Džugs Grinis spēlē Oskara mentālo un fizisko stāvokli līdz sīkām fizioloģiskām detaļām, bet nekas nav izcelts vai izspīlēts, nekas nav pašmērķīgs. Foto – Marynas Norvaišas
Džugs Grinis spēlē Oskara mentālo un fizisko stāvokli līdz sīkām fizioloģiskām detaļām, bet nekas nav izcelts vai izspīlēts, nekas nav pašmērķīgs. Foto – Marynas Norvaišas

Dievišķas mīlestības formula

Elmāra Seņkova iestudējums «Kalendārs mani sauc» Klaipēdas drāmas teātrī

Apskaidrība ir pēkšņa, tāpēc jau tā ir apskaidrība. Varu no­saukt tramvaja pieturu, kurā, raudzīdamās uz netālo Hes­burgeru, pēkšņi sapratu, ko nozīmē Andra Kalnozola grā­matas savādais nosaukums. Līdz tam par to īsti nebiju domājusi. Varbūt Oska­ru sauc kalendārs, lai viņš to mācītos no galvas, teiksim. Tieši šajā mirklī viss nostājās savā vietā. Jau nedēļu biju Elmāra Seņkova Klaipēdā iestu­dētās izrādes varā. 14. februāra vēlā vakarā iznācu no skaistā atjaunotā teātra savandīta un apjukusi. Ja man tajā brīdī uzdotu visvienkāršāko jautāju­mu par izrādi – pat patīk/nepatīk līmenī –, es ne­spētu atbildēt. Tagad mozaīkas stikliņi izrādījās sakrituši skaidrā rakstā.

Kāpēc Andra Kalnozola romāns Kalendārs mani sauc uzreiz un tik dažādiem cilvēkiem kļu­va par galda grāmatu? Mana atbilde: tā atklāja, ka ikviens no mums, paskrāpējot virskārtu, ir cilvēks ar īpašām vajadzībām. Un par to, manu­prāt, bija arī Valmieras teātrī uzvestā Mārtiņa Ei­hes izrāde. Par dīvainajiem, nepieņemtajiem cil­vēkiem, kuri atrod cits citu, kļūst par balstu un glābiņu. Viņi izveido savu ļoti īpašo pasauli, kurā patverties. Tās vārds varētu būt – māksla. Tāpēc uzveduma kulminācija ir Oskara brālības radītā izrāde – fascinējoši skaista fantāzija, kas nav tul­kojama racionālās kategorijās. Eihe bija romāna interpretētājs, pārcēlājs, kas radījis autonomu artefaktu.

Elmārs Seņkovs ar savu komandu gājis pilnī­gi atšķirīgu ceļu. Pirmkārt, šķietami bezpersonis­ki sekojot soli solī Kalnozola romāna rāmajam plūdumam. Otrkārt, nevis uztverot to kā cita me­dija valodā tulkojamu mākslas darbu, bet kā dzīves gabalu, kas izgriezts no tās. Un izrādes darbība to gabalu ievieto atpakaļ dzīvē.

Žurnāli