
Henrijs Arājs un dedzinātāji
Jauna režisora divas izrādes Nacionālajā teātrī
Žurnāla Teātra Vēstnesis aicinājums uzrakstīt par jaunā režisora Henrija Arāja dramaturģiskajām izvēlēm lika mobilizēt izziņas instinktu. Līdz 2025. gada sākumam Henrijs Arājs šo rindu autorei bija tikai vārds. Dzirdēts, protams, bet seja komplektā ar vārdu «neuzzīmējās», izrādes (mea culpa!) nebija redzētas. Henrija studijas Latvijas Kultūras akadēmijā nelaimīgā kārtā «pārklājās» ar kovida laiku, un arī mācību darbi paslīdēja garām nepamanīti. Tostarp 2. kursā tapusī versija par Blaumaņa noveli Nāves ēnā un diplomdarbs – Patrika Zīskinda Kontrabass Dailes teātrī. Tad nu iepazīšanās bija jāsāk, zvejojot informācijas drumslas internetā.
Google vēstī, ka pēc LKA absolvēšanas Henrijs sācis sadarbību ar Valmieras teātri, iestudējot Kērenas Klimovskas lugu Mans tēvs – Pīters Pens (2022) un Justīnes Kļavas melodrāmu Konsuela Sent-Ekziperī (2024). Veikumam vēl var pieplusot filmēšanos televīzijas seriālos. Taču informatīvā ziņā ierosinošākais materiāls izrādījās Youtube platformā atrodamās intervijas ar jaunajiem režisoriem, kuru starpā ir arī Henrijs Arājs. LKA apvienotā aktieru un režisoru kursa 2017. gada absolvente Justīne Vaivode pusstundas garumā uzdod Henrijam jautājumus – visdažādākos, bet galvenokārt par attiecībām ar teātra mākslu.
Šajā pusstundā skatītājam tiek dota iespēja uzlūkot nopietna izskata jaunekli ar brillēm un Klārka Geibla virslūpas rotai līdzīgām ūsiņām. Varam uzzināt, ka priekšstats par savu profesiju Henrijam tāpat kā daudziem citiem režisoriem saistās ar iespēju radīt pašam savu pasauli. Tādu kā komiksu grāmatiņu ar bildēm, viņš piebilst. No politikas viņš bēg, jo neuzskata sevi par gana nobriedušu un kompetentu, lai par to runātu. Henrija tēma ir indivīds, kurš iestidzis savā vientulībā un jūtas atsvešināts no apkārtējās pasaules. Un dramaturģiju Henrijs uztver kā spēcīgu balstu, nevis atmetamu šķērsli vai ieganstu, lai parunātu par to, kas pašam tobrīd šķiet svarīgs un interesants. No režisora jauniesācēja mutes šāda atklāsme šķiet negaidīta, zinot, ka jaunībai mēdz būt raksturīgi graut svētbildes, nevis turēties pie pārbaudītām vērtībām. Bet – bingo! – tā, proti, atklāsme, ka klasiskai lugai ir vērtība, lej ūdeni uz Teātra Vēstneša piedāvātā temata dzirnavām un ļauj drošu prātu pievērsties Henrija Arāja divām jaunākajām izrādēm, kuru pamatā nav ne parafrāzes par motīviem, ne pašsacerētu scenāriju, bet tematiski nopietns un formas ziņā sarežģīts literārais materiāls.
SASKARES PUNKTI
Mariusa fon Maienburga lugas Ugunsseja un Jukio Mišimas romāna Zelta templis skatuves versijām, ko Henrijs Arājs iestudējis Nacionālajā teātrī, pat pavirši uzmetot aci, ir vairāki saskares punkti. Abām telpu veidojis Adriāns Toms Kulpe un par mūziku rūpējies Platons Buravickis, abās nozīmīgas lomas uzticētas Uldim Siliņam. Bet literārā materiāla aspektā būtiski, ka 1997. gadā tapušo Mariusa fon Maienburga lugu un 1956. gadā publicēto Jukio Mišimas romānu vieno pieaugšanas stāsti, kuri beidzas ar vilšanos cilvēkos un pasaules kārtībā. Abos darbos galvenie varoņi, pareizāk sakot, antivaroņi, ir dedzinātāji (sic!). Un abos centrāla vieta ierādīta uguns simbolikai. Tālab nekādi neizdevās pārvarēt kārdinājumu izrāžu apskata virsrakstā izmantot parafrāzi par Maksa Friša lugas nosaukumu – Bīdermans un dedzinātāji.
HĒROSTRATA SINDROMS
Uguns ir tēls ar plašu nozīmju lauku. Bīstama sabiedrotā, ar kuru, veikli apejoties, var tikt pie gaismas un siltuma vai atbaidīt plēsējus un insektus. Tai piemīt hipnotiska pievilcība un spēja piesaistīt visu dzīvo. Uguns ir arī simbolisks atspulgs iekšējai substancei, kas mirkļiem parādās psihes uzzibsnījumos. Tāpat kā berze uzšķiļ koka vai akmens slēpto uguni, cilvēkā slēptais garīgais potenciāls uzliesmo un pārvēršas realitātē. Vai arī – kaislības uguns izplūst caur ķermeni un, aprijot un iztukšojot to, liek no pelniem rasties jaunai dzīvībai. (Ne velti padomju gados literatūrā un mākslā iecienīts mitoloģiskais tēls bija Prometejs, kurš nozog dieviem uguni, lai apgādātu cilvēkus ar tās dzīvinošo enerģiju.) Bet tikpat labi uguns var būt arī iznīcinošs spēks, kas asociējas ar nāvi un kremāciju.