Režisors Ivans Urivskis iestudējis izrādi «Konotopas ragana», kura izpelnījusies neprātīgu popularitāti tiktokā, uz kuru biļetes gribētāji pārpērk par kārtu dārgāk, kura savāc miljoniem hrivņu Ukrainas Bruņoto spēku atbalstam. Foto – Юлія Вебер (Yulia Weber)
Režisors Ivans Urivskis iestudējis izrādi «Konotopas ragana», kura izpelnījusies neprātīgu popularitāti tiktokā, uz kuru biļetes gribētāji pārpērk par kārtu dārgāk, kura savāc miljoniem hrivņu Ukrainas Bruņoto spēku atbalstam. Foto – Юлія Вебер (Yulia Weber)

Ukraiņu teātra evolūcija un Neatkarības karš

Ar Šekspīru par ukraiņu teātri

Teksts ilgi negribēja tapt. Teātra kritiķim rakstīšanai par ukrai­ņu teātri materiāla ir vairāk ne­kā pietiekami: gan fakti, gan vērojumi, gan statistika un ap­lēses. Un tomēr kaut kas nede­vās rokā, teksts neturējās kopā.

Un tad pēkšņi... Kādudien, kā jau sen biju ie­plānojis, šķiroju arhīvu kastes ar haotiski krātiem 20–30 gadus veciem materiāliem par Ukrainas teātra dzīvi laikmetu mijā un uzdūros melnbal­tam, ar kopējamo aparātu pavairotam bukletam. No titullapas raugās raupji gravēts portrets, vīd apakšvirsraksts: Šekspīra «ēnas» parādīšanās un atbildes uz jautājumiem. Nākamā ir Šekspīra fes­tivāla Hamlets 95 programma, tostarp galvenās izrādes librets: šī izrāde bija Amleto, un to ar teāt­ra kompāniju Socìetas Raffaello Sanzio bija radī­jis režisors Romeo Kasteluči. Kijivā tā bija rādīta festivālā pagājušā gadsimta beigās teātra produ­centa un režisora Serhija Proskurņas projektā Mākslas Bereziļļa (Мистецьке Березілля). Buklets datēts ar 1995. gada aprīli.

Te nu tā ir – trīsdesmit gadu distance un no­dzēstas atmiņas par festivālu, kam bija 11 laidie­ni; par cilvēkmotoru Serhiju Proskurņu, kurš iz­domāja un īstenoja teātra projektus, kas neievie­tojās neviena teātra sienās, ar tiem pārņemot pilsētas, valsti, sašujot kopā ar Eiropas valstīm. Viņš tik ļoti dega ar teātra ideju, ka aizgāja pārag­ri – 63 gadu vecumā, 2021. gada februārī. Viņa projekti palika līdz galam neaptverti: par tiem nav grāmatu, pētījumu, diskusiju. Vēsture pāršķī­ra lapu, un ukraiņu mākslinieki sāka izgudrot teātri no jauna.

Tagadējā Ukrainas teātra telpā Šekspīra ie­studējumu skaits pārsniedzis visus citus un radies pat termins ŠekspīrBUMS. Otro gadu Lielā Neatkarības kara laikā notiek Ukrainas Šekspīra festivāls Ivanofrankivskā. Un tomēr aizmirstā un neizpētītā teātra mantojuma ir tik daudz, ka uk­raiņiem tas vēl jāatklāj un jāizpēta sevis labad, pasaules labad. Un atklājamā pietiek!

Rokā ir!

TEĀTRIS RĪTDIENAS SKATĪTĀJAM

Šekspīra «ēnas» parādīšanās un atbildes uz jau­tājumiem ir formula, ar kuras starpniecību var stāstīt par ukraiņu teātri tiem, kas tikai sper pir­mos soļus šajā virzienā. Ienest vārdus, festivālus, notikumus, kas Latvijas lasītājam var kļūt par at­klājumu. Pavadonis būs Šekspīrs – teātra uni­verss, kuru katra valsts tulko savā valodā. Valodas barjera viņam netraucē: ir gana, ja sižeti kopumā zināmi.

Te nu noderīgi izrādās bukleti, kas kaudzītē palikuši pēc Mākslas Bereziļļas – festivāla, kura pirmais laidiens bija veltīts jubilejai: bija apritē­juši 70 gadi, kopš Less Kurbass izveidoja mākslas apvienību Bereziļ.

Žurnāli