Ne vidusceļu laipot. Bet varbūt tomēr?
Tēmas ievads
Kaut arī žurnāla tēma iecerēta, lai aplūkotu pēc iespējas specifiskākus aspektus, ko profesionāļi risina atšķirīgi lielajās un mazajās zālēs vai, precīzāk, strādājot uz lielās skatuves vai nelielā telpā, no teātra administratīvās puses aizvien biežāk nākas nopūsties nožēlā par vidēja izmēra zāļu/skatuvju neesamību, jo ir tik daudz dramaturģijas pērļu, ko būtu vērts interpretēt pa jaunam, bet garantijas, kādas režisoram jāuzņemas, lai iestudētu uz lielās skatuves mazāk zināmus nosaukumus un iztiktu bez liekas epatāžas inscenējuma līdzekļu izvēlē, ir milzīgas, savukārt mazajos spēles laukumos ietilpināt labās lugās autora paredzēto sastāvu ir fiziski apgrūtinoši, bet vēl vairāk – finansiāli nerentabli tajā brīdī, kad teātra direktoram jāparaksta algu izmaksas par darbu mazo zāļu izrādēs ar lielu ansambli un salīdzinoši niecīgiem vakara ienākumiem, jo maksāts jau tiek ne tikai aktieriem, bet arī garderobistiem, gaismotājiem, skaņotājiem, apkopējiem, tāpēc – lai dzīvo visas tās skatītāju zāles ar 300 vietām demogrāfijas problēmu skartajā valstī Latvija, tomēr runāt par lielajām un mazajām zālēm ir svarīgi, jo uz vienas rokas pirkstiem ir saskaitāmas reizes, kad teātra teorētiķi un arī praktiķi kādu izrādi lielajā zālē uzmanīgi skatās un vērtē no pēdējās rindas, vienalga, parterā vai otrajā balkonā, tāpēc nereti aktieru ansamblis un režisors tiek norāts par pārspēli žestos vai balsī, nepamanītas paliek specifiskas nianses mizanscēnu kārtojumā vai, pretēji, norādīts uz vīļu raupjumu kostimērijā, neņemot vērā, ka mākslinieku uzdevums ir uzrunāt skatītājus no pirmās rindas līdz pašai pēdējai, un ej nu sazini, vai tā cilvēka, kas gatavs sēdēt pēdējā rindā, teātra mīlestība nav mērojama vēl smagākās mērvienībās nekā kilograms kultūras, tāpēc, strādājot pie žurnāla tēmas, dodam vārdu tikai un vienīgi praktiķiem, kuriem nākas veikt visas mākslinieciskās izvēles, izrādes veidojot, un pēc tam izveidoto ik vakaru liekot mums visiem priekšā – gan mazajās, gan lielajās zālēs.
Vai prieks, gandarījums, katarse, ko piedzīvo lielās un mazās formas izrādē, atšķiras? Vai pēc vājas mazās zāles izrādes vilšanās ir mazāka nekā pēc neveiksmīgas lielās zāles izrādes? Kā telpas izmērs ietekmē režisoru, scenogrāfu, aktieri un skatītāju?
Kad plānojām šo tēmu, atradu 1997. gada Teātra Vēstneša rakstu, kura autore Maija Svarinska virsrakstā sauc: «Lielā skatuve, aū-ū!» Lasot secināju, ka ir lietas, kas nepāriet, – par režisora profesionalitātes mērauklu tiek uzskatīta lielā zāle. Par to arī runā Diāna Kaijaka, sarunājoties ar režisoriem Lukašu Tvarkovski un Datu Tavadzi. Un tam ir iemesli, ko arī atklāj šī tēma.
Elmārs Seņkovs sarunā ar Edīti Tišheizeri, skaidrojot lielās un mazās zāles specifiku darbā ar aktieri, atzīst, ka eksistēšanu uz lielās skatuves aktieris apgūst praksē.
Vārdi «Dieva dots aktieris» it kā attiektos uz ezoteriku, nevis aktiermeistarību, tomēr mani interesējis tieši šis aspekts. Kas tas ir? Un kā uz to attiecas zāles izmērs? Ja «Dieva dotais» pāris metru attālumā, teju acīs skatīdamies, «strādā», tad es arī «strādāju», kamēr Lielajā zālē, būdams palielā distancē, viņš spēj ielīst manā galvā, «zem ādas» utt. Interesanti, ka gandrīz visi aptaujātie aktieri runā par enerģiju un uzrunātie režisori – par atbildību. Un arī drosmi, apņēmību iet savu ceļu, nenobīties. Jo izrādi netaisa profesija–režisors, bet cilvēks–režisors. Tā no telpas mēroga nonākam pie personības mēroga, un šis ir jautājums, kas nepāriet.
Tomēr šoreiz tēma uzrāda problēmu, kādas nebija pieminētajā 1997. gada publikācijā, tā neeksistēja arī 2014. gadā, kad Spēlmaņu nakts nominācijās sāka nošķirt lielās un mazās formas izrādes. Tolaik Latvijā nebija zāļu ar 200–300 vietu ietilpību. Un šis jautājums paliek atvērts, jo robežas nupat ir kļuvušas tik izplūdušas, bet kritēriji – diskutējami, ka, iespējams, pienācis laiks šo dalījumu pārskatīt. Es biju 2013./2014. gada sezonas žūrijā, kad, par labāko lielās formas izrādi atzinuši JRT Peldošos–ceļojošos un mazās – Nacionālā teātra Ezeriņu, mēs Grand Prix piešķīrām Ezeriņam. Jo tajā bija tas, ko saukšu par mākslas brīnumu. Ja šī maģija dzimst, izmēram tiešām nav nozīmes.
Līvija Pildere