Desmitgades laiktelpā
Par Valmieras vasaras teātra jubilejas festivālu
Parēķināju, ka šis ir jau septītais gads, kad augustā dodos uz Valmieras vasaras teātra festivālu. Festivāls šogad svin 10 gadu jubileju, tādēļ ir interesanti reflektēt par to, kā tas gadu laikā attīstījies, mainījies un kas savukārt aktuāls šobrīd. Šī gada fokusā izvēlēts laika motīvs, kas piedāvā retrospekciju gan kā tematisku ietvaru, gan kā atskatu uz festivāla notikumiem desmit gadu laikā. No dokumentalitātes, jaunības, dzīvības, pieņemšanas un brīvdomības festivāls nonācis līdz laika motīvam, kas savā ziņā apvieno visu iepriekš minēto un iezīmē virstēmu pašu par sevi.
Šogad festivālā tika izrādīti 15 iestudējumi (no tiem septiņi jauniestudējumi – Desmit reizes vasara, Te, bite!, Kas tur kustas?, Ziedēšana un posts, Koplietojamie stāsti, Iedomātā Valmiera: utopiskie skati un Tagad Strenčos, kā arī divas Studentu šķūņa izrādes – laikmetīga masku komēdija Sapņotāji un Saulessargs nesargā sauli), no kuriem pieredzēju desmit, kas visai eleganti piestāv jubilejas gadam. Festivālā iekļautas arī izrādes no citiem gadiem – Pagalms atdzīvojas, Traktopera, Urbānais safari, Marija un zibens, Es arī te, kas man ir jādara un Inišmoras leitnants, kas retrospektīvi ļāva pabūt citos festivāla gados un sajūtās. Laika motīvs bija jūtams gan jauniestudējumos, gan iepriekšējo gadu izrādēs. Jāsaka gan, ka brīžiem pat pārāk jūtams. Tas radīja sajūtu, ka festivāls vairāk atskatījās uz to, kas bijis, nevis vedināja domāt par to, kas notiek pašlaik.
PERFORMATĪVA RETROSPEKCIJA
Retrospekcija visvairāk izpaudās festivāla dzimšanas dienas pop-up notikumā Desmit reizes vasara, kuru veidoja Paula Pļavniece, Klāvs Mellis, Rūdolfs Gediņš, Ance Strazda, Reinis Suhanovs, Valters Karlsons, kas uz slēgtās Lāčplēša ielas posma pie Valmieras teātra piedāvāja grandiozu atskatu uz visiem festivāla gadiem. Tā bija performatīva parāde, kurā festivālā iesaistītie mākslinieki izpildīja dziesmas no izrādēm Spēlēju, dancoju, Traktopera, Mušas, Marija un zibens, Citu dziesmu svētki, Figūras, Jaunība un citām. Katram gadam tika veltīta viena dziesma un viena performance, kas kopīgi veidoja atmiņu stāstu par festivālu. Notikumā tika iesaistīti brīvprātīgie, transportlīdzekļi, basketbola bumbas, dūmi un citi spilgti izteiksmes līdzekļi. Taču var teikt, ka festivāls pa īstam sākās brīdī, kad mākslinieks Rūdolfs Gediņš ilustratīvi sāka dzemdēt desmit arbūzus ar atsauci uz Ivetas Poles pagājušā gada iestudējumu Daudz laimes dzimšanas dienā!
Atskatīšanās un performativitāte bija jūtama arī dokumentāli mokumentālajā atmiņu serpentīnā Koplietojamie stāsti, kurus veidoja režisore Anna Klišāne, dramaturģe Linda Rudene, mūzikas autore Elīza Dombrovska, aktieri Anta Aizupe un Jānis Kronis, skaņu inženieris Aleksandrs Lisovs un režisores asistente Džūna Kalniņa. Iestudējums pievērsās notikumiem, ko mākslinieki 10 gadu laikā piedzīvojuši Jāņa Enkmaņa dienesta viesnīcā. Iestudējums sākās kā LTV sižets, kurā aktieri Anta Aizupe un Jānis Kronis, atveidojot žurnālistus Ilzi Strengu un Andreju Volmāru, devās pie skatītājiem jautāt, kādi ir viņu iespaidi pirms izrādes un jaunās teātra sezonas. Sarunas veidojās visai asprātīgi, uzreiz nojaucot ceturto sienu, kas gan patiesībā, šķiet, festivālā nemaz neeksistē. Taču turpinājumā izvēlētais interviju formāts kaut kur pazuda un tā vietā aktieri dalījās ar atsevišķiem atmiņu fragmentiem par festivāla pieredzi un dzīvošanu kojās. Ik pa brīdim radās jautājums – kur tad īsti ir palikuši stāsti? Pārsvarā tie drīzāk bija komentāri par dzīvi un mākslinieka profesiju, kurus papildināja audiofragmenti ar komandanšu atmiņām un muzikāliem iestarpinājumiem. Taču interesanti, ka tika apdzīvota Valmieras novada domes fasāde, kas kā scenogrāfisks fons stāstīja pati savu stāstu. Būtiski arī, ka radošā komanda iezīmēja tēmu par mākslinieka cīņu ar trauksmi un izmisumu, un nespēju tikt līdzi visiem radošajiem eksperimentiem. Tādēļ kopumā pēc izrādes palika sirsnīgs iespaids. Tāda koplietojama sajūta, ka mēs visi kopā nedaudz pabijām tajās kojās.
Priekšplānā izvirzījās nevis dabas vai ekoloģijas jautājumi, bet uzticēšanās aspekts
Runājot par laiku, programmā ļoti iederējās režisora Toma Treiņa un mākslinieces Martas Treines Pagalms atdzīvojas, kas 2020. gadā saņēma Spēlmaņu nakts balvu kā labākā izrāde bērniem un kuru skatījos jau otro reizi. Iestudējums atmiņā palicis kā nostalģiski mīļš, un tāds tas ir arī tagad. Turklāt šķiet, ka tas ar katru gadu kļūs arvien aktuālāks, līdz sabiedrība pilnībā spēs atgriezties pie autentiskuma. Jaukākais, ka izrāde ideāli der gan bērnu, gan pieaugušo auditorijai. Tā ļauj skatīties ārpus ierastajiem rāmjiem, atcerēties bērnību un domāt par to, cik svarīgi ir attīstīt fantāziju un sekot impulsiem. Aktieri Matīss Budovskis, Alise Dzene, Rihards Zelezņevs un Emīls Krūmiņš uzrunā auditoriju visdažādākajās balsīs un mijiedarbojas ar objektiem veidos, kas ne vienmēr ienāktu prātā. Sentimentāli un asprātīgi.
URBĀNĀ DABA
Atsakoties no ne pārāk viegli sasniedzamiem un pamanāmiem šķūņiem, mežiem, angāriem un laidariem pilsētā, festivāla notikumi šogad bija koncentrēti vienā vietā – Valmieras teātra teritorijā. Pirmajā mirklī radās pārdomas par to, vai nebūs pārāk urbāni un vienveidīgi, līdz sapratu, ka pilsētas centrs nemaz nav tāds, kā iztēlojos: bija iespēja pabūt pagalmos, pilsdrupās, upes malā, zem tilta un pat gravā. Un, lai gan neierastās lokācijas sevī ietvēra šarmantu maldīšanos pa pilsētu (bieži vien vēlās vakara stundās), nenoliegšu, ka bija patīkami, ka izrādes ir tik tuvu cita citai. Sevišķi brīžos, kad, ejot pa ielu vai sēžot kafejnīcā, varēja dzirdēt izteiksmīgus kliedzienus, šāvienus, skaļu mūziku vai redzēt, kā aktieri turpat blakus lien teltīs.
Pilsētvides dažādos skatpunktus visvairāk atklāja ģimenes līdzdalības izrāde ar pastaigas elementiem Kas tur kustas?, ko veidoja režisore Endīne Bērziņa, dramaturģe Elza Vildaus, horeogrāfe Laura Gorodko, izrādes māksliniece Signija Joce, līdzautori un izpildītāji Kristīne Dekovice, Laura Rutkovska, Dana Maļavkina, Inga Dzintare, Madara Enkuzena, Aleksandrs Bricis, Edvards Kurmiņš un Vladimirs Goršantovs. Izrāde veidota sadarbībā ar Liepājas Leļļu teātri. Iestudējuma laikā apmeklētāji tika iedalīti trīs – koka, upes vai akmens – grupās un katrai caur konkrēto dabas elementu bija iespēja mēģināt sajust apkārtni. Pieredzot teātra procesu kā kokam, nācās kopīgi apskauties, klusībā atbildēt uz vairākiem eksistenciāliem jautājumiem un domāt par to, kā ieraudzīt sevi dabā. Piedāvātie rakursi pavēra pavisam jaunu skatupunktu uz to, kā vispirms paraudzīties uz dabu un tās noslēpumainajiem tēliem no attāluma, un tad no dabas tuvplāna – uz apkārtējo pasauli, radot vērtīgu ekoteātra un imersīvā teātra pieredzi.
Cilvēka eksistencei un attiecībām ar dabu pietuvojās arī Andra Kalnozola muzikālais ceļojums Traktopera, kas šogad piedzīvoja jau trešo iestudējuma interpretāciju. Arī attiecībā uz izrādes nosaukumu šajās dienās nācās dzirdēt vairākas interpretācijas – Traktor-opera, Traktor-pera, un pat Trak-opera, kas nedaudz uzjautrināja. Katrā ziņā nopriecājos, ka izrāde iekļauta arī šā gada programmā, jo iepriekš nebija sanācis to redzēt. Smilšu krāvumos, vasaras svelmē un traktoru pavadībā aktieri Rūdolfs Apse, Matīss Budovskis un Rihards Zelezņevs atainoja, cik būtiska jebkurā procesā ir līdzdalība. Reizē radās melanholiska nolemtības sajūta par indivīda bezspēcību dabas un pasaules priekšā, ko paspilgtina gan scenogrāfa Andra Eglīša vizuālais redzējums, gan komponista Toma Auniņa mūzika, kuru festivāla pirmajā dienā bija iespējams dzirdēt arī albuma prezentācijā un noskaņoties gaidāmajam. Un izrādē visi elementi salikās kopā, radot fizisku un saturisku rekonstrukciju.
UZTICĒŠANĀS
Braucot mājās, domāju par to, cik patiesībā būtiski ir tas, ka festivāls piedāvā platformu, kurā bērnu auditorija tiek likta vienā kategorijā ar pieaugušo un tiek radīti domājoši, sirsnīgi un asprātīgi darbi. Itāļu režisores Katerinas Moroni un Sabīnes Alises Ozoliņas veidotajā poētiskajā dumpī Ziedēšana un posts tas atklājās vēl citā līmenī. Tā bija ekskluzīva iespēja aktieru vietā redzēt vietējos bērnus, kas tērpti maskās un lien laukā no krūmiem. Bērni, pārbaudot skatītāja pulsu, izvēlējās savu sabiedroto, lai dotos kopīgā pastaigā/ misijā pa pilsētu. Atlika vienīgi ļauties, uzticēties un sekot. Tā bija aizraujoša un patīkama sadarbība bez vārdiem, kas negaidīti aizveda bērnībā. Skatītāji kopīgi lēca tikai pa baltajām gājēju pārejas līnijām, skrēja lejā no kalna, spieda dzīvnieku pēdas uz trotuāra, dejoja un pēc griešanās uz riņķi atgūlās zemē. Kopējā noskaņa bija mistiska un patīkama. Novērtēju, cik profesionāla un organiska bija skatītāju iesaiste. Tikai īsti līdz galam nekļuva skaidrs, kādēļ izrādei dots šāds nosaukums. Jo, ja neskaita koka lapu salīdzināšanu ar plaukstu dzīves līnijām, priekšplānā izvirzījās nevis dabas vai ekoloģijas jautājumi, bet uzticēšanās aspekts. Izrādes noslēgumā gan katram tika iedota bērnu veidotā avīze Valmiera 2050, kurā viņi izteikuši prognozes par nākotni un lietām, kas viņus uztrauc, taču to varētu skatīt arī kā atsevišķu radošo procesu.
Festivālā būtiski ir eksperimenti, spēles, improvizācijas un mēģinājumi kāpt ārā no līdzšinējām formām
Horeogrāfes Agates Bankavas, scenogrāfes Pamelas Butānes un dramaturģes Ances Muižnieces veidotā izrāde Te, bite! meistarīgi savienoja gan dabas, gan iesaistes elementus. Izrāde uzreiz ievilka ar sirsnību un brīvo sajūtu, atklājot bērniem dabas bioloģisko daudzveidību un liekot nedaudz izkustēties. Bišu un vienlaikus bitenieku lomās Rūta Pūce, Gerda Embure un Krišjānis Strods meklēja biškrēsliņus, rozes un lavandas un devās kopīgā švenceļdancī ar skatītājiem. Arī paši mazākie skatītāji rotaļīgā veidā iepazina bišu nozīmi dabā un medus iegūšanas procesu. Varēja just, cik vērīgi bērni klausījās, atbildēja uz jautājumiem un piedalījās radošajā procesā. Tā bija patīkami viegla un smaržīga skatīšanās pieredze bez didaktikas, kas sajūtu līmenī palika arī pēc festivāla.
SPĒLĒŠANĀS
Gadu garumā iespējams novērot, ka festivālā būtiski ir eksperimenti, spēles, improvizācijas un mēģinājumi kāpt ārā no līdzšinējām formām un telpām, lai apdzīvotu Valmieras pilsētvidi. Nevaru pat izsekot, kura Mārtiņa Eihes iestudējuma Inišmoras leitnants interpretācija festivālā skatāma šoreiz, bet varu paust tikai sajūsmu par to, cik enerģisks un aktuāls šis iestudējums ir joprojām. Jaunajā sastāvā lomās iejutās Aigars Apinis, Januss Johansons, Mārtiņš Liepa, Aksels Aizkalns, Klinta Reinholde, Artis Jančevskis, Rūdis Bīviņš. Izrādes scenogrāfe Pamela Butāne un kostīmu māksliniece Ieva Veita. Izrāde jaunās skaņās aptvēra vairākus būtiskus iepriekšējo Martina Makdonas interpretāciju aspektus, vienlaikus liekot atšķirīgus uzsvarus. Izmantodami videospēļu estētikai atbilstošas kustības, aktieri, ūdenspistolēm un asins spaiņiem bruņojušies, runā par cilvēcību un sociālpolitisko situāciju, kurai pieskaņota trāpīga ironija un arī skarbums. Ir bauda skatīties un sekot līdzi absurdam, kas nemaz tik absurds vairs nešķiet.
Savukārt režisores Endīnes Bērziņas apjukuma pilnā koncertizrāde Es arī te, kas man ir jādara bija kā atgriešanās pusaudžu gados. Kaut arī izrāde norisinājās svētdienas rītā un pustukšā zālē, bija dzīva sajūta. Un saprotu, kāpēc šī izrāde tik ļoti piesaista jauniešus. Dziesmas saplūst kopā ar nopietnām tēmām, eksistenci un pārdomām. Aktieri Inese Pudža, Sabīne Alise Ozoliņa, Endīne Bērziņa, Hugo Puriņš un Kārlis Artejevs organiski iejūtas mūzikas grupas biedru lomās un Ievas Stalšenes veidotajā scenogrāfijā.
Prieks, ka arī režisora Kārļa Krūmiņa veidotā laikmetīgā masku komēdija Sapņotāji tikusi līdz Valmierai un festivāla Studentu šķūnim. Tā turpina festivāla spēles un spēlēšanas motīvu, ļaujot jaunajiem LKA Dramatiskā teātra aktiera mākslas absolventiem iekļauties festivāla atmosfērā. Tik daudz cilvēku, kuri vēlas tikt iekšā izrādē, nebiju redzējusi. Bet tas arī ir saprotams, jo pati ar lielu interesi skatījos šo komēdiju otrreiz. Priecājos, ka arī Spēlmaņu nakts žūrija to pamanījusi un nominējusi kā mazās formas izrādi. Un kaut gan izrāde krietni atšķīrās no Tabakas fabrikā redzētās un ne līdz galam nostrādāja visi impulsi, tāpat baudīju asprātīgo un profesionālo aktierspēli.
Kopējo atmosfēru kā vienmēr vislabāk varēja izjust festivāla bārā Uguntiņa, kur pulcējas mākslinieki, skatītāji un teātra interesenti. Nedaudz gan pietrūka Kurtuves atmosfēras. Interesanti bija arī redzēt fotogrāfijas un mākslas izstādes, kurā fiksēta festivāla attīstība desmit gadu laikā. Tomēr visvairāk no festivāla atmiņā paliek jubilejas deju nakts kopā ar Jakob Noiman Festival band un Valmieras teātra jauno aktieru ansambli Tarakāni, kas deva neizsakāmi sirsnīgu un dzīvu enerģiju un kopības sajūtu.
Jau kļuvis par tradīciju rezervēt pirmo augusta nedēļu izrāžu pilnām dienām un sarunām ar domubiedriem. Par to lielais paldies festivāla idejas autoriem Reinim Suhanovam, Jānim Znotiņam un visai radošajai komandai. Ceru, ka šī tradīcija saglabāsies un desmit gadu jubileja būs sākums kaut kam jaunam.