Pirmā reize Aviņonā
Pieredzētais oficiālajā un «Off» festivālā
Tā būs mana pirmā reize, – vilcienā blakus sēdošā sieviete atzinās.
Man arī, – teicu es.
Pirmo reizi viesoties Aviņonas teātra festivālā ir tik būtisks notikums, ka iesācējiem gatavo īpašu bukletu. Trešajā lapā ir Skatītāju tiesību deklarācija, kurā ietilpst šādi punkti:
Tiesības iedomāties, ka izrāde radīta tieši tev;
Tiesības garlaikoties vai pat aizmigt (ja vien nesnauž skaļi);
Tiesības aiziet pirms izrādes beigām (kaut gan dažkārt tieši beigās sapratīsi, ka izrāde tomēr patīk).
Nez cik gadus jau vēlējos apmeklēt šo slaveno festivālu Francijā. Kopš 1947. gada tādi leģendāri režisori kā Pīters Bruks, Roberts Vilsons un Ariāna Mnuškina ir ar saviem darbiem veidojuši teātra gaumi šajā mazajā viduslaiku Provansas pilsētā, kur vasarās mēneša garumā drūzmējas teātra mīļotāji.
Pati esmu piedalījusies dažos pasaules teātra festivālos kā aktrise vai režisore, bet būt skatītājam – ar tiesībām! – ir pavisam cits piedzīvojums. Tikko biļetes tika piedāvātas uz populārām izrādēm, tās pazuda tikpat ātri kā vietas uz lieluzvedumu latviešu Dziesmu svētkos. Turklāt te notiek divi festivāli vienlaikus — 79. oficiālais un tā sauktais Off festivāls visiem neatkarīgajiem projektiem, kurā šogad piedāvāja 1700 izrāžu no 30 valstīm. Off programma ir tik dāsna, ka viegli apjukt starp visiem plakātiem pie sienām – te Šekspīrs, te klasiskie franču dramaturgi, te klaunādes, te eksperimenti, te pat dažas kanādiešu lugas, kamēr Rīgā tik iemīļotā Čehova nav un nav. Nesapņo iekost kruasānā vai pacelt vīna glāzi bez tā, lai kāds aktieris nepieklīstu ar reklāmu. Šī personīgā pieeja tomēr nostrādā: bez deviņām «oficiālām» izrādēm es padodos un iespraucos arī vienā mazā teātrī tieši tādēļ, ka aktieris tik sirsnīgi skaidroja, ka, lūk, viņam vienkārši patīk šo gabalu spēlēt. Un nemaz nebija slikti – monoizrāde par Hemingveju. Franču valodā, bez titriem. Par laimi, manas vājās franču valodas prasmes izrādījās pietiekamas.
Nu jā, pirmā reize, un tāpēc es nezināju, ka festivālā valda franču valoda un ne vienmēr tiek tulkots angliski. Ieteikums izslēgt mobilos telefonus tomēr skanēja veselās trīs valodās: franču, angļu un arābu. Jo kopš 2022. gada festivālu sāka vadīt Tjago Rodrigess, programma katru gadu izceļ kādu valodu. Šogad tā bija arābu, nākamgad – korejiešu. Ņemot vērā situāciju Tuvajos Austrumos, varbūt tādēļ pilsētiņā valdīja tāds paviegls nemiers. Policisti ar automātiem blandījās pa saulainām ielām, pie izrāžu ieejām pārbaudīja somas un, ja atrada ūdens pudeli, tad pašam lika padzerties, lai pierādītu, ka tajā nav degmaisījums.
Šogad festivāls degpunktā liek dejas un kustības teātra žanru, nevis tradicionālo runājošo teātri. Lielā, prestižā pirmizrāde ir dejas teātris, kas balstās uz Šeherezādes stāstiem no Tūkstoš un vienas nakts. It kā tas esot arābu, kaut gan faktiski persiešu, stāsts. Izrādi NÔT rada Kaboverdes izcelsmes Lisabonā dzīvojoša režisore Marlēne Monteiru Freitaša, par kuru runā, ka viņa ir jaunākā sensācija. Milzīgajā brīvdabas teātrī Cour d’Honneur Pāvestu pilī es kopā ar vēl 1999 skatītājiem ar nepacietību gaidu atklāšanas vakaru. Beidzot tas notiek — un vilšanās. Quelle catastrophe, mana kaimiņiene bola acis. Jau itin drīz skatītāji sāk īstenot savas tiesības un straumēm pamet izrādi. No tiem, kas paliek, daži pat izrādi izsvilpj.
Arī es nesagaidu finālu. Groteskie fragmenti, izkaisīti pa visu milzīgo skatuvi, vairāk traucē nekā pievelk. Šeherezādes ir vairākas: tās spēlē galvenokārt vīrieši sievišķīgās klaunu maskās un tēlo sievieti mājsaimnieci, kas pulē vispirms skatuvi un tad savu kājstarpi vai atkārtoti maina asiņainus palagus. Viens vientuļš aktieris staigā pa publiku, izlikdamies vemjam podā un tad apēdot savus izdalījumus. Sieviete invalīde, kurai nav kāju, burtiski velkas pa skatuvi. Kamēr New York Times aktrisi slavē nākamajā dienā, es uzskatu, ka režisore viņas invaliditāti izmanto šoka efektam. Paldies, nē. Izrāde solīja sievietes izturības tēmu. Ja tā, tad šajā interpretācijā Šeherezāde izdzīvo, radot riebumu.
Tātad pirmā nakts nav izdevusies. Mirkli šaubos, vai neesmu atbraukusi neveiksmīgā gadā. Bet jau nākamajā dienā es pievienojos sajūsmas ovācijām pēc Kad es redzēju jūru — stāstījuma, kustību un dzīvās mūzikas šedevra, ko radījis libāniešu horeogrāfs Ali Čahrūrs. Arābu un amharu valodā trīs sievietes cīnās, lai izbēgtu no kefalas sistēmas Libānā, kas padara migrantes mājkalpotājas par mūsdienu vergiem. Sprādzienu, zvanu un apžilbinošas gaismas mikslī Rānija Džamāla stāsta par to, ka viņa ir bārene, izvarošanas rezultāts. Māte viņu pametusi, bet viņa sapņo, kaut vienu dienu māte atnāktu uz šo izrādi un viņu atpazītu. Vēlāk cita aktrise Zēna Musa piemin, ka viņai jāpabeidz uzkopšana, lai tiktu uz mēģinājumu. Pēkšņi saprotam, ka sievietes spēlē pašas sevi, ka pašas izcietušas tās šausmas, ko te pārvērš mākslā. Zīda segas kritiens pār mirušu meiteni karalauka vidū paliks manā atmiņā ilgi. «Es raudu, un pasaule raud kopā ar mani,» dzied Līna Adiba.
Cita spilgta bezteksta izrāde ir Brel — veltījums leģendārajam beļģu dziedātājam Žakam Brelam. Tūkstoti skatītāju ar busiņiem aizved uz karjeru, ko atklāja Pīters Bruks, kad 1985. gadā inscenēja indiešu leģendu Mahābhārata. Toreiz viņa izrāde ilga deviņas stundas un beidzās saullēktā. Par laimi, Brel tik ambiciozs nav. Rodas rituāla noskaņojums, gaidot tumsu, raugoties pāri melnam grīdas taisnstūrim uz klints sienu. Mišela Fransuā scenogrāfija ir minimāla, tāpat kā aktieru sastāvs: dejas grande dame Anna Terēza De Kērsmakere (65) un viņas protežē Solāls Marjote (24), abi pelēkos kostīmos. Trešais aktieris ir pats nelaiķis dziedātājs Žaks Brels, projicēts uz klints. Kamēr jauneklis žilbina ar breika dejām, izrādes zvaigzne tomēr paliek Kērsmakere, kura izģērbjas, lai uz viņas kailās ādas varētu projicēt Brela seju, dziedot pasaulē skumjāko dziesmu Ne me quitte pas – Nepamet mani. Dejotāja ir pensijas gados, viņas uzdrīkstēšanās aizsita elpu: Brela lūpas, kas, tā likās, skāra viņas ādu, dziesmas un emocijas saplūšana vienā jutekliskā brīdī.
No deviņām redzētām izrādēm četras balstījās tekstā. Viens bija grieķu klasika, tur es netiku franču valodai līdzi. Otrs bija dokumentālais teātris par jurisprudenci un dzimumtiesībām, vairāk lekcija nekā spēle, bet publikai ļoti patika. Trešais bija brīnišķīgs, bet tam nebija stāstījuma: tā bija savdabīga, mīļota miruša režisora, vārdā Fransuā Tangī, kolāža. Viņš esot četrdesmit gadus taisījis pavisam neaprakstāmas izrādes ar savu ansambli Theatre de Rideau (Priekškara teātris). Uz skatuves ir absolūts jūklis, dekorāciju kaudze no dažnedažādām izrādēm. Gados stipri vecie aktieri rāpo cauri atvilktnēm un zem galdiem, sagrābstījuši kostīmus – un tekstus arī – no visas Eiropas teātra vēstures, lai radītu izrādi Item. Tekstu fragmenti šad tad ir atminami: laimīgā kārtā nesen noskatījos JRT Melno gulbi, tātad Dostojevski ir viegli atpazīt. Par citiem fragmentiem varu tikai priecāties, ka blakus viena skatītāja draudzenei čukst, ka šis, lūk, ir Prusts un tas tur bija Gēte. Publikai promejot, aktieriem bija asaras acīs, un man gandrīz arī: pēkšņi sāku stipri domāt par Kroderu un ko režisors var nozīmēt.
Tad beidzot bija luga, kādu tradicionāli to saprotam: Henrika Ibsena Meža pīle, kuru iestudēja Berlīnes Schaubühne galvenais režisors, slavenais Tomass Ostermeiers. Pēc visām dejām, dekonstrukcijām un kolāžām naratīvais teātris likās drosmīgs gājiens. Šī bija jau septītā Ostermeiera izrāde Aviņonā un viņa astotais Ibsens vispār. Izrāde risinās mūsdienās uz rotējošas skatuves, no nomācoša komforta līdz saspiestam dzīvoklim, hiperreālistiskā stilā – scenogrāfe ir Magda Villi. Ģimene atbalsta narcistiskā tēva ilūzijas līdz brīdim, kad mātes noslēpumi tiek atklāti, sekas ir postošas. Katrs mirklis spēlē ir pārdomāts, pat improvizācija, ko suverēni ar publiku novada Marsels Kolers, spēlēdams ideālistu Grēgeru. Tomēr tas ir aktieris Stefans Šterns tēva lomā, no kura nevar atraut acis. Viņa eksplozija kulminācijā ir viens no satriecošākajiem teātra brīžiem, ko esmu piedzīvojusi. Vācu teātra kritiķim Jakobam Heijeram izrāde likās tāda parasta. Man tā bija notikums. Varbūt tāpēc, ka pirmais Ostermeiers.
Ja jūs, lasītāj, kādreiz būsiet pirmo reizi Aviņonā, tad ziniet, ka festivāls cenšas būt maksimāli pieejams – saprātīgas biļešu cenas un bezmaksas pasākumi, piemēram, rīta sarunas ar visiem režisoriem. Mājaslapa pielāgota cilvēkiem ar redzes, kustību vai kognitīviem traucējumiem, un īpaša komanda palīdz apmeklētājiem ar ierobežotu mobilitāti. Vairākās vietās ir dzirdes sistēmas, un daudzas izrādes pielāgotas neredzīgajiem vai vājredzīgajiem.
Visās izrādēs politika nebija tālu — skanēja lamas par labējo ekstrēmismu, visur protesti pret genocīdu Gazā. Par karu Ukrainā diemžēl nebija ne vēsts. Pēc manas aizbraukšanas šveiciešu režisors Milo Rau rādīja iestudējumu – godinājumu Žizelei Pelikotai, kuras izvarošanas lieta kļuvusi par simbolu cīņā pret patriarhātu. Pelikotas prāva bija dokumentāru lasījumu vakars ar aktieru, juristu, aktīvistu un akadēmiķu piedalīšanos. Rau, Vīnes festivāla direktors kādā rīta sarunā pieteica savu kustību Resistance Now Together – Pretestība tagad kopā – brīdinot, ka uzbrukumi kultūrai ir populistu režīmu iezīme un ka ir pienācis laiks visiem māksliniekiem saslēgties vienotā frontē. Šo domu atkārtoja kultūras līderi no Centrāleiropas, Francijas, Grieķijas un Ēģiptes.
Tajā pašā vakarā noskatījos, kā svīst jauni dejotāji no Dānijas un dzied: «Kā lai es pretojos / Es gribu pretoties» režisores Metes Ingvartsenas trakulīgajā Delirious Night (Apmātības nakts). Kurš gan mūsdienās nav dusmīgs? Es dzīvoju Toronto, kur īre ir nežēlīgi dārga, un tādēļ šīs dziesmas rindas kļuva par manām mīļākajām visā Aviņonas nedēļā: «Man ir līdz kaklam maksāt īri, / Katru reizi gribas nomirt, kad to daru.»
Baņuta Rubess ir rakstniece un režisore ar pieredzi Latvijas teātros, gan neatkarīgajos (Fonds Initium, Jaunais teātra institūts), gan valsts (JRT, LNOB, Liepāja u.c.). Nesen izdevniecībā Latvijas mediji iznākusi viņas grāmata Te bija Brunis, ko no angļu valodas tulkojusi Ieva Lešinska. Rubess ir drāmas profesore Toronto universitātē, dzīvo Kanādā.