik mēs tur esam, cik daudz cilvēku piedzīvo šo mirkli, un tas ir patiesais mērogs, vai ne? Vai es tikko nepabeidzu šo sarunu? (Smiekli.)
Diāna. Nu, mēs noteikti atradām virsrakstu.
Data. Tas izklausījās pēc epiloga. (Smiekli.)Vai nu, vismaz tik tālu mēs atpeldējām – uz vienu no salām. Vienu no patiesībām.
Diāna. Man jau šķiet, ka šī ir patiesība. Un atgriešanās pie īstā teātra skaistuma. Tā ir dzīva māksla, un tāpēc mēs ar to vispār nodarbojamies. Teātris ir par cilvēkiem.
Data. Jā!
Diāna. Tas ir tik jauki un cerīgi!
Lukašs. Jā, kurš būtu varējis iedomāties šajos drūmajos laikos? Mēs te esam trīs ideālisti, kas runā par teātri.
Data. Diān, tikai nesaki to teātru direktoriem, ja? Paturam to kā savu noslēpumu. Citādi viņi nāks pie mums un teiks, ka viens cilvēks, kas stāv pretī otram, arī ir teātris.(Smiekli.)Draugi, ir tāds prieks jūs redzēt, ir tik neticami labi jūs abus redzēt…