Iznācis 2025. gada pirmais «Teātra Vēstneša» numurs!
Numura tēma – «Brīvi domāt. Brīvi runāt. Brīvi radīt»
Uz pavasara numura vāka – Voldemāra Šoriņa Priesteris Henrija Arāja iestudējumā «Zelta templis». Par šo Nacionālā teātra izrādi, kā arī Arāja «Ugunsseju» rubrikā «Process» raksta Valda Čakare.
Vēl šajā numurā Ieva Struka vērtē Māras Ķimeles «Zilo» Valmieras teātrī, bet Atis Rozentāls analizē trīs Šekspīra lugu iestudējumus: «Romeo un Džuljeta» Valmieras teātrī, «Sapnis vasaras naktī» Dailes teātrī un «Lēdija Makbeta» Mihaila Čehova Rīgas Krievu teātrī, atklājot dažādas izrāžu veidotāju stratēģijas. Andra Rutkēviča ar skatu uz Latviju vērtē Liepājas teātrī un JRT tapušo amerikāņu dramaturgu lugu iestudējumus: Artura Millera «Visi mani dēli» un Lilianas Helmanes «Mazās lapsas». Cerībā uz dusmīgu un neērtu ekoteātri Anna Andersone apskata «Gadalaiki. Faux pas» Ģertrūdes ielas teātrī un «Lasis Stasis» Latvijas Leļļu teātrī.
Ritot jau ceturtajam tuvējā kara gadam, tēmas «Brīvi domāt. Brīvi runāt. Brīvi radīt» redaktore Edīte Tišheizere mekē atbildes uz jautājumiem, kā Krievijas izraisītais karš Ukrainā ietekmējis un turpina ietekmēt Latvijas teātri, tā repertuāru, māksliniekus; kādas stratēģijas viņi pielieto, runājot par karu; skaidro, kādas ir šodienas reakcijas uz notiekošo. Tāpēc tikās režisori Dmitrijs Petrenko, Elmārs Seņkovs, Kārlis Krūmiņš, horeogrāfe un režisore Kristīne Brīniņa un dramaturģe Justīne Kļava, lai turpinātu kara pirmajā gadā aizsākto sarunu par mākslas iespējām kara laikā. Mākslas teorētiķu diskusija Edgara Raginska vadībā veltīta cenzūrai un tās dažādajām izpausmēm. Viņš pie sarunu galda pulcējis kinozinātnieci Ingu Pērkoni-Redoviču, teātra zinātnieci Edīti Tišheizeri, literatūrzinātnieku Jāni Ogu un mākslas vēsturnieci Ievu Kalniņu.
Par to, kā uzrunāt skatītājus kara laikā, Jevgeņija Šermeņeva sarunājas ar ukraiņu režisoru Vladu Troicki. Vēl lasāms kara izraisīts pieredzes stāsts par Krievijā dibinātā teātra «Fulcro» došanos trimdā un darbību Izraēlā. Tēmas raksti lasāmi brīvpieejā žurnāla mājaslapā teatravestnesis.lv.
Interviju sadaļu atklāj divu dažādu paaudžu dramaturgu saruna par profesiju – Didzis Ruicēns intervē Leldi Stumbri. Savukārt Ieva Struka vērtīgai sarunai pierunājusi Nacionālā teātra aktieri Juri Lisneru. Undīne Adamaite izvaicā talantīgo Valmieras teātra aktrisi Annu Neli Āboliņu.
Noslēdzot «Nepanesamā teātra arteļa» režisoru portretēšanu, šajā numurā uzmanības centrā ir Dž. Dž. Džilindžers. Par sadarbību ar viņu un režisora lomu savā karjerā raksta horeogrāfe Inga Krasovska. Ar Džilindžeru sarunājas Līvija Pildere, pilns ieraksta atšifrējums lasāms brīvpieejā žurnāla mājaslapā teatravestnesis.lv. Režijas piezīmēs ir iespēja aplūkot Dailes teātrī iestudētās rokoperas «Fausts. Deus ex machina» eksemplāra lapas.
Rubrikā «Jaunie teātrī» šoreiz Toma Čevera rakstītais Jaunā Rīgas teātra aktiera Toma Harjo portrets un Zandas Borgas saruna ar Dailes teātra aktrisi Madaru Viļčuku.
Rubrikā «Baltijas pieredze» Edīte Tišheizere raksta par Klaipēdas drāmas teātrī tapušo Elmāra Seņkova iestudējumu «Kalendārs mani sauc».
Izdevums tapis ar Valsts kultūrkapitāla fonda atbalstu.