Iznācis pirmais žurnāla «Teātra Vēstnesis» 2023. gada numurs!
Pirmā 2023. gada Tēma – «Reliģija un teātris»
Uz aizmugurējā vāka – jubilāres Olgas Dreģes novēlējums, bet uz pirmā – Ieva Segliņa Branda lomā Viestura Kairiša izrādē Brands.
Žurnāla Procesa sadaļā literatūrzinātniece Zita Kārkla ar teorētiķes grodumu apskata Kristīnes Krūzes izrādi Runāšanās par seksu (JRT) un Lauras Grozas diptihu Mājoklis. Komentāri 1 (Dailes teātris) un Mājoklis. Komentāri 2 (Initium). Par Viestura Kairiša Brandu (Dailes teātris) raksta Edīte Tišheizere. Didzis Ruicēns recenzē Pētera Krilova izrādi Kordēlijas zeme (JRT), un Eduards Liniņš sniedz izvērstu komentāru par Toma Treiņa izrādi Kur pazuda valsts (Dailes teātris). Undīne Adamaite un Ulrika Māliņa raksta par jaunākajām Valmieras teātra izrādēm – Reiņa Suhanova iestudēto Juna Foses lugu Vārds un Toma Treiņa izrādi SIA Ģimenes romāns pēc Lindas Rudenes lugas. Ieva Struka dalās pārdomās par Matīsa Budovska debiju režijā izrādē Dziesmu svētki (Liepājas teātris), Kitija Balcare raksta par Georgija Surkova mistisko drāmu Latviešu šausmu stāsti (Daugavpils teātris), un Juta Ance Ķirķis apcer Ingas Tropas izrādi Pārcēlāja (Dirty Deal Teatro).
Ievas Strukas kūrētā numura Tēma Reliģija un teātris šoreiz pieskaras lielajiem dzīves jautājumiem. Tēmu ievada daļēji retrospektīvs Ievas Strukas ievads, turpinājumā ar Sofijas Kozlovas palīdzību apkopotas Latvijas teātru aktieru atbildes uz trim jautājumiem. Apaļā galda diskusiju ar režisoru Viesturu Kairišu, teātra kritiķi Tomu Čeveru un Radio Marija Latvija programmas direktoru Jāni Meļņikovu vada Ilva Skulte. Turpinājums sarunai rakstiskā veidā – POST DICTUM – brīvi pieejams visiem lasītājiem žurnāla mājaslapā teatravestnesis.lv, tajā lasāmas Latvijas Nacionālā teātra aktrises Daigas Kažociņas un scenogrāfa Reiņa Dzudzilo atbildes uz būtiskākajiem apaļā galda jautājumiem. Par garīgu brīvību un citām tēmām sarunājas Ieva Struka, mācītājs Krists Kalniņš un aktieris Vilis Daudziņš. Baltijas vēsmas tēmā Reliģija un teātris pārstāv visu trīs Baltijas valstu režisori – Arturs Areima (Lietuva), Laura Jānholde (Igaunija) un Regnārs Vaivars – ar savām esejām. Tēmu noslēdz mākslas kuratores Augustes Petres raksts par mākslu, performanci, provokāciju un reliģiju.
Sadaļā Intervijas dramaturģe Justīne Kļava sarunājas ar vienaudzi un Branda lomas atveidotāju Ievu Segliņu. Undīne Adamaite iztaujā savu kursabiedreni Evitu Ašeradenu par Valmieras teātra pagātni, tagadni un rītdienu. Edīte Tišheizere sarunājas ar Jaunā Rīgas teātra aktieri Kasparu Znotiņu vairāk par laiku un vērtībām, mazāk – par teātri.
Portrets apskata režisora Dmitrija Petrenko radošo veikumu. Ievadu režisora Dmitrija Petrenko portretam attīstībā darinājusi Edīte Tišheizere. Par darbu teātrī un izrādes vārīšanās temperatūru sarunājas scenogrāfe Marija Ulmane un Dmitrijs Petrenko. Pievienots koncentrēts režisora līdzšinējās mākslinieciskās darbības CV ar būtiskākajām izrādēm Teātra Vēstneša redakcijas ieskatā. Kā neliels Post Scriptum lasāma Leona Leščinska un Dmitrija Petrenko saruna par teātra pedagoģiju. Un noslēgumā režisors dalījies ar saviem pierakstiem no savas jaunākās izrādes – Kaija (Liepājas teātris) – tapšanas procesa.
Rubrikā Jaunie teātrī autora lomā debitē režisors Toms Treinis, rakstot par savu vienaudzi – Valmieras drāmas teātra jauno aktieri Krišjāni Strodu.
Rubrikā Ārzemēs – Margarita Zieda vērtē, kā no pandēmijas un citiem grāvjiem ārā raušas Vācijas lielie reprertuārteātri.
Atgādinām, ka katram ir iespēja abonēt žurnālu Latvijas Pastā (abonēšanas indekss: 2312) vai tā digitālo versiju teatravestnesis.lv.
Izdevums tapis ar Valsts kultūrkapitāla fonda atbalstu.