Branko Potočana izrādē «Turku kafija» dejotāju ķermeņa enerģijas un spēka maksimāls izmantojums pierāda, cik svarīga loma ir grupai kā vienotam idejiskam un koleģiālam veselumam. Foto – Elmārs Sedols
Branko Potočana izrādē «Turku kafija» dejotāju ķermeņa enerģijas un spēka maksimāls izmantojums pierāda, cik svarīga loma ir grupai kā vienotam idejiskam un koleģiālam veselumam. Foto – Elmārs Sedols

Dejas teātris un deja teātrī

2015./2016. gada sezona

Aizvadītās teātra sezonas pirmizrāžu uzskaitījumā pēdējais ieraksts pieder Ģertrūdes ielas teātrim ar dejas izrādi Turku kafija, kuru iestudēja slovēņu horeogrāfs Branko Potočans kopā ar laikmetīgās dejas kompānijas Ārā dejotājiem. Šis notikums raisa pārdomas vairākos virzienos.

LAIKMETĪGĀS DEJAS TEĀTRIS

Vispirms nākas atcerēties, ka tieši Branko Potočana veidotā izrāde Männersache (Vīru lietas) 2009. gadā aizsāka Ģertrūdes ielas teātra darbību. Arī Männersache bija laikmetīgās dejas izrāde, toreiz iestudējumā dejoja Olgas Žitluhinas dejas kompānijas dalībnieki Andris Kačanovskis, Dmitrijs Gaitjukevičs, Valērijs Oļehno un Valmieras drāmas teātra aktieris Aigars Apinis (viņš jaunajā dejas izrādē ir asistents). Vīru lietām šarmu piešķīra četru dažādo personību satikšanās, uzsverot arī katra dejotāja iepriekšējo profesionālo pieredzi. Nu jau septiņus gadus Ģertrūdes ielas teātris ieņem stabilu vietu Latvijas teātru ainavā, un tikpat ilgi būtiska vieta šī teātra spēles telpā ir laikmetīgajai dejai.

Izrādē Turku kafija piedalās kompānijas Ārā dejotāji, vairums no tiem pirms gada absolvēja laikmetīgās dejas horeogrāfijas programmu Latvijas Kultūras akadēmijā. Bet iestudējumā piedalās arī Elīna Lutce un Ivars Broničs, kuri LKA absolvējuši jau pirms pieciem gadiem, kā arī akadēmijas viesstudenti Cai Rang Ren Qing un Xiao Yao. Trīspadsmit dejotāji ir jaudīgs spēks, un izrādes fiziskums jeb dejotāju ķermeņa enerģijas un spēka maksimāls izmantojums Turku kafijā pierāda, cik svarīga loma ir grupai kā vienotam idejiskam un koleģiālam veselumam. Iepretī labiem un ļoti labiem laikmetīgās dejas solo projektiem, šādi lielāka ansambļa darbi skatītāju var uzrunāt spēcīgāk. Ja laikmetīgās dejas solo vai dueti vispirms liek strādāt prātam, darbiem pieslēdzoties vairāk intelektuāli, tad lielāku komandu darbi, kā Turku kafijas piemērs, izrādes uztverei spēcīgāk «iedarbina» arī skatītāja ķermeni.

Vēl tālāk publikas iesaistīšanā gājusi Agate Bankava, kura, absolvējot LKA, veidoja aizvadītajā sezonā vairākkārt parādīto diplomdarbu Rauts. Jāpiemin, LKA festivālā Patriarha rudens Agates Bankavas izrāde izpelnījās Nacionālā teātra balvu – iespēju 2016./2017. gada sezonā iestudēt izrādi. Agates izrādē Rauts iesaistīts liels izpildītāju skaits (diplomdarbā – visi kursa biedri). Izrāde notiek spēles telpā bez īpašām skatītāju vietām un dejotāji nemanot savā «ballītes» atmosfērā pamazām iesaista teju visus klātesošos. Neparasti ir tas, ka – jo vairāk es fiziski iesaistos, jo izteiktāk notiekošo analizēju, aizklīstot biezos asociāciju līkločos.

Žurnāli