In memoriam 2024
Teātra Vēstnesis – 2024 IV
Ilga Hincenberga
(15.08.1929.–4.12.2023.)
Latvijas Nacionālā teātra aktrise Ilga Hincenberga savas skatuves gaitas pirmajos pēckara gados sāka ar lielu apņēmību un 50. gadu vidū nospēlēja gan Dinu Raiņa Jāzepā un viņa brāļos (1956), gan Mariju Blaumaņa No saldenās pudeles (1958), tāpat Inesi Pētera Pētersona debijas darbā Balto torņu ēnā (1959), bet 60. gados – Sondru Teodora Dreizera Amerikāņu traģēdijā (1960) un Gitu Vītolu Gunāra Priedes Mikā un Dzilnā (1963), tomēr viņas turpmākais radošais mūžs tikai daļēji bija piepildīts ar aizraujošiem skatuves uzdevumiem, kas savādā kārtā neatstāja lielu rūgtumu pret likteni vai teātra vadību.
Simboliskā veidā viena no pēdējām lomām Ilgas Hincenbergas mūžā ir 1992. gadā izrādē Mans dzimtais nams, kur viņa pie Alfrēda Jaunušana nospēlē fon Klebsa kundzi. Viss turpmākais mūžs veltīts savam namam Alūksnes pusē un savai radošajai dzimtai – vīram arhitektam Modrim Ģelzim, dēliem Andrejam un Kristapam un viņu ģimenēm.
Rita Zelmane
(13.09.1934.–21.01.2024.)
Rita Zelmane studējusi Latvijas Valsts konservatorijā profesora Aleksandra Viļumaņa klasē. Jau studiju gados parādījusi sevi kā spēcīgu dramatisko soprānu. Par Latvijas Nacionālās operas solisti māksliniece kļuvusi 1963. gadā. Viņas repertuārā bijušas tādas lomas kā Brunhilde Riharda Vāgnera Valkīrā, Besa Džordža Gēršvina Porgijā un Besā, Tatjana un Liza Pētera Čaikovska operās Jevgeņijs Oņegins un Pīķa dāma, Elvīra Mocarta Donā Žuanā, daudzās operās bijusi titulvarone: Džakomo Pučīni Manona Lesko, Dmitrija Šostakoviča Katerina Izmailova, Alfrēda Kalniņa Baņuta, Ādolfa Skultes princese Gundega. Kolēģi un laikabiedri Ritu Zelmani atceras kā nenoliedzami talantīgu mākslinieci, kura publiku vienmēr valdzinājusi gan ar savu skaisto balsi, gan spilgto tēlojumu.
Uldis Siliņš
(26.01.1930.–7.02.2024.)
Kopā ar vecākiem pēc Vācijas bēgļu nometnēm izceļojis uz Austrāliju, kur studējis ķīmiju. Viens no Sidnejas Latviešu teātra dibinātājiem, kur bijis raksturlomu aktieris ar spilgtām komiķa dotībām un režisors. Savam teātrim rakstījis komiskus skečus, kas apkopoti Kaleidoskopā un bijuši populāri vietējā latviešu sabiedrībā. Tomēr latviešu teātra vēsturē paliks viņa sarakstītās drāmas, kas veltītas latviešu likteņiem kara un pēckara gados, bet Latvijas teātrī vēl gaida savu režisoru. Zināmākā – Ir akmeņi raud, un tieši tā arī piedzīvojusi publisku iestudējumu uz Teātra muzeja skatuves Arnolda Liniņa režijā. Mūža pēdējos gadus pavadījis Latvijā, apglabāts dzimtas kapos Carnikavā.
Maija Korkliša
(1.05.1968.–23.02.2024.)
Savā vienīgajā teātrī Maija Korkliša pavadīja 36 gadus, ienākusi tajā, vēl studēdama leģendārajā Daugavpils kursā Annas Eižvertiņas un Pētera Krilova vadībā, un palikusi arī tad, kad pārējie devās uz Rīgu. Cauri visām peripetijām aktrise bija Daugavpils teātra latviešu trupas stingrais kodols, bet spēlēja arī krievu trupas izrādēs, piedalījās jauno aktieru audzināšanā. No sākuma gados spēlētām gaišām, apgarotām, lai arī dzīves aizlauztām meitenēm viņas tēli izauga par dzīvesgudrām sievietēm – Džesija izrādē Ar labu nakti, māt! (1991), Stavrogina izvarotā meitenīte Dostojevska Velnos (1993), Meitene Rūdolfa Plēpja iestudētajā Poruka dzejas uzvedumā Sapņu spēles (2000), Līgava Garsijas Lorkas Asiņainajās kāzās (1992), Ezerlauku saimniece Blaumaņa komēdijā No saldenās pudeles (1994), Anda Raiņa Pūt, vējiņi! (2001), Austra Skujiņa dzejas kompozīcijā Vieglprātīgā sirds (2005), spēlēja savas monoizrādes – Mazais princis (1996), Rūžys byudu golūs (2012). Savu pēdējo lomu Ivetu nospēlēja Regīnas Ezeras romāna Pie klusiem ūdeņiem dramatizējumā (2023).
Ivars Lūsis
(14.02.1969.–8.04.2024.)
Pirmoreiz izskrējis uz Liepājas teātra skatuves kā nevaldāmais Lizanders Jura Rijnieka iestudētajā Sapnī vasaras naktī (1992), Ivars jau teātra 4. studijas laikā gribēja kļūt par režisoru un par tādu arī kļuva, absolvējis LKA (1997). Taču viņam piemita īsts skatuves nervs un paskarba, vīrišķīga pievilcība, kādu vajadzēja daudzos tēlos: Valmieras teātrī viņš bija vecāku grēkus nepiedodošs Osvalds Ibsena Spokos un par savu neatvairāmo šarmu pārliecinātais Nariškins Minhauzena precībās, Liepājas teātrī nospēlēja reizē izmisušu, kaislīgu un dzīves sasaldētu Astrovu izrādē CV (Tēvocis Vaņa) (2007). Tomēr par savu galveno mērķi viņš uzskatīja režiju un veiksmīgi darbojās divos virzienos. Iestudējis gan spēles prieka, gan pieaugšanas dramatisma pilnas izrādes bērniem – Brašā bruņurupuča ceļojums (2001), Sniegbaltītes skola (2007), Bērniņi (2008) Liepājas teātrī, Miskastes bērns (2010) teātrī Skatuve. Konsekventi kopis komēdijas žanru visdažādākajās izpausmēs: Par purna tiesu (2005), Skroderdienas Silmačos (2006) Liepājas teātrī, īpaši tām pievērsies, strādājot Daugavpils teātrī, – Biznesa klases palāta (2012), Melu detektors (2013), Ekstrasensa cīņa (2014), Mīlestība līdz prāta zudumam (2017). Arī viņa pēdējā izrāde bija komēdija Sniega gūstā (2023), kurā pats arī spēlēja.
Baiba Indriksone
(22.02.1932.–14.05.2024.)
Nacionālajā teātrī aktrise ienāca 20 gadu vecumā tālajā 1952. gadā, lai spēlētu dzirkstošu meiteņu raksturus – Pilsētas priekšnieka meitu Mariju Gogoļa Revidentā (1952) un Aņu Čehova Ķiršu dārzā (1953). Tām sekoja Raiņa Dina Jāzepā un viņa brāļos (1956), ar ko aktrise pati ļoti lepojās, jo bija pieteikusi sevi mākslas pasaulē tieši ar Ābelītes lomu filmā Rainis (1949). Jaunajai aktrisei nozīmīga bija arī Zelmiņa Blaumaņa Indrānos (1954). Šajā lomā iekodēts viss Blaumaņa lugas kodols – Indrānu tēvs Zelmiņā saredz to cilvēku, caur kuru viņa mūžs nav bijis velts. «Es dzīvošu caur to labu…»
Vēlākos gados liriskās meitenes nomaina šķelmīgas dāmas un omulīgas kundzes, bet 70. un 80. gadu augstais punkts ir Lēnas loma kinodiloģijā Vella kalpi (1970) un Vella kalpi Vella dzirnavās (1972) un Olita Sprēsliņa leģendārajā filmā Limuzīns Jāņu nakts krāsā (1981), kuru spēs nocitēt vai katrs, īpaši izceļot ģeniālā daudznozīmībā pausto «Māmiņ!…». Un, protams, ģimene – rūpes ne tikai par baleta premjera Aivara Leimaņa skološanu un palaišanu lielajā dzīvē, bet arī par mazbērniem – Elzu un Gustu.
Andris Blaumanis
(02.10.1935.–15.05.2024.)
Ievērojamais baritons Andris Blaumanis mūsu operā debitēja 1966. gadā Burtnieka lomā Jāņa Mediņa operā Uguns un nakts. Vairāk nekā 50 gados uz skatuves mākslinieks interpretēja vairākus desmitus lomu, piedaloties ap 1400 izrādēs.
Andra Blaumaņa spilgtāko interpretāciju vidū minami Guljelmo, Mazeto un Bartolo Mocarta operās Cosi fan tutte, Dons Žuans un Figaro kāzas, Faraons un Monterone Verdi operās Aīda un Rigoleto, Fazolts Vāgnera Reinas zeltā, Džeronimo Čimarozas operā Slepenās laulības, Pimens Musorgska Borisā Godunovā, Buijonas hercogs Čilea Adriānā Lekuvrērā, Cuniga Bizē Karmenā, Akmentiņš Jāņa Kalniņa operā Ugunī, Marbuds Dvoržāka operā Velns un Kača. 2011. gadā Andris Blaumanis saņēma Latvijas gāzes Gada balvu par ieguldīto mūža darbu mākslinieciskajā jomā.
Alda Briede
(5.04.1951.–15.05.2024.)
Latvijas Radio Literatūras un mākslas redakcijas programmu vadītāja jeb radio žurnāliste, kas mūža garumā veidojusi raidījumus par teātri. Īpašu uzmanību Alda Briede allaž pievērsa Valmieras un Liepājas teātru izrādēm un personībām, kas lielā mērā saistīts ar bērnību un jaunību Kurzemē, Talsu pusē, bet vēlāk – ar dzīvi starp Rīgu un Valmieru. Viņas bija divas – Alda Briede radio un Mārīte Balode televīzijā, kuru balsis sarunās ar aktieriem un režisoriem kļuva par zīmolu ar unikālu intonāciju, bet vienlaikus kļuva par paraugu, kā veidot mīlestības pret teātri caurstrāvotu dialogu, vienmēr un it visā saglabājot cieņu pret cilvēkiem, kas teātri rada.
Zane Kreicberga
(26.06.1971.–11.06.2024.)
Zaķis – tā Zani Kreicbergu esot nosaucis Ansis Rūtentāls par atsperīgajiem lēcieniem. Šis vārds pielipa, un tajā viņu sauca arī tad, kad ar Rūtentāla «kustoņu» pieredzi viņa, izstudējusi režiju LKA (1997), strādāja pie savām izrādēm studijteātrī Skatuve, Liepājā, Valmierā un citur. No Kustību teātra nāca ne vien interese par plastisko izteiksmību kā vienu no būtiskajiem izrādes stūrakmeņiem, bet arī iedziļināšanās mūzikā, kas rezultējās daudzos sadarbības projektos ar Radio kori un citiem mūziķiem. Laikmetīgais teātris – ass, sociāli atbildīgs, režijas formās un aktiera izpausmēs ļoti dažāds – bija Zanes Kreicbergas uzmanības centrā, gan stāvot pie Latvijas Jaunā teātra institūta dibināšanas un veicinot starptautisko festivālu Homo Novus un Homo Alibi uzvaras gājienu, gan veidojot un vadot Audiovizuālās un skatuves mākslas maģistra programmu Latvijas Kultūras akadēmijā, gan darbojoties teātra pētniecībā. Zaķis – droši vien viņu tā sauca ne tikai ģimene un draugi, bet arī studenti, – bija ļoti drosmīgs, uzticams un aizrautīgs un tāpēc paguva izdarīt ļoti daudz.
Jānis Kubilis
(24.07.2023.–16.06.2024.)
Pirmais Latvijas Nacionālā teātra aktieris simtgadnieks devās mūžībā gandrīz gadu pēc lielās jubilejas, ko Baltezerā sagaidīja tikpat šarmants, dzīvesgudrs un smaidīgs, kā bijis visu garo mūžu. Teātrī neretnieks Jānis Kubilis ienāca tūlīt pēc kara, tūdaļ iekaroja meiteņu un kritiķu sirdis, nostrādāja 45 gadus un pameta to, būdams vēl stingri spēka gados, 1994. gadā, lai publika neredzētu viņu vecu un nespēcīgu. Tas netraucēja māksliniekam apmeklēt gandrīz visas teātra izrādes un atvērtu sirdi sekot līdzi jaunajām paaudzēm. Jānis Kubilis nospēlēja kopumā 120 lomas, tāpēc te nosaukt iespējams tikai dažas. Joske Blaumaņa Skroderdienās Silmačos (1955, 1965, 1969), Marats Arbuzova Mans nabaga Marats (1965), Krustiņš Blaumaņa Pazudušajā dēlā (1962), Pablo Kasonas Trešajā vārdā (1959) un Kurpnieks Garsijas Lorkas Brīnumainajā kurpniecē (1974), Murzaveckis Ostrovska Vilkos un avīs (1973), Mocarts Puškina Mazajās traģēdijās (1963), Fičūrs Molnāra Liliomā (1971), Luijs XIV Bulgakova Moljērā (1978), Johans Stumbres Sarkanmatainajā kalpā (1987), asesors Braks Ibsena Hedā Gablerē (1991), titulloma Žamiaka Hamilkāra kungā (1981), Longins Laukmanis Eglīša Bezkaunīgajos večos (1990).
Valentīns Maculēvičs
(2.05.1950.–3.09.2024.)
Kategoriskums, ar kādu režisors Valentīns Maculēvičs uzlūkoja mākslu un mākslinieka vietu tajā, bija ciešā saistībā ar laikmeta estētiskajām un ētiskajām prasībām, proti, būt vai nu par kaut ko vai pret kaut ko, bet katrā ziņā izvairīties būt mērenam. Reizēm kategoriskums pārkāpa latviešu temperamenta robežas, bet neviens par to nebija pārāk izbrīnīts, jo Maculēvičam bija poļu asinis. Latviskajam Valmieras teātrim, kurā viņš strādāja no 1983. līdz 1992. gadam, tas piešķīra neparastu un acīmredzot vajadzīgu krāsu.
Viņa ievērojamākās izrādes Valmieras periodā ir Raiņa Spēlēju, dancoju (1981), Mīla stiprāka par nāvi (1983) un Daugava (1988), Rostāna Sirano de Beržeraks (1985), Čehova Ķiršu dārzs (1986), Šekspīra Romeo un Džuljeta (1989), Blaumaņa Pazudušais dēls (1990). Jau pats saraksts rāda – Maculēviča mērogam vajadzēja Raini. Tomēr ir vēl kāds lielums, bez kura Maculēviča rokraksts būtu bijis citāds, – proti, Mārtiņš Brauns. To, kas ir mūzika Daugavai, zina visi, bet Mārtiņa Brauna dziesmas ar Jāņa Petera vārdiem izrādei Sirano de Beržeraks ietiecas zemādas slānī, kad runa ir par mākslinieka likteni un sūtību. Valentīna Maculēviča slēpto lirisko pusi iemiesoja viņa divreizējā atgriešanās pie Ķiršu dārza (1986. un 1993.) iestudējuma. Lai arī pēc Valmieras teātra perioda sekoja Daugavpils posms, tas bija darbs pasaulē, kurā ķiršu dārzs ir izcirsts. Viņš stādīja jaunus kociņus, bet augļus ievāks citi.
Inese Laizāne
(15.08.1971.–4.09.2024.)
Inese Laizāne ieradās Daugavpilī, iestājusies šīs pilsētas teātrim audzinātajā kursā Latvijas Konservatorijā. Kopš 1990. gada bija aktrise Daugavpils teātrī, vēlāk arī tā literārās daļas vadītāja (1999–2001), direktore (2002–2009), panākot pirmās izpārdotās izrādes, viesizrāžu braucienus Latvijā un ārzemēs, sadarbību ar viesmāksliniekiem.
Aktrises radītie tēli atšķīrās ar tiešumu un temperamentu – Kventina Folknera romāna Vājprātīgā stāsts, pilns niknuma un trokšņa inscenējumā (1991), Darja Dostojevska Velnos (1993), Lelle izrādē Ferdinands un Sibilla (1994), Manona Lesko Stāstā par kavalieri de Grijē un Manonu Lesko, (1994, JRT), Ivonna Nejaukajos vecākos (1994), Marja Čehova Divkaujā (1995), Dea Cilvēks, kas smejas (1996). Inese Laizāne bija arī 10., 11. un 12. Saeimas deputāte no partijas Nacionālā apvienība.
Rasma Garne
(26.03.1941.–9.10.2024.)
Rasma Garne pēc teicami absolvētā Teātra institūta ienāk Nacionālajā teātrī 22 gadu vecumā 1963. gadā, un – uz palikšanu. Valdzinoši skaista, ar liktenīgajām bedrītēm vaigos, sulīgu balss tembru, īsta lielo lomu tēlotāja, un drīz vien pie tām arī tiek. Viņa nospēlē Zani Pūt, vējiņi!, Marikitu Merimē Sieviete – debess un elle, Stellu Ilgu tramvajā, Pameitu Pirandello Sešas personas meklē autoru, Intu Harija Gulbja Viena ugunīga kļava, Lienu Mērnieku laikos, Ievu Indrānos un daudzas citas.
Kā tas teātrī nereti gadās, vēlāk lomu skaits samazinās, bet laimīgā kārtā tomēr netrūkst tādu, kas sniedz gandarījumu. Rasmai Garnei labi iet rakstā tieši ar Oļģertu Kroderu, pie kura gadsimtu mijā viņa spēlē Ponsiju Garsijas Lorkas Bernardas Albas mājā, misis Deiliju Hantera Mēness ūdeņos, Titubu Millera Salemas raganās, Domnu Panteļejevnu Ostrovska Talantos un pielūdzējos, Īviju Moema Teātrī. Savukārt Indras Rogas debijā uz lielās skatuves, izrādē Nora, neaizmirstami spilgti ierakstās Rasmas Garnes melnā tērptā aukle Anne Marija.
Anna Eižvertiņa
(29.01.1945.–20.11.2024.)
Ar izcilību absolvējusi Maskavas Valsts teātra mākslas institūta (GITIS) Režijas fakultāti un aspirantūru, Anna Eižvertiņa par savu lielāko mērķi uzskatīja aktieru audzināšanu. Strādājusi Latvijas Kultūras akadēmijā kopš tās dibināšanas (1991), darbojusies Rīgas Kinostudijas Tautas kinoaktieru studijā, Kultūras koledžā, arī dažādās žūrijās. Ilgus gadus vadīja kursus Aktiermeistarības pamati. Tieši tāpēc, lai jaunajiem un topošajiem būtu vieta, kur strādāt, Anna 1991. gadā nodibinājusi vienu no pirmajiem neatkarīgajiem teātriem Latvijā – Skatuve, kur iestudēja arī pati, daudzkārt izvēloties atklāt līdz šim Latvijā nepazīstamus dramaturgus. Starp pirmiestudējumiem Latvijā ir minami Tomasa Sterna Eliota Kokteiļu vakars, Žana Pola Klodēla Dienvidus šķiršanās un neskaitāmi citi.
Annai Eižvertiņai piešķirts Triju Zvaigžņu ordenis un Polijas Republikas kultūras ministra Bronzas medaļa Zasłużony Kulturze Gloria Artis. Saņemot Jēkaba Dubura balvu par jauno aktieru audzināšanu un ieguldījumu teātra pedagoģijā 45 gadu garumā (2020), viņa atzina: «Teātris ir mans vīrs, studenti – mani bērni.» Pēc Annas paliek viņas audzinātie aktieri visos Latvijas teātros un izlolotā grāmata Ceļvedis darbības teātrī: profesionālās aktieru un režijas mākslas teorija (2021).
Gunārs Placēns
(31.08.1927.–30.11.2024.)
Pēc Vecbebru biškopības un dārzkopības tehnikuma beigšanas Gunārs Placēns tomēr izlēma par labu teātra mākslai un turpināja studijas LPSR Valsts Teātra institūtā, 1951. gadā kļūstot par Dailes teātra aktieri.
Eduards Smiļģis Gunārā Placēnā saskatīja spēka un ekstāzes aktieri, un mākslinieks tam piekritis, sakot, ka iekšējā enerģija un spēks esot kā Lāčplēsim, tikai āriene tam neatbilst. Taču šis spēks un aktiera jūtīgums varēja artistiski izpausties raksturlomu veidošanā, komiskas lomas spēlējot kā traģiskas. Gunārs Placēns kļuva par izcilu raksturkomiķi, režisors Kārlis Auškāps viņu lika blakus pasaules izcilākajiem komiķiem – Čārlijam Čaplinam, Luijam de Finesam, Basteram Kītonam.
Dailes teātrī aktieris nospēlējis vairāk nekā simt lomu, daudzas no tām paliks skatītāju atmiņās, taču krietnais kareivis Šveiks no 1961. gada iestudējuma paliek viņa lomu loma. Jūtīga aktiera dvēsele, viņa lieliskā humora izjūta un ar muļķību maskētā Haškeka tēla gudrība radīja sirsnīgu un naivu vientiesību, kas sparīgi soļo uz priekšu, lai kādi absurda vēji pūstu.
Sagatavoja Līvija Pildere, Ieva Struka, Edīte Tišheizere