Skatītāji «Bēgļu sarunas» dzird iepriekš izsniegtās austiņās – tajās abi izrādes varoņi sarunājas nepārtraukti, kaut arī realitātē viens var aiziet pēc kafijas, attālinoties no otra, vai piepeši vērsties pie skatītāja. Publicitātes foto
Skatītāji «Bēgļu sarunas» dzird iepriekš izsniegtās austiņās – tajās abi izrādes varoņi sarunājas nepārtraukti, kaut arī realitātē viens var aiziet pēc kafijas, attālinoties no otra, vai piepeši vērsties pie skatītāja. Publicitātes foto

Priekšlikums robežu maiņai

Dažādas variācijas par bēgšanu un ciemošanos

Izrādes, kas no skatuvēm izsoļojušas pilsētu ielās, lielveikalos un stacijās, jau sen nav jaunums tiem, kas seko aktuālajam teātra procesam. Ar teātra ekspansiju robežteritorijās jau sen nevienu nepārsteigsim, bet kas notiek šajā robežteritorijā? Kā tajā kodējas un dekodējas skatītāju komforta zona? Kur stiepjas robeža starp teātri un ne-teātri, savējo un svešo? Lai atbildētu uz šiem jautājumiem, biju izrādē Bēgļu sarunas (režisori Konstantīns Učiķeļs un Vladimirs Kuzņecovs) un pārvērtu par teātri pašas dzīvokli, ielaižot tajā teātra robežu izplešanas pionierus vāciešus Rimini Protokoll ar darbu Ciemos Eiropa.

Stacija diviem

Izrādi pēc Bertolta Brehta Somijā 1940.-1941. gadā uzrakstīta teksta iestudēja Sanktpēterburgas režisori Konstantīns Učiķeļs un Vladimirs Kuzņecovs ar Vasaras mākslu festivāla Piekļuves punkts atbalstu. Iestudējumu pieņemts pasniegt kā festivāla produktu, uzsverot interesantu faktu – festivāls šogad beidzies, bet izrāde turpina savu dzīvi. Pats festivāls, starp citu, Sanktpēterburgā radās pirms diviem gadiem un specializējas mākslas un skatītāja tikšanās sarīkošanā neparastās vietās – mobilo telefonu salonā, universitātes parkā, grāmatu veikalā...

Izrādes autori – Konstantīns Učiķeļs un Vladimirs Kuzņecovs. Pirmais – Krievijas skatuves mākslu institūta pedagogs (jaunais nosaukums – Sanktpēterburgas Teātra mākslas akadēmija), teātra vēsturnieks, mākslas zinātņu doktors, producents, mūziķis un dramaturgs, kas nodarbojas tieši ar teatralitātes robežu izplūdināšanu. Otrs režisors, asistents un repetitors Vladimirs Kuzņecovs, aktieris, kurš izrādē ne tikai izpilda pedagoga-repetitora lomu, bet arī vada skatītāju pārvietošanu izrādes telpā.

Skatītājiem biežI vien jāiet nevis turp, kur dodas varoņI, bet turp, kur liek iet viens no režisoriem

Pirmizrādi Sanktpēterburgā spēlēja vasarā Somijas stacijā, bet Brehta varoņi gaidīja vilcienu Allegro Helsinkos. Bet jau rudenī Bēgļu sarunas nokļuva Maskavā vilcienu uz Pēterburgu gaidošo kompānijā: «stacijas» izrādi savā programmā iekļāva festivāls NET jeb Jaunais Eiropas teātris, kas ik gadus paplašina skatītāju priekšstatus par to, kāds teātris var būt.

Žurnāli