Mazais ar lielo salīdzinās

Sarunājas Anna Sīle un Irbe Treile

Žurnāla Tēmas apskats nebūtu pilnīgs, ja tajā netiktu ietverts arī neatkarīgā teātra redzējums. Uzrunātā Dirty Deal Teatro direktore Anna Sīle piedāvāja salīdzināt mazās formas teātri ar pašu lielāko – Latvijas Nacionālās Operas un baleta teātri, savā ziņā atsaucoties uz Igaunijas simtgades programmu, kur t. s. lielie un mazie jeb valsts un projektu teātri veidoja simtgadei veltītās izrādes. Tā tapa Annas saruna sabiedrisko attiecību vadītāju Irbi Treili.

Anna Sīle. Kas ir operas lielākais dižpārdoklis?

Irbe Treile. 2017./2018. gada sezonā lielākais apmeklētāju skaits ir baletam Riekstkodis. Arī pēc izrāžu skaita tas parasti ir iestudējums, ko rāda visvairāk. Pagājušajā sezonā Riekstkodi bija noskatījušies vairāk nekā 14 tūkstoši skatītāju. Otrajā vietā ir Pie zilās Donavas, kas arī nav nekāds pārsteigums. Trešajā vietā ir opera Turaidas roze, šis darbs ir jauniestudējums ar diezgan lielu izrāžu skaitu. Latviešu operai lielisks sasniegums.

Domājot par trikiem, kā pievilināt skatītājus, neko tālu no patiesības nevaram izdomāt, jo mēs nedrīkstam melot

Anna. Mums pagājušā gada hits arī nav pārsteigums, jo lielākais dižpārdoklis ir Dvēseļu utenis, šo izrādi pagājušajā sezonā arī esam izrādījuši visvairāk reižu – 25. DDT gadījumā tie ir aptuveni divi tūkstoši skatītāju. Būtiski šķiet, ka cilvēki nāk uz kultūras pasākumiem, kas viņiem patīk, un uz mūsu bijušo un esošo māju ceļš ir atrasts. Manuprāt, DDT pagājušajā gadā nav radušies daudz jaunu skatītāju, lielākā daļa mūsu skatītāju uz izrādēm nenāk pirmo reizi un mūsu repertuāra izrādes apmeklē bieži. Tomēr arī mūsu skatītāju var iedalīt, atkarībā no tā, kādi DDT tēmu bloki viņam iepatīkas – politiskie, «mazā cilvēk» problēmas, vēstures interpretācijas. 

Irbe. Jums taču ir arī bērnu izrādes.

Anna. Protams, arī bērni. Nereti tā viņiem ir viena no pirmajām teātra pieredzēm.

Irbe. Vai jūs jūtat tendenci, ka viens skatītājs atved sev līdz citus?

Anna. Jā, mēs to jūtam, jo pārdošanas stratēģija mums ir skaidra – mēs varam reklamēt produktu jebkur, tomēr, ja potenciālajam biļešu pircējam izrādi neieteiks kāds dzīvs cilvēks, bet tikai reklāma, tad persona uz šo iestudējumu neatnāks. Tādēļ DDT biļešu pārdošanas rezultāti ir atkarīgi no skatītājiem, kuri paši personīgi iesakot atved jaunus skatītājus. Domājot par trikiem, kā pievilināt skatītājus, neko tālu no patiesības nevaram izdomāt, jo mēs potenciālajam skatītājam nedrīkstam melot. Šis ir mūsu pārdošanas galvenais nosacījums. Protams, ir jāmēģina uzrakstīt pēc iespējas daiļrunīgāk un interesantāk, kas un kā notiks izrādē, tomēr, ja izdomāsim pārāk daudz un tas neatbildīs patiesībai, skatītājs vilsies. Daudzkārt tas DDT ir sagādājis problēmas, jo ļoti bieži rezultāts mūsu iestudējumiem nav iepriekš paredzams. Tad, kad informācijai jānonāk pie skatītājiem, mūsu iestudējumi ir tikai procesa pusē un bieži to pamatā ir jauna dramaturģija, kas veidojas mēģinājumu procesā, līdz ar to absolūti nevar pateikt, vai izrādes apraksts būs pietiekami precīzs. Kā ir jums? 

Anna Sīle: «Reklāma «no mutes mutē» strādā vislabāk.» Foto – Kristaps Kalns

Irbe. Mūsu plānošanas process ir ilgs, vismaz divus gadus uz priekšu. Radošā komanda ideju, scenogrāfijas un kostīmu skices prezentē apmēram deviņus mēnešus pirms pirmizrādes. Vienmēr, kad mēs izsludinām sezonu, pēc tam ir iespējamas tikai mazas izmaiņas. Var nākt klāt kāds koncerts, koncertuzvedums, bet pirmizrādes mēs zinām droši. Tad, kad sākam sezonu, pirmajiem reklāmas materiāliem ir jābūt gataviem. Tā nu mēs dzenam rokā māksliniekus, kuri dalās ar informāciju, bet, protams, jo tuvāk pirmizrāde ir sezonas sākumam, jo vieglāk saprast, kāds būs iestudējums. 

Pirmizrāžu datumus mēs nevienam nevaram apsolīt, tādēļ mums izpaliek brīnišķīgā iespēja – DDT abonementi

Anna. Kā tad sanāk – jūs diezgan lielā mērā melojat skatītājam, kāda būs izrāde?

Irbe. Nē, mēs nemelojam. Jums darbi top tikai pašā procesā, operas un baleti lielākoties ir radīti sen un daudzas reizes iestudēti, ja ne Latvijā, tad citur pasaulē. Vienmēr var izmantot informāciju, kas attiecas uz vēsturisko kontekstu. Protams, mums arī ir jaundarbi, bet pašreizējā operas vadība nevienu jaundarbu repertuārā neapstiprina, ja mūzika un librets nav gatavs. Protams, nelielas izmaiņas darbā ir iespējamas, bet pamatam ir jābūt gatavam. Mēs esam liels ražošanas uzņēmums. 

Anna. Mēs esam mazs ražošanas uzņēmums ar diezgan daudz pieļaujamām atkāpēm. Ir gadījumi, kad māksliniekam ir bijusi ideja, ko var attīstīt tikai mēģinājumu procesā, un rezultātā novirzīšanās no sākotnējās idejas var būt ļoti, ļoti liela. Tā var būt tik liela, ka neatbilst idejai, ko esi gaidījis un gatavojies pārdot. No vienas puses, tas visu sarežģī, no otras – manuprāt, mēs esam pietiekami mobili, lai spētu pārdošanas ideju pārveidot.

Irbe. Cik laicīgi jūs izsludināt savus jauniestudējumus?

Anna. Publikai sezonas jauniestudējumus mēs izsludinām sezonas sākumā, tomēr tie ir tikai galvenie darbi, kas šajā sezonā taps, un iezīmē, par ko būs šī sezona. Pirmizrāžu datumus mēs nevienam nevaram apsolīt, tādēļ mums izpaliek brīnišķīgā iespēja – DDT abonementi. Vai operai ir gada abonements?

Žurnāli