Skats no Kirila Serebreņņikova izrādes OUTSIDE. Publicitātes foto

Iekšpus un ārpus

Kā un kāpēc radās Kirila Serebreņņikova izrāde «OUTSIDE»

2020. gada janvārī Rīgā pirmo reizi pēc pirmizrādes Aviņonas festivālā bija skatāma Kirila Serebreņņikova izrāde OUTSIDE. Ārpus. Tās norises vieta – Latvijas Nacionālais teātris – nebija izvēlēta nejauši. Šajā teātrī Serebreņņikovs veidoja savu pirmo ārzemju iestudējumu Mirušās dvēseles, vēlāk sarežģītas izrādes, tostarp pēdējo – Tuvā pilsēta, kuru vardarbības tēmas un Krievijas teātros aizliegtās necenzētās leksikas dēļ bija gandrīz neiespējami publiski izrādīt Maskavā.

Izrāde Outside radīta pēc Aviņonas festivāla pasūtījuma: pirmās pārrunas notika jau 2016. gadā, Gogoļa centrs tosezon bija ar panākumiem tur izrādījis Idiotus un Dead Souls. Festivāla vadītājs Olivjē Pī piedāvāja Kirilam Serebreņņikovam apdomāt iespēju veidot kopražojumu 2019. gada festivālam. Režisors savukārt ierosināja ņemt par pamatu ķīniešu fotogrāfa un dzejnieka Rena Hanga biogrāfiju un darbus. Serebreņņikovs ar Gogoļa centra aktrises Jan Ge palīdzību sazinājās ar Hangu, vienojās par satikšanos un pirmo sarunu, lai apspriest būtiskus jaunrades principus. 2017. gada februāra beigās Rens Hangs izdarīja pašnāvību. Tikšanās nenotika.

Agrā rītā 2017. gada maija beigās Kirila Serebrennikova dzīvokļa durvis uzlauza cilvēki maskās un sāka kratīšanu. Tā bija ilga, nav zināms, kas notika dzīvoklī. Serebreņņikovu nogādāja izmeklēšanas izolatorā, pēc tam atbrīvoja pret parakstu par neizbraukšanu. Viņš turpināja strādāt: iestudēja baletam Nurejevs, kuram drīzumā bija paredzēta  pirmizrāde, uzņēma filmu Vasara. Pēc trim mēnešiem tieši no uzņemšanas laukuma viņu, saslēgtu rokudzelžos, konvojēja uz Maskavu un noteica mājas arestu bez tiesībām iziet no dzīvokļa pat pastaigā. Režisors savā knapi 40 kvadrātmetru dzīvoklī pavadīja vairāk nekā pusotru gadu. Pateicoties advokātu uzstājība, viņam tika atļautas pastaigas – ne vairāk kā divas stundas dienā un pa noteiktu maršrutu. Visu izmeklēšanas un tiesas laiku Kirils Serebreņņikovs nepārtrauca darbu. Viņš rakstīja scenārijus, vadīja filmu montāžu, pats filmēja, atkal rakstīja, pabeidza jau iesāktos darbus, sūtīdams komentārus ar advokātu starpniecību.

Tā, ārpus autora dzīves, iznāca filma Vasara. 2017. gada rudenī notika Mazo traģēdiju pirmizrāde  Gogoļa centrā, režisoram atrodoties ārpus teātra. Cita pēc citas nogranda režisora izdomātās un viņa radošās komandas izveidotās operas izrādes Eiropā. Serebreņņikovs atradās dzīvoklī. Visa pasaule viņam bija outside, ārpus dzīves, aiz loga – gan tā daļa, kas viņu atbalstīja, nododot vēstules un darbam nepieciešamos materiālus, gan tā, kurai nebija ne mazākās nojausmas par notikušo, bet kas uzskatīja, ka viņš saņēmis pēc nopelniem.

Žurnāli