
Režijas arhitektūra
Par režijas likumiem un atvēzienu
Režija nepastāv bez struktūras. Režijas struktūra veido arhitektūru. Katram iestudējumam ir nepieciešama ārējā struktūra un iekšējā struktūra. Ja eksistē tikai viena no tām, tad ēka sabrūk. Vai ēkas vienkārši nav. Bez pārspīlējuma uzskatu, ka režija ir augstākā māksla. Mūzika ir tuvāka Dievam un Tukšumam, taču režija ietver sevī visu pasauli. Tā nepastāv tikai abstrakcijā, bet bez abstrakcijas nepastāv pati režija. Tai jāietver pavisam konkrētais, reālais, līdz dzīves kopijai precīzais, bet vienlaicīgi tikai nojaušamais un neizskaidrojamais. Neaptveramais, jeb aptveramais nevis ar prātu, bet ar instinktiem, intuīciju un iztēli. Vizionārais. Režija nav plata šoseja un bezgalīgs lauks, tā ir skatīšanās uz pasauli caur koncepcijas jeb idejas vai iekšējā nemiera dīdītas gribas atslēgas caurumu. Skatīties caur šauru spraugu ir vienīgais veids, kā ieraudzīt lielāku struktūru. Ja tu neredzi horizontu savā priekšā, neej pa šo ceļu. Es runāju pārsvarā par skatuves režiju, kaut zināmā mērā tas attiecas arī uz kino, tikai mazliet citādi. Vāgners Parsifālā ietvēra dziļo skatuves mākslas ideju – teātris ir vieta, kurā «laiks pārvēršas telpā». Un to var panākt tikai tad, ja režijai ir arhitektūra, ja tai ir arka un skelets.
IEKŠĒJĀ STRUKTŪRA
Varoņa gribas arka. Neviens cilvēks nevar parādīties uz skatuves pat sekundi, ja viņš nezina, ko grib. Taču zināt, ko tu gribi, nav vienkārši. Mēs kā skatītāji taču negribam uzreiz saprast, ko aktieris grib. Iekšējā gribas darbība ir līdzīga dzīvei, kur mēs ne vienmēr skaidri zinām, ko gribam, un bieži mūsu griba ir tikai sapņos balstīta realitāte, kas neatbilst īstenības loģikai. Taču mēs kustamies un piepildām savu dzīves arku ar alkainu rīcību, kuru izprotam tikai vēlāk, raugoties atpakaļ. Bez eksistenciālas vēlmes pateikt ko ļoti svarīgu un personisku par dzīvi aktierim nav vērts kāpt uz skatuves. Es to saucu par eksistenciālo nepieciešamību, kas aktierim jājūt, stājoties skatītāju priekšā. Bez viņa stāsta, kas izdzīvo attiecības ar citu «viņu» stāstiem, iestudējumam nebūs iekšējās struktūras. Un es nedomāju varoņa arku stāsta sižeta līmenī. Es domāju cilvēka–aktiera personiski piedzīvoto, izdzīvojot šo sižetu.
ĀRĒJĀ STRUKTŪRA
Ar ārējās struktūras palīdzību mēs laiku pārvēršam telpā. Un telpu laikā. Mēs virzām pasauli ar arhitektūras un tukšuma palīdzību. Ārējai struktūrai jākustas, tā nevar būt konstanta. Tās kustībai jābūt tikpat paradoksālai un neparedzamai kā varoņa iekšējai loģikai. Vienlaicīgi atceroties, ka jebkura forma sākas un beidzas ar tukšumu. Ārējā struktūra nedrīkst ilustrēt iekšējo, tām jākonfliktē, taču kopā jāvirzās uz priekšu, veidojot jaunu veselumu, kuru gribas nosaukt par JĒGU. Sakausējot iekšējo un ārējo iestudējuma struktūru, veidojas jēga. Vienlaicīgi ārējai struktūrai sevi gan jārada, gan vienlaicīgi jāiznīcina. Tāpat kā pilna krūka tiek saplēsta un operas nams orķestra kulminācijas brīdī tiek sadedzināts. Skatuves arhitektonikas dzimšana nevar pastāvēt bez iznīcības.
JĒGA
Jēga mums neko nestāsta, tā nemoralizē. Tā tiešām kaut kādā veidā vienkārši IR. Iestudējums nemitīgi kristalizē tās slāņus, līdz kļūst ieraugāma. Jēga ir režijas arhitektūras virsotne un vienīgais iemesls būvēt šo sarežģīto būvi. Vēlams, lai jēga ir sajūtama visiem, vismaz lielākajai daļai, taču nolasāma dažādi, atkarībā no katra spējām interpretēt.
Režija bez arhitektūras, kas veidojas, krustojoties ārējai un iekšējai struktūrai, nevar radīt jēgu.
Protams, šie ir režijas likumi, kas nevar attiekties uz visiem. Iespējams, tie attiecas tikai uz mani. Bet tas nemazina manu tieksmi uzskatīt tos par objektīviem.
Viss pārējais ir talants, intelekts un enerģija. No režisora enerģijas un ideju mēroga atkarīgs, vai viņš var piepildīt lielo vai mazo zāli. Citā ziņā šis darbs ne ar ko neatšķiras. Vienlaicīgi ir lielas idejas, kuras var realizēt tikai mazā formā, un ir mazas idejas, kuras lieliski aizpilda lielo zāli.
Piemēram, nesen noskatoties Jāzepu un viņa brāļus Valmierā, pie visām pozitīvām izjūtām, kas radās par iestudējumu, tomēr šķita, ka pilnīgai Raiņa lugas realizācijai pietrūkst lielās formas mēroga. Respektīvi, man pietrūka nevis mākslinieku talanta vēriena, bet tieši fiziski lielās formas. Objektīvā formas dotuma. Telpas elpas.
Mani interesētu strādāt mazajā formā, kaut esmu piesardzīgs, vai es to spēšu nepārbāzt ar savu «mūžīgo atvēzienu». Taču šis «atvēziens», kas mani jau sen ir nomocījis līdz ārprātam, arī esmu ES. Es nevaru citādi, tas ir mans autentiskums. Tomēr idejas par mazo formu mani vilina, kas, protams, būtu īsts meistarības pārbaudījums.
Noslēdzot – var izdomāt dažādas teorijas un ilgi diskutēt par mazo vai lielo formu, taču beigās svarīgi ir tikai viens – vai izrādi ir iestudējis Režisors. Un Režisors, manuprāt, ir profesionālis, kuram ir viena svarīga īpašība/nepieciešamība. Tas ir cilvēks, kuram ir, ko teikt.