Spēlēt un spēlēties
Eseju sērija, kurā tiek meklēta atbilde uz jautājumu: «Un tagad?»
Noslēdzot 2023. gadā pieteikto dažādu teātra jomu pārstāvju eseju sēriju Un tagad? portālam teatravestnesis.lv, publicējam scenogrāfa Kristapa Kramiņa eseju par maketa nozīmi scenogrāfijas radīšanā. Eseju sērijā lasāmi gaismu mākslinieka Nika Ciprusa, teātra radītāja Jāņa Baloža, režisoru Viestura Roziņa un Valtera Sīļa, aktrises un režisores Annas Klišānes un teātra kritiķes Valdas Čakares dažādu žanru teksti, kas brīvpieejā lasāmi žurnāla Teātra Vēstnesis mājaslapā.
Redakcija
Dzīvojot digitalizācijas laikmetā, arī teātra izrāžu veidotāji arvien vairāk par savu radošo darbnīcu var saukt virtuālo vidi. Iespējams, īpaši tas attiecas uz izrādes vizuālā tēla radītājiem, tostarp scenogrāfiem. Trīsdimensionālās programmas skatuves vizuālo tēlu ļauj radīt veikli, neizkustoties no sava krēsla, nesasmērējot rokas un neaizņemot pusi istabas ar kartona atgriezumiem, nažiem, lineāliem, krāsām un otām. Pinterest galu galā dažkārt var aizstāt arī Nacionālās bibliotēkas apmeklējumu, un lai nu ko, bet tehniskos zīmējumus zīmēt ar roku jau nu gan būtu arhaiski.
Tomēr vai nevarētu būt tā, ka gala produkta – uz skatuves novietotas scenogrāfijas – raksturu un lomu izrādē diezgan jūtami var ietekmēt arī medijs, kādā tā radīta? Atbildēt uz šo jautājumu būtu ļoti grūti, un visdrīzāk nāktos veikt eksperimentu, kurā dažādi scenogrāfi veido divas dažādas scenogrāfijas vienai un tai pašai izrādei, vienos un tajos pašos apstākļos, vienreiz scenogrāfiju radot maketā, otrreiz – tikai digitāli. Tomēr arī tas vairs nebūtu objektīvi, jo tas nenotiktu vienlaicīgi un apstākļi būtu mainījušies, mākslinieki nevarētu arī izdzēst no galvas jau nupat iegūto pieredzi. Savukārt, ja divi dažādi scenogrāfi, sadarbojoties ar vienu un to pašu režisoru un radošo komandu, radītu scenogrāfiju vienai un tai pašai izrādei uz vienas skatuves, mēs atkal nevarētu šo jautājumu aplūkot objektīvi, sakot – katrs strādā, kā viņam ērtāk un, iespējams, gala produkts neatšķirtos, ja kāds no scenogrāfiem savu sākotnējo ideju radītu citā medijā. Tāpēc būtu interesanti aplūkot kaut vai vienu šā jautājuma šķautni, meklējot atbildi, kādēļ tomēr fizisks makets savu lomu 21. gadsimtā nav zaudējis un, visdrīzāk, arī nezaudēs.
Ja mēs padomājam plašāk par teātra būtību, tad svarīgi atcerēties, ka teātris tiek spēlēts. Jau pats vārds savā būtībā ietver rotaļīgumu un pat zināmu bērnišķīgumu. Lai spēle būtu saistoša un to varētu saprast tās vērotājs, tai nepieciešami savi noteikumi, kas to atšķirtu no citām, kā arī spēles veidotājiem ļautu darboties pašu radītos ietvaros, teātra gadījumā – uz spēles laukuma. Strādājot pie izrādes koncepta, tai skaitā scenogrāfijas, režisors kopā ar radošo komandu savā ziņā uzbūvē spēles noteikumus katrreiz no jauna, un veiksmīgas sadarbības rezultātā būtu jānonāk pie vienotas sistēmas, kas tālāk attiektos uz scenogrāfiju, kostīmiem, video un gaismu partitūru tikpat ļoti kā uz aktieriem un to eksistēšanu jau fiziskajā vidē uz skatuves.