
Modinātājzvana paradoksi
Vlada Troicka izrādes Latvijas Nacionālajā un Dailes teātrī
Modinātāja zvans ir, iespējams, kaitinošākā skaņa pasaulē. Ātrās palīdzības vai ugunsdzēsēju bākugunis un signāli satrauc, varu tikai iztēloties, kādu spriedzi rada – kaut mums tas nebūtu jāuzzina! – sirēna, kas vēsta par raķešu uzbrukumu. Modinātāja zvans tikai izrauj atslābušo prātu no sapņa realitātes un liek atcerēties par dzīves īstenību. Tas, protams, nokaitina, bet ne uz ilgu laiku.
Ukraiņu režisora Vlada Troicka pērnajā sezonā Latvijā iestudētās izrādes – Karalis Ibī un citi monstri Nacionālajā un Stulbā dzīve Dailes teātrī – gribētos salīdzināt ar tādu modinātājpulksteņa zvanu, kaut iecerētas tās, visticamāk, bija kā bākuguņu zibšņi vai trauksmes sirēnas.
KARALIS IBĪ UN «MAZAIS CILVĒKS»
Jaunā un karojošā franču dramaturga Alfrēda Žarī luga Karalis Ibī sacēla pamatīgu troksni un protesta vētru 19. gadsimta nogalē. Pēc gadiem trīsdesmit to par savu karogu padarīja avangardisti – dada, sirreālisms un absurda dramaturģija tieši «mazajā cilvēkā» Ibī tētiņā atrada īsto ciltstēvu. Un kas gan tik traks bija šajā tirgus laukuma ludziņā jeb ginjolā? Parodēdams Šekspīra dēmoniskos neliešus un slepkavas, ierindas cilvēciņš kaut kur nekurienē – tobrīd neeksistējošajā Polijas karalistē un ne mazāk mītiskajā Krievijā – novāca karaļus un slēpās no atriebības, un brūķēja rupju muti.
Paturot šo Ibī tētiņu kā titulvaroni un galveno briesmoni, Troickis kopā ar jauno latviešu dramaturģi Elzu Martu Ružu viņam piepulcējis arī citus monstrus, bet visu priekšnesumu sadalījis piecās daļās, kuras komentē, publiku tieši uzrunādams, Gundars Grasbergs konferansjē lomā. Pilnīgi atšķirīgas pēc stila un sižeta, tās vienojas tādā kā izpētē, ko tad īsti nozīmē jēdziens «mazais cilvēks».
Pirmajā daļā, ko konferansjē nosauc, ja esmu pareizi pierakstījusi, par Problēmām, notiek žilbinoši absurda parasta pilsoņa pārvēršana par – secīgi – nogrēkojušos priekšnieku, valsts prezidentu un cilvēkēdāju. Jaunais aktieris Rūdolfs Sprukulis knapi desmit minūšu laikā veic transformāciju no izbrīnīta kautruļa līdz aizrautīgam manipulatoram, kamēr pārējie tieši tādā pašā azartā maina amatus, funkcijas un pārliecības. Un beigās visi, pārtapuši par cilvēkēdājiem, mielojas ar smadzenēm, ko ķeksē tieši no nocirstām galvām, un nospriež, ka ir vajadzīgs ... karš. Šo izrādes daļu, kā noskaidroju no publicētājām intervijām, režisors sarakstījis pats. Mazais cilvēks šajā daļā ir lelle, ko bīda un virpina apstākļu sakritība.
Cilvēkiem, kas mākslā meklē izklaidi, problēmas esot jāiemāna izklaides iesaiņojumā
Otrā daļa ir vistuvākā Žarī lugai, tā ir, hm, laikmetīga šlāgeropera, kurai mūziku komponējis Aleksandrs Tomass Matjussons Karaļa Venceslava nogalināšanu fanātiskā centībā regulē Marijas Bērziņas Ibī māte, nogalinātais Polijas karalis – Gundars Grasbergs, apzeltītu žagaru kroni nomainījis pret pūkainu nimbu, – dzied maigu romanci par to, ka sirdi jebkuros kreņķos mierinās tikai atriebība. Mārča Maņjakova Ibī tētiņš, nu jau pasludinājis sevi par monarhu, bliež pa labi un pa kreisi, un viņa baltā mantija pamazām vien piesūcas ar asinīm. Ikviena ārija, ansamblis vai duets muzikālās noskaņas ziņā pilnīgi runā pretī dziedātajiem vārdiem un līksmi tuvina notikumus dramatiskajam finālam, kurā visi ekstātiski gavilē: «Lai dzīvo karš!» Priekškars aizveras. Paliek tikai Aleksandra Briča dziedātais un spēlētais bruņinieks, Venceslava atriebējs, kurš, aizdevies cīņā uz koka zirdziņa, ir atgriezies kā bezkāju klucītis. Priekškara šķirbā pastiepjas Ibī roka un ielidina bruņinieka paliekas kulisēs, un tur attālinoties noklust viņa vaimanas. Mazais cilvēks šajā daļā ir, sacīsim tā, vergs, kurš brīvību saprot kā citu paverdzināšanu un netraucētu slepkavošanu.