
Ielaist gaismu cilvēkos
Turpinājums sarunai par mākslas iespējām kara laikā
Redakcija piedāvāja atsākt sarunu, kas notika gandrīz pirms trim gadiem. Tajā piedalījās trīs režisori – Elmārs Seņkovs, Kārlis Krūmiņš un Dmitrijs Petrenko, horeogrāfe un režisore Kristīne Brīniņa un dramaturģe Justīne Kļava.
Dmitrijs Petrenko. Šorīt pārlasīju iepriekšējo sarunu, un man šķiet, ka turpinājums tiešām varētu būt ļoti interesants. Daudz ko tur pravietiski esam runājuši. Diemžēl. Elmārs toreiz teica, ka viņš īsti nezina, ko darīt tālāk. Vai tev ir izdevies atbildēt uz jautājumu, ko mums kā teātra māksliniekiem darīt tālāk?
Elmārs Seņkovs. Jādomā… Ja man uzreiz nenāk atbilde, tad skaidrs, ka tādas skaidras atbildes arī nav. Reizēm pārņem tāda pati bezspēcības sajūta kā toreiz, tajā pašā brīdī gribas teikt – nē, degunu augšā, mēs esam spēcīgi, stipri, mēs varam, mēs darām, mēs beidzam kritizēt savu valsti, bet mēģinām darīt visu to labāko un joprojām paust atbalstu Ukrainai, un pateikt, ka mums pašiem jābūt stipriem. Šī nelaime… nē, ne nelaime, tas pārpratums pasaules līmenī, kas notiek Ukrainā… Šobrīd man ir vēl grūtāk runāt. Ja skaties ziņas un redzi, kas pasaulē notiek, iesākas pavisam liels apjukums, kurā pazūd jebkāds atskaites punkts. Vienīgais, ko es vēlos šobrīd, – lai nebūtu vairāk upuru. Un ko es varu palīdzēt šobrīd? Neko. Izmisuma un bezspēcības sajūta, ka nevari neko. Redzi, cik pasaule ir ciniska. Es tikai spēju personificēties ar tiem cilvēkiem, kuriem nav aizsargātu debesu un viņi joprojām dzīvo šausmās un bailēs. Protams, pie visa pierod, bet… Man nav skaidras atbildes.
Dmitrijs. Kārli, tu biji tajā diskusijā visskeptiskākais, neticēji romantiskajai domai, ka teātris kaut ko var ietekmēt un mainīt. Kristīne tev oponēja. Kā šobrīd uz to skatāties?
Kārlis Krūmiņš. Nu, mana skepse nav mazinājusies. Ir, protams, bijuši darbi, kas par to reflektē, bet kā izmērīt, vai tas kaut ko izmaina vai ne? Es nezinu, man nav tādas mērauklas. Bet bezspēcība vai skepse pēc pēdējā laika notikumiem man ir atgriezusies. Ir riņķī jau trešais kara gads, bet Amerikas «uzmetiens» kaut kā baigi atgādina sākuma sajūtu, ka pasaulē kaut kas neiet pareizi. Tāda déjà vu sajūta. Bet, kas attiecas uz teātri, es labprāt aizvien būtu tas naivais romantiķis, bet es tāds neesmu.
Atgriežas mēra laika festivāls, krāšņums, viss ir labi, visi dzīvi, mēs izbaudām šo mirkli
Kristīne Brīniņa. Mēs gribam domāt, ka varam kaut ko paredzēt, balstoties pagātnes pieredzē, vēsturē vai kaut vai šajos trīs kara gados. Bet šobrīd, man liekas, tas ir pašapmāns, teikt, ka mēs zinām, kas mūs sagaida kaut vai pēc nedēļas. Mums nedēļas laikā var mainīties pārliecība, ticība, mēs esam kļuvuši tik amorfi, nezinām, uz ko paļauties, kam līdz galam uzticēties, mēs arī iekšēji cīnāmies ar šaubām. Šis ir tāds pārbaudes laiks… Man liekas, arī vērtību sistēma ir izļodzījusies. Pa trim gadiem sabiedrība ne tikai iemācījusies sadzīvot ar karu, bet es novēroju, ka ir izveidojusies sabiedrības daļa, kas karu uztver kā nenovēršamu ceļu, lai veidotos izmaiņas… Atgriežas diktatoru laikmets. Un tas ir baisi. Viens ir bezpalīdzība, bet otrs – nenovēršams absurds: tu redzi, kas ir tie cilvēki, kas manipulē. Atskatoties atpakaļ, redzi, cik sen patiesībā tas ir pīts un šūts, un plānots. Tā liekas tāda izgāšanās: mēs kā sabiedrība augam, kļūstam pieņemošāki, iedziļināmies, uzdodam dažādus jautājumus par identitāti, piederību, kultūru. Un kur mēs esam nonākuši? Vienkārši ar seju pret galdu. Bet, kaut arī viss kā tāds aisbergs kūst un veļas, gabali atdalās un ūdens līmenis paaugstinās, es vēl joprojām ticu, ka māksla var mainīt. Varbūt ne globāli, ne pasauli, zemeslodi kopumā, bet māksla var ietekmēt mazās saliņas. Piemēram, bumbu patvertnes, un dakteri klauni kā mākslinieki, kas strādā ar cilvēkiem, kuri meklē patvērumu. Viņi novērš uzmanību no ciešanām, palīdz izreaģēt emocijas un ielaiž gaismu šajā situācijā.
Jāanalizē, kur mēs esam un kas mums kā sabiedrībai ir vajadzīgs, lai mēs nesajuktu prātā un nebūtu tādā patoloģiskā sēru režīmā. Vai arī tieši otrādi, lai atslēgtos – viss, par to nav jēgas domāt. Pat ja uz pasaules viss sāk brukt, ir mana pilsēta, mans ciems, mana māja, mana istaba, mana ģimene, un tur var ienest gaismu un veidot pasauli, kas ir kontrastā ar visu pārējo, – tas ir vairāk nekā daudz, tas ir ļoti daudz.
Dmitrijs. Vai karš Ukrainā kā konteksts šo trīs gadu laikā ir ienācis Latvijas teātros? Un vai mūsu teātris šo trīs gadu laikā ir mainījies, un kādā veidā?
Justīne. Man šķiet, ka tas drīzāk būtu jautājums kādam teātra zinātniekam, kuram patīk aizrauties ar kontekstiem. Bet skaidrs, ka tēmu ziņā karš ir ieviesis korekcijas un eksistē līdzās tai teātra ainavai, kāda tā pastāvēja pirms 2022. gada 24. februāra. Mums ir ukraiņu mākslinieki, kas ir veidojuši savus darbus neatkarīgās platformās, piemēram, Dirty Deal Teatro.
Elmārs. Pēdējā laikā redzam tendenci, ka daudzi reflektē par karu dažādās formās un izpausmēs. Jaunākais, kas nāk prātā, Sapnis vasaras naktī, kur Kairišs izmanto kara tēmu. Vietā vai nevietā, negribu spriest, bet katrā ziņā jocīgi, ka komēdijā, stāstā par mīlētājiem tomēr parādās vajadzība reflektēt par savām bailēm. Tās šobrīd, visticamāk, ir mūsu visu bailes. Arī citur sāku pamanīt kara tēmu, un, iespējams, ka tas ir aizsargmehānisms: mēs nevis analizējam, jo analizēt arī es šobrīd neesmu vairs spējīgs. Vispār neko nesaprotu. Lasot ziņas, mana kritiskā domāšana šķiet sabrukusi… Lai cik tas šausmīgi primitīvi izklausītos, mani pilnīgi satriec tas, ka atgriežas autoritārisms, ko minēja arī Kristīne. Un tas ir bīstami tāpēc, ka esmu psiholoģiski novests līdz situācijai: lūdzu, pasakiet, ko man jādara, un es darīšu. Jāiet zemessardzē? Tad es eju. Jāgatavojas karam – okei, es gatavojos. Bet, lūdzu, pasakiet man konkrētu uzdevumu. Es darīšu. Vajag sienu būvēt? Okei, vedam cementu, liekam, būvējam. Esmu gatavs darīt, bet pasakiet man skaidru atbildi – kas šobrīd notiek. Kāds ir tas nelietīgais plāns, ko šobrīd daži vīri risina. Kādi ir slēptie nolūki, kāpēc viņi tiekas un kur tiekas. Tik daudz tiek spekulēts par to.
Bet, atgriežoties pie jautājuma, kas notiek teātrī, ir divi varianti. Izrādes, kas reflektē par karu, Latvijas kontekstā ir nākuši klāt gan ukraiņu, gan krievu mākslinieki, kas ir pamanāmi šobrīd uz mūsu teātru skatuvēm. Un otrs ir teātris, kas kļūst – kas arī ir bīstami – par tādu bišķi kabarē… Atgriežas mēra laika festivāls, krāšņums – viss ir labi, visi dzīvi, mēs izbaudām šo mirkli, dzeram šampanieti. Bet tas arī ir liekulīgi, vai ne? Es nedomāju, ka tagad visi teātri būtu pilni ar izklaidējošiem materiāliem, tā absolūti nav, bet es dzirdu to no skatītājiem: mēs negribam neko redzēt par karu, mēs negribam neko dzirdēt par šausmām. Mēs trīs gadus esam tam ļoti rūpīgi sekojuši un vienā brīdī kļuvuši amorfi, jo vairs nespējam tam sekot.
Dmitrijs. Tikko Berlīnē piedalījos režisoru laboratorijā, kur arī bija diskusija par līdzīgu tēmu. Vācu režisori grib iestudēt izrādes, grib turpināt reflektēt no dažādām pusēm par kara tēmu. Visas lugas, ko tur iestudējām, bija pārsvarā par šo tēmu, un tās bija tik daudzpusīgas, ka man bija šoks, ka arī tā var skatīties uz karu. Bet viņi teica, ka teātru direktori un producenti vairs negrib izrādes par karu, jo baidās, ka cilvēkiem ir apnicis par to runāt. Vai jūs tur nesaskatāt problēmu?
Kārlis. Es neesmu tik daudz redzējis, lai varētu izteikt apgalvojumus par kopainu, bet skatos drusku no citas puses: ja sadzīvē esam pie kara pieraduši, tad kāpēc lai uz teātru skatuvēm tas būtu citādi. Es domāju, ka dzīve visos savos apveidos ir pieradusi pie kara, kas bija paredzams un ir kaut kādā ziņā loģiski. Jā, kara sākumā mākslā neparādījās šīs tēmas, jo varbūt bija bail tām pieskarties. Tagad tās jau parādās tādā ikdienišķā līmenī. Varbūt spilgtākais un ekspektācijām apvītākais piemērs bija Dakh Daughters un Dailes teātra sadarbība Stulbā dzīve, uz ko tika daudz cerēts, bet vēstījums aizgāja garām. Izrāde bija veltīta tai Eiropas daļai, kas nesaprot, kurš ir jāatbalsta, un kas no savas puses dara par maz. Vismaz tā es to uztvēru. Bet Latvija nav īstā vieta, jo ziedojumu un palīdzības ziņā mēs esam topā, ja skatāmies pret iekšzemes kopproduktu. Mēs patiešām jūtam šo apdraudējumu arī savā zemē, tā ka tas nav tikai par Ukrainu, tas ir arī par mums pašiem, mēs paši par sevi baidāmies. Pēc Stulbās dzīves bija vilšanās, it kā ar mani runā kā ar kādu citu.
Bet kopumā maz ticams, ka tad, ja citur esam pie tā pieraduši, uz teātra skatuves pēkšņi būs citādāk. Pat biznesā ir pieradums, mēs taču redzam, ka visi ir atraduši citus veidus, kā taisīt eksportu, importu, viss notiek. Un mēs visu laiku ceram, ka tas uz mums neattieksies. Nu, pēdējo brīžu notikumi mudina domāt, ka varbūt attieksies gan un varbūt, ka tas burbulis, tas apsolītais «lietussargs», zem kura mēs tik jauki dzīvojām, nav pašsaprotams. Šis brīdis ir tāds pesimistisks, bet es to vairāk redzu nevis kā teātra mākslinieks, bet kā cilvēks. Tajā brīdī, kad sākas karš, es neesmu teātra mākslinieks. Es esmu šīs zemes iedzīvotājs, un man ir jāapzinās, ko es tad darīšu. Mēs redzam, kas notiek Ukrainā, – frontes līnijā stāv visi pēc kārtas, vienalga, vai tu esi teātra mākslinieks, visi ir tur, kuri to var. Mēs, protams, ceram, ka tāds brīdis pie mums nepienāks, bet pašlaik tā notikumu gaita mudina baidīties citā virzienā. Tajā mirklī man kultūrjautājumi liekas sekundāri, jo izdzīvošanas situācijā daži jautājumi ir svarīgāki. Tas pats attiecas arī uz aizsardzību un uz finansējuma palielināšanu – es noteikti balsotu par jostu savilkšanu, ja mēs saprotam, ka tas nepieciešams. Protams, ne uz mūžīgu palikšanu, cerot, ka tas pāries, bet es būtu gatavs arī drastiskākiem griezieniem, saprotot šā brīža situācijas nopietnību.
Dmitrijs. Bet kā jūsu pašu darbu teātrī vai pedagoģijā, vai rakstīšanā tomēr ietekmējuši šie trīs gadi? Mani tas ir skāris ārkārtēji, sākot ar to, ka es tagad vadu Igaunijas Krievu teātri. Aizbraucot tur, es biju pārsteigts, ka teātris nebija pietiekami drosmīgs. Jo, piemēram, Rīgas Krievu teātris kopā ar visiem latviešu teātriem pauda savu pozīciju, bet Tallinā teātris tajā brīdī nobijās. Izrādījās, ka viņi nepazīst savu publiku, nezina, ko teikt un kā darīt. Man tas pašam šķiet nepieņemami, un šobrīd mēs labojam šīs kļūdas, cik nu vien varam. Pie mums tagad Elmo Niganens iestudē Marjus Ivaškeviča lugu par karu Ukrainā, mums ir Merle Karuso, kas strādā ar ukraiņu aktieriem, kuri pie mums ir kā bēgļi. Bet man visu laiku ir sajūta, ka mēs to darām nedaudz par vēlu. Man tas ir ikdienas jautājums. Un ir aktrise, kas atteikusies piedalīties šādos darbos, viņa to skaļi nepasaka, bet nojaušu, ka negrib piedalīties, jo bail, ka beigsies karš un viņa nevarēs strādāt Krievijā. Tas man liekas absurdi. Mani karš ietekmē arī materiālu izvēlē – par ko vispār ir vērts šodien runāt. Par ko ir vērts aizdomāties, ja blakus notiek kaut kas tik traģisks. Kā jūs tas ietekmē?
Mēs sākam sašķelt un kurināt naidu starp valodām, nevis starp pārliecībām
Kristīne. Man liekas, dokumentālu darbu privilēģija ir tā, ka tie var momentā reaģēt uz to, ko tie konstatē. It īpaši šis karš… nekad vēl, man liekas, neviens cits karš nav bijis tik ļoti pieejams vizuāli, jo mēs redzam fotogrāfijas un video. Cilvēki izceļo no valsts, un mēs viņus satiekam, ar viņiem sarunājamies. Justīne pieminēja Drama Queen, es domāju par Valmieras teātra festivālu: Izdzīvošanas piezīmēm, ko iestudēja Krista Burāne un Mārtiņš Eihe, arī Valters Sīlis taisīja izrādi Ik dienas kopā ar ukraiņu māksliniekiem, kuri pēc izrādes, kā sapratu, atgriezās atpakaļ Ukrainā, lai karotu…
Man liekas, teātris veido šo sarunu. Teātris savā ziņā ir mēģinājumu telpa, kur mēs sanākam kopā, ieraugām cits citu un izlemjam, ko mēs reāli darīsim. Ieslēdzam iztēli. Un teātrī ir tie līdzekļi, kas palīdz mums… ar psiholoģisko sagatavotību. Mēs varam būt fiziski gatavi, bet psiholoģiski nespēt rīkoties un panikā izdarīt citas izvēles. Iedomājos par Ingu Tropu, Mariju Linarti, Jāni Grūtupu, par došanos dienestā un pēc tam Milžu cīņām, kur reflektēt par šo pieredzi. Teātris ir ļoti dzīvs, nenogaida un ir gatavs riskēt, saņemt impulsus no tā, kas notiek tagad, apstrādāt to un sarunāties ar skatītāju. Jo, gluži tāpat kā skatītāji, arī mēs jūtamies neaizsargāti, tāpēc veidojam šos darbus, lai kaut kā solidarizētos savā neziņā.
Spēlmaņu naktī Dana Bjorka dzied krievu valodā – kāds vilnis izgāja cauri... Videomāksliniek -8 draugi rakstīja – kā jūs kaut ko tādu pieļāvāt, ka krievu valoda izskan uz skatuves. Kādās galējībās mēs esam nonākuši tīri cilvēciski? Ar ko mūsu izvēle vai valodas noliegšana atšķiras no Putina ukraiņu noliegšanas? Būtībā mēs sākam sašķelt un kurināt naidu starp valodām, nevis starp pārliecībām. Un man liekas, šos jautājumus ir ļoti svarīgi apstrādāt izrādēs. Jo, kad sāksies karš… Atceroties, kas notika Ruandā genocīda laikā, – tava etniskā piederība nosaka, vai esi pelnījis dzīvot vai ne. Tāpat arī Izraēlas–Hamās jeb Gazas karš. Respektīvi, mums liekas, ka esam izglītoti, bet šodiena parāda, cik viegli viss var apmest riņķi, un no tā ir bail. Ko ar cilvēku izdara tas, ka viņa rokās ir vara, ko izdara bailes, cīņa par izdzīvošanu.
Arī tas, ko tu pieminēji saistībā ar Igauniju un teātri. Ja es spēlēšu lomu, tad kurā sarakstā mani ieliks un vai es būšu tiesīga atgriezties Krievijā, kas ir mana dzimtene, kur, iespējams, dzīvo mans draugs, mans dēls, mani vecāki, cilvēki, kurus es mīlu. Šī politiskā nostāja un personiskā nostāja. Mēs esam sačakarējušies totāli. Un nezinām, kur iet.
Es laikam ne līdz galam piekristu Kārlim, ka mēs dzīvojam burbulī. Nedzīvojam burbulī. Mēs dzīvojam cerībā. Bet, man šķiet, ne velti notiek patvertņu apsekošana, lai mums ir, kur paglābties. Man liekas, ka mēs ļoti labi apzināmies, kas notiek, bet mēs jau nevaram 24/7 būt panikā, mums jāturpina dzīvot.
Dmitrijs. Justīne, kā karš ietekmē tavu darbu?
Justīne Kļava. Tas atkarīgs no tā, kas tas ir par darbu. Ja tajā ir vēsturisks vai politisks konteksts, tad, protams, es nevaru ignorēt notikumu ķēdi, kas ir novedusi līdz pēdējo trīs gadu notikumiem, un neizmantot kādas asociatīvas paralēles, ja redzu tās. Tās tur iezagsies, lai ko es tajā brīdī domātu, tas vienkārši notiks neapzinātā līmenī.
Bet, ja tas ir kāds žanra darbs, teiksim, melodrāma, tad likt iekšā kara kontekstu, man šķiet negodīgi pret skatītāju, kurš ir nopircis biļeti, lai atslēgtos no tā, kas viņam visu laiku ir apkārt. Divos darbos, pie kuriem tagad strādāju, ir jūtams politiskais konteksts, bet tādā zemtonī, tas tur vienkārši ir. Bet es neveidoju refleksiju par to, kas tieši šobrīd notiek Ukrainā, tādēļ ka tad man būtu jārunā ar cilvēkiem, kas par to zina vairāk. Es drīzāk atbildētu tā – es intensīvi meklēju atbildes uz jautājumu, kā mēs nokļuvām šajā situācijā. Man tur ir daudz neskaidrā. Eiropa ir bagāta, bet mēs, kā izrādās, esam paļāvušies uz kādu citu, nevis uz sevi. Tur ir daudz, ko analizēt. Ļoti interesanti, iesaku arī visiem citiem.
Kārlis. Tikko Kultūras akadēmijā izlaidu izrādi Sapņotāji, kurai ar kara tēmu nav nekā kopīga, un tā bija savā ziņā apzināta izvēle. Mēs strādājam delartiskā estētikā un jau sākumā sapratām, ka negribam nekādā veidā runāt par karu. Šajā teātra spēles veidā aplūkot karu mums pašā saknē nelikās pareizi. Un otrs aspekts: lai arī delartiskā komēdija spoguļo to, kas notiek uz ielas, un līdz ar to ienāk aktuāla problemātika, tostarp, arī krievvalodīgā attiecības ar latviešiem, tas arī ir tuvākais pieskāriens. Tas, kāpēc es nebiju tik aktīvs, ir dažādu apstākļu kopums, bet man subjektīvi saruka azarts un iedvesma līdzās tam, kas notiek pasaulē. Un ir jau arī rutīna, tie ir studenti, jauni cilvēki, kuriem vajag šodien un tagad, un tu nāc un pasniedz. Un caur šo rutīnu ir viegli aizbēgt no domām par karu un noticēt, ka tas jau uz mums neattiecas, un uz mirkli padzīvot tajā ilūzijā. Bet tad ir satricinājumi, kas tevi piespiež atgriezties atpakaļ realitātē. Es pats sevi neuzskatu par panikas cēlēju, drīzāk par tādu skeptisku reālistu, bet brīžiem ir grūti saņemties iet vadīt nodarbību, jo liekas: hei, ir daudz svarīgākas lietas, ko šobrīd varbūt vajadzētu darīt. Nonāc pretrunā pats ar sevi.
Nu tādas emocionālas pārdomas, kas it kā nekur neved, bet varbūt arī ved, jo, atbildot uz Kristīnes teikto, es dzīvoju ar pārliecību: ja gribi mieru, tad gatavojies karam. Un, ja šos iepriekšējos trīs gadus sevi esmu mānījis un ļāvies ilūzijai, ka varbūt mēs varam no tā izvairīties, tad tagad man liekas, ka jāsāk lietas saukt īstajos vārdos. Un īstie vārdi ir nevis tas, ka Krievija ir iebrukusi Ukrainā, bet – Krievija karo ar Eiropu un Eiropa to vēl nesaprot, vai tas ir vēl plašākā mērogā skatāms jautājums. Un tad ir drusku citādāk uz lietām jāskatās, un tas bremzē visu, kas attiecas uz radošo virzienu. Piemēram, trīs gadu laikā es neatradu laiku zemessardzei. Tagad man tas jāizdara. Un tas ir diskurss, kuram es pievienojos drīzāk kā pilsonis, nevis kā mākslinieks. Protams, es ceru, ka mēs visi to sapratīsim un mēs visi to arī darīsim.
Elmārs. Mēģināju iziet cauri tiem trim gadiem – ko esmu darījis. Un jāsaka, ka arī es diezgan minimāli esmu pieskāries kara tēmai, tomēr atsauces parādās gandrīz katrā izrādē. Bet kopējā sajūta – iesākoties karam, mēs visi atceramies lielo šoku un to, kā tas attīstījās, kā laipoja politiķi, kā atklājās liekulība… Manā mākslā, es pats izjūtu, ienāca cinisms, neticība, vērtību devalvācija, jo tas raksturo manu pašsajūtu. Pašlaik mēs ar Artūru Dīci Liepājas teātrī strādājam pie izrādes Baltijas teļš, kas tieši attiecas uz mums – vai mēs spējam vienoties šajā krīzes un apjukuma situācijā, kāda ir pasaulē. Vai mēs, latvieši, vispār spējam vienoties. Vai mēs x stundā būsim spējīgi saprast, kā rīkoties, ko darīt. Nesen noskatījos dokumentālo filmu 20 dienas Mariupolē, un man tas bija kārtējais šoks, labs atgādinājums, ka joprojām notiek viss tas pats, kas notika kara sākumā. Biju izbrīnīts, ka mēs tik ātri aizmirstam tādas lietas. Kara šausmas tu redzi tik izteikti šausmīgas. Tajā filmā mani visvairāk uzrunāja teikums, ka karš nesākas ar bumbu, karš sākas ar klusumu. Un tagad ir tāds zināms klusums. Tā sajūta mani šobrīd biedē. Un, ja ir jautājums, kā tas ietekmē manu mākslu, – mēs ar Artūru vienojāmies, ka izrādes beigas būs atkarīgas no tā, kas notiks tad, kad paredzēta pirmizrāde – 12. aprīlī. Mēs mēģinām būt tik elastīgi, lai fiksētu to, kas notiks tieši pirms pirmizrādes. Jo viss mainās pa nedēļām, un ir jābūt ļoti asredzīgam. Tāpēc mēs izrādes finālu šobrīd atstājam pilnīgi atvērtu.
Savukārt jaunākajā izrādē Klaipēdas teātrī, Kalendārs mani sauc, es meklēju ticību un atradu Andra Kalnozola romānā. Galvenais varonis Oskars apvieno cilvēkus, jo pieņem viņus visus. Man ir tuva šī filozofija, tik vienkāršā, kaut kādā ziņā kristīgā domāšana, kad tu iemācies pieņemt jebkuru, lai kāds viņš būtu. Un pieņemšanas zona, iespējams, arī ir tas ceļš, kas dara mūs stiprākus.
Mēs esam tik dažādi latvieši, un mani pārņem šausmas, kad skatos diskusiju Kas notiek Latvijā, kur nevienam nav nekādas skaidras atbildes. Un pretīgākais ir, ka kara kontekstu pārvērš par priekšvēlēšanu kampaņas daļu. Man tas šķiet tik negodīgi pret mani kā pilsoni. Runājiet godīgu valodu; kāpēc jūs mēģināt audzēt savu reitingu uz tā fona, kas šobrīd notiek pasaulē. Es nevaru to pieņemt.
Kāpēc kopš 2014. gada mēs nodarbojamies, teiksim, ar to, lai no pudelēm neatdalītos plastmasas korķi?
Dmitrijs. Piekrītu, ka gribot nevari aizbēgt no kara konteksta. Pat, taisot izrādi, kas nav saistīta ar karu, tu atrodies kontekstā, un tā to vērtē arī skatītāji un kritiķi. Mēs taisījām izrādi par Daniilu Harmsu un viņa draugiem. Skaidrs, ka tas bija mērķtiecīgi, turklāt tekstu rakstīja krievu dramaturģe Estere Bola, kas ir aizbēgusi no Krievijas, kur viņa ir persona non grata, un tagad dzīvo Parīzē. Mēs it kā pat gribējām nedaudz attālināties, atrast distanci, bet nevarējām, tāpēc ka viss kā vilnis aizvēlās par šodienu. Mēs pat nosaukumu iedevām Pārāk daudz saules, lai aizbēgtu prom no drūmuma un traģiskuma, bet vienalga sanāk ierakstīties šajā kontekstā.
Mēs, starp citu, pagājušoreiz arī diezgan daudz runājām par stipro roku, jo es minēju to, ka vairāk nekā 60 procentus Latvijas iedzīvotāju gribētu, lai arī mums ir prezidents ar plašām pilnvarām, tātad principā stipra roka, kas man liekas bīstama tendence. Un re, dabūjām Trampu, kas sen jau vairs nav tikai Amerikas problēma. Es varbūt negribu tik daudz par politiku runāt, bet par to, ka šī ir viena no tēmām. Kādas vēl ir tēmas? Justīne pagājušoreiz teica, ka karš nesākas vienā brīdī. Kādas vēl ir neizrunātas tēmas, par kurām mums kā cilvēkiem, kas vismaz pagaidām strādā demokrātiskā un mierīgā valstī, vajadzētu runāt?
Justīne. Tas, kas man tiešām liekas interesanti, ir attiecībā uz Eiropas Savienību – kāpēc kopš 2014. gada mēs nodarbojamies, teiksim, ar to, lai no pudelēm neatdalītos plastmasas korķi, vai aizliedzam plastmasas salmiņus. Man šķiet, ka tā ir tāda iestigšana pseidoproblēmu risināšanā. Es ar ļoti lielām gaidām domāju par NATO samitu Hāgā, kas būs vasarā, jo ceru, ka pēc tā, kas notika Minhenē, Eiropas politiskā elite būs atmodusies un pārdomās savu aizsardzības budžeta jautājumu. Un tas, kas mani vairāk interesētu šajā situācijā, ir visas Eiropas kopējās atbildības jautājums.
Elmārs. Es domāju, ka mums ir daudz neizrunātu problēmu pašiem savā valstī, daudz tabu tēmu, kuras mēs nemākam atrisināt. Piekrītu Justīnei, droši vien jāskatās viss kontekstā ar Eiropu, jo vieni mēs nebūsim cīnītāji, tas mums arī skaidri jāapzinās, mūsu vienkārši ir pārāk maz, tāpēc mums ir jādraudzējas. Bet pirms tam pašiem jātiek skaidrībā ar sevi, lai mēs cits citam nepārgrieztu rīkli. Mēs ar Dīci gribētu uztaisīt eksperimentu – izdalīt visiem Latvijas iedzīvotājiem anonīmas anketas ar jautājumu: ja sāktos karš, ko tu darītu. Un piedāvātu atbilžu variantus: bēgu prom, aizstāvos, glābju ģimeni vai nedaru neko. Tad mēs redzētu realitāti. Jo mēs varam skaisti runāt, bet patiešām godīgi atbildēt… Un vēl ir jāapzinās, cik daudz Latvijā ir nelojālu krievvalodīgo, kas ir liela, bīstama zona – šobrīd klusējoša un ne tik aktīva. Bet pat lietuvieši stāstīja, kā krievvalodīgie izturējās pēc Krimas aneksijas, cik lecīgi viņi kļuva un valdonīgi, kā tas imperiālisms pamodās neatkarīgā valstī. Es nezinu, Dima, es pilnīgi jūku prātā, jo nezinu, kā to visu atrisināt. Es negribu domāt, ka esam nokavējuši, un negribu domāt, ka viss ir tik slikti. Es domāju, ka mēs gaidām cilvēku… Starp citu, nevajag arī domāt, ka līderis ir kaut kas slikts. Līderisms – es nedomāju autoritārismu –, tā ir spēja kādam cilvēkam uzņemties atbildību un piedāvāt konkrētas idejas, veikt konstruktīvas, plānveidīgas lietas. Un es piekrītu Kārlim – ja man pateiks, ka man jāatsakās no kaut kā, es esmu gatavs idejas vārdā atteikties. Es zinu, ka mēs visi varam vienoties un kopā darīt. Iekšējā politika, iekšējais līderis, kurš mūs apvieno un savieno tā, lai mēs justos drošībā. Tajā brīdī, kad cena ir mana dzīvība, mana ģimene, es esmu gatavs darīt ļoti daudz.
Dmitrijs. Tas tikai liecina par to, ka trīsdesmit gadu laikā pilsoniskā sabiedrība Latvijā tomēr ir nedaudz izaugusi. Varbūt nav tik spēcīga kā citās Eiropas valstīs, bet tas, ko es dzirdu arī no jauniem cilvēkiem, liecina, ka mēs esam pavirzījušies uz priekšu.
Kārlis. Protams, nebūtu slikti, ja Eiropā būtu kāds līderis, kas varētu vairāk uzņemties iniciatīvu, bet, no otras puses – tā arī ir tāda problēmas atlikšana. Ja mēs gaidīsim to līderi, kurš varbūt tā arī nekad neatnāks, kur mēs paliksim? Arī no šādas puses var skatīties. Tas, kas man šķiet būtiski, ir stiprināt eiropeisko apziņu. Cik lielā mērā tas ir nokavēts vilciens, par to var diskutēt, bet es domāju, ka ziemeļeiropeiskā alianse ir sataustāma un apjaušama, un tas noteikti ir virziens, kas pelnījis atbalstu no dažādām pusēm. Tā apziņa ir jāattīsta, jo Eiropas ienaidniekiem ir izdevīgi Eiropu redzēt sadrumstalotu un nespējīgu pieņemt adekvātus un dažreiz agresīvus lēmumus. Un šīs divas lietas vajadzētu mēģināt lauzt. Ja māksla to kaut kādā veidā var palīdzēt darīt – brīnišķīgi. Ja nevar, tad tas jādara pilsoniski. Bet man liekas, ka ir jāatrod veids, kā stiprinātkopējo apziņu, ka mēs tomēr esam visi vienā laivā. Un, ja kāds negrib būt šajā laivā, viņš var droši izkāpt ārā, un ar to es domāju arī NATO un Amerikas Savienotās Valstis. Saprast, kur mēs esam, ar ko mēs esam, ar ko neesam, šo apziņu stiprināt un nebaidīties veikt stingrus un noteiktus lēmumus, kas ne visiem patiks. Diemžēl mēs dzīvojam tādā pasaulē, kur tādi ir jāpieņem. Un tā vakardienas muļļāšanās un mēģināšana izpatikt visiem – tas diemžēl šobrīd nestrādā. Ir jāpārslēdz domāšana. Palikšana katram savā maziskumā – tas īsti nekur neved. Jāmeklē veids, kā stiprināt apziņu, to Eiropas identitāti, par kuru esam runājuši gadiem, bet tā arī neesam pie tās nonākuši.
Dmitrijs. Berlīnē runāju ar krievu emigrantiem, viņi ir izteikti optimistiski attiecībā uz to, ka drīzumā Krievijā mainīsies vara un viss jau notiek. Un tāds scenārijs, ka Krievija varētu atnākt uz Baltijas valstīm, viņiem liekas absurds. Tāpēc es ticu, ka mēs vēl pēc trīs gadiem varēsim runāt un strīdēties par teātra valodu un par to, ka kādam ir vai nav nominācija Spēlmaņu naktī.
Justīne. Tie cilvēki, ar kuriem runāji Berlīnē, vai viņi nosauca kādas konkrētas indikācijas Krievijas sabiedrībā, kas liecina, ka notiks varas maiņa?
Dmitrijs. Viņi nosauca cilvēkus, kurus diemžēl nepazīstu. Uz to, ka mēs uztraucamies par iespējamu uzbrukumu, viņi teica, ka tas ir absolūti izslēgts, ka Krievija ir parādījusi sevi kā ļoti vāju valsti un šobrīd vienkārši nav iespējams, ka kara darbība var tikt izvērsta. Tas izskanēja tik pārliecinoši un argumentēti, ka es nomierinājos.
Elmārs. Bet mēs esam teātra cilvēki un lasām dramaturģiju, tāpēc daudz esam lasījuši par tirāniem, un tur ir viens mīnuss – kamēr tirāns ir dzīvs, viņš iet līdz galam, un tas biedē. Viņam nav atkāpšanās ceļa, viņš ies, arī vēsture to pierāda. Un, jo vājāks ir tirāns, jo viņš ir neprognozējamāks. Neesmu nekāds politologs, es vienkārši domāju par Putina vājprātīgo psiholoģiju. Un Tramps jau arī nav šobrīd īsti pie skaidra prāta. Vispār es nevaru saprast ne vienu, ne otru. Bet tas, kas mani mulsina, un es ceru, ka man nepārmetīs eidžismu, kā tas var būt, ka tik veci cilvēki vada pasauli.
Dmitrijs. Man nav nekas pret veciem cilvēkiem, bet tieši tik slimi cilvēki…
Kārlis. Mākslā ir grūti reflektēt par karu tāpēc, ka mani nepamet doma, nu ko es vēl tur varu par to pateikt. Neko. Man liekas, ka ir tik daudz cilvēku, kas par to var pateikt daudz vairāk. Es jūtu, ka es kā pilsonis drīkstu par to vairāk runāt nekā kā mākslinieks.
Elmārs. Varu no savas pieredzes padalīties – es tiešām uztaisīju 72 stundu ceļasomu, un tas man palīdzēja, es sajutu drošību. Un aicinu domāt arī par bunkuriem. Par to, starp citu, daudzi ukraiņi ir izbrīnīti – kā tas ir, ka jūs nezināt, kur jums ir bunkuri? Es arī nezinu, mums īstenībā nav tāda ceļveža.
Kārlis. Tas mierinājums jāmeklē nevis vārdos, bet darbos. Teātra Vēstnesim varbūt nav tik milzīga auditorija, bet es aicinu pats sevi un visus pārējos sākt ar sevi. Ja tu būsi izdarījis visu un pienāks tas brīdis, nu, sorry, tā bija lemts. Bet ja pienāks tas brīdis, bet tu nebūsi izdarījis visu, nu, tad pats vainīgs. Es nesaku, ka visiem tagad jāņem rokās šaujamie, bet ir ļoti daudz lietu, ko var darīt. Zemessardze arī ir tas, ko mēs varam izdarīt, mēs varam ziedot, mēs varam paust savu nostāju gan kā mākslinieki, gan kā pilsoņi. Protams, pirms trim gadiem mēs bijām aktīvāki, bet varbūt ka ir vērts atkal kļūt skaļākiem. Sāk dominēt citi viedokļi, tāpēc ir jāatrod veids, kā tam stāties pretī. Kā pilsoniskai sabiedrībai. Kā ietekmēt savus politiķus, tā varbūt ir cita saruna.