
Sava ceļa gājēja
Lienas Šmukstes teātris, kas pieskaras
Teātra visums ir pārpilns ar māksliniecisko izvēļu iespējām. Vienlaikus teātris ir viena no retajām vietām, kur cilvēks labprātīgi ļaujas jaunai pieredzei. Režisore Liena Šmukste sajūtu frekvences iekustina atbildīgi, ar vēlmi caur kopīgu pieredzi satuvināt cilvēkus. Tas ir teātris, kas pieskaras, modinot dusošās maņas un slinko iztēli. Viņas veidotās izrādes ļauj ieraudzīt pasauli aizvērtām acīm un atvērtu sirdi – caur sajūtām.
REŽIJAS PAVEDIENS
Pēc Latvijas Kultūras akadēmijas beigšanas, gan pagaidām bez režijas diploma kabatā, Liena Šmukste no 2004. gada līdz 2017. gadam kā aktrise apdzīvo Jaunā Rīgas teātra pasauli. Taču jau JRT periodā Liena pārbauda skolā iegūtos profesionālos spēkus, un kā režijas bakalaura diplomdarbs 2008. gadā top izrāde Prezidentes pēc skandalozo slavu iemantojušā austriešu dramaturga Vernera Švāba lugas. Viņa darbus mēdz dēvēt par «fekāliju drāmām» visā to naturālistiskajā spozmē. Iestudējumā, žonglējot ar visnotaļ melnu humoru, sadzīvisku neglītumu un kripatu melodramatisma, Ģirts Krūmiņš, Andis Strods un Ivars Krasts iejūtas pensijas vecuma kundzīšu lomās. Šai darbā, kas atgrūž un pievelk vienlaikus, teātra kritiķe Undīne Adamaite saredz Lienas vēlēšanos reaģēt uz savu laiku – uz «neskaidru domu sabiedriskajā telpā un cilvēku vientulības augšanu augumā»[1].
Pēc tam 2012. gadā JRT Mazajā zālē pēc Gunitas Grošas uzrakstītās lugas top izrāde mazajiem skatītājiem Sapņi kažokos, kur satiekas dzīvnieku kopēja, bezšķirnes kucēns, toiterjerkucīte un zirneklis. Mākslinieces Kristīnes Vītolas komiksu estētikā veidotajā izrādē priekšplānā ir cilvēka un mājdzīvnieku attiecības, nospriegojot atbildības līniju tajās. Strādājot pie izrādes, Liena secina, ka «iestudēt izrādi bērniem ir ļoti interesanti, iespējams, pat grūtāk nekā pieaugušajiem – jāmāk uz visu paskatīties bērna acīm»[2].
Abas izrādes iezīmē virzienrādītājus Lienas Šmukstes tālākiem režijas darbiem. Pirmkārt, Lienas iestudējumiem ir raksturīga vēlme izkustināt skatītāju no ierastās komforta zonas, uzrunājot ne tikai prāta līmenī, bet jau fiziski ķermeņa mērogā. Otrkārt, tā ir savu režijas spēku rūdīšana, iespējams, smagākajā režijas «kategorijā» – izrādēs visjaunākajiem skatītājiem. Tiem, kuri ir viskritiskākie un vienlaikus godīgākie vērtētāji. Režijas darbi top divēji: raugoties bērna acīm uz izrādē jaunradīto pasauli vai ļaujot skatītājam izrādi ķermeniski pieredzēt ar acīm ciet. Abi šie virzieni, kuros režisore konsekventi dodas, Latvijas teātrī ir jauniestaigājamas režijas takas.