Mākslu jau tas nemaina
Saruna par scenogrāfa lomu izrāžu dzīves ciklā un ekoscenogrāfiju
Aizvien biežāk teātra nozare runā par teātra un ilgtspējas attiecībām ne vairs individuālas prakses piemēros, bet sistemātiskās pārmaiņās. Eiropas Teātra konvencija – Eiropas līmeņa organizācija, kura apvieno publiskos teātrus, kā vienu no trim nākamo desmitgažu izaicinājumiem ir pozicionējusi zaļo pāreju. Top arī rīki teātra darbības ilgtspējas auditēšanai un plānošanai. Teātra un ilgtspējas jomā varam runāt trīs virzienos – par teātra ēku ilgtspēju, par teātra darbībām jeb praktiķu paradumiem un par izrādēm.
Sarunā piedalās dažādu paaudžu un pieredžu scenogrāfi: Pamela Butāne, Aigars Ozoliņš, Monika Pormale, Reinis Suhanovs un Ģertrūdes ielas teātra producente Maija Pavlova. Kopā raugāmies uz izrāžu radīšanu no scenogrāfa pozīcijas, pietuvinājumā skatot izrādes dzīves ciklu, lai saprastu, kā par to domājam; ko varam darīt citādi jau šodien, negaidot brīdi, kad tas kļūst par striktu prasību; kuras ir mākslinieku robežas, aiz kurām slēpjas mākslinieciskā brīvība.
Kitija. Iezīmēšu, ka ar ekoscenogrāfijas jēdzienu saprotu ekoloģiski ētisku attieksmi pret lietām, no kurienes tās nāk, kā tās izmantojam un kur tās paliek pēc izrādēm. Protams, tas ir sistemātisks darbs, kas pieprasa sistemātisku pāreju, bet šodien aicinu dalīties ļoti subjektīvā skatījumā. Jautāšu katram: kādas asociācijas, emocijas vai pārdomas izraisa vārdu salikums – teātris un ilgtspēja vai ekoteātris kopumā? Vai tā ir vienaldzība? Aizkaitinājums? Neērta domāšanas zona? Vai, tieši pretēji, tas, kas veicina radošumu – izdomāt citādi?
Reinis. Par to ir interesanti domāt. Kad strādāju Latvijas Nacionālajā teātrī, Jānis Vimba uzsāka sadarbību ar somiem, Somijā tas ir ļoti attīstīts – katra scenogrāfijas radīšana un arī teātris tiek tiešām pieslēgts tam, ko sauc par ekoloģisko domāšanu. Droši vien, kad sāc domāt šādā kontekstā, kā strādā viss teātra mehānisms, ir ērtāk. Ja domā par vienu individuālu teātra izrādi citu izrāžu kontekstā, ir cita izjūta, konkrēta estētiska izvēle, kuru pieņem visa komanda un arī teātris – šo izrādi taisīsim ekoloģisku arī saturisku iemeslu dēļ. Piemēram, izrāde Bērns vārdā Rainis – mēs spēlējam tikai ar akmeņiem, un tas ir ekoloģiski attiecībā pret iztēli, paplašinās arī ekoloģijas jēdziens, ja nerādi gatavus tēlus, bet spēlē ar akmeņiem, tādējādi arī esot atbildīgam pret bērna iztēli.
Protams, ir arī ļoti praktisks konteksts. Strādājot Valmieras Vasaras teātra festivālā, kur daļēji ir uzstādījums, ka publiski piesaistītie līdzekļi pamatā aiziet mākslinieku atalgojumam par darbu, jo viņi strādā ar savu iztēli, mēs aicinām kā izrādes matēriju izmantot pilsētvidi. Pēc festivāla sakārtojam pilsētu un braucam projām. Teātris var būt viena no visekoloģiskākām mākslām.
Man ir izrāde bērniem, kuras scenārijs ir tāds – klasē vai izstāžu zālē, kur nu esmu viņus sapulcinājis, uzdodu pirmo jautājumu: vai šeit ir teātris? Bērni atbild: nē, te nav teātris. Sākam sarunāties, kas tad ir teātris, kam tur jābūt – skatuvei, auditorijai. Lēnām kopā uzbūvējam teātra situāciju, kādu bērni grib. Telpā atrodas krēsli un galdi, uzbūvējam pirmo rindu uz zemes, otro uz krēsliem, trešo uz galdiem. Prasu: vai aktieri ir? Nav, es arī neesmu aktieris, bet varbūt tas baļķis varētu būt aktieris? Sākumā viņi saka, ka nevarētu, bet pamazām sāk pārdzīvot, ka baļķis galina nost krūzīti. Un izrāde beidzas ar to, ka visu sakārtojam atpakaļ vietā, un teātra vairs nav. Šāds teātris neatstāj nekādu ekoloģisko pēdu, visi resursi sakrīt benzīnbākā tikai, lai aizbrauktu turp.
Monika. Jāatzīstas, ka esmu jauniņā šajā situācijā. Kad Kitija uzrunāja mani sarunai, es atteicos. Teicu, ka man nav tādas pieredzes. Izrādījās, ka es kļūdījos un ir diezgan daudz izrāžu, ko esmu veidojusi un kas ļoti labi varētu iederēties tēmā. Kaut vai tā pati Garā dzīve, kurā visi priekšmeti ir tepat vien atrasti un izmantoti izrādē otru reizi. Tādas ir diezgan daudzas teātra izrādes. Operu pieredze ir citāda. Tai vārdu salikumā [teātris un ilgtspēja] ir pretruna, jo teātra izrāde principā nav ilgdzīvotāja, tā nav kinofilma, ko varam skatīties vēl un vēl arī pēc piecdesmit gadiem.
Pirms 15 gadiem Maķedonijā, Skopjes Nacionālajā teātrī, no tehniskā departamenta puses patiešām tika lūgts izmantot iepriekšējo izrāžu dekorācijas, rāmjus, aizbildinoties ar to, ka nav naudas un kāpēc to neizmantot. Tagad, strādājot Cīrihē, pirmais, ko saņemu, ir skatuves dizaina vadlīnijas uz vairākām lapām. Šveicē tā ir obligātā prasība – izmantot otrreiz, pārstrādāt iepriekšējās dekorācijas, tāpēc ir daudz visādu ierobežojumu izmēros, uzglabāšanā un tā tālāk. Ir mainījies skatījums uz tām lietām. Esmu par to aizdomājusies, jo ir dīvaini tajā pašā Šveicē radīt iestudējumu, kas tiek nospēlēts četras līdz sešas reizes. Tie ir tā sauktie stagione tipa teātri, kur tiek uzbūvēta dekorācija, nospēlēts izrāžu bloks, un tas arī viss. Redzot izmaksas pret nospēlētajām izrādēm, tas vienmēr šķitis nepareizi.
Kitija. Maija, Ģertrūdes ielas teātrim arī ir vadlīnijas, kuras iezīmē to, cik kompaktai jābūt scenogrāfijai.
Maija. Vadlīnijas esam ieskicējuši, vairāk gan sev. Par šo tēmu gribu domāt plašāk. Patiesībā jau ļoti daudz praktizējam ilgtspējīgas pieejas, un tam ir vairāki iemesli. Gribētos ticēt, ka tas ir skolas un iekšējais uzstādījums, kas saistīts ar estētisko, un otrs, protams, saistīts ar praktisko pusi. Sauksim to par vispārējo nabadzību vai ierobežotiem līdzekļiem. Tieši tā, kā Monika teica, ja pirms 15 gadiem kautrīgi teicām – mums ir tikai tik naudiņas, tagad ir noteikums, kā mēs darām. Kad domāju, cik daudz teātris var izdarīt, ir skaidrs, varam sākt ar sevi un visu ko darīt, bet tas jau ir saistīts ar vispārējo sistēmu. Un tieši par tādiem stagione vai projektu tipa veidojumiem ir jautājums, kurā brīdī vispār varam kaut ko izvēlēties un izdarīt. Mums var būt vislabākie nodomi un viscēlākās idejas, un mēs to darām ierobežotajos apstākļos, kādi tiek piedāvāti. Galvenais uzdevums ir meklēt līdzsvaru starp mūsu iespējām un maksimāli lielu labumu tam, ko paveicam. Ir svarīgi domāt arī par to, ko izrādes nes līdzi ne tikai materiālā ziņā, bet arī kādu nospiedumu atstāj ne vien uz vidi, bet arī uz skatītāju, uz sabiedrību kopumā.
Kitija. Aigar, esat bijis teātru galvenais mākslinieks, un jums ir scenogrāfijas radīšanas pieredze dažādos teātros un operā. Cik atšķirīgi ir šie lauki? Vai ir vieta, kur ar to var strādāt izteiktāk, un kur varbūt nav tik vienkārši?
Aigars. Viss atkarīgs no pasūtījuma, no pasūtītāja vēlmēm, ko viņš grib redzēt. Parasti šīs brīnišķīgās eko idejas un eko projekti ir radušies tad, kad naudas ir bijis maz, kad man par pusotru tūkstoti ir jāuztaisa scenogrāfija. Es gribu ar tiem cilvēkiem strādāt, man tas projekts patīk, tad arī izdomāju. Ar Antu Priedīti Valmieras skolā Latvijas simtgadē esam taisījuši izrādi Brīvprātīgais, kad saaicinājām skolēnus, pieaicinājām divus profesionālus aktierus un strādājām visā skolā, katrā telpā bija sava scenogrāfija, brīnišķīga izrāde. Tas bija aiz cieņas pret pasūtītāju, aiz cieņas pret darbu.
Jautājums, ko grib lielie teātri, kad viņi pasūta mums darbus, un tur jau sāk dominēt ambīcijas. Strādājot teātrī, zinu, ka ir ambiciozie projekti, ir naudas pelnīšanas projekti, ir eksperimentālie projekti. Teātris jau pats ir definējis, ko grib. Un ir projekti, kur tērēs lielu naudu, jo jādabon nominācija, un tad ir pilnīgi vienalga. Kāda tur ekoloģija? Mums ir jāuztaisa tā, lai būtu kā nevienam. Mums kā māksliniekiem izpildītājiem vienmēr jāsaskaras ar šiem jautājumiem.
Man ir viens brīnišķīgs projekts, kur pats negaidīju, kā tas izvērsās. To pasūtīja Liepājas Leļļu teātris. Bija mazs budžets, viss jāaizved ar vienu busiņu, jāspēlē atklātā laukumā, pilsētvidē. Uztaisīju pēc Kārļa Johansona sprieguma integritātes struktūrām, ko viņš veidoja 20. gadsimta sākumā – ņem vairākus mietiņus, savelk tos kopā ar trosēm un šādā veidā, noliekot to jebkurā vietā, var uzkāpt četru metru augstumā. Trim izrādēm uztaisīju tādas scenogrāfijas, katru reizi nomainot tikai troses, veidojot dažādas formas. Ļoti lepni varu teikt, ka vēl divām trim izrādēm varētu ar šo pašu struktūru uztaisīt dažādas scenogrāfijas.
Esam atkarīgi no tā, ko gaida, ko grib redzēt gan pasūtītājs, gan skatītājs. Tā ir kopējā domāšana. Nesen runāju ar Kristīni Abiku, mēs strādājām pie izrādes, kur kostīmus veidoja no humpalās pielasītiem apģērbiem. Kristīne ir meistars šajā jomā. Es jautāju – vai tu esi kādreiz vismaz nominēta par šādiem kostīmiem? Viņa teica – nekad. Tu vari radoši uzradīt ģeniālas lietas, bet neviens nekad to nav novērtējis. Kāpēc? Tēli humpalu kostīmos ir brīnišķīgi, bet no kritiķu, no profesionāļu puses tiem nepievērš uzmanību. Līdz ar to tas ir tāds…
Kitija. …skaidrošanas darbs, stāstīšanas darbs. Iespējams, mums vajag zināt, kas ir tas, ko mēs «ēdam» arī teātrī, kādas ir izrāžu sastāvdaļas. Skatītājiem vairāk jāstāsta, no kā izrāde top, lai vairotu gan jautājumus, gan izpratni. Pamela, Latvijas Leļļu teātrī, šķiet, pirmie Latvijā jau izrādes Lasis Stasis tapšanas laikā esat definējuši uzstādījumu par 70% atkārtoti izmantotiem materiāliem lellēm un dekorācijām. Kādi ir pirmie secinājumi?
Pamela. Tos procentus var nolikt, bet praktiski ir citādi. Vispirms izziņojām iespēju ziedot tekstilus, tad bērni varēja arī piedalīties darbnīcās un kaut ko no tiem izveidot. Tapa zivis, koraļļi un ūdenszāles. Kaut ko tik un tā sanāk piemeklēt klāt vai piepirkt.
Taču man ekoteātris asociējas ne tikai ar ekoloģiskiem vai otrreiz izmantojamiem materiāliem, bet arī ar ekoloģiskām idejām. Tātad veidot izrādes, kas ir par dabu, kas runā par mežiem, putniem, kokiem, okeāniem un atgādina mums, ka esam dabas daļa. Tas man varbūt šķiet pat svarīgāk.
Skatītāji mēdz nenovērtēt ekoloģiski tapušo, ja tas netiek nokomunicēts. Ekoloģisko ideju, kas tiek stāstīta caur izrādi, nevar nepamanīt, ar to cilvēks aiziet mājās un, iespējams, arī kaut vai minimāli maina savu domāšanu par to. Piemēram, ar Kristu Burāni taisījām izrādi Visi putni skaisti dzied, kas tapa brīvā dabā. Tur tika izmantoti ekoloģiski materiāli, piemēram, visas maskas tapa no humpalās nopirktām drēbēm un dažādiem priekšmetiem. Dažreiz izmantot otrreizēju materiālu ir pat stāstošāk nekā nopirkt jaunu materiālu. Sajūta, ka enerģētiski objekts ir piepildītāks, kaut ko piedzīvojis.
Visi, kas strādā zivju pārstrādes uzņēmumā, gribēja redzēt, ko ar zivju kastēm var darīt uz skatuves
Kitija. Jūs visi iezīmējāt autentisko un butaforisko – kā veido stāstu, ja izmantojam īstas lietas, un dažkārt tas ir pat kritiski nepieciešams. Par ekoscenogrāfiju runājot, bieži dzirdēts priekšstats, ka tā jau ir atkritumu estētika vai tikai minimālistiska scenogrāfija. Tie ir maldīgi pieņēmumi, jo stāsts ir par to, kā domāt radošāk vai radīt citādi. Viens piemērs – scenogrāfs izmantoja vietējā zivsaimniecības uzņēmuma zivju kastes, un pēc izrādes tās tika atdotas atpakaļ. Pilnīgi noslēgta cilpa. Un viņi pat piesaistīja jaunu auditoriju, jo visi, kas strādā šajā uzņēmumā, gribēja redzēt, ko ar zivju kastēm var darīt uz skatuves. Šis ir piemērs, ka nevis pērkam vai ražojam, bet ejam apritīgo ceļu.
Kad varam strādāt ar autentiskām lietām? Un vai ir lietas, kas ceļo no darba uz darbu? Vai jums ir pietāte pret pašu radītajām lietām?
Reinis. Svarīgs ir konteksts. Visi šeit uzaicinātie ir profesionāli sagatavoti strādāt nabadzīgā teātra, mazbudžeta apstākļos. Tas ir Mākslas akadēmijas izglītības pamatā, jo no pirmā kursa sāc nevis zīmēt lielas, Holivudas tipa dekorācijas, bet domāt par teātri kā viena priekšmeta teātri. Bet ir konteksts. Ja darbojies mākslā, tātad esi izvēlējies būt mākslā un arī sagaidi atzinību vai atgriezenisko saiti par savu darbu. Ja esi nopircis dārgus un izteiksmīgus materiālus par vairākiem tūkstošiem, tie uz skatītāju atstāj iespaidu, jo dienas beigās atnāk uz teātri, atveras priekškars, un viņš grib būt pārsteigts. Tajā brīdī ar savu ekoloģisko, teiksim, bērnu izrādi paliec – nu, jā, tur viss bija tumsā un kaut kādi atkritumu maisi, un vēl kaut kas, un tad re, kur ir tā īstā, krāsainā, foršā bērnu māksla. Protams, izvēles prasa iekšēju pārliecību.
Cik tas ir politisks vai tiešām konteksta uzstādījums? Mums joprojām nav teātra nozares stratēģijas, joprojām nav Teātra likuma, nav šo lielo dokumentu. Ja dokumentos ierakstīs, ka mums teātrī ir jāstrādā šajā virzienā un par to aktīvi jādomā, tad mēs kā profesionāļi esam tam gatavi. Jo mākslu jau tas nemaina. Nemaina māksliniecisko, konceptuālo domāšanu, domāšanu par teātri, telpas izmantojumu. Var izmantot otrreiz pārstrādātos materiālus, var izmantot pilnīgi jaunus. Bet ir situācijas, kad pasūtīts šovs, un taisi šovu. Ekoteātris sabiedrībā bieži vien izskan kā nabagu māksla. Bez skaidrojuma, ka tā ir apzināta izvēle, riskē tur iekrist. Nevienam negribas, lai uzskata par neveiksminieku.
Maija. Tas ir saistīts ar mūsu sabiedrības pieredzi. Esam pieredzējuši posmu, kad nekā nav un plastmasas maisiņu mazgā trīsreiz, un tad nāk posms – maisiņi, jā, ņemšu, jo man tāds vēl nav bijis. Mēs nākam no nabadzības, tāpēc mums ļoti gribas to jauno un krāsaino. Lai ir kaut kas nepieredzēts, nepiepildīts, nepiedzīvots, nepārdzīvots. Mēs nevaram novērtēt to, kas mums ir. Ļoti daudz sev jāsaka, ka mēs jau darām, mums ir, mums pietiek, mēs esam bagāti ar to, kas mums ir.
Kitija. Teātra zaļā grāmata, kas ir Lielbritānijā tapis vadlīniju materiāls Eiropas dažāda mēroga teātriem, ir izaugusi no mazajām teātru apvienībām. Protams, lielā skatuve ir jau cits izaicinājums. Droši vien tas arī rūda radošumu, kā strādāt telpā, kas nav klasiskā teātra telpa ar proscēniju. Eiropā patlaban veidojas kopīgas noliktavas dažādiem teātriem, lai dalītos materiālos. Kā raugāties uz principu izmantot to, kas jau ir? Tas var būt izejas punkts? Tas ierobežo vai atvieglo radošo procesu?
Monika. Pirms diezgan daudziem gadiem runāju ar Gintu Gabrānu, un viņa sapnis bija visas iespējamās izrādes veidot ar vienu dekorāciju. Zināms, ka Gints Gabrāns ir latviešu konceptuālās mākslas pīlārs, un tas šķita smieklīgi, bet, protams, būtu ļoti interesanti redzēt, kā viens mākslinieks var strādāt ar vienu dekorāciju, nu, ne gluži visu savu radošo dzīvi, bet vairākas reizes. Man pašai ir bijusi tikai viena tāda iespēja, bet tas, jāteic, bija operas iestudējums ar lielu, krāšņu, blīvu dekorāciju, tāpēc tie elementi iederējās arī citā iestudējumā.
Jāatgriežas pie Reiņa minētā par kopējo teātra vai operas, vai teātra apvienības uzstādījumu. Jo tomēr viens ir par to runāt un domāt, un otrs – tīri mākslinieciskas ambīcijas vispozitīvākajā nozīmē. Personīgi jāatzīstas, ka citreiz tas ir ļoti neērti – arī par to domāt un ņemt vērā.
Aigars. Ļoti bieži nācies saskarties, ka ir noliktava un jāuztaisa koncerti – Nacionālajā teātrī, tagad divus gadus esmu taisījis arī Dailes sviestu, brīnišķīgi projekti. Ir lielā skatuve, trīs naudiņas un milzīga noliktava. Te ir arī koleģiālais jautājums – izmantošu Regnāra [Vaivara] scenogrāfijas, vēl kādas fragmentus, lūdzu teātrim visu nokārtot, jo reizēm jāsaskaras ar kolēģu kaut kādām… Re, Reinis jau groza galvu… Reizēm kolēģi par savu dīvānu ir tik greizsirdīgi, ka var aiziet līdz tiesas procesam. Lai gan es pret to attiecos tā, ka dīvāns ir dīvāns un dekorācijas ir dekorācijas.
Ļoti bieži esmu pat strīdējies. Tu jau paņem principu, ieliec ideju un izstāsti citu stāstu, un tā mākslinieciskā ambīcija un, nezinu, vēl kaut kādas ambīcijas, ļoti bieži ved uz sava ego apliecināšanu, un sacensību gars… Tāpēc arī jārēķinās ar neveselīgo vidi un to, ka jāizdzīvo teātra pasaulē, lai ar to tiktu galā. Tā ir viena lieta. Otra – ko skatītājs grib redzēt, un kā piedzīvot pārsteigumu.
Tiešām var darīt jebko, ņemt jebkuras detaļas, ja vien nepaņem no kādas ejošas izrādes, vienalga – kā ideju vai tikai kā mantu un ielikt tajā jaunu ideju. Tāpat kā humpalās, daudz neatšķiras, teātrī pilnas noliktavas ar humpalu dekorācijām, nosauksim to tā. Ņemam un valkājam tās bikses tagad citādi. Es pret to attiektos brīvi. Bet uzsvars tomēr ir uz reālo situāciju, kāda mums ir teātra vidē.
Kitija. Tas ir viens no jautājumiem manā sarakstā – autortiesības.
Būtu interesanti redzēt, kā viens mākslinieks var strādāt ar vienu dekorāciju, nu, ne gluži visu savu radošo dzīvi, bet vairākas reizes
Reinis. Tas ir ļoti interesants aspekts, kur jāņem vērā teātra vide ar pietiekami jūtīgo attieksmi. Kad strādāju Nacionālajā teātrī, mēģinājām izstrādāt konkrētu politiku, kas tas vispār ir. Protams, ir krietna atšķirība starp to, ka aizeju, teiksim, uz Zaru un sapērkos kostīmus, tad autorība eksistē tikai izrādes kontekstā, konkrēti uz tās skatuves. Pēc tam tā jau ir teātra politika, vai viņi, kamēr izrāde ir repertuārā, iedod to mētelīti citai izrādei vai filmēšanai, koncertam vai vēl kam un kā saskaņo. Pavisam cita situācija ir, ja tas ir dizainēts kostīms, piemēram, Kristas Dzudzilo veidotā Salomes kleita vai konkrēti zvēru kostīmi, kas pēkšņi parādās paralēlā notikumā, kur jau tiek izmantota autordarba daļa. Ko darīt – atļaut vai neatļaut?
Manas personīgās pieredzes kulminācija šajā jautājumā bija, kad viens režisors nofilmēja filmu manā scenogrāfijā, kura tikko bija piedzīvojusi pirmizrādi. Pilnīgi cits konteksts, citi tēli, bet scenogrāfija viens pret viens. Un tas post factum tika skaņots ar mani. Iemesls, kāpēc to izdarīja, – tāpēc, ka tajā valstī, kur filmēja filmu, ir autortiesību noteikumi, kas neļauj filmēt skatuvi. Tāpēc viņš Latvijā nokārtoja, ka to var izdarīt. Jo Latvijā mēs to neizdarām. Ja scenogrāfijas elements ir stanga, tas ir viens, bet otrs, ja ir ļoti izteikta autordarba vai formas izrāde un tu kā gleznai izgriez vienu fragmentu un paziņo, ka tas ir tavs. Tajā pašā laikā būtu normāli, ja līdz ar izrādes norakstīšanu – tas atkal ir par sistēmas sakārtošanu –, to izformē, scenogrāfs atsakās no visas autorības par saviem elementiem, un viss. Nākamais scenogrāfs ar pilnīgi drošu sirdi ņem visus elementus.
Pamela. Man ļoti patīk šie mirkļi, kad līdzekļu trūkums izraisa vēl lielāku radošumu, beigās pat padara darbu labāku. Dailē ir izrāde Pusnakts šovs ar Jūdu Iskariotu. Finālā man bija paredzēts liels tuksnesis, bet pietrūka līdzekļu. Taču, tā kā līdzekļu pietrūka tik vēlā posmā, kad es vairs nevarēju pagūt izdomāt kaut ko jaunu, atteicos tikai no puses tuksneša. Tad to visu pavērsām kā tādu prāta konstrukciju, ka nekas nav īsts, viss ir uzbūvēts. Kļuva pat interesantāk.
Monika. Ja kādreiz līgumos bija svarīgi punkti par honorāru, par izrādes budžetu, par procentiem no biļešu ienākumiem, tad, piemēram, es savos līgumos jau tagad rakstu klāt punktu par «orgānu donoriem». Tā var salīdzināt. Esmu pieredzējusi, ka, izrādei beidzoties, uznāk tehniskais personāls ar huskvarnas zāģiem un dekorācija tiek sazāģēta. Tas bija viesizrādēs, jo pārāk dārgi vest atpakaļ. Tā tika iznīcināta manu acu priekšā, diezgan iespaidīgs akts. Esmu glābusi dekorāciju elementus. Tad tie kļūst par vides objektiem ārpus teātra. Iesaku pārrunās ar teātri šādu punktu iekļaut, jo tas visiem atvieglo dzīvi, lai ir skaidrs, ko var darīt. Starp citu, man ir Spēlmaņu nakts balva par izrādes Peldošie-ceļojošie kostīmiem, kur pilnīgi visi ir nopirkti veikalā. Tā bija viena no dīvainākajām pieredzēm. Ir izrādes, kur kostīmiem un scenogrāfijai ir tik liela autorība, ka varētu likt pat muzejā. Kādreiz bija iecere Garās dzīves dekorāciju ievietot mūsu neesošajā mūsdienu mākslas muzejā kā instalāciju.
Kitija. Etnogrāfiskajā muzejā jāliek.
Monika. Jā, Brīvdabas muzejā, lieliska ideja. Vēl man ir pieredze NN nakts sakarā. No laika gala ar Normunda Naumaņa biedrību bija iecere piedāvāt režisoriem strādāt repertuārā esošu izrāžu scenogrāfijās. Visu šo gadu laikā ir bijusi ļoti raiba pieredze – gan ar ļoti lielu izpratni, gan neizpratni, kāpēc to vajadzētu darīt. Neizpratne parasti ir balstīta uz argumenta, ka tas ir iztēles trūkums. Tad var būt ļoti grūti saprast arī par norēķināšanos un samaksu.
Kitija. Zaļās grāmatas vadlīnijās ir ieteikumi, kā ar šiem jautājumiem strādāt. Līgumā tiek iekļauts punkts, kurā mākslinieks pasaka, kuras ir tās lietas, ko nekādā gadījumā negrib atdot, kādi materiālā ziņā ļoti specifiski priekšmeti. Tad šo neaiztiek, bet pārējo drīkst izmantot tālāk, izjaucot sastāvdaļās un radot kaut ko jaunu. Cits ceļš ir, ka teātri, kad izrāde ir nokalpojusi savu mūžu, pat izpārdod scenogrāfijas dažādiem mērķiem. Stokholmā ir vieta, kur tās lietas kādu laiku piedāvā. Ja netiek izpirktas, ziedo vai citādi pārveido. Lietām ir cita dzīve, nevis tiek mūžīgi uzglabātas. Maija, no teātra puses – kādas ir jūsu bažas šajos jautājumos?
Maija. Mēs jau esam tas teātris, kur dekorācijas neviens īpaši neveido. Pārsvarā viss ir iegādāts gatavs. Kad izrādi beidzam spēlēt, tā ir izjaucama. Piemēram, dejas grīda iet vienā, otrā, trešā izrādē. Svarīgs ir jautājums par autorību, bet ir jāsarunājas un jāuzdod šis jautājums – vai tāda iespēja ir, ko mēs ar to darām. Tas mums bieži vien klibo.
Kitija. Mākslinieka un teātra attiecībās?
Maija. Arī. Mākslinieks ar teātri, citreiz viens ar otru. Tas ir pamatu pamats. Citreiz gribas, lai kāds cits to izdara mūsu vietā.
Reinis. Ir svarīgi konceptualizēt scenogrāfa klātbūtni izrādes dzīves ciklā. Patlaban teātris nopērk autordarbu, pēc tam vienīgā saistība teātrim ar autoru ir kā kuram māksliniekam, caur AKKA/LAA tiek maksāti procenti. Bet, kad izrādi noraksta, ir teātri, kur, kā likums, to autoriem vispār nesaka. Uzzini tikai tad, kad zāģis savu darbu jau padarījis. Tas droši vien ir saistīts ar domāšanas maiņu. Dari, ko gribi, līdz pirmizrādei, un tad jau ir jādomā par nākamo darbu. Būtu vēlams līgumiski un visādi citādi iesaistīt scenogrāfu ilgākā periodā, skaidri atrunājot, ka viņš uztaisīs scenogrāfiju, kad izrādi norakstīs, viņš piedalīsies tās izformēšanā un apdomāšanā, kas kur aiziet. Tas varētu palīdzēt, bet ir saistīts ar domāšanas maiņu un citas struktūras izveidi, kā darbam tiek piesaistīts scenogrāfs un kas no viņa tiek sagaidīts. Patiesībā tā ir papildu lieta, kas jādara, jo mēs kā scenogrāfi radām vizuālo mākslu, kas ir paredzēta izrādei. Pārējais – mūsu ētiskie vai politiskie uzskati – ir individuāla izvēle.
Maija. Iecere, ka likums visu izmainīs un viss sakārtosies.
Reinis. Leģenda vēsta, ka, lūk, Aigars Ozoliņš un vēl daži cilvēki tad, kad dibināja Scenogrāfu ģildi, lai brauktu uz Prāgu, arī sakārtoja, lai autorlīgumos ieraksta procentu maksājumu par katru izrādīto izrādi. Tagad tā šķiet absolūta norma. Savukārt mūsu kolēģi režisori joprojām nesaprot, kāpēc viņiem to neraksta. Tas nav par to, ka likums sakārtos. Drīzāk par to, ka vienā brīdī vienojies par paradigmas maiņu un visi kopā dara vienu lietu, visiem ir līdzīga izpratne par to. Ja visi scenogrāfi zina, ka beigās notiek scenogrāfijas dalīšana, tad zina, bet, ja dzīvojam pasaulē, kur katrs dara, kā grib un pēc saviem ētiskajiem uzskatiem, nekāda ekoloģiskā domāšana neveidojas. Tas ir par sistēmu, nevis par likumu.
Monika. Lai tas nepārvēršas par mākslinieka kaprīzi. Viss atkarīgs no mūsu pašu iniciatīvas un aktīvisma. Ja būtu tāds punkts vai likums, tas padarītu dzīvi vienkāršāku. Likums – tas izklausās sausi un garlaicīgi, un apejami, bet tas varētu palīdzēt komunikācijā ar teātri.
Kitija. Kuri ir tie brīži, vai tādi vispār ir jūsu praksē, kad domājat ne tikai, kā to dabūt gatavu, bet arī kā to pēcāk izjaukt? Mums ar Pamelu ir pieredze no ekoscenogrāfijas darbnīcas, kur divas dienas pie ekoscenogrāfijas teorētiķes un praktiķes Tanjas Bīras ar to vien nodarbojāmies. No visa, kas ir telpā, vajadzēja ātri kaut ko izveidot, pēc iespējas mazāk izmantojot lietas, un pēc tam arī domāt, kā to izjaukt. Vai tā ir scenogrāfa atbildība vai tā jau ir teātra atbildība?
Reinis. Tas ir par teātra uzstādījumu. Milo Rau manifestā ir punkts, ka scenogrāfijai jāietilpst busiņā, ko var vadīt ar B kategorijas vadītāja apliecību. Man ir nesena pieredze sadarbībā ar Igaunijas neatkarīgo teātri, kur apskatījās scenogrāfiju un pateica – nē, mums ir 20 kubikmetri, tam visam jābūt izjaucamam tādos fragmentos, lai varētu salikt konkrētā busiņā. Saku – nezinu, vai šo fragmentu var izjaukt. Viņi – mums ir inženieris, kas var palīdzēt, saskaņojam. Tajā brīdī saprotu, ka piedalos teātra uzstādītajā spēlē, mēs vienalga pie tā atgriežamies. Sadarbošanās ar mani var radīt teātrim patīkamu pieredzi, ja daru lēti un jaucami, bet vai tas nāks par labu manai mākslinieciskajai reputācijai, to jau vienmēr nevar zināt.
Monika. Bet, Reini, operas scenogrāfiju nevarētu busiņā ielikt, pat lielajā.
Aigars. Tā nekad nebūs ekoloģiska. Vispār jebkura lielā skatuve nekad nebūs. Es esmu apjucis, uz ko tiek virzīta mūsu saruna, jo tēmu ir tik daudz.
Kitija. Saprast, kur esam šobrīd un kādi jautājumi mūs satrauc šīs tēmas kontekstā. Autortiesību jautājums, sistemātiskas pieejas neesamība no teātra puses, jo tāda ir tikai tad, ja ir finansiāls vai transportēšanas ierobežojums. Mums nav kopīgu vadlīniju, arī Eiropā ilgtspējas dažādos noteikumos kultūra sistemātiskā līmenī pagaidām īsti neparādās. Ir haosa izjūta. Ko mēs vismaz Latvijā varētu pakāpeniski, iespējams, sakārtot paši? Par ko varam vienoties savā pulkā, lai varētu virzīties tālāk?
Aigars. Vienīgais un labākais, ko varam izdarīt, ir veidot ekstrēmu ekoloģisku grupu ar ļoti pamanāmām izdarībām. Esmu piedalījies arī dabas aktivitāšu pasākumos. Mani vienmēr pārņem pamuļķīša sajūta, bezspēcība, ka tu esi tas Antiņš, un tā apmēram visi varenie arī uz tevi noskatās. Vienīgais, par ko toreiz pie Ministru kabineta, kad protestējām pret mežu izciršanu, domāju – ja mēs sanāktu simt cilvēku un nogultos uz asfalta, vajadzētu tādu normālu bataljonu policistu, kas mūs pa vienam aiznestu projām. Tad varbūt sabiedrība pamanītu un vispār šo jautājumu sadzirdētu. Ja pārnesam to uz mūsu šodienas tēmu, tur ir daudz faktoru, kāpēc vispār baidās domāt par to.
Vēl viena atkāpe. Valstiskā līmenī šķiet, kamēr neatradīs daudzus miljonus betonam, tikmēr neuzcels nevienu kultūras celtni. Ko pēc tam darīs tajā betona kastē, tam jau nauda neatradīsies. Ja to nosacīti pārnesam uz teātri un sarunas tēmu, tad kurš tagad aizdomāsies par to, ka radošums neizpaužas lielajā dekorācijā? Tiešām, tu vari spēlēt vienā dekorācijā, scenogrāfs varētu strādāt vienā dekorācijā piecas izrādes, tur ir tas radošums – lai viņš izdomātu, kā vide mainās. Vai kāds to gribēs skatīties un pirkt? Domāju, ka nē. Jādomā, kā pievērst uzmanību, kā pateikt, kas ir patiesais radošums. Ja uzbūvēsim mazas, ekoloģiskas dekorācijas no izžāvētām gurķu mizām un kostīmus, tā būs forša mazpulciņa sanākšana un papriecāšanās. Ja gribas darīt ko lielāku, jāmaina sabiedrības un arī teātra vides un teātra vadības domāšana. Arī režisoriem. Daļai ir tāds sindroms, tikko tu esi nedrošs savā vidē, tā gribi kaut ko pienest klāt vizuāli. Jo režisors ir nepārliecinātāks par sevi, jo viņam vajag lielāku šovu – scenogrāf, glāb mani...
Man patīk, kā Reinis visu laiku velk uz to pusi, ka tas ir pareizi jāieliek likumā. Diemžēl viss pārējais ir mākslinieku emocijas. Bet arī vadība var izmēģināt kādu drosmīgu gājienu – re, kur mums ir viena scenogrāfija, ejam uz risku un aicinām, radošie, nāciet un pierādiet, varam vai nevaram. Bet tā ir spēcīga ambīcija, atdodam lielo zāli ar milzīgu risku negūt ieņēmumus. Ja neizdosies, neviens nesaņems bonusus, bet, ja vinnēsim, izdarīsim ko labu.
Pamela. Man šķiet svarīgi komunicēt uz ārpusi. Ļoti daudz runājam savā starpā, bet skatītāji un pasaule apkārt maz no tā uzzina. Kaut vai ideja par vairākām izrādēm vienā scenogrāfijā – ja tas tiktu mārketēts uz ārpusi kā notikums, ka šogad mēs uztaisīsim vienu scenogrāfiju un tajā būs piecas izrādes, man šķiet, skatītājiem tas riktīgi interesētu, viņiem būtu tāds – o, kā cits režisors šinī telpā ir strādājis. Jā, es to saskatu kā izaicinājumu māksliniekiem, bet skatītājos tas izraisītu intrigu un interesi.
Man ir komentārs par autortiesībām. Leļļu teātrī ir daudz leļļu. Tām mēdz būt labi mehānismi, skeleti. Kad izrādi noraksta, ja lelle vairs nav tik labā mākslinieciskā kvalitātē vai kādu iemeslu dēļ neliekam muzejā, viņu «nodīrājam» un uz tās lelles pamata, mehānisma tiek būvēta jauna lelle. Mehānisms dzīvo ļoti, ļoti ilgu mūžu. Un Leļļu teātrim raksturīgi arī tas, ka daudzas izrādes dzīvo ļoti daudz gadu, piemēram, Pifs jau vairāk nekā 40 gadu. Tātad, ja mēs izrādi spēlētu ilgāk, tas jau arī būtu ekoloģiskāk. Un, ja izrādes spēlētu ilgāk, tad arī attaisnojamāk būtu izmantot jaunus materiālus, iespējams, ne tik ekoloģiskus. Ja to spēlē gadiem, iespējams, tas ir tā vērts, jo tā ir izturīgāka, ērtāka, vieglāk izjaucama, uzglabājama.
Kitija. Pētot ekodramaturģiskus darbus, redzu, ka aizvien biežāk uz skatuves parādās arī ūdens, smiltis, zāle. Kāda ir jūsu attieksme pret dabas materiāliem uz skatuves?
Pamela. Katrs mākslinieks uz skatuves gribētu daudz ūdens vai māla, vai smilšu, bet tas gandrīz vienmēr atduras pret lielu svaru vai citām problēmām. Esmu visu ko gribējusi, bet tad to nevar, piemēram, uzglabāt. Man bija pieredze Bulgārijā, kur iepriekšējā izrādē izmantoja daudz graudu. Tā bija pēdējā izrāde, kurā izmantoja dabīgus materiālus, jo visu teātri apsēda peles, un kopš tā laika viņiem tur dzīvo vismaz pieci kaķi.
Monika. Tas ir visļaunākais, ko scenogrāfs var piedāvāt, protams. Skaidrs, ka to izmēģināt ir katra scenogrāfa sapnis, bet tik daudz ir bijis komisku situāciju. Tā pati uguns, kad vienmēr ir ugunsdzēsēju brigāde desmit cilvēku sastāvā, kurai arī jāparedz vieta sānu skatuvē, un viņi var ierasties tikai piecos vakarā, tātad visi mēģinājumi ar uguni var notikt tikai pēc tam. Lielajā Berlīnes Valsts operā ir bijis tā, ka visai skatuvei vajadzīgs nopietns remonts, jo skatuves ripā tikušas smiltis. Ārpus teātra – kāpēc ne, tie ir brīnišķīgi instrumenti. Ne velti uzskatu, ka veidot iestudējumus uz skatuves ir daudz sarežģītāk nekā to darīt vides izrādēs, jo ir daudz ierobežojumu. Ir jāieslēdz ekoloģiskā domāšana.
Reinis. Turpinot Aigara teikto – ja mēs varētu visi vienoties, ka galvenais un vērtīgākais, ko tirgojam, ir iztēle. Teātris ir par to, ka sanāk kopā vieni, kas būs skatītāji, otri – aktieri vai izpildītāji, un vieni skatīsies to, kas ir otriem iztēlē. Iztēle palīdz visā. Kāpēc es vispār nodarbojos ar teātri, kāpēc uzskatu, ka teātris ir vērtīgs, un kāpēc arī nākamajiem inženieriem jāskatās teātris? Jo tu spēj fantazēt līdzi. Mans mērķis nekad nav bijis uz skatuves radīt ko tādu, pārsteigt, ka varam atainot realitāti vai uztaisīt pasaku, Odiseju vai vēl kaut ko, jo kino un animācija to var izdarīt labāk. Vēl vairāk, tieši teātra cilvēki var parādīt, ka arī kultūras būvi var uzcelt par dažsimt tūkstošiem, tas ir Valmieras piemērs ar Kurtuvi, kur arī biju iesaistīts. Ir ēka, ienāk iekšā teātra cilvēki un divu mēnešu laikā uzbūvē teātri, un milzīgs prieks, ka arī arhitektu cunfte to novērtēja. Ja naudu sadalītu tā, varētu katrā pilsētā uztaisīt pa teātrim par vienas kultūrbūves projektēšanas cenu. Bet šī doma ir jātirgo publiskā līmenī. Esam gatavi strādāt un to darīt, mēs esam profesionāli sagatavoti.
Pamela. Ir forši, ka Valmieras festivāls ienāk dažādās vietās, uztaisa izrādi un visu atstāj, kā bijis. Atsevišķos gadījumos būtu forši, ja teātris varētu ienākt vidē, uztaisīt tur izrādi, bet uztaisītā vide tur paliktu un iegūtu jaunu dzīvi, piemēram, kā rotaļlaukums vai kafejnīca, vai bārs, vai vienkārši atpūtas vieta. Tad scenogrāfija varētu turpināt ilglaicīgi atdzīvināt to konkrēto vietu, kurā, iespējams, iepriekš nebija tik daudz dzīvības.
Kitija. Tas ir arī viens no principiem Teātra zaļajā grāmatā – ja tu veido izrādes vidē, tai jāpaliek vismaz tādai pašai kā bijusi, bet ideālā gadījumā – labākai.
Reinis. Protams, ir arī tāda pieredze. Festivālam radītās sēdvietas tur dzīvo vai nu līdz nākamajiem pasākumiem, vai tiek novāktas un nākamajā reizē atkal uzliktas. Vai arī tiek sakārtota degradēta vide, atjaunoti elektrības pieslēgumi, vēl kas. Atkal atgriežamies pie teātra cilvēkiem un uzstādījuma. Piemēram, Kurtuve – tas ir teātra vadītājas Evitas Ašeradenas uzstādījums, viņas kā teātra cilvēka vēlme izdabūt to cauri. Un attiecībā uz Kurtuves iekārtošanu arī viņas domāšana bija teatrāla un scenogrāfiska, jo tas nav arhitektoniski, tas ir teatrāli – kad tu vietu pielāgo teātrim.
Vai jaunajai paaudzei ilgtspējīga domāšana jau ir iekšā, vai joprojām ir to trīs procentu sabiedrības pārziņā
Aigars. Var jau būt, ka esmu vecumā, kad ideālisma paliek mazāk, uz lietām skatos praktiskāk. Ir skaidrs – izmantojiet mūsu spējas, talantus. Bet kas šo procesu virzīs, lai mēs uz teātri paskatītos citādi? Vispirms tie ir kritiķi. Viņus uzklausa naudas devēji, teātra vadība. Ir jābūt mērķtiecīgai domas virzībai, vai nu tas nāk no kritiķiem, tālāk aiziet pie vadības, vēl pie citiem kultūras cilvēkiem, kuri liek akcentus, novirza naudu šādiem projektiem. Pretējā gadījumā tiešām esam tie jocīgie margināļi, kā brīnišķīgā Kristīne Brīniņa, kura uz teātra skatuves iestājās par dabu un pat Gundars Āboliņš, profesionālis, īsti nesaprata, kā uz to reaģēt. Mums nav jāšaubās vienam par otru.
Kitija. Neuzskatu, ka situācija ir tik bezcerīga – katrs solis kā piliens lēni, bet veido akmenī plaisu. Šogad Latvijā ir precedents – vides organizācijas iesūdzēja Ministru kabinetu Satversmes tiesā par neizsvērto lēmumu ļaut cirst tievākus kokus, jo tika pārkāptas ikviena tiesības dzīvot labvēlīgā vidē un nebija līdzsvarā ekonomiskās, sociālās un vides intereses. Un uzvarēja. Itāļu režisors Marko Paolini teica – viņam uz viena pleca sēž Grēta, bet uz otra pāvests, taču viņš nevar runāt ne Grētas, ne pāvesta balsī, tāpēc viņš par ekoloģiju runā teātra valodā.
Aigars. Ir kāda grupa, trīs, pieci procenti sabiedrības, kas visur aizies, par visu iestāsies. Nē, mazāks tas procents. Mani interesē vairāk virzība, lielāks grūdiens. Kā to panākt, ar kādiem instrumentiem?
Kitija. Es šo redzu arī kā izglītības jautājumu, lielā mērā ar topošajiem profesionāļiem. Arhitektūrā un modē ilgtspēja un tās risinājumi jau krietni ilgāk ir pašsaprotami. Un teātris vēl aizvien šajā jomā ir kaut kur nopakaļ. Vai jaunajai paaudzei ilgtspējīga domāšana jau ir iekšā, vai joprojām ir to trīs procentu sabiedrības pārziņā?
Reinis. Tas nav un nevar būt Mākslas akadēmijas primārais mērķis. Mums pamatuzstādījums ir mākslinieki, cilvēki, kuri domā radoši un veido mākslas darbus. Kamēr tas nav institucionalizēts, kā tu jauno cilvēku aizvirzīsi uz lietu, kur viņš būs vienpatis vai nabags.
Man īsti nav atbildes, jo pats arī neesmu apguvis sistēmu, kā to mācīt studentiem un kas būtu mans mācību materiāls. Man ir jābūt motivācijai. Ja strādāju ar studentiem, tad sagatavoju viņus ne tikai mākslai, bet arī darba tirgum.
Kitija. Es vairāk redzu, ka ir šie dotie lielumi – telpa, budžets, laiks, komanda, pieejamie resursi, un tad ilgtspēja šajā rindā ienāk kā vēl viens dotais lielums. Ne tikai īstenot maksimālo programmu, bet vismaz lai ir pirmais solis, kad apzināmies, ka šis darbs rada ietekmi.
Monika. Akadēmijā nodaļā ir kopējas vadlīnijas attiecībā uz programmām, bet ideja ir pāri visam. Pasniedzējs Andris Freibergs to vienmēr mēdza uzsvērt. Bet, protams, par to runāt, stāstīt, piedāvāt – to vairāk darām vienreizēju lekciju veidā, piemēram, pieaicinot Gundegu Laiviņu. Mēs taisām logu vaļā un laižam iekšā svaigo gaisu, cik vien mūsu programmu ietvaros un stundu skaitā tas ir iespējams. Ir studenti, kuri paši par to runā un interesējas, un vienkārši dara.
Vislielākā slodze tomēr sanāk tādam kā, Maija, jūsu teātrim, neatkarīgām radošām apvienībām, jo tās iekustina procesus. Vienmēr ir kādi pionieri, kas par to runā. Jebkurā gadījumā, nevar saprast, cik ilgs laiks būs vajadzīgs, lai tas kļūtu par ikdienu. Un, iespējams, būs kaut kāda pretinterese vai pretkustība, jo masīvs uzstādījums, protams, vienmēr rada pretkustību. Jebkurā gadījumā mūs gaida diezgan interesanti laiki.
Kitija. Ar šīm atvērtajām beigām un atvērto logu mēs arī varētu sarunu beigt.