
Par mēroga aktieriem
Piecdesmit gadi uz Latvijas Nacionālā teātra skatuves
Lāsma Kugrēna un Voldemārs Šoriņš jau piecdesmit gadus ir aizvadījuši Nacionālā teātra aktieru pamatsastāvā, būdami teātra stiprais balsts un vienīgie no sava aktierkursa, kas vēl strādā šajā teātrī.
JAUNIE
Viesturs Kairišs savulaik ir teicis, ka aktrisi Lāsmu Kugrēnu var raksturot ar vienu vārdu – mērogs: «Viņai ir lielo lomu mērogs. Traģēdija, kas ietver komēdiju, tā ir viņas amplitūda. Viņai ir pieejama aktiermeistarības dziļākā izpratne. Tā palīdz veidot raksturu psiholoģiju, kas sasniedz cilvēcisku arhetipu līmeni. Tas nozīmē, ka psiholoģiski viņa spēj izveidot cilvēku – noslēpumu, kura uztveršana nebeidzas ar izrādes noskatīšanās brīdi.»[1]
Par Voldemāru Šoriņu, kurš šopavasar daudzus pārsteidza ar vērienīgo Priestera tēlojumu Jukio Mišimas darba Zelta templis uzvedumā, es varu teikt to pašu: viņš neapšaubāmi ir mēroga aktieris. Arī Šoriņa spēlē traģēdija nereti ietver komēdiju un otrādi, un aktiera prasme un meistarība ietiekties savu varoņu psiholoģijā, turklāt izdarot to it kā viegli un nepiespiesti, ir apbrīnojama. Abu mākslinieku devums ir novērtēts: Lāsmai Kugrēnai piešķirta Lilitas Bērziņas balva par izcilu darbu varoņlomu atveidojumā, viņa vairākkārt saņēmusi teātra ceļojošo balvu – Elzas Radziņas kulonu, tāpat kā Voldemārs Šoriņš saņēmis Kārļa Sebra gredzenu par Stendāla un citu lomu atveidojumu uzvedumā Sarkanais un melnais. Abi mākslinieki vairākkārt nominēti Spēlmaņu nakts balvām, Lāsma Gada aktrises balvu arī saņēmusi. Bet viņu abu ceļš teātrī nebūt nav rozēm kaisīts.
Joprojām nesaprotu, kāda muša vai drīzāk dundurs bija iekodis manam bijušajam kolēģim Viktoram Hausmanim, kurš 1975. gadā toreizējo Jāzepa Vītola Latvijas konservatoriju absolvējušo aktierkursu presē novērtēja kā pazaļus un diezgan nevarīgus. Atļaudamies pat tādus salīdzinājumus, ka tur nav neviena varoņlomu tēlotāja un Edgara, bet tikai sutkas un klengas... Toreiz savā jaunības sašutumā «sacepos» ne pa jokam. Kā? Un staltais Andis Kvēps? Un Jānis Kaijaks, kurš ir kā dzimis romantisku varoņu, mīlētāju un dzejnieku lomām? Efektīgā skaistule Iveta Brauna? Graciozā, ēteriskā Lāsma Kugrēna? Gunta Virkava, kas ar savu harmoniski veidoto, daiļo ārieni varēja sacensties ar sengrieķu skulptūrām? Un gaiši starojošā Maiga Sika, kas šķita kā radīta «gaišzilo labo» meiteņu lomām?
Paldies dievam, dzīve pierādīja sprieduma paviršību un netaisnumu. Vairāki no kursa absolventiem gan spēlēja galvenās lomas, gan kļuva par savas paaudzes vadošajiem aktieriem. Par dramaturgiem izveidojās Jānis Jurkāns un Hermanis Paukšs, par režisoriem – gan Paukšs, gan Šoriņš, gan Zigurds Neimanis un Valdis Lūriņš. Valdis pat radīja apvērsumu tālaika tradicionālajā latviešu teātra telpā un Pētera Pētersona proponēto darbības teātra modeli īstenoja uzvedumā Spartaks (1977) un citos darbos, kas pieteica jaunu teātra izpratnes un enerģijas vilni. Kā lai nepiemin, ka tieši Lūriņam dzima ideja par Teātra dienas atzīmēšanu ar visu teātru piedalīšanos kopīgā gājienā ar noslēgumu Doma laukumā? Protams, kursabiedri viņam turēja līdzi, palīdzot radīt šo Trešās Atmodas jeb Dziesmotās revolūcijas priekšvēstnesi jau 70. gadu beigās. Līdz vecāko kolēģu iebildumi un burkšķēšana, ka jāiet pa ielām teātra kostīmos, lietum līstot vai sniegam krītot – Starptautiskajā teātra dienā 27. martā, kad šis pasākums notika, laiks tiešām nelutināja ne sapulcējušos aktierus, ne atsaucīgos skatītājus –, un piesardzīgo padomju ierēdņu bažas, izliekoties šo pasākumu oficiāli atbalstām, pēc trim gadiem tam pielika punktu. Bet es nekad neaizmirsīšu to skatu, kā tūkstošu tūkstoši Doma laukumā uzgavilēja Kārļa Sebra Kihnu Jena uzrunai. To, cik artistiski gājienā iekļāvās zvērādās tērptais NT uzveduma Lauva ziemā ansamblis, tostarp Lāsmas Kugrēnas princese Alē, un citu teātru saposušies aktieri. To, kā visu Vecrīgu pieskandināja gan gājiena laikā dziedātās teātra dziesmas, gan noslēguma Pūt, vējiņi! tūkstošu balsu vienotais skanējums. Man šķiet, ka nekad latviešu teātris un skatītāji nebija jutušies cits citam tik tuvi un vienoti savā latviskuma apziņā. Ne velti cītīgākie ierēdņi tā satraucās... Arī abi jaunie Nacionālā teātra aktieri – Kugrēna un Šoriņš – bija jaunā enerģijas viļņa daļa.
«BLONDI MATI, ZILAS ACIS»
Lāsmas ceļš līdz teātrim šķiet pašsaprotams, jo viņa dzimusi Bauskas Tautas teātra režisoru Veltas un Raimonda Kugrēnu ģimenē un viņas brālis Gunārs ilgus gadus bijis Liepājas teātra aktieris. Bauskas kultūras nama auksto zālīti aktrise jau no mazām dienām atceras kā savas otrās mājas: «Es vecākiem vandījos līdzi pa mēģinājumiem ar nosalušu, zilu degunu. [..] Esmu braukusi līdzi uz izrādēm kravas mašīnās, satuntuļota deķu deķos, vecos kažokos tā, ka tikai deguns ārā. Naktīm nīkusi līdzi, no rīta tikai atgriezusies [..] Un, ja šodien uz Teātra fakultāti daudzi nāk, skaistā sapņa aicināti, tad es par grūtībām, kas sagaidāmas teātrī, daļēji jau zināju.»[2] Taču – vai tas pasargāja? Nebūt ne. Lāsmai ienākot Konservatorijas eksaminācijas telpā, profesore Vera Baļuna esot teikusi: «Jūs, Kugrēni, man jau esat apnikuši...», jo savulaik pie viņas mācījies gan Lāsmas tēvs, gan brālis. Aktrises vecākais dēls Jānis smejoties atceras, ka otra mammai veltītā profesores frāze bijusi ne mazāk spārnota: «Ko tu iedomājies – blondi mati, zilas acis, šķiltin šķīli valodiņu – baigā Bridžita Bardo?»[3] Bet gaišmatainā meitene, kura jau bija pastrādājusi Liepājas teātrī kā palīgsastāva aktrise, ģērbēja un sufliere, arī studijas fakultātē uztvēra kā smagu, bet nepieciešamu darbu. Mācības norisa galvenokārt Nacionālā teātra grandu – Alfrēda Jaunušana, Veras Baļunas un citu – vadībā, ieaudzinot pārliecību par reālpsiholoģisko teātri kā mūžam aktuālu vērtību.
Šie paši grandi bija arī Voldemāra Šoriņa skolotāji. Mākslinieks savās intervijās stāsta, ka jaunībā gribējis kļūt par jūrnieku, bet viņa sapni piepildījis brālis. Taču arī Voldemāra ceļš uz teātri šķiet likumsakarīgs. Jau skolas gados Liepājā viņš gan braši grieza danci moderno un tautisko deju pulciņos, gan «šķiltin šķīla valodiņu» kā Uldis Pūt, vējiņi! izrādēs un veiksmīgi startēja republikas mēroga daiļrunāšanas konkursā. Tad arī radusies doma par Teātra fakultāti. Jo šķiet, ka izskatīgajam, lokanajam puisim ar stalto stāju un skaidro, decento runu artistiskais gēns jau bija iedzimts – to vajadzēja tikai attīstīt, izkopt un noslīpēt.
Nacionālā teātra kārtējā Skroderdienas Silmačos uzvedumā (1975) abi absolventi sevi pieteica ļoti pamanāmi. Ieviņa Lāsmas Kugrēnas interpretācijā bija īsta enerģijas bumba, slavenajā jauniešu trio dziesmā par zaļo alus krūzi pārsteidzot ar kustību dinamiku un neparasti augstiem Jaunušans vēlējās redzēt sava jaunībā spēlētā Rūda klonu. Un tādu mēs to arī ieraudzījām – izspūris matu ērkulis, dažnedažādas grimases, rokas, kājas iet pa gaisu... Par to viņš «dabūja sukas» no prasīgās kritiķes Lilijas Dzenes, kura vēlāk gan novērtēja aktiera izaugsmi šajā lomā, rakstot, ka no tādiem puišiem kā Rūdis izaug latviešu strēlnieki, un viņa kā mākslinieka potenciālu un devumu vispār. Rūdi mākslinieks spēlēja līdz četrdesmit septiņu gadu vecumam, pārdzīvojot divas Skroderdienu paaudzes un vēlāk partnerībā ar Zani Jančevsku nospēlējot Dūdaru. Tāpat Lāsma Kugrēna vēl līdz četrdesmit divu gadu vecumam ņipri lēkāja kā Ieviņa, vēlāk pārtapdama gan par šiverīgo Pindacīšu, gan uzpīpēt kāro Bebeni, un spoži apliecinot savu raksturotājas talantu.
EJOT UZ BRIEDUMU
Jau Lāsmas Kugrēnas negaidīti asais «gaišzilās vizbulītes» Veročkas traktējums Ivana Turgeņeva Mēnesis uz laukiem uzvedumā, akcentējot varones kluso spītu un arī sievišķo egoismu, stājoties pretī savai «labdarei» Natālijai Petrovnai kā apzinātai sāncensei, apliecināja, ka jaunās aktrises diapazons izvērtīsies daudz plašāks. Un to viņa pierādīja titullomā ungāru dramaturga Lāslo Ģurko līdzību spēlē Elektra – mana mīla (1977). Maigo, sievišķīgo starojumu, kas apņēma aktrisi viņas pirmajās lomās, bija nomainījusi nokaitētas, samilzušas enerģijas smagā aura. Melni tērptā Elektra Aktieru zāles baltajā, arēnai līdzīgajā telpā vibrēja kā stopā uzvilkta bulta un izdzīvoja kontrastainu pārdzīvojumu vētru no izmisīgām cerībām, prieka un mīlestības līdz skaudrām vilšanās sāpēm, atklājot brālī jauno tirānu un pašai metoties pretī Oresta duncim. Jūtīgās saspēlēs ar Jāņa Kaijaka Orestu un pārējo iestudējuma ansambli piedzima jauna māksliniece, kuras aktierdarbam bija raksturīga neparasta emocionāla intensitāte, intelektuāls spriegums un traģēdijas vēriens. Iestudējums teātra repertuārā bija vairāk nekā desmit gadus, un starp viņu un režisoru Mihailu Kublinski izveidojās radošā sinerģija, kas aktrisei palīdzēja izveidoties par daudzpusīgu mākslinieci.
Voldemāram Šoriņam, kaut viņš spēlēja tādas cienījamas vai interesantas lomas kā Lūcijs Šekspīra Jūlijā Cēzarā, Ņikita Alekseja Arbuzova Cietsirdīgajās spēlēs un citas, līdz sadarbībai ar Kublinski un savai zvaigžņu lomai bija jāgaida vēl gadi. Tā bija Merkucio loma Kublinska Romeo un Džuljetas grandiozajā uzvedumā (1984), kur skanēja Dmitrija Šostakoviča mūzika un Monteki un Kapuleti dzimtu pārstāvji defilēja krāšņos, Baibas Puzinas radītos tērpos. Aktierim it kā otrā plāna lomu izdevās nospēlēt tik spēcīgi un pārliecinoši, ka tā droši nostājās līdzās Jāņa Reiņa Romeo un Lāsmas Kugrēnas Džuljetai. Lāsmas vienkāršā, baltā kleitiņā tērptās Džuljetas un Reiņa Romeo mīlestība nerada sev mājvietu uz zemes: balkona ainā, kas norisa uz tukšas, satumsušas skatuves, Lāsmas Kugrēnas varone ar skatītājiem neredzamas platformas palīdzību tika pacelta gaisā, radot sirreālu, maģisku iespaidu. Vēlāk šajā poētiskajā telpas līmenī viņai līdzās pacēlās arī Romeo.
Voldemārs Šoriņš atzīst, ka Merkucio bija loma, kurā viņam nācās lauzt sevi: «Toreiz sapratu, ja būšu tas pats Šoriņš, tas pats Rūdis, nekas nesanāks. Intuitīvi jutu, vajag ko citu. Kolēģi teica, ko ņemies, ko trako? Zināju, ka pārspīlēju, bet sapratu arī, ka jātiek ārā no kaut kāda sava komforta. Un loma noskanēja.»[4] Viņa Merkucio simbolizēja un ietvēra sevī visu Veronas jauniešu bezmērķīgo, vecākās paaudzes iedibinātās «sistēmas» apzīmogoto dzīvi un bezjēdzīgo bojāeju, un stagnācijas gados tā nebūt nebija pašsaprotama atziņa. Iestudējuma mākslinieciskās kvalitātes tika augstu novērtētas arī teātra viesizrādēs Maskavā. Ievērojamais šekspirologs Aleksejs Bartoševičs savās atsauksmēs slavēja gan «brīnišķīgo Džuljetu» un visu lieliski sabalansēto uzveduma ansambli, gan augsto inscenējuma kultūru. Vēl pēc gadiem, satiekoties kādā starptautiskā teātra forumā, profesors mēdza apvaicāties: «Un kā tur mūsu Džuljeta?»
Tajā pašā gadā Šoriņam bija nozīmīga sadarbība ar Pēteri Pētersonu viņa lugas Meteors uzvedumā, kur Daktera lomā aktieris dublējās ar Intu Burānu. Autoru bija iedvesmojušas diskusijas par Šekspīra darbu autorību, un viņš to bija pārnesis uz Latvijas kultūras vidi. Rādot, kā īstā lugu autora – klusā, inteliģentā Daktera – vietā panākumus gan mākslā, gan mīlas frontē mēģina piesavināties ekstravagantais, plātīgais Jagailis Ģirta Jakovļeva kolorītajā atveidā. Šoriņš atceras, ka pēc Jaunušana striktajām mēģinājumu metodēm un nemitīgās priekšā rādīšanas darbā ar Pētersonu viņš beidzot juties brīvi: «.. Man bija sajūta kā zaļā pļavā izlaistam teļam. Pūš un gaudo vējš, un tev jāveido pašam sava pasaule. Laba skola!»[5] Aktieris augstu vērtē iespēju šajā uzvedumā spēlēt kopā ar Astrīdu Kairišu, kas bija Viviāna – vietējās intelektuālās elites Pirmā lēdija un abu vīriešu pielūgsmes objekts. Labs partneris jebkuram aktierim nozīmē ļoti daudz, un saistībā ar Jurkāna lugas Kolibri iestudējumu, kur Šoriņa partnere vienā izrādē bija Lāsma, aktieris atzīst: «Viņa burtiski apdedzināja mani ar savu patiesību. [..] Ļoti retiem aktieriem piemīt šī spēja suģestēt. Dabūt tādu partneri ir laime. Un tādu partneru nav daudz.»[6]
KARALIENES UN MĪLĒTĀJI
Lāsmas Kugrēnas pieredzē nozīmīgu lomu grupu sāka veidot sieviešu – valdnieču tēli, kas arī lielākoties tapa sadarbībā ar Mihailu Kublinski. Te uzmirdzēja viņas atveidotā Anglijas Elizabete Šillera lugas Marija Stjuarte uzvedumā (1989), ko aktrise traktēja kā gudru, inteliģentu, ar dzelzs gribasspēku un upurēties spēju apveltītu, harismātisku personību. Ar interesantu izaicinājumu aktrise sastapās tad, kad režisors iestudēja Roberta Bolta drāmu Vivat! Vivat, Regina! (2002), kur viņai vienā vakarā, mainoties ar Indru Rogu, bija iespējams izspēlēt gan Elizabetes, gan Marijas Stjuartes likteni. Ar dziļu pārdzīvojumu atklājot sarežģītā un sāpīgā likteņa piemeklētās Marijas Stjuartes traģēdiju, aktrise tajā pašā izrādē organiski saplūda arī ar Elizabetes tēlu. Savā masīvajā, kokā grieztajā karalienes krēslā-tronī smalkā, trauslā sieviete bija kā ieaugusi. Viņa «strādāja» par valdnieci un no šī komandanttiltiņa lēma cilvēku likteņus un deva pavēles, kas satricināja pusi Eiropas. Kugrēnas Elizabetes darbošanās sajūsmināja ar savu virtuozitāti un perfekcionismu, un tā bija aktiermākslas augstākā pilotāža.
Voldemārs Šoriņš ir viens no retajiem aktieriem, kuram piemīt dabiska un izkopta iznesība, stāja un kurš prot nēsāt fraku – gan tiešā, gan pārnestā nozīmē
Par skandināvu karalieni, kaut viņas galvu nerotāja kronis, varēja dēvēt aktrises atveidoto Hedu Ibsena drāmas Heda Gablere uzvedumā (1991). Viss tēla ārējais veidols – gan augstā matu sasuka un melni tērptā auguma siluets, gan valdonīgie žesti un stāja balstīja šādu priekšstatu. Taču ģenerāļa Gablera lepnā meita, jau kopš bērnības augusi ar pārākuma un izredzētības apziņu, ikdienišķajā vidē un sabiedrībā nebija radusi izpausmes iespējas, Hedas garīgā enerģija un jūtas bija izsīkušas, atrofējušās, nomirušas. Kugrēnas varones pēdējā cerība bija tikšanās ar jaunības mīlestību Levborgu, kam viņa traucās pretī pāri visai skatuvei, taču arī viņš neatmodināja Hedā agrākās, dzīvās jūtas. Un aktrise atklāja, kā neīstenotā enerģija pārvēršas destruktīvā, postošā spēkā: dedzinot lapu pa lapai Levborga mūža darbu, viņas Heda būtībā dedzināja pati sevi, savus sapņus un cerības. Pistoles šāviens, kas formāli izdzēsa varones dzīvi, vairs pat nebija nepieciešams. Interesanti, kā aktrise jūtas šodien, atgriežoties lugas jaunākajā interpretācijā kā tante Julle?
Bet Voldemārs Šoriņš tikmēr spēlēja staltus, vīrišķīgus karavīrus, virsaišus un bruņiniekus, tādus kā Mintauts Raiņa Indulī un Ārijā, Viesturs Jāņa Lūsēna un Māras Zālītes Indriķa hronikā vai romantiskus varoņus, kā Laimonu Aspazijas Vaidelotē. Būdams dziedošais aktieris, viņš atveidoja Franča Šūberta draugu Franci Šobēru muzikālajā uzvedumā Trejmeitiņas, liekot lietā gan skanīgo balsi, gan salonu lauvas cienīgu iznešanos un manieres. Viena no aktiera spilgtākajām lomām ir ārēji parupjais lingvistikas profesors Henrijs Higinss Frederika Lova mūzikla Mana skaistā lēdija uzvedumā (1999). Cik daudz visdažādāko emociju, sastopoties ar Daigas Gaismiņas neaptēsto, bet centīgo Elīzu, atklājās viņa atturīgajā džentlmenī – sākot ar cilvēcisku apjukumu un šoku un beidzot ar lepnumu par savas skolnieces veiksmīgo debiju sabiedrības dāmas lomā, kas izvērtās mīlestībā. Šoriņš ir viens no retajiem aktieriem, kuram piemīt dabiska un izkopta iznesība, stāja un kurš prot nēsāt fraku – gan tiešā, gan pārnestā nozīmē. Tas lieti noderēja gan šajā, gan citās lomās, kur valdzināja aktiera cilvēciskais šarms un elegance.
Dzimuša aristokrāta augstprātība dvesa no viņa barona Mēvenšterna Rūdolfa Blaumaņa Ugunī uzvedumā (2003). Tā bija jaušama arī mākslinieka atveidotajā autorā un de Renāla kungā Stendāla darba Sarkanais un melnais iestudējumā Edmunda Freiberga režijā Aktieru zālē (2021), kas mūs ieveda kādā pusaizmirstā, pazaudētā dzīves un teātra laiktelpā. Tur, kur skan putnu balsis, kā krāšņi ziedi līgojas graciozas sievietes skaistās kleitās un arī vīrieši ir tērpti elegantos kostīmos. Tur, kur mierīgi deg svece, bet sirdis pukst un auļo kā neprātīgas un gaiss sabiezē no neizturamas jūtu spriedzes. Voldemāra Šoriņa ironiskais un asprātīgais Stendāls bija gudrs un velnišķīgs padomdevējs Raimonda Celma Žiljēnam, godkārīgo jaunekli novirzot uz ceļa, kas varoni pazudināja. Šoriņš te meistariski atveido arī marķīzu de la Molu un citas lomas, un uzvedums joprojām tiek spēlēts, saistot ar izrādes kultūru un spēcīgajiem, smalki izstrādātajiem aktierdarbiem. Uz Ievas Strukas jautājumu radioraidījumā Šņorbēniņi par to, kas ir sarežģītākais, izrādē tā pārslēdzoties no vienas lomas uz citu, aktieris atbild, ka viņam galvenais ir atrast katra sava tēla domāšanas veidu[7], un tā arī šķiet mākslinieka meistarības atslēga.
Ne velti Voldemāram Šoriņam padodas gan iespaidīgu politiķu tēli, kā viņa atveidotais trimdas Kārlis Ulmanis Zigmara Liepiņa, Kaspara Dimitera mūziklā Vadonis (2009), gan nav problēmu iekāpt vienkārša lauku vīra kurpēs. To apliecina viņa atveidotais Pīters Danskovītes lugu Latgola.lv un Latgola.lv 2 uzvedumos, kur pilnībā izpaužas aktiera organika un raksturotāja talants un dzirkstī viņam piemītošā asprātība, kas nekad nekļūst prasta vai jēla, pat apspēlējot visbanālākās un riskantākās situācijas. Šī loma, ko aktieris spēlē partnerībā ar Uldi Dumpi un Daci Bonāti, aktierim ir mīļa un kļuvusi par viņa sirdsdarbu. Pavisam citas proves aktierdarbs, piemēram, ir Šoriņa mācītāja Mandersa psiholoģiski smalki cauraustā saspēle ar Lāsmas Kugrēnas ārēji korekto, bet iekšēji izmisušo Alvinga kundzi Ibsena Spoku interpretācijā (2014), atklājot baisos pagātnes noslēpumus. Abi kādreizējie kursabiedri pamazām ir kļuvuši par psiholoģiskā un arī spēles teātra meistariem, kas spēj radīt gan psiholoģiski sarežģītus, pretrunīgus raksturus, gan atraktīvi darboties komēdijā.
Kopā ar Zigurdu Neimani kā scenārists un režisors izveidojis pirmo latviešu TV seriālu Dzīvoklis, Šoriņš ir piedalījies arī seriālā UgunsGrēks, spēlējot galanto ragnesi advokātu Ziemeli, un citos šī žanra darbos. Aktieris apstrīd valdošo uzskatu, ka komēdiju ir viegli uztaisīt un viegli spēlēt, apgalvojot: «Komēdiju ir tikpat grūti gan uzrakstīt, gan spēlēt kā traģēdiju. [..] Tas ir talants redzēt dzīvē komisko. Komiskais un traģiskais ir visu laiku blakus. Pat bērēs. Esmu ļoti daudzās bērēs bijis saistībā ar atvadīšanos no kolēģiem. Tas, kas notiek apkārt, ja paskatās, bieži vien ir komēdija. [..] Gandrīz nav nekā tāda, par ko nevarētu pasmaidīt. Nevis ņirgt, bet smaidīt.»[8] Arī Lāsmas Kugrēnas traģēdijas aktrises vērienam nav nekas pretī laiku pa laikam atveldzēties komēdijā. Viņas kino un televīzijas lomas ved no sirdsskaidrās, nevainībā starojošās Iritas filmā Atspulgs ūdenī līdz dzīves nogurdinātajai, bet joprojām vitālajai Jadvigai televīzijas seriālā Likteņa līdumnieki un kolorītajai Fēliksa sievasmātei Sibillai seriālā UgunsGrēks. Pat tagad, skatoties visai viduvējo (maigi izsakoties) seriālu Divi vienā, nevaru vien nopriecāties par viņas un Indras Briķes spožo saspēli abu sacensties kāro kaimiņu kundzīšu lomās.
CIRKA ZIRGA SINDROMS UN SAPŅI
Daudzi aktieri, runājot par savu darbu, min tā dēvēto cirka zirga sindromu. Proti, aktieris var būt slims, ar temperatūru vai kādas sadzīviskas likstas, pat personiskas traģēdijas nomākts, bet, kad ir jāspēlē izrāde un teātra iekšējais skaļrunis sauc uz skatuvi, ieslēdzas kaut kāds iekšējais motors. Visas likstas aizmirstas, nogurums un sliktā pašsajūta pazūd, dažkārt spējot lomu uztvert un nospēlēt pat asāk, precīzāk. Tam būtiska nozīme ir īpaši tad, kad aktierus jau sāk mocīt gadu nasta un vainas, kas tai nāk līdzi.
Apbrīnojami, bet Lāsma Kugrēna un Voldemārs Šoriņš, neraugoties uz cienījamajam vecumam atbilstošām veselības problēmām, joprojām ir ļoti labā fiziskā un garīgā formā.
Lai gan Lāsma Kugrēna beidzamos gados atveido galvenokārt mātes lomas, viņa nav tās pārvērtusi par rāmām latviešu kukažiņām, bet ļāvusi izpausties, iespējams, no saviem senčiem – poļu paniem – mantotiem vitalitātes gēniem, kas jaušami gan viņas cilvēciski siltajā Zelmā Harija Gulbja lugas Cīrulīši uzvedumā, gan valdonīgajā, kā akmenī izcirstajā Mātē jaunākajā Pūt, vējiņi! interpretācijā Elmāra Seņkova režijā (2018), kur Uldi spēlē Lāsmas vidējais dēls Jēkabs. Un ar kādu pašcieņu, artistisku smeldzes un humora izjūtu aktrise kopā ar Voldemāru Šoriņu darbojas vienā no saviem jaunākajiem kopdarbiem – Anšlava Eglīša lugas uzvedumā Bezkaunīgais vecis! Viņas «mājas vagars» un «pelēkā pele» Zuzanna burtiski atplaukst Šoriņa galantā un elegantā Longīna Laukmaņa sabiedrībā, no jauna apzinoties sevi kā joprojām pievilcīgu, sievišķīgu būtni.
Pagājušajā sezonā nospēlējis gan kolorīto Rīgas rātes birģermeistaru Eki Rutku Tēva iedvesmotajā Dumpīgās Rīgas uzvedumā un ārēji iespaidīgo, bet iekšēji tik pretrunīgo un neviennozīmīgo Priesteri Zelta tempļa interpretācijā, Voldemārs Šoriņš atzīst: «Cilvēciski tuvāka man ir komiskā puse, lai arī ar gadiem pats kļūstu nīgrāks. Man patīk, ja tas, ko daru, cilvēkos raisa smaidu un pozitīvas izjūtas. Tāpēc teātrī ļoti patīk slapju muguru trīs stundas rauties izrādē Latgola. Traģēdijā saikni ar skatītāju nejūti tik tieši. Traģiskajā cilvēks, arī skatītājs, .. ieslēdzas sevī, komēdijā atveras.»[9] Uz jautājumu, kāds ir Voldemārs Šoriņš kā režisors, mākslinieks atbild: «Cenšos būt tolerants. [..] Jā, ir jābūt savas lomas režisoram – tas ir uz katra paša pleciem. Izdomā iekšējās nianses, iedzen iekšā sava varoņa domāšanas veidu, viņa pasauli. [..] Melotu, sacīdams, ka, ienākot teātrī, biju gatavs par 100 procentiem. Pats tikai pirms kādiem 10 gadiem esmu sapratis, ko man nozīmē amats. Pamatus jau iemāca, bet katram pašam jāmeklē savs ceļš, pašam ar sevi jāsastopas, kad notici sev un saproti, kā tas īsti ir.»[10]
Man ļoti būtisks šķiet mākslinieka atzinums – katram laikam ir savs teātris, bet galvenais teātrī tomēr ir nevis ikdienišķas lietas, detaļas un sīkumi, bet lielie, mūžīgie jautājumi un aktieris – aktieru emocijas, līdzpārdzīvojums. Ja tā nav, tad tas, viņaprāt, nav teātris, bet šovs[11]. Domāju, ka Lāsma savam kolēģim varētu tikai piekrist. Es piekrītu pilnīgi noteikti.
Footnotes
- ^ Latvijas Teātra darbinieku savienība godinās teātra māksliniekus par izciliem sasniegumiem. Pieejams: http://www.satori.lv/article/latvijas-teatra-darbinieku-savieniba-godinas-teatra-maksliniekus-par-izciliem-sasniegumiem
- ^ Treimanis, Gunārs. (1981). Kas būsi, Lāsma Kugrēna? Zvaigzne, nr. 8, 10. lpp
- ^ Treimanis, Gunnars. (2001). Uzgleznot dvēseli. R.: Antēra, 22. lpp.
- ^ Krauja, Vita. (2025). Voldemārs Šoriņš pusgadsimtu uz Nacionālā teātra skatuves. Mājas Viesis, 4.–17.09./Nr. 17 (819), 13. lpp.
- ^ Krauja, Vita. Voldemārs Šoriņš pusgadsimtu uz Nacionālā teātra skatuves.
- ^ Turpat.
- ^ Struka, Ieva. (2012). Dzīve kā spēle. Saruna ar Voldemāru Šoriņu radioraidījumā Šņorbēniņi. Pieejams: https://www.lsm.lv › raksts › kultura › teatris-un-deja
- ^ Valtere, Ieva. (2016). Pat bērēs var atrast, par ko pasmaidīt. Saruna ar aktieri V. Šoriņu. Pieejams: https://jauns.lv/raksts/sievietem/30739-pat-beres-var-atrast-par-ko-pasmaidit-uzskata-aktieris-sorins
- ^ Turpat.
- ^ Turpat.
- ^ Struka, Ieva. (2012). Dzīve kā spēle.