«Perola barocco» portugāļu valodā nozīmē nepareizas formas pērli. Nepareizums ir arī Kirila Serebreņņikova atspēriena punkts. Publicitātes foto
«Perola barocco» portugāļu valodā nozīmē nepareizas formas pērli. Nepareizums ir arī Kirila Serebreņņikova atspēriena punkts. Publicitātes foto

Nepareizas formas pērle

«Barocco» Maskavas Gogoļa centrā. Izrāde, kas tapusi, autoram klātneesot

2018. gada 25. decembrī Maskavas Gogoļa centrā pirmizrādi piedzīvoja Kirila Serebreņņikova veidotā izrāde Barocco. Tas jau ir otrais iestudējums bez viņa fiziskas klātbūtnes, pašam autoram atrodoties mājas arestā kopš 2017. gada augusta. 

Serebreņņikovs ir šīs vērienīgās un sarežģītās starpžanru izrādes idejas un scenārija autors, režisors, scenogrāfs un kostīmu mākslinieks. Arī muzikālās partitūras līdzveidotājs. Lai varētu iestudēt Barocco, izrādes mēģinājumi tika filmēti un datu nesējos ar advokāta starpniecību nogādāti Serebreņņikovam, kurš tādā pašā veidā nogādāja aktieriem savus norādījumus. Visas ainas tika izstrādātas precīzi līdz katrai detaļai, kustībai, galvas pagriezienam. Pēc viņa piezīmēm, viņa vārdiem tika izveidota līdz šim tehniski sarežģītākā izrāde Gogoļa centrā. Tajā piedalās aktieri, dejotāji, operdziedātāji, mūziķi, tiek izmantoti sarežģīti pirotehniski elementi, burvju triki, video un Tarkovska, Antonioni un dokumentālā kino fragmenti.

Izrādes varoņi citē 20. gadsimta filozofus, māksliniekus un sabiedriskos darbiniekus. Skan Hendeļa, Monteverdi, Pērsela, Ramo, Lulli, Vivaldi, Baha un citu baroka laika autoru mūzika, kuru izpilda gan aktieri, gan Permas operas soliste Nadežda Pavlova un Lielā teātra kontrtenors Vadims Volkovs. Un tas viss orķestra pavadījumā, mūsdienīgos džeza un roka aranžējumos.

Uguns un nāves izrādē ir daudz. Tās ir pārdomas par dzīvi un nāvi, par mākslu un upuri, lielākā daļā izrādes ainu ir alūzija par pašupurēšanos. Publicitātes foto

Šo sarežģīti sacerēto 10 ainu izrādi, kurā satilpināti neskaitāmi kultūras kodi un pagājušā gadsimta 60. gadu vēsturisko notikumu uzskaite, nav iespējams izprast bez pārdomāti veidotās programmas-bukleta. Tajā iekļauts gan pats izrādes scenārijs, gan režisora ievadvārdi, gan nopietni analītiski raksti par baroka laika un 20. gs. 60. gadu kultūru, uzskatiem, vēsturi un mūziku. Par cilvēkiem, kuri protestējot pašsadedzinājās. 

Žurnāli