
Kas par to! Annas Neles rokenrols
Saruna ar Valmieras teātra aktrisi Annu Neli Āboliņu
Aktrise, kuras klātbūtne uz skatuves ir jūtama pat epizodiskās lomās. Grūti teikt, vai tas vispirms ir aktieriskais vai cilvēciskais starojums, bet Annai Nelei Āboliņai tiešām piemīt aktieriem apskaužamā dāvana – skatuviskā suģestija. Ar šo dabas doto dāvanu, ko Anna Nele Āboliņa uztur arī ar pašas atbildīgu darbu un rūpēm par pašizaugsmi, teātrī, filmās un seriālos sastrādāta jau pagara lomugrāfija.
Dzimusi 1994. gada 18. jūlijā Rīgā. Dejojusi deju skolā (2002–2012), absolvējusi Rīgas 6. vidusskolu (2012), ieguvusi bakalaura grādu Māras Ķimeles un Elmāra Seņkova vadītajā Dramatiskā teātra aktiera mākslas kursā Latvijas Kultūras akadēmijā (2017), studējusi maģistrantūrā LU Filoloģijas fakultātē (Silvijas Radzobes vadītajā Teātra zinātnes kursā, 2019). Kopš 2020. gada Valmieras teātra aktrise. Tāds ir aktrises Annas Neles Āboliņas kailais CV.
Satiekot Annu Neli Āboliņu klātienē un runājot ar viņu, nedaudz atklājas noslēpums, kur aktrise saviem tēliem ņem tik daudz nianšu. Viņai no dabas dots ļoti interesants salikums – klasisks, nedaudz austrumniecisks skaistums ar «bosika» temperamentu un atbruņojošu šarmu. Anna Nele «neiztaisās» ne par ko citu kā vien sevi un izklausās, ka ir atvērta piedzīvojumiem. Dabas bērns ar intelektuālu vilkmi un apskaužami veselīgu humoru un viegliem pašironijas uzplaiksnījumiem.
Undīne Adamaite. Ierosinu uzreiz ķerties vērsim pie ragiem, t. i., parunāt sīkāk par tavām jaunākajām lomām Valmieras teātrī, kas pēdējā laikā, visticamāk, ir aizņēmušas visvairāk tavu domu un enerģijas. Linda Gunāra Priedes lugā Zilā. Kā ir spēlēt pasniedzējas Māras Ķimeles izrādē, mijiedarboties jau kā kolēģēm?
Anna Nele Āboliņa. Tagad attiecības noteikti ir brīvākas un arī produktīvākas. Kad uzzināju, ka nākamais jauniestudējums būs pie Māras, sapriecājos. Nodomāju... exclusive! Tā būs kā atkārtota bezmaksas meistarklase aktiermeistarībā: drīkstu izmantot sava pasniedzēja – režisora zināšanas, trikus, laiku, uzmanību. Vēlreiz sajust, kā jau no pirmajiem lasījumiem «galda periodā» sakustas domas, analizējot lugu. Māra IR pedagoģe. Vērā ņemamiem režisoriem tā nav visai bieži sastopama īpašība. Viņa prot strādāt ar aktieri. Gadās saņemt arī pa pērienam... Taču tas drīzāk ir kā pēriens ar nātrēm – sāpīgs, bet veselīgs. Ne visiem ir viegli šādā mijiedarbībā, un to var saprast, arī man brīžam uzmācas spītība vai lūpa notrīc. Tomēr uzdrošinos teikt, ka mums sapas. Pēc šāda mēģinājumu procesa jūtos iedvesmota, uzlādēta. Tieši tik vienkārši.
Man bija iespēja pavērot Māras Ķimeles Zilās mēģinājumus. Pārsteidza viņas spēja ar pavisam niecīgu vienkāršu piezīmi palīdzēt aktierim būt precīzam viņa psihoemocionālajā stāvoklī vai dozēt teatralitāti un ārišķīgu uzspēli.
Jā. Tas, kā Māra prot analizēt lugas un raksturus, ir apbrīnojami un rosinoši. Māra zina, ko grib panākt, un rodas izjūta, it kā viņa visu laiku redzētu tev cauri. Tas liek būt precīzam, veidojot tēla iekšējo loģiku.
Biju redzējusi vairākus Zilās iestudējumus, bet pirmoreiz caur tavu spēli tik labi sapratu Lindas katalizatora lomu lugas notikumu gaitā. Kāda ir tava Linda?
Piekrītu Māras teiktajam, ka Lindas loma ir kā pīrāgs ar labi daudzām garšīgām kārtām, tur ir ko atklāt, ko spēlēt
Man patiesībā ar šo raksturu gāja grūti.
Kāpēc?
Kā lai pasaka? Jutos tā, it kā visu laiku pārkāptu kādu smalku robežu, kuras dēļ raksturs kļūst plakans, paredzams, garlaicīgs. Nevarēju saķert, kā izlīdzsvarot prāta negudrību ar sirds gudrību, vieglu garu ar vieglprātību, maigumu ar spēku un tādā garā... Linda – laba, vienkārša meitene no laukiem (smejas), kura pašas spēkiem sitas pa dzīvi. Viņa ir iemīlējusi Juri tieši tad, kad viņam ir visgrūtāk, ir notikusi dzīves traģēdija. Juris ir kļuvis invalīds. Kaut arī Lindas dzīve nav nekāda medusmaize, šķiet, ka ap viņu ir enerģētiskais lauks, kas spēj uzstutēt. Vajadzēja vienkārši – hahaha, «vienkārši» noteikti var likt pēdiņās (smejas) – uztaustīt un atvērt sirds zonu.
Ļoti sarežģīts uzdevums – pieklusināt savu intelektu.
Arī tā var teikt. Izgulēju visus grāvjus, meklējot – šitā vai tā? Biju ļoti neapmierināta (smejas).
Man tavā Lindā patīk, kā viens vārds, pusteikums precīzā intonācijā burtiski atklāj visu tēla biogrāfiju un likteni. Lindu tik labi var saprast, kad viņa Rasmai stāsta, ka gribējusi vienreiz izgulēties tik skaistā gultā un pagulēt vannā, kādu viņai nekad nav bijis. Ja padomā – gulta, kas tur tāds...
Jā, Lindas un Rasmas attiecību pamatā ir pārpratums, tāpēc tās ir tik absurdas. Abām ir ačgārns priekšstats vienai par otru. Bet tas ir tik cilvēcīgi – sadomāties un tad noticēt prātā sabūvētajām bildēm, kam nav nekāda sakara ar realitāti. Reizēm prāts izspēlē muļķīgas spēles, un šoreiz tam ir baisas sekas.
Teātra ballītē, runājot par Zilo, izskanēja trāpīgs komentārs: «Mīļās sievietes, ja nu gadījumā jūs savā gultā negaidīti ieraugāt puspliku meiteni, tad tas nebūt nav tas, ko jūs domājat!» Šķiet, tā autors bija Valmieras mērs. Viņam ir talants – kodolīgi, ar humoru raksturot aktuālās teātra izrādes. Katrā ziņā piekrītu Māras teiktajam, ka Lindas loma ir kā pīrāgs ar labi daudzām garšīgām kārtām, tur ir ko atklāt, ko spēlēt.