
Svarīgi justies iekšēji brīvai
Ar Mihaila Čehova teātra aktrisi Jekaterinu Frolovu sarunājas Baiba Kalna
Jekaterina Frolova Mihaila Čehova Rīgas Krievu teātrī ienāca tūlīt pēc Sanktpēterburgas Teātra mākslas akadēmijas absolvēšanas un strādā nu jau divdesmit gadus. «Man ļoti vajadzīgs režisors, kuram es uzticos un kurš mani vada. Tas sniedz lomas tapšanai tik vajadzīgo brīvības, viegluma un improvizācijas sajūtu,» saka aktrise. Viņa atzīst, ka liela veiksme ir satikt savus īstos režisorus un skatuves partnerus, ar kuriem var saprasties no pusvārda, iedvesmoties no lomām un nebaidīties kļūdīties. Teātrī viņa īpaši novērtē spēju palikt uzticīgai savām vērtībām, godīgumu un īstas, dzīvas emocijas. Pēdējā laika galvenais notikums viņas dzīvē ir tikšanās ar režisoru Juriju Butusovu izrādē Gogolis. Portrets. Un kādā brīdī mūsu sarunai pievienojās arī Jekaterinas kolēģis Volodimirs Gorislavecs.
Baiba Kalna. Čehova teātris ir jūsu pirmā un vienīgā darbavieta, kur esat nospēlējusi daudzas spilgtas lomas un kļuvusi par vienu no vadošajām aktrisēm. Kuri ir būtiskākie pieturas punkti šajā ceļojumā?
Jekaterina Frolova. Pati tikai nesen aizdomājos, ka tiešām teātrī pagājuši jau divdesmit gadi. Kad redzu šo skaitli, šķiet, ka tas ir ļoti daudz. Atceros savu pirmo nozīmīgāko lomu – Agafju Tihonovnu Gogoļa Precībās, ko iestudēja Mihails Bičkovs. Pie šīs lomas tiku nejauši, sākumā man iedalīja kalponi Duņašu. Agafja bija paredzēta citai aktrisei, bet viņai sākās veselības problēmas. Līdz pirmizrādei bija palikušas desmit dienas, kad man piezvanīja no teātra un teica: «Mācies Agafjas tekstu.» Biju jau iesaistījusies šajā materiālā, tāpēc piekritu. Tomēr laika bija maz, un es ļoti nervozēju. Tas bija tik negaidīti un atbildīgi. Atceros, kā režisors klausījās translāciju. Es kādā brīdī izskrēju, lai ieelpotu svaigu gaisu, un uzskrēju tieši viņam virsū. Viņš teica: «Nu, Katja, teksts izkrīt…» Biju kaut ko sajaukusi. Pagāja laiks, līdz šajā lomā sāku justies labi, tas man neapšaubāmi nozīmēja soli uz priekšu. Kā atmoda teātrī.
Viens no man būtiskajiem darbiem bija Andreja Platonova stāsta Fro iestudējums, ko veidojām kopā ar Sanktpēterburgas režisoru Ruslanu Kudašovu. Ar viņu esmu strādājusi vairākkārt, un tas vienmēr rada prieku. Fro bija vienkārši mana mīlestība. Platonovs ir sarežģīts, savdabīgs autors, turklāt tā nebija luga. Mēs daudz darbojāmies ar tekstu, eksistēt galvenokārt monologā man bija jauna pieredze, meklējumi un sevis pārvarēšana. Un Ruslans brīnišķīgi, jūtīgi strādā ar aktieriem.
No pēdējo gadu izrādēm man nozīmīgs iestudējums ir Lai dzīvo Karaliene, vivat!. Es negaidīju, ka nokļūšu šajā izrādē, jo ar Sergeju Golomazovu iepriekš nebiju daudz strādājusi. Viņš veidoja izrādi par divām dažādām, pilnīgi atšķirīgām sievietēm, pretpoliem, turklāt valdniecēm – Elizabeti Tjūdoru un Mariju Stjuarti. Elizabete, kuru atveido Dana Bjorka, dzīvo ar prātu un vienmēr izvēlēsies varu, valsti, politiku, bet Marija ir ļoti kaislīga, dzīvo ar emocijām un mīlestību. Būtisks ir jautājums par mūsu attieksmi pret dzīvi un izvēlēm. Ko galu galā izvēlamies – dzīvot vai mirt? Vai valdīt?
Par Marijas Stjuartes lomu saņēmāt Spēlmaņu nakts nomināciju kategorijā Gada aktrise.
Jā, arī man pašai šis darbs bija būtisks. Tāpat kā karalienēm ir savas karalistes – Anglija un Skotija, arī mēs, abas aktrises, mēģinājumu procesā strādājām visai suverēni un praktiski viena ar otru nesaskārāmies. Arī uz skatuves nesaskārāmies, kaut notika dažādi trillera cienīgi sižeta pavērsieni, kamēr kādā brīdī visi pavedieni savienojās. Protams, mēs redzējām viena otru un darbojāmies vienā, kopīgā virzienā. Un man šķiet, mums izdevās laba izrāde.