Rakveres teātra un deju kompānijas «Fine 5» kopējās pūles savienot dramatisko teātri ar laikmetīgo deju izrādē «Pieskarties mēnesim» rada pārliecību, ka šos žanrus var ne tikai savienot, bet arī sintezēt uz vienotas estētiskās platformas
Rakveres teātra un deju kompānijas «Fine 5» kopējās pūles savienot dramatisko teātri ar laikmetīgo deju izrādē «Pieskarties mēnesim» rada pārliecību, ka šos žanrus var ne tikai savienot, bet arī sintezēt uz vienotas estētiskās platformas

Gadsimta stāsti un riska zona

Igauņu teātris – savas valsts simtgadei

Gadsimta stāsti jeb EV100 visnotaļ slavējamā nozīmē ir ambiciozs un izaicinājumu pilns projekts, kurā igauņi mēģina praksē savienot vairākas diskutablas un grūti salāgojamas lietas. Pieļauju, ka Baltijas reģionā ko tādu īstenot spēj vienīgi viņi ar savu ziemeļnieciski nosvērto prasmi diskusijās un strīdos paturēt prātā kopējo labumu.

Ideja par gadsimta vēstures atspoguļojumu uz skatuves valsts simtajā gadskārtā radās pirms četriem gadiem, saņemot valsts finansējumu pusmiljona eiro apmērā (par to jau rakstījusi Anneli Saro Teātra Vēstnesī 2018/II), un tik tālu viss būtu lieliski, tomēr neviens projekts nevar pastāvēt bez mērķtiecīgiem nosacījumiem, un, līdzko tādi ir, mākslā tie neizbēgami veido riska zonu. Gadsimta stāstos jau no paša sākuma šo zonu iezīmē divi noteikumi: sadarbības partnerus un aplūkojamo dekādi nosaka ar izlozes palīdzību, kas notika 2014. gadā un partneriem atstāja pietiekami daudz laika atrast kopēju valodu, kas ne visiem izdevās. No malas viss šis process nedaudz atgādina piespiedu laulības – pūrs labs, varbūt sadzīvosim, varbūt ne, vienīgi saskaņā ar kontraktu bērns būs jārada! Rezultātā piedzima trīspadsmit izrādes ar visai atšķirīgām gēnu kombinācijām.

Igauņu teātra kritiķu asociācijas vadītāja Hedi Līsa Tōme ir noformulējusi trīs mērķus, kurus sev izvirzīja projekta īstenotāji. Pirmais un nozīmīgākais – dot iespēju visiem teātriem atzīmēt republikas simtgadi un parādīt aizgājušā laika vēsturi uz skatuves. Saprotams, ka neviens no teātra negaida bezkaislīgu vēstures iztirzājumu, bet gan dzīves atainojumu, kurā savītos fakti, notikumi, rīcība, attieksme, sapņi, atmiņas, izjūtas, vārdu sakot, viss, kas ļauj mākslai dziļāk ielūkoties atsevišķa cilvēka vai veselas tautas dzīves plūdumā un mēģināt to izprast. Noskatoties visu izrāžu kopumu, jāteic, ka zināma laikmeta aina skatītāja uztverē veidojas, dažos iestudējumos pat ļoti groda, vienīgi paliek jautājums: vai tā ietilpina sevī pašu būtiskāko, kas raksturo aizgājušo vēstures periodu?

Sadalot gadu simteni dekādēs, organizatori ir centušies atvieglot iestudējumu veidotāju uzdevumu un vienlaikus nodrošināt tādu kā panorāmas nepārtrauktību. No stratēģiskā viedokļa it kā pareizi, vienīgi šeit paveras risks, kas saistīts ar partneru radošo procesu subjektīvajām izpausmēm un neļauj prognozēt rezultātu, lai izvairītos no mākslinieciskām neveiksmēm. Divas vai pat trīs projekta izrādes ir ierindojamas šajā kategorijā, bet tikt no tām vaļā nav iespējams un kopējās bildes kvalitāte pazeminās.

Gadsimta ievads teātra «NO99» radītajā izrādē «Revolūcija» ir ārkārtīgi spēcīgs, jo tēmu par cilvēka svaidīšanos starp evolūciju un revolūciju paceļ līdz metafizikas līmenim, ieraujot skatītāju revolūciju pārņemtas sabiedrības aizspogulijā
Gadsimta ievads teātra «NO99» radītajā izrādē «Revolūcija» ir ārkārtīgi spēcīgs, jo tēmu par cilvēka svaidīšanos starp evolūciju un revolūciju paceļ līdz metafizikas līmenim, ieraujot skatītāju revolūciju pārņemtas sabiedrības aizspogulijā

Lai turpinātu lasīt rakstu, nepieciešams iegādāties abonementu

Izvēlies abonementu
  • Neierobežots saturs
  • Visu žurnālu arhīvs
3 mēnešu abonements digitālajam žurnālam
4,00€
Gada abonements drukātajam un digitālajam žurnālam
14,00€
Neierobežots abonements digitālajam žurnālam
150,00€
loading..,

Žurnāli

loading...