Izmisušie sapņu ķērāji
Četru jauno režisoru izrādes
Vai var vilkt paralēles starp bērnu, kas, mazliet nobijies no neizzināmās sapņu pasaules, mēģina rast tajā prieku, un cilvēku, kas cenšas ignorēt savas bailes, pārvēršot tās dziņu un alku vadītā rīcībā – gan auglīgā, gan galēji destruktīvā? Tieši tik neiespējama uzdevuma priekšā es stāvu, cerot tvert jauno teātra mākslinieku valodu un pasaules izjūtu, lai arī tā sniedzas no bērnu priekpilna muzikālas līdzdalības piedzīvojuma līdz apokaliptiski iznīcinošai distopijai. Varbūt paralēles varētu meklēt piecu izrāžu aicinājumā ielūkoties pasauļu sadursmēs, kurās aktīvu dialogu risina sapņi un drosme. Izrāžu veidotāji mudina arī skatītāju būt drosmīgam un sekot iztēles ceļiem uz tumšiem kambariem, skatīties acīs sarežģītām tēmām un brīžiem arī nebēgt no atvērtības un iesaistes, uz ko tie aicina. Ar zemapziņas pasauli iepazīstina ne tikai acīmredzami sapņainā Dirty Deal Teatro bērnu izrāde Sapņu ķērāji Roberta Daubura režijā. Endīnes Bērziņas Laiks Paradīzei Nacionālajā teātrī, Gerda Lapoškas personālizrāde Goodbye, February!, kas tapusi ar Annas Klišānes palīdzību, un Dirty Deal Teatro iestudētā Daubura dokumentālā fantāzija Neatlaidības spēles runā par uzdrīkstēšanos ļaut ideāliem kalpot par dzinuli mērķu piepildīšanā. Savukārt Henrija Arāja Ugunsseja Nacionālajā teātrī atklāj, kā ilūzijas spēj pāriet iznīcinošā pārdrošībā. Sapņu pasaulē iespējams it viss – te nu arī saduras un saspēlējas brīvības alkas, prieks, rotaļība un ironija, atklātība, izmisums un iekšējs nemiers, kas izlaužas ārienē.
KĀPĒC MĒS SAPŅOJAM?
Šo jautājumu aizrautīgam bērnu pulciņam izrādē Sapņu ķērāji uzdod un palīdz izprast Anna Klišāne, Elīza Dombrovska un Jurģis Lūsis, būdami noslēpumaini, bet vienlaikus pavisam atklāti sapņu pasaules pieradinātāji, kas izvadā mazos un lielos dalībniekus pa šīs brīnumainās valstības kambariem, iepazīstinot bērnus ar zemapziņas un apzinātās sapņošanas jēdzieniem un iesaistot brīvprātīgos mazo murdziņu atveidē. Izrādē tiek risinātas arī draugu attiecības, bet ar dziesmām pausti emocionāli pieredzes stāsti par bailēm un bēdām, tostarp sunīša zaudējumu, ko bērni tver ar uzmanību un interesi. Bet kāpēc sapņo Lorija, Beibija, Aleksa, Gabriela, Antija un Karla, ko izrādē Laiks Paradīzei atveido Marija Bērziņa, Daiga Gaismiņa, Liene Sebre, Dace Bonāte, Sanita Paula un Samira Adgezalova? Endīne Bērziņa ar Mārgaretas Perijas lugas Paradise Now! palīdzību runā par sieviešu ilgām pēc laimes tās neizprotamajā būtībā. Aktrišu gana izstrādātie individuālie tēli dzenas pēc miera, spējas valdīt pār savu dzīvi, būt saprastām un pieņemtām. Viņas ilgojas pēc labklājības un mēģina to gūt, iesaistoties kopīgā finanšu piramīdā, bet atduras pret nespēju citai citu atbalstīt pat nelielā sieviešu sociumā, kurā šķietami labvēlīgo klimatu tomēr jauc katras pašas pagātnes pieredze, raksturs un konkurence.
Viņai sapņi ir atspēriens. Viņa sapņo, lai darītu