
Divas pasaules – Leimane un Auznieks
Oriģinālmūzika un teātra iestudējumi
Kas kopīgs diviem šāgada jauniestudējumiem – Latvijas Leļļu teātra uzvedumam Mīļumlietas un Dailes teātra iestudējumam Dzen savu arklu pār mirušo kauliem? Formālais saskarsmes punkts interesei par abiem iestudējumiem – mūziku tiem radījuši komponisti, kas ieguvuši ievērību vispirms Latvijā, bet pēc tam arī ārzemēs kā koncertmūzikas autori. Tātad šajā gadījumā runa ir par Lindu Leimani un viņas sadarbību ar Leļļu teātri un Kristu Auznieku un viņa sadarbību ar Dailes teātri. Tās ir teātra izrādes ar mūziku kā vienu no iestudējuma elementiem, nevis dažāda žanra un mēroga muzikālie uzvedumi diapazonā no augstā stila operām līdz brīvdabas dziesmuspēlēm. Tie nav arī mūzikas teātra paraugi, kur kā nesens piemērs jāpiemin Franciskas Kronfotas, Evarta Melnalkšņa un viņu domubiedru, tostarp komponistu Alises Rancānes un Raivja Misjuna, radītā izrāde Velni. Tiktāl par definīcijām.
Ar Lindu Leimani un Kristu Auznieku sasaucas Ēriks Ešenvalds, kurš raksta mūziku Nacionālā teātra iestudējumam Indulis un Ārija, kā arī Aleksandrs Avramecs, kura mūzikas dēļ noteikti vēlēšos doties uz Mariusa fon Maienburga lugas Nachtland Dailes teātra versiju, taču tie jau būs jaunās sezonas darbi. Lindas Leimanes mūzika iepriekš jau skanējusi Latvijas Nacionālā baleta iestudējumā (Ne)stāsti man pasakas. Hamlets un Ģertrūdes ielas teātra izrādē Nasing spešal. Savukārt Krists Auznieks nācis klajā ar monooperu Apzināšanās un kameroperu Tagadne, kā arī kopā ar Platonu Buravicki un Santu Ratnieci tapusi muzikālā cirka izrāde Nevaru ciest, ka viņi ēd tik skaļi. Jāsecina, ka pieredze ir, profesionalitāte ir, un komponisti arī abus jaunos iestudējumus droši var likt radošo veiksmju sarakstā. Cita lieta, ka mazāk esmu pārliecināts par pārējo izrādes veidotāju veiksmi, un, iedziļinoties teātra mākslas darbā kā integrālā veselumā, rodas arī kritisku jautājumu un pieņēmumu ķēdes.
MĪĻUMLIETAS
No Rīgas cirkam paredzētās un Liepājas koncertzālē Lielais dzintars redzētās izrādes Nevaru ciest, ka viņi ēd tik skaļi līdz Leļļu teātra jauniestudējumam Mīļumlietas ir viens rokas stiepiens. Pirmā izrāde bija domāta jauniešiem, bet otrā – bērniem. Protams, Mīļumlietas var skatīties ikviens, taču, ja šis ikviens ir kultūras kritiķis, tad viņš vienā brīdī kļūst skumjš un nīgrs. Un te acīmredzami rezignētā atziņa, ka pieaudzis cilvēks nekādi nepieder pie mērķauditorijas, jānodala no vērojuma par paša iestudējuma šaubīgākajiem aspektiem.
Taču vispirms – par labo, vērtīgo, izteiksmīgo.
Elektronika un balsis, kas savijas kopā skaņu celiņa ierakstā, – no vienas puses, hronometrāžas ziņā nekā daudz nav, no otras puses, katra epizode ir īstajā vietā un īstajā laikā. Vēlreiz atskatoties uz muzikālā cirka izrādi – ar zināmu nožēlu jāteic, ka toreiz Lindai Leimanei bija doti plašāki uzdevumi un profesionālu instrumentālistu kamersastāvs, un tad komponistes mūzika arī skanēja ekspresīvākās harmonijās un spriegākos salikumos. Šoreiz ir viena trāpīga intonāciju sfēra, otra, trešā, un Linda Leimane teicami iekļaujas spēles noteikumos, bet asprātība komponistes izpratnē neapšaubāmi atbilst asprātībai režisores un aktieru izpratnē. Jeb, palūkojoties no cita skatpunkta, – izrādes temporitms sakrīt ar muzikālo temporitmu. Un tie ir ne tikai gaiši un jocīgi motīvi vien – izrādes pēdējā aina pienāk ar māksliniecisku vispārinājumu, attiecīgi arī Lindas Leimanes elektroniskā partitūra iegūst papildu dziļumu, un iespaids ir saviļņojošs un aizkustinošs.
Viss iepriekšminētais liecina par profesionāli paveiktu darbu. Tad kādēļ tomēr šķiet, ka Mīļumlietas pazūd no atmiņas ļoti ātri un ka par tām nav īpaši daudz, ko teikt? Atbilde laikam meklējama režisores skatījumā, koncepcijā un iepriekšējās darbības specifikā. Mīļumlietu režisore ir horeogrāfe Kristīne Brīniņa, un tādēļ nepārsteidz, ka šis pamatā ir kustību iestudējums, nevis tīrs leļļu teātris. Uz skatuves darbojas dzīvi, reāli cilvēki, pavisam konkrēti – Malgožata Apse, Artūrs Putniņš, Agris Krapivņickis un Lienīte Osipova. Jā, te var sastapties ar Leļļu teātra labāko tradīciju garā radītiem kostīmiem un scenogrāfiju, ko veidojusi apvienība Grāfienes, un Nika Ciprusa gaismu. Taču izrādes semantika nepārprotami sakņojas Kristīnes Brīniņas pārstāvētās laikmetīgās dejas sfērā, kur iestudējuma saturs tiek izteikts kustībās, nevis verbalizētā naratīvā.