Brīvi domāt. Brīvi runāt. Brīvi radīt
Tēmas ievads
Numura tēma šoreiz ir gan ļoti konkrēta, gan grūti definējama. Konkrētību tajā ieviesusi globālā politika un jebkādas stabilitātes nobrukums. Eiropas vidū ceturto gadu plosās pilna mēroga karš, kuru izraisījusī lielvalsts tiešā veidā apdraud arī mūs. Tuvajos Austrumos nerimst cits karš, kurā, kā raksta viena no šīs tēmas autorēm, upuri un bendes nepārtraukti mainās vietām. Demokrātiskās pasaules politikai visnozīmīgākajā pozīcijā šobrīd atrodas cilvēks, kurš kā nenostiprināts lielgabals uz kuģa klāja apdraud visus un jebko, tā intervijā žurnālam Ir[1] sacījusi Latvijas spožā eksprezidente Vaira Vīķe-Freiberga. Dramatiska lūzuma brīža sajūta ir ļoti konkrēta.
Daudz grūtāk vienā definīcijā apvienot izejas meklējumus. Šī tēma pērnā gada beigās tika iecerēta kā zināms pieredzes apkopojums, kam noteikti vajadzētu atšķirties no līdzīgas, kuru iniciējām 2022. gada 2. numurā – tūlīt pēc Krievijas pilna mēroga iebrukuma Ukrainā. Toreiz galvenās izjūtas, ko teātra mākslinieki pauda sarunās un monologos, bija kultūras nenozīmība katastrofas priekšā un… savas nevajadzības apziņa. Pagājuši trīs gadi, kuros uzkrāta pieredze, pat rutīna, un radušies noteikti darbības modeļi. Tagad būtu bijis svarīgi noskaidrot, vai un ko tie gadi un modeļi mainījuši mūsu un arī citur strādājošo mākslinieku vidē. Kādas stratēģijas un taktikas viņi izvēlējušies, lai atspoguļotu ne vien savas subjektīvās izjūtas, bet arī pēc iespējas objektīvu pasaules ainu. Vai pasaules sadalījums melnbaltās kategorijās ieviesis arī jaunus aizliegumus vai neskaramas tabu zonas. Pats galvenais – vai atgriezusies ticība mākslas iespējai vismaz kaut ko ietekmēt vai mainīt.
Ieplānotie materiāli galarezultātā izrādījās ļoti neviendabīgi. No Dmitrija Petrenko uzrunāto mākslinieku atziņas, ka arī pēc trim gadiem dzīve šķiet nozīmīgāka par mākslu, līdz ukraiņu režisora Vlada Troicka kaismīgajai pārliecībai, ka gudri vadīta kultūra spēj mainīt sabiedrību un pieradināt to pie kritiskās domāšanas. No Edgara Raginska vadītās akadēmiskās diskusijas par cenzūru, ārēju un iekšēju, un sovjetisma radītu mentalitāti, kas rēgojas arī pēc vairāk nekā trīsdesmit neatkarības gadiem, līdz Izraēlas teātra pētnieces Olgas Levitanas uzrakstītajam sarežģītas pieredzes stāstam par Sanktpēterburgas teātra Fulcro mākslinieku principiālo aizbraukšanu no agresorvalsts, lai nekļūtu par klusējošo vairākumu, un jaunas identitātes meklējumiem mītneszemē.
Pats galvenais – vai atgriezusies ticība mākslas iespējai vismaz kaut ko ietekmēt vai mainīt
Pieredze, stāsti un secinājumi ir atšķirīgi. Vienota ir vēlme nepazaudēt iespēju brīvi domāt, brīvi runāt, brīvi radīt.
Footnotes
- ^ Dumbere, Laura (2025). Tikai rīcība rada drošību. Ir, 6.–12.03., 44. lpp.