
«Es šīs zemes elpa»
Raiņa «Indulis un Ārija» Latvijas Nacionālajā teātrī
Raiņa 160. jubilejas gadu Latvijas Nacionālais teātris atklājis ar «baltās traģēdijas» Indulis un Ārija vērienīgu iestudējumu Indras Rogas režijā sadarbībā ar Valsts akadēmisko kori Latvija Māra Sirmā vadībā. Izskatās, ka šis darbs paliks vienīgais dramatisko teātru dzimšanas dienas sveiciens Rainim šosezon, un tāpēc vēl jo vairāk pelna uzmanību.
Aksioma, ka Raiņa dramaturģijas spēks slēpjas nevis lugu tehniskajā veidojumā, bet gan to vairāklīmeņu idejiskajā telpā, nav jāpierāda. Lai kā šos līmeņus definētu – filozofiskais, mītiskais, sociālpolitiskais, sadzīviskais, simboliskais, psiholoģiskais – visās lielajās Raiņa ideju drāmās un traģēdijās to ir vairāk par vienu, un iestudētāja ziņā paliek izvēle, ko izvirzīt priekšplānā. Zināma psiholoģisko attiecību dinamika ir pat vissimboliskākajos Raiņa darbos, savukārt pat vissimboliskākajiem tēliem nepieciešams konkrēts skatuvisks iemiesojums.
1911. gadā tapusī jaunības traģēdija Indulis un Ārija nav izņēmums. Lugā ir gan intensīvs nacionāls, folkloras tēlainībā bāzēts simboliskais slānis, gan pamatota un konsekventa Induļa un Mintauta idejiskā opozīcija attieksmē pret varu un tautu, gan Induļa dziļi traģiskā iekšējā sašķeltība. Un it kā ēnā paliek jautājums, cik psiholoģiski ticamas ir liktenīgās jūtas starp abiem lugas titulvaroņiem, pēc noklusējuma pieņemot, ka galvenajam stāstam taču jābūt tieši par to – par mīlestību.
Tomēr, izsekojot tekstā soli pa solim Induļa un Ārijas savstarpējai psiholoģiskajai dinamikai, var droši apgalvot, ka darbībā šīs attiecības virza tikai Ārija un dara to pārsteidzošā emocionālā aklumā.
Lugā galveno varoņu satikšanās brīdī viņu līdzšinējā pieredze attiecībās ar pretējo dzimumu ir krasi atšķirīga. Ārija ilgu laiku ir pavadījusi izteikti maskulīnā pasaulē – kopā ar tēvu un viņa krustnešiem izkarojusi pusi Eiropas un pie Reinas viņai pat palicis potenciālais līgavainis. Savulaik viens no pārmetumiem 1987. gada režisora Arnolda Liniņa šīs lugas iestudējumam Dailes teātrī, īpaši vienam no trim galveno lomu tēlotāju sastāviem, bija par pārāk frivolu, Āriju degradējošu interpretāciju: Mirdzas Martinsones Ārija, atgriežoties pilī pie tēva, uz skatuves izturējās pret Andra Bērziņa Kuno tik vaļīgi, ka lika domāt par iespējami intīmām viņu attiecībām pagātnē. Raiņa luga šādu lasījumu, starp citu, pilnībā pieļauj.
Arī lugas uzmetumos, tā saucamajās radāmajās domās Rainis akcentē Ārijas jūtu fizisko raksturu: «Melni mati, no Reinas, franču māte, zilas acis no tēva. [..] Ārija uzvar Induli ar miesisku mīlu, grib uzvarēt vien, neapzinoties sekas, arī nemīlot. Uzvar ar vienu skūpstu, novēršas un lepni iet projām, zinādama, ka sekos, teikdama: nāc līdzi pēc otra skūpsta. [..] II (cēlienā – L.U.) Ārijai tik atmostas mīla, ir mīla, bet fiziska vien.»[1]
Turpretī Induļa pieredzē Ārija, iespējams, ir pirmā sieviete, jo Vizbulīti viņš uztver drīzāk kā jaunāko māsu. Neskatoties uz asiņaina kara fonu un paša jaunību, Indulis jau lugas otrā cēliena dialogā ar Pudiķi skarbi noraida pat domu par fizisku iekāri pret Āriju. Arī netiešā bildinājuma vārdus, lūdzot tēvam dot viņu Indulim par sievu, trešajā cēlienā izsaka Ārija pati.
Ceturtajā un piektajā cēlienā Rainis gan rāda Ārijas rakstura izaugsmi, ko lugas radāmajās domās vairākkārt saista pat ar varonību. Tomēr tad jau arī ar Induli ir notikušas neatgriezeniskas iekšējas pārmaiņas, un viņš ir pieņēmis izšķirošos lēmumus, kurus ietekmēt vairs nav Ārijas spēkos.