Paņemt skatītāju savā ticībā
Pieci inscenēti aktieru monologi par lielo un mazo zāļu specifiku
Teātris ir ļoti mainījies, līdz ar to arī lielās un mazās zāles izpratne un pieredze. Precīzāk gan būtu lietot jēdzienu «mazā telpa», jo, piemēram, Liepājas teātrim joprojām nav savas Mazās zāles un mazās formas izrādes tiek spēlētas koncertzāles Lielais dzintars pirms deviņiem gadiem atklātajā eksperimentālajā skatuvē ar 150 skatītāju vietām.
Robežas arvien vairāk saplūst, un pagājušā gadsimta 70.–80. gadu bērnībā formētie priekšstati par lielo un mazo zāli ir kļuvuši panaivi un īsti nelietojami. Agrāk bija skaidrs: ja vienu vakaru Dailes teātra Lielajā zālē, kas bērnam šķita dubultmilzīga, kā vaļa vēderā noskatījies Un garāka par dienu dzīve ilgst vai Šerloku Holmsu, tad citā vakarā Pētera Liepiņa monoizrāde Jērādiņa Mazajā zālē ar koncertmeistaru Andreju Laukmani pie klavierēm šķita kā vakara pasaciņa pie gultas, kas tiek spēlēta tikai man vienai. Patlaban Dailes teātrī notiek Mazās zāles pārbūve uz Jauno zāli, no 150 vietām uz 340, tostarp balkona izbūve.
Mazās un lielās zāles robežu saplūšana īpaši bija jūtama Jaunā Rīgas teātra «trimdas» periodā Tabakas fabrikā, kad atšķirība starp Lielo un Mazo zāli kļuva ļoti nosacīta. Lielajā zālē bija 300 vietas, Mazajā vien par piecdesmit mazāk – 250, bet kamerzālē – 120 skatītāju vietas. Valmieras teātra rekonstrukcijas laikā iekārtotajā pagaidu mājvietā Kurtuve ir mazliet vairāk nekā simt skatītāju vietas, un tur iestudētā Ineses Mičules izrāde Jāzeps un viņa brāļi tika nominēta Spēlmaņu nakts balvai kā lielās formas iestudējums.
Līdz ar neatkarīgo teātru spilgtu ienākšanu radusies arī aktieru paaudze, kas, iespējams, ir spēlējusi tikai mazās formas izrādes dažādās netradicionālās telpās un nav kāpusi uz lielās skatuves.
Lielās un mazās formas izrādes teātra profesionālās balvas Spēlmaņu nakts nolikumā sāk nošķirt tikai 2013./2014. gada sezonā. Togad par labāko mazās formas izrādi kļūst Elmāra Seņkova Nacionālajā teātrī iestudētais Ezeriņš, kas iegūst arī Grand Prix.
Teātra Vēstneša redakcijas vārdā uzrunāju aktierus, lai ieklausītos viņu pieredzē un pārdomās.
Uzrunāju māksliniekus, kuriem ir liela pieredze mazo zāļu un kamerzāļu telpās – kā Dailes teātra aktierim Jurim Bartkevičam. Arī tos, kuru mazās zāles pieredze nav liela. Kā Liepājas teātra aktrisei Kintijai Stūrei, kura šo formātu savās aktrises gaitās ir piedzīvojusi tikai divreiz – diplomdarba izrādē Cietsirdīgās spēles Dmitrija Petrenko iestudējumā un patlaban repertuārā esošajā Dievs ir šeit Valtera Sīļa režijā. Taču pēdējās radikālā pieredze, iespējams, atsver vairākas emocionāli «rāmākas» mazās formas izrādes: kopš Ludmilas Roziņas dziļi personīgā eksistenciālā trillera Dievs ir šeit pirmizrādes 2024. gada 11. oktobrī, Kintijai Stūrei jau četras reizes izrādes laikā ir nācies pacelt roku un apturēt izrādi, lai izsauktu ātro palīdzību kādam skatītājam... Arī ar šādu uzdevumu aktieris var saskarties izrādē mazajā zālē, kur ideālā gadījumā aktieri un skatītāji kļūst par savienotajiem traukiem un elpo vienu elpu.
Lūdzu aktieriem runāt par to, kas pašiem šķiet svarīgi. Uzdevu dažus jautājumus pirmajam impulsam.
Vai lielās un mazās formas nošķīrums ir teorētiķu radīts un uzturēts?
Kā mazās formas izrādē mainās specifiskie aktiermākslas līdzekļi?
Kāda loma ir skatītāja tuvumam?
Vai konkrētā vakara publika ar savu uzvedību un noskaņojumu var mainīt izrādes intonāciju?
Vai mazās zāles formātā ansambliskums ir vieglāk panākams?
Kā mainās saspēle ar kolēģiem mazajā telpā? Vai kāda profesionāla «asins nesaderība» kļūst jūtamāka un samilst?
Vai mazās zāles specifiku var salīdzināt ar uzdevumiem, ko no aktiera prasa kinolaukumā?
Nākamajā vakarā neieslēdzās neviens telefons
VALMIERAS TEĀTRA AKTIERIS TĀLIVALDIS LASMANIS
Lielā un mazā zāle – tā ir telpa, kurā mēs dzīvojam. Aktieriem ir jārūpējas, lai mazajā zālē nebūtu pārspīlējumu un lielajā – mūsu nepietiekamības, jo tur uzreiz arī tīri fiziski ir cita enerģijas atdeve.
Vecajā teātrī – mūsu zaļajā būdiņā – bija tikai Lielā zāle. Vēlāk režisori sāka meklēt mazās telpas ārpus teātra. Nu jau esmu pieradis pie mazās formas, bet, kad sākām ar to eksperimentēt, šķita, ka skatītājs tev sēž gandrīz klēpī.
Ceturtā siena – pēc vajadzības. Citreiz tā ir, citreiz – nav. Ir jāspēj atbrīvoties no skatītāju klātbūtnes efekta, tajā pašā laikā – izmantot enerģiju, kas ir pienākusi ļoti tuvu. It sevišķi Apaļajā zālē, kur skatītāji cits citu redz pāri zālei – katrs drusciņ vēl spēlē savu teātri, plus vēl tas, ko mēs viņiem sniedzam. Kad ar to aprod, uz skatuves vari būt arvien brīvāks.
Kad Felikss Deičs taisīja Ibsena Spokus, pie viņa spēlēja Andris Vidiņš – tipisks raksturotājs, liels aktieris. Uz skatuves pilnīgi fiziski varēja just enerģiju, kas no viņa plūda. Viņu ielika Apaļajā zālē, un viņa spēles stilam, kā viņš visu mūžu bija strādājis, sienas bija par šauru un zāle – par mazu. Tur ir tā milzīgā atšķirība. Piemēram, Dace Everss ir ļoti jūtīga tieši mazajā zālē. Tajā ir kaut kas kinematogrāfisks. Mīmikai un žestiem ir jābūt ekonomiskākiem, valodas skaļumam dozētākam, jo viss ir tepat, viss ir objektīvā, viss ir tuvu.
Tur ar piebraucienu nedrīkst. Karsts ir jau pašā sākumā
Ir arī skatītāji, kas spēlē ir tik ļoti iekšā, ka nekontrolē sevi. Viņš sēž Apaļajā zālē pirmajā rindā, ļoti uz priekšu saliecies, visā, kas notiek uz skatuves, ļoti ieinteresēts, un viņam ir paradums taisīt kaut kādus jokus ar pirkstiem (demonstrē – U. A.). Redzu viņa ķermeņa pozīciju un pirkstu spēles un nesaprotu, vai viņš man seko līdzi vai viņu māc garlaicība. Tie pirksti nervozē, bet skatītājs ir pilnībā iekšā izrādē. Es to cilvēku pazīstu. Pēc izrādes par to runājām un viņš saka: «Es nemaz nepiefiksēju, ka to darīju!»
Vēl mazajā zālē ir raksturīgi, ka cilvēki aizraujas un sāk ar kaimiņu paskaļā balsī komentēt un sarunāties, it kā sēdētu pie televizora. Aktierim no tā ir jāspēj distancēties.
Vai skatītāji var ietekmēt? Es nezinu, cik tas ir atkarīgs no skatītāju un cik – no mūsu enerģijas, ar kādu atnākam uz konkrēto izrādi. Mēs visi esam dažādi, ierodamies no dažādām vietām un notikumiem. Katrs atnes līdzi savu ielas dzīvi. Mēs pirms spēles sanākam mazajā priekštelpā. Tajā zonā tīri no profesionālā viedokļa tam visam vajadzētu izslēgties un savstarpējās attiecībās savākt kopīgu pozitīvu, labvēlīgu harmoniju. Cits vēl plēš jokus. Un tad sākas notikums. Paiet laiciņš, un kaut kas nav. Un kāpēc nav? Varbūt ne tāpēc, ka skatītājs ir neuzņēmīgs, bet tāpēc, ka paši neesam pietiekami koncentrējušies, lai paņemtu skatītāju savā ticībā un viņš nāktu mums līdzi un pārdzīvotu?
Mums tagad ir izrādes Zilā bloks. Beidzas izrāde, «blekauts», visa zāle ir tumša, mēs pagriežamies pret skatītājiem un redzam visu amfiteātri, kas tur notiek. Pirmajā izrādē ieslēdzas viens pulkstenis, viens telefons, vēl kaut kas. Tātad nav bijis tā, ka visu to cilvēku skaitu esam savākuši savā enerģijā. Nākamajā vakarā neieslēdzās neviens telefons un neviens pulkstenis. Vakar redzēju divas gaismiņas. Tas arī par kaut ko liecina – cilvēks nav pilnībā pārņemts. Varbūt viņam jāpaspēj uz autobusu vai kas tamlīdzīgs, bet tomēr tas ir rādītājs.
Mazajā zālē arī katram skatītājam ir savs skata punkts.
Ansambliskumam ir jāizveidojas jebkuros apstākļos, vai tas ir izbraukums kādā kultūras namā vai citā spēles laukumā. Manā uztverē galvenais ir sagatavošanās process, kāds nu kuram tas ir. Piemēram, Jāzepa un viņu brāļu pirmizrādē džeki plēsa jokus līdz pēdējam. Tie, kam bija vairāk ko darīt – Mārtiņš [Meiers] un Aksels [Aizkalns] –, jutu, ka viņi vācās, vācās, vācās. Neviens viņiem arī neuzbāzās. Visi saprot, katram ir savs ceļš, savs ritms. Un tad ik pa laikam paši vai režisors izveido pirmizrādes rituālu – vai nu sadodamies rokās, vai izrunājam kādu kopīgu devīzi. No beidzamā laika izrādēm visizteiktāk tas ir Jāzepā un viņa brāļos. Vesels bars veču, absolūti vīrišķīga enerģija un kopā sauciens, ko mēs izpildām. Tad cits ar citu sasveicinās, atskan [Riharda] Zaļupes mūzika, un ir pilnīgs kods – kā atslēdziņa – krikt un jūti, kā visu ķermeni pārstaigā skudriņas. Saproti, ka ej jau gatavs iekšā gatavā vietā, jo izrādei ir jāsākas jau no konrētas «volumenes». Tur ar piebraucienu nedrīkst. Karsts ir jau pašā sākumā.
Man šķiet, ka mazā telpa ir patiesāka, īstāka, jo lielā skatuve jebkurā gadījumā pieprasa citu raidījumu un citu paņēmienu, kā jāstrādā.
Reizēm mazajās zālēs izmanto paņēmienu, ka aktieri sēž pirmajā rindā starp skatītājiem. Ļoti labi šis paņēmiens tagad ir apdzīvots Reiņa Suhanova iestudētajā Pazudušajā dēlā. Ja skatītājs ir uzmanīgs, viss ir kārtībā, es varu mierīgi sēdēt starp viņiem. Ar Pazudušo dēlu trakums ir tas, ka sanāk skolas bērni, un kompānija ir kā nu kuro reizi. Gadās, puiši apsēžas vienā, meitenes – otrā pusē, un tad teātris, kas notiek starp viņiem, ir daudz lielāks. Tad reizēm aiziet tā, ka sāk traucēt. Viņi nepieslēdzas. Skolēniem vajag nākt, bet varbūt mazākos pulciņos, lai nesāktos savstarpējā bara konkurence. Ja viņi būs mazākā skaitā, varēs labāk apgūt teātra kultūru un arī vēlāk labāk pieņems teātra estētiku.»
Jūs tik labi spēlējāt, ka man bija nepatīkami skatīties
DAILES TEĀTRA AKTIERIS JURIS BARTKEVIČS
Aktieri par to spriež, bet skaļi nerunā – atkal jāspēlē mazajā zālē, būs mazāk izrāžu – mazāka alga. Tas ir arī popularitātes jautājums. Manai paaudzei tas nebija aktuāli. Tie bija laiki, kad Latvijas režiju vadīja Oļģerts Kroders, Māra Ķimele, Ādolfs Šapiro, Pēteris Pētersons. Bija maza alga un iesēta misijas apziņa, un tā palīdzēja dzīvot. (Smejas.)
Vai vajadzētu nodalīt lielo un mazo zāli? Dailē jau padsmit gadus mēs arī Mazajā zālē esam likuši mikrofonus. Tas nozīmē, ka režisoram ir sava patiesības izjūta un viņš neļauj, prasti sakot, klaigāt. Tas nozīmē – skaļi runāt, runāt ārpus sava ķermeņa, kaut ko raidīt, adresēt.
Tradicionālais priekšstats ir, ka lielā zāle prasa lielāku elpu, teatralitāti, lai gan runa ir par to, cik mēs vispār varam būt patiesi. Vēl ir kinematogrāfiskā patiesība.
Odeona teātrī Parīzē spēlējām Rotkho. Tā ir milzu izrāde ar milzu mašinēriju. Rotko un viņa sievas Melas gulta atradās pusotru metru no skatītāja kājām. Tas nozīmē, ka es savā uzmanības lokā redzu pirmo rindu. Viņi arī ir gaismā. Es neesmu nodalīts uzmanības lokā, kur man ir tikai partneris un vieta. Iedomājieties, kādu koncentrāciju un mieru tas prasa?! Kā tas prasa neko nespēlēt. Tas prasa visu filtrēt caur sevi un arī nedomāt visu laiku par skatītājiem. Ir baudas sajūta, kad tas izdodas.
Tā ir liela pieredze, kas nāk ar gadiem, – veidot uzmanības lokus. Rotkho ir milzīga izrāde, kas ir spēlēta arī zālēs, kur skatītājs atrodas desmit metru attālumā, bet vienalga šajā izrādē spēlē kamerveidā, dzīvojies, neko neraidi, neko «nepedālē» un nerādi ar pirkstu.
Kas ir mazā zāle? Vai mēs varam dalīt pēc skatītāju skaita? Liepājā spēlējām Jasmīnas Rezā Art simt cilvēkiem. Mazā zāle bija arī tad, kad mēs ar Juri Žagaru Dailes teātra Kamerzālē spēlējām Brodska Marmoru, tur nebija pat simt cilvēku. Tā bija riktīga mazā zāle.
Varētu jautāt, kurā formātā aktierim vieglāk spēlēt – uz lielās skatuves ar mikrofonu vai mazās zāles izrādē praktiski bez mikrofona. Atbilde būtu vienkārša – ir ļoti jālieto sava iekšējā dzīve. Ir jāveido dzīve, jādzīvo, ir jābūt dzīvam un jāredz partneris. Tā ir pilnīgi cita spēles maniere. Partnerim ir jāsniedz un jādod. Spēlējot kopā ar ļoti labiem partneriem, reizēm nezini, kas tevi sagaida. Viņi nepapagaiļo vienā melodijā. Tas ir īsts aktiermākslas prieks. Tas ir īsts mazās zāles princips. Lielajā zālē parasti strādā iespēlētās sliedēs – ar zināmām intonācijām, dinamiskiem pacēlumiem, kritumiem un pauzēm. Tas viss ir iestrādāts, nav negaidītības momenta. Reiz Lukašs Tvarkovskis pēc Rotkho izrādes, to analizējot, teica: «Jūs tik labi spēlējāt, ka man bija nepatīkami skatīties. Jūs tik labi servējāt, un otrs tik labi zināja, kur tā bumbiņa kritīs. Un nav nekā negaidīta.»
Tas, kas attiecas uz dzīvo spēles manieri šajā brīdī, šajā vietā, – tas viss attiecas uz priekšrocībām, ko mēs saucam par mazo zāli.
Ja ņem par piemēru Rotkho, kur ilgstošā periodā uz ekrāna ir milzīgi tuvplāni, tur savienojas gan lielā, gan mazā zāle. Svarīga ir personīgā attieksme – ko tu mīli un ko tu nīsti. Tu laid visu dzīvi caur sevi. Jā, tā ir personīgā klātbūtne, kas faktiski parāda aktiera spēku. Mazajā zālē nevar noslēpties. Uz lielās zāles skatuves var noslēpties, un pat ir pieņemts, ka tas ir labi. Ir labs ritms, nekur nekas nezūd, viss forši iet uz priekšu, un skatītājs var viegli tecēt līdzi. Bet ir lietas, kur tu pauzi neaprēķināsi, un šajā pauzē skatītājs tevī iegrims.
Skatītājs ietekmē. Bieži gadās kompānija, kas jūtas brīvi un neapspiež savas izjūtas. Tie var būt arī tikai divi cilvēki – par skolām neizteikšos –, kuri atver pārējiem skatītājiem sajūtu, ka tā drīkst, viņi atdzīvojas. Piemēram, izrādē Pusnakts šovs ar Jūdu Iskariotu man pirms sava uzgājiena ir laiks ieiet žalūzijā un paskatīties mīļākos skatus. Publika mani neredz, un vienmēr var novērtēt, kā šodien iet. Savstarpējā aktieru un skatītāju ietekmēšanās ir tik liela. Kad redzi simt izrādes, sāc redzēt atšķirības. Redzi atbildes enerģiju, ko aktieris saņem, un skats aiziet. Mazajā zālē tas ir vēl jo vairāk redzams.
Vīnē, Milānā, Parīzē ir absolūti cita publika nekā Latvijā. Rotkho gadījumā uz izrādēm ieradās cilvēki, kuri bija diezgan labi informēti par šiem mākslas notikumiem. Viņiem jautājums par mākslas vietu šajā pasaulē ir nopietnāk ņemams nekā vienkārši izklaides pasākuma līmenī. Tas ir neiedomājami, kā aktieris apjūk, kad skatītāji reaģē pilnīgi citās vietās, nekā viņš ir pieradis. Un tu saproti, kāpēc viņš reaģē. Tāpēc, ka viņš klausās, viņš dzird, viņš saprot to, ko Latvijas publikā neviens nesaprot. Es to nesaku latviešu publikas noniecināšanai. Īsā atbilde ir – konkrētais skatītājs ļoti ietekmē izrādes kvalitāti. Faktiski viņi ietekmē izrādes lidojumu, kā tu celies spārnos. No garlaikotām sejām nekāda enerģija neradīsies. Mazajā zālē kontaktēšanās, saruna ar skatītāju ir ļoti smalka lieta, kura arī ir atkarīga no aktiera.
Vai, spēlējot mazajā zālē, «ceturtā siena» ir vai nav? Man tās faktiski nav. Tā kā ir un tā kā nav. Daudzās mazās zāles izrādēs to jau ir nojaucis režisors. Disputs, jautājumi un atbildes, provocēšana – tas arī nav vienkārši. Tādā brīdī ir svarīgi, ka nav 300 skatītāju, bet labāk simt. Tad ir vieglāk saķert. Aktieris ir egoists, un viņam gribas to publiku saķert.
Es teiktu, ka izrādes ansambliskumu nenosaka lielā vai mazā zāle. Tas vispirms ir atkarīgs no režisora, kā viņš audzina ansambli šai izrādei. Patiešām – kā viņš audzina. Lai cik lieli meistari būtu uz skatuves, pedagoģiskais pirkstiņš ir ļoti svarīgs. Arī partnerim ir liela nozīme. Ļoti daudziem aktieriem partneris ir vajadzīgs, jo redz un dzird savu partneri, ne tikai dzied savu dziesmu. Bet ir redzēti arī solisti.
Reiz, būdami jaunie aktieri, runājām ar aktieri Valdemāru Zandbergu, kuram piedēvēja absolūto patiesības izjūtu. Viņš tolaik spēlēja Marmeladovu Noziegumā un sodā. Mēs prasījām, par ko domā tajā brīdī, kad tik tuvu spēlē – tuvplānā. Var redzēt, ka tu domā, var redzēt, ka tevī kaut kas notiek. «Nu, es domāju,» viņš saka, «ar kādu baudu es pēc izrādes pacelšu glāzi un iedzeršu.» (Smejas.) Jā? Un tu neliec personīgi sevi visu tur iekšā? «Nē. Kāpēc?» Tas mani toreiz ļoti pārsteidza, dzirdēt ko tādu no tik lielas autoritātes kā Zandberga.
Lai varētu ar pašcieņu nospēlēt nopietnu materiālu, aktieris mēģinājuma procesā «nobildē» iekšējo bilžu ķēdi, un, jo šī ķēde ir garāka, jo mazajā zālē esi vērtīgāks aktieris.
Aktiera organisms pielāgojas automātiski
JAUNĀ RĪGAS TEĀTRA AKTRISE GUNA ZARIŅA
Tas ir ļoti relatīvi – kas vienam mazā, otram – lielā zāle. Izmērs ir redzams tikai salīdzinājumā. Tabakas fabrikas Lielā un Mazā zāle atšķīrās burtiski par dažām vietām. Es pat neatceros, vai Dieviņš pillā bija Lielā vai Mazā zāle, jo man tas ir cik garš, tik plats. Pieļauju, ka iesācēju aktieri nevar uzreiz izgrūst lielajā zālē. Tāpēc arī studenti sāk trenēties mazākās telpās un tad it kā izaug līdz lielajai zālei – elementāri, tava balss, tava psihofizika. Var būt, ka lielajai zālei ir cita nosacītība.
Piemēram, spēlējot Garo dzīvi visapkārt pasaulei, piedzīvojām dažādas variācijas. Izrādi uztaisījām zālē Minūte, kur bija tikai divas rindas. Tad pārcēlām uz Talsu ielu, kur bija septiņas rindas. Tālajās zemēs nācās spēlēt vēl lielākās zālēs. Tad vienojāmies konkrētajai telpai, ka mazliet palielinām žestu, lai cilvēks no tālākas rindas visā mantu ņurskulī redz, ko mēs darām.
Es domāju, ka Artūram Skrastiņam ir cits plaušu izmērs nekā kvadrifronistiem
Profesionālam aktierim organisms telpai pielāgojas automātiski. Tas sāk skanēt citādi, ja aktieris jūt telpas izmērus. Es nekad par to neesmu lauzījusi galvu. Tad, kad es ilgi biju spēlējusi Jaunajā Rīgas teātrī un aizgāju uz Nacionālo teātri spēlēt Ugunī un naktī, bija mazs brīdis, kamēr sapratu, kā tas darbojas. Man bija lielas bailes, šķita, ka tur ir daudz, daudz lielāka auditorija un man nepietiks spēka. Bet organisms pielāgojas automātiski.
Artūrs Skrastiņš nedrīkst būt noguris notiek Cirka Zirgu stallī, kas auditorijas ziņā, manuprāt, ir mazākā zāle, kādā esmu spēlējusi, – tikai 50 vietas. Tur es iztēlojos, ka esmu Artūrs Skrastiņš, kurš spēlē uz Dailes Lielās skatuves, kur ir gandrīz 900 vietu, un redzu šo mērogu nesavienojamību. Tik un tā Es domāju, ka Artūram Skrastiņam ir cits plaušu izmērs nekā kvadrifronistiem.
Attiecības ar skatītāju nosaka tas, vai izrādē ir ceturtā siena. Ja ir «ceturtā siena», tad spēlēt lielajā vai mazajā zālē man nav atšķirības. Ja nav tiešās sarunas ar skatītāju, tad savā ziņā es jūtos vienlīdz drošībā gan uz lielās, gan mazās skatuves.
Izrādē Stikla zvērnīca robeža gāja starp mūsu dzīvokli un skatītāju kājām. Skaidrs, ka tādā pietuvinājumā jūties tā, ka ir vajadzīga bišķiņ cita koncentrācija. To ļoti jūt, kad izrādes tiek pārceltas. Ja Mēdeja Maskavā bija uz mazās skatuves un prožektori krita virsū skatītājiem, tad izrāde absolūti deformējās, kad mēs to pārcēlām uz Mihaila Čehova Krievu teātra Lielo zāli, kura patiesībā arī nav nekāda lielā. Milzīgā distance no spēles laukuma līdz pirmajai rindai man bija apgrūtinoša. Tas ir bišķiņ mokoši, jo izrāde bija taisīta citam pietuvinājumam, un arī iedarbība bija pilnīgi cita. To izrādi vajadzēja taisīt no jauna, ko režisors nedarīja.
Drīzāk tu varētu vaicāt skatītājiem, ko viņiem nozīmē sēdēt klēpī aktieriem vai būt distancē. Skaidrs, ka iedarbība principiāli mainās. Mēdeja Krievu teātrī bija vizuāla bilde, kur darbojās figūras. Savukārt Maskavā skatītājs bija absolūti iekšā, viņš nekur nevarēja sprukt. Viņš bija absolūti apdraudēts. Skatītājiem šķita, ka Mēdeja visus nomušīs. Arī viņus. Mēs mēģinājām radīt tādu efektu.
Skatītāju attieksme var ļoti mainīt izrādes gaitu. It īpaši, ja izrāde ir iespēlēta un pierasts pie vienas publikas attieksmes, un pēkšņi atnāk pilnīgi cita publika. Ir teorijas par nedēļas dienām, kurās publika ir visatraisītākā, un viņi ietekmē izrādi. Nesen Arkādijā cilvēki bija ļoti priecīgi, un tad citu vakaru – absolūts klusums. Kļūsti nenormāli uzmanīgs, jo nesaproti, kas ir noticis. Reizēm tas nav par skādi. Latviešu mīlestībā cilvēki ir priecīgi par to, ko viņi redz, bet ar to nevar rēķināties, tas katru reizi no jauna ir jānopelna.
Ansambliskumam ar zāles izmēru nav īsti sakara. Par izmēru ir jādomā režisoram un scenogrāfam. Teātris ir ļoti vienaldzīgs pret mazo zāli, jo no racionālā viedokļa mazā zāle nav izdevīga.
Par monoizrādēm nesapņoju. Laikam esmu atspēlējusies. Es kādu laiku biju nolēmusi atpūsties no monoizrādēm un nerauties pati tās taisīt. Man patīk partneris. Tā ir baigā vientulība un atbildība. Atceros, kā ar pielīmēto bārdu kāpu augšā pa trepēm uz savu moku kambari, kuru aiztaisa ciet ar krampīti, lai es izrādes laikā nekur neaizbēgu. (Smejas.) Esi totāli viens un dzirdi, kā blakus zālē kolēģi, jautri trallinādami, visi kopā bariņā sadala atbildību, priekus un bēdas.
Mazās zāles pietuvinājumu es ar filmēšanas laukumu gluži nesalīdzinātu. Iekšiņā, protams, viss ir viens un tas pats – vai kino, lielā vai mazā zāle. Izšķirīgais ir tas, kā dozē izpausmi un žesta amplitūdu. Normāli aktierim tas notiek absolūti neapzināti. Man ir bijuši vairāki gadījumi, kad no Lielās zāles izrādes izbrauc uz filmēšanas laukumu. Paiet kāds laiks, kamēr tiec iekšā kino formātā, kur viss notiek iekšpusē, un ārpusē varbūt vispār nekas nav redzams. Par to rūpējas kamera un montāža. Savukārt teātrī tas viss ir jāizdara pašam.
Piemēram, izrāde Dzeja, uz kuru cilvēki nāca pat sešas reizes, varēja notikt tikai uz Mazās skatuves. Katrreiz tā bija citāda. Bet Dieviņš pillā, arī dzeja, bija uz Lielās skatuves. Tas liecina, ka teātris var būt visvisāds. Nošķīrums lielā un mazā zāle vairāk interesē teātra administrāciju un kasi, nevis māksliniekus. Jo skaidrs, ka ar mazo skatuvi nevar nopelnīt.
Mazajā zālē ir iespēja ieskatīties acīs katram
LIEPĀJAS TEĀTRA AKTRISE KINTIJA STŪRE
Mazā zāle jau tīri fiziski tuvuma ziņā atšķiras no lielās. Līdz ar to ir arī vieglāk enerģētiski sajust, kā jūtas skatītājs. Vai viņš kādā brīdī atslēdzas un vari iedot vairāk. Mazajā zālē man ir vieglāk nodibināt kontaktu. Reizēm ir tā, ka pilnīgi nosvīdis laid ārā enerģiju un mēģini dabūt kontaktu, bet kaut kas nesaslēdzas. Reizēm šķiet, ka visi skatītāji ir atnākuši ļoti pārstrādājušies. Nedēļas nogalē viņi ir vieglāk sasniedzami, jo ir jau atpūtušies. Lielajā zālē lielākoties ir sajūta, ka skatītājs ir viens liels organisms. Mazajā zālē ir iespēja ieskatīties acīs indivīdam, un tas ir personīgāk.
Par attiecībām ar skatītāju izrādē Dievs ir šeit varētu rakstīt maģistra darbu, ja ne disertāciju. Tuvums un klātbūtnes sajūta parāda to, ka mani dzird un klausās, ka skatītāji iet līdzi manam domu ceļam. Izrāde nenoliedzami ir smaga, bet tur vietām ir arī humors. Ir tik atvieglojoša sajūta un ķermenis kļūst viegls brīdī, kad pēc saasinājuma nāk joks, – šķiet, ka zālē ienāk gaiss. Var just, ka skatītāji ļoti izbauda katru mirkli, kad var nedaudz pasmieties. Liepājā informācija izplatās no mutes mutē, un skatītāji absolūti zina, uz ko viņi ir atnākuši. Kad ir iespējama mazdrusciņa smieklu, viņi ļaujas. Šī ir izrāde, kas skatītājos rada ne tikai smieklus un asaras, bet visādas emocijas. Var just, ka cilvēki nekautrējas no šīm emocijām. Tas mani ļoti aizkustina. Vīrieši raud, sievietes raud, cits citam padod salvetes – tā ir kopīga terapijas sesija un visiem kopīgs pārdzīvojums. Tas ir ļoti īpaši. Man šķiet, ka mūsu mentalitāte paredz to, ka mēs slēpjam emocijas un esam ieturēti. Mūsu laikos izrādīt vājumu ir nestilīgi. Stilīgi ir būt ļoti savāktam un zināt, ko teiksi. Bet izrādē es redzu, ka cilvēki tiešām nekautrējas laist ārā to, kas viņos ir iekšā. Mēs izrādē visi dzīvojam kopā tajā sajūtā.
Mazajā formātā mani ārkārtīgi aizrauj tas, ka tur nevienu nevar apmānīt. Partneri nevari apmānīt, kur nu vēl sevi. Protams, tas ir atkarīgs no žanra un izrādes, bet mūsu gadījumā visam ir jābūt ļoti īsti.
Mazā zāle ir kā kino tuvplāns. Tā ir mazās zāles atšķirība un priekšrocība, ka var radīt ļoti intīmu gaisotni. Es biju noilgojusies pēc šī tuvuma. Jūtu, kā skatītāji elpo līdzi. Viņi vairs pat nav tikai skatītāji, bet arī izrādes dalībnieki. Ja skatītāji smejas un raud līdzi, pēc tam ir laba pēcgarša, jo kaut kur kopā esat bijuši.
Agrāk domāju, ka mani monoizrādes žanrs absolūti neinteresē, bet tas nozīmēja tikai to, ka nebiju redzējusi nevienu labu paraugu. Noskatījos Tēvoci Vaņu, kur Endrjū Skots viens pats spēlēja visas lomas, un tagad man monoizrāde šķiet brīnišķīgs izaicinājums.
Mazā zāle nav kino
NACIONĀLĀ TEĀTRA AKTRISE UN REŽISORE INĀRA SLUCKA
Mazajā un lielajā zālē nenoliedzami ir atšķirības, tāpēc, ka vispirms tā ir telpa. Manā pieredzē telpa ir 60 līdz 80 skatītāji. Lielā zāle – apmēram 800. Tie ir pavisam citi izteiksmes līdzekļi, ar kuriem ir jāstrādā. Lielā zāle – tas ir inscenējums, mazajā zālē – jābūt ļoti precīzam mizanscēnu izvietojumam, ar ļoti minimāliem līdzekļiem ir jāpanāk vēlamais efekts. Lielajā skatuvē man kā režisorei ir vairāk iespēju veidot lielo bildi, bet darbs ir absolūti tāds pats. Tas pats attiecas arī uz manu aktrises pieredzi. Viss process, gatavojoties lomām, ir tieši tāds pats, kā lielajā, tā mazajā zālē. Nav atšķirību. Arī enerģijas, analīzes, izteiksmes līdzekļu ziņā tas ir viens un tas pats. Mēs bieži vien grēkojam, domādami, ka Aktierzāle – tas ir kino. Nav kino. Tas joprojām ir teātris, tikai tev skatītājs ir vairāk pietuvināts. Jo kino strādā horizontāli, bet teātris ir teātris, un tas strādā vertikālē. Enerģijai ir jābūt. Protams, lielā skatuve prasa vēl lielāku enerģijas patēriņu, bet tas nenozīmē, ka mazajā zālē tās var nebūt vispār un varam tā ļoti dabiski runāt, un visa būs absolūti gana. Tas tā nepavisam nav.
Mazajos spēles laukumos parasti ir maz aktieru, ir patīkami strādāt. Kolektīvs uz to laiku veidojas kompaktāks un vienojošāks. Ļoti bieži, ja ir labs ansamblis, tā sajūta saglabājas vēl diezgan ilgu laiku. Lielajā zālē ir vienkārši sieviešu puse un vīriešu puse. Citreiz aktieri smejas, ka nemaz nezina, kas izrādē spēlē, – «ā, tu arī te esi?!» Tā arī notiek.
Mazajā spēles laukumā nenoliedzami vairāk jūti skatītāju, jo viņš elpo pakausī. Reizēm šķiet, ka dari to pašu, ko parasti, bet skatītājs ir kā siena. To var ļoti, ļoti just. Reizēm viens vai divi cilvēki sāk smieties un parauj publiku līdzi. Šī enerģija skatītājos kaut kā ļoti ātri mainās. Izrādes nekad nav vienādā līmenī, izrāde no izrādes atšķiras, un skatītāji uz to reaģē.
Strādājot Nacionālajā teātrī, sākot spēlēt mazajos spēles laukumos, katru reizi visi saskaras ar vienu un to pašu. Kur Aktieru zālē nostāties, lai mūs redzētu. Mazā slīpuma dēļ redz tikai galvas. Savukārt Jaunajā zālē ir divi stabi, ar kuriem visu laiku jārēķinās. Tas ir ļoti, ļoti apgrūtinoši. Es domāju, ka mazā zāle ir vismaz 200 cilvēki. Mēs, Nacionālajā teātrī spēlējam vairāk tādos pagrabiņos.
Runājot par «ceturto sienu». Nē, mēs mazajā zālē nemaz neredzam skatītāju, tāpēc ka mums sejā ir prožektoru gaisma. Un nav laika paskatīties uz skatītāju. Piemēram, Ezeriņā uz mani ir gaisma, cilvēkus redzu tikai aptuveni, bet tiešā kontakta nav. Ezeriņa ilgdzīvošana (Elmāra Seņkova iestudētā Ezeriņa pirmizrāde notika 2014. gada 30. aprīlī – U. A.) man ir liels, liels pārsteigums. Mēs paši par to esam runājuši. Es domāju, ka nenoliedzami tas ir Ezeriņa noveļu nopelns, jo tās visas ir tiešām brīnišķīgas. Latviešiem vienmēr patīk stāsti, kur mēs saprotam – jā, tie esam mēs. Mēs jau esam nospēlējuši apmēram 190 izrādes. Savu dara arī laiks, un vārds skan citādi. Gadiem ejot, mainās emocionālā pieredze, līdz ar to nāk klāt nianses, iespējams, ej dziļāk. No sākotnējā sastāva esam palikuši tikai trīs cilvēki.
Tā ir iekšēja izjūta, ar ko ir jāstrādā – cik enerģijas es sūtu, zinot, vai man ir mazā zāle vai lielais spēles laukums ar diviem balkoniem. Ne vienmēr aktieri, kas ir labi mazajos un lielajos spēles laukumos, ir labi arī kino. Tas tā nav! Teātris nav kino