
Cerībā uz dusmīgu un neērtu ekoteātri
«Gadalaiki. Faux pas» ĢIT un «Lasis Stasis» Latvijas Leļļu teātrī
Ekoloģija arvien ir drīzāk nišas tēma Latvijas teātrī, un minu, ka iemesli tam ir vairāki. Gan mūsu teātrī dominējošais apolitiskums, gan plašākas tendences, kas ietekmē skatītāju pieprasījumu. Piemēram, klimata pārmaiņas, kas ir Rietumu un Ziemeļvalstu mākslas fokusā, Austrumeiropas iedzīvotājus arvien uztrauc daudz mazāk nekā socioekonomiskas problēmas. Tāpat noturīgs ir mīts par Latviju kā zaļu valsti, kam palīdz caurumi likumdošanā, spēcīgu vides aizsardzības organizāciju trūkums un mērķtiecīgi ieguldījumi zaļmaldināšanā, piemēram, ar Latvijas valsts mežu publiskajām PR kampaņām. Iespējams arī, ka labklājības līmenis Latvijā vēl nav sasniedzis tādu pakāpi, lai patēriņa ietekme uz vidi kļūtu par nomācošu ikdienas sastāvdaļu un līdz ar to – regulāru tēmu mākslā. Taču nevar arī noliegt, ka ekoloģija ir mākslas valodā sarežģīti tulkojama tēma. Tāpēc tas, ka šosezon gandrīz vienlaikus uz Latvijas teātru skatuvēm pirmizrādīti divi darbi, kuri iekļaujas ekoteātra koordinātās, ir uzmanības vērts notikums.
«VIEGLĀS» METAFORAS PAR PATĒRĒTĀJU SABIEDRĪBU
Viena no tām ir režisora Andreja Jarovoja un radošās komandas izrāde Gadalaiki. Faux pas Ģertrūdes ielas teātrī. Kā vēsta apraksts, izrāde pēta cilvēka eksistenci «jaunajā pasaulē», kur valda «ekoloģiskā sabrukuma radīts haoss». Darbība iesilst lēnām – četri performanti ģērbušies vienādos lietišķi pelēkos bikškostīmos, klīst pa skatuvi bikli un kā apmaldījušies. Pamazām telpu sāk piepildīt visdažādākie apģērba gabali, un no tiem dzimst brīnišķīgā jaunā pasaule – nolaižas drēbju saule, izaug lupatu kalni. Cilvēki lēnām pārvar mulsumu cits no cita, izģērbjas, pārģērbjas, līdz ar katru jauno drēbju kārtu pielaiko jaunas sociālās lomas, lielīgi salīdzinās un cīkstās par krāsainajām lupatām, kuru kļūst tikai vairāk. Sākumā nedroša, jaunās pasaules apgūšana uzņem apgriezienus un, fonā skanot Vivaldi Četriem gadalaikiem, kas ironiski pasvītro viņu sīkumainos pūliņus, izvēršas negausīgās dzīrēs, kur valda apģērbu (lietu) pārpilnība, bet tāpat nekad nav gana. Viss beidzas ar postapokaliptisku ainu, kas uzvedina uz jautājumu, ko vispār nozīmē būt cilvēkam.
Par izrādes piederību ekoteātrim var runāt vairākos aspektos[1]. Tēmas – jo izrāde tiecas problematizēt patērnieciskuma izraisīto pārprodukciju un tā radīto ekoloģisko un cilvēka identitātes krīzi. Formas – jo tās scenogrāfija veidota no gatava materiāla – lietotiem apģērbiem, bet iestudējums tapis demokrātiskā kopdarbā: kā līdzautori norādīti režisors Andrejs Jarovojs, kustību māksliniece Kristīne Brīniņa un visi četri izpildītāji – Anna Klišāne, Arturs Muskars, Jurģis Lūsis, Roberta Gailīte.